• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

פיתרון לעוגה בסעודה

יוסף דהן

Well-known member
והוא סילוק שלחן עם הלחם

ע''פ השיעור השבועי גליון 329 הערה 3 שהעלה מזכה הרבים ר' בנימין לוריא ה' ישמרהו ויחזקהו הלאה להפנות ולהמצות בכל התורה ובפרט של מרן הראשלצים שאגב הראשל בעצמו כותב רשלצ (בהסכמה לס' האחרון של הרב ראובן מיארה) וכן בנזר כהן כך כתוב
 
כתבתי לך בעניין הגלידה, וחד נידון הוא (לסברא שכתבתי שם).
 
והוא סילוק שלחן עם הלחם

ע''פ השיעור השבועי גליון 329 הערה 3 שהעלה מזכה הרבים ר' בנימין לוריא ה' ישמרהו ויחזקהו הלאה להפנות ולהמצות בכל התורה ובפרט של מרן הראשלצים שאגב הראשל בעצמו כותב רשלצ (בהסכמה לס' האחרון של הרב ראובן מיארה) וכן בנזר כהן כך כתוב
אמנם לפי החזוע ברכות עכפ איך שהבינו אותו חלק מהתח לא די בסילוק אלא גם תלוי אם לעוגה יש תנאים ולא כל עוגה והראשלצ לא חילק? וצ"ע
 
כתבתי לך בעניין הגלידה, וחד נידון הוא (לסברא שכתבתי שם).
כתבת לפלפולא
אך אני מבין שאם יהיה אולם שיסלקו את השלחן אתה כן תברך שהכל על המים
? ולא התכוונת לחלוק ולומר סבל נגד הרב עובדיה
ולא לומר כמו הלכב שמפה ח"פ לא חשיב סילוק שלחן

עכ"פ לא מצינו חילוק כזה בספרים בין עקירת שלחן בכוונה לבין שנעשתה ללא כוונה ואם מצאנו אשמח שתראה לי אתה או ר' בנימין ובינתים הלכה כראשל שמברך על סילוק שלחן
אלא מה כתב בעלון שם שלגבי ברכה אחרונה נהגו לא לברך ולסמוך על ברכת המזון
אך זה לימוד זכות למה העולם לא מברך נפשות לאחר סילוק המפה על הפירות
ומזה גם רואים שעדין יש קשר מעט לסעודה ואף אם יאכל אחר השקיעה ודאי אם לא מותר יהיה לו לימוד זכות לא כמו שר' בנימין צידד לאסור או אסר
 
כמו שר' בנימין צידד לאסור או אסר
אין לי 'כח' לאסור כל זמן שלא למדתי את הסוגיא היטב (ואולי גם כל זמן שלא הגעתי להוראה).
אבל להעלות נושא לדיון ואפי' לצדד כצד מסויים (מסברא או ממקורות) לענ"ד יכול כל בר בי רב דחד יומא. (ק"ו כשבאים להחמיר ולא להקל).
 
כתבת לפלפולא
אך אני מבין שאם יהיה אולם שיסלקו את השלחן אתה כן תברך שהכל על המים
? ולא התכוונת לחלוק ולומר סבל נגד הרב עובדיה
ולא לומר כמו הלכב שמפה ח"פ לא חשיב סילוק שלחן

עכ"פ לא מצינו חילוק כזה בספרים בין עקירת שלחן בכוונה לבין שנעשתה ללא כוונה ואם מצאנו אשמח שתראה לי אתה או ר' בנימין ובינתים הלכה כראשל שמברך על סילוק שלחן
אלא מה כתב בעלון שם שלגבי ברכה אחרונה נהגו לא לברך ולסמוך על ברכת המזון
אך זה לימוד זכות למה העולם לא מברך נפשות לאחר סילוק המפה על הפירות
ומזה גם רואים שעדין יש קשר מעט לסעודה ואף אם יאכל אחר השקיעה ודאי אם לא מותר יהיה לו לימוד זכות לא כמו שר' בנימין צידד לאסור או אסר
ח"ו לחלוק
מי אני אפילו בלומר סב"ל נגד אביר הרועים!!??!!!!

עכ"פ ציינתי חילוק כזה בספרים, ולא סתם ספרים אלא בספר הט"ז יו"ד סימן פט, ע"ש ותרווה נחת.
אמנם, ציינתי גם שהרמ"א לא חילק את החילוק הזה.
 
אמנם לפי החזוע ברכות עכפ איך שהבינו אותו חלק מהתח לא די בסילוק אלא גם תלוי אם לעוגה יש תנאים ולא כל עוגה והראשלצ לא חילק? וצ"ע
מתוך המדור של הרב ירון אשכנזי בעלון הידברות, פרשת משפטים תשפ"ד:
1707592552630.png
 
מתוך המדור של הרב ירון אשכנזי בעלון הידברות, פרשת משפטים תשפ"ד:
הצג קובץ מצורף 17435
לגבי שתיה אני לא מבין דבריו כי הראשל אמר להדיא שכן מברך כמו שאמר בלוין שהבאתי מבית מרן
אז כנראה כתב רק לפוס' שלא כמרן כי הציבור מורחב ויש קוראי הידברות שיאמרו סבל
אך הפוס' כמו מרן הרב עובדיה ובנו אין לחוש לסבל
 
לגבי שתיה אני לא מבין דבריו כי הראשל אמר להדיא שכן מברך כמו שאמר בלוין שהבאתי מבית מרן
אז כנראה כתב רק לפוס' שלא כמרן כי הציבור מורחב ויש קוראי הידברות שיאמרו סבל
אך הפוס' כמו מרן הרב עובדיה ובנו אין לחוש לסבל
הוא הביא מקור מהאור לציון ח"ב עמ' ק"ד. וכך נכתב שם:
1707602829238.png
 
חזור
חלק עליון