ויפקח אלוקים את עיניה ותרא באר מים וגו'
איתא בפרקי דרבי אליעזר פרק ל', ...ושם נפתחה להם הבאר שנברא בין השמשות, והלכו ושתו ומלאו את החמת מים שנאמר "ויפקח אלקים את עיניה", ושם הניחו את הבאר, ע"כ.
והנה ראיתי מובא בביאור לר' אברהם אהרן ברוידא על הפדר"א פרק יט מהזוהר (ח"ב דף יב, ב) רבי יוסי ורבי יצחק הוו אזלי באורחא, אמר רבי יוסי, ההוא באר דחמא יעקב וחמא משה, אי דא הוה ההוא בירא דחפר אברהם ויצחק. אמר ליה לאו, אלא בשעתא דאתברי עלמא אתברי האי בירא, ובערב שבת בין השמשות אתברי פומא דיליה, והאי איהו באר דחמו יעקב ומשה, ע"כ.
וחזינן שהבאר שנברא בערב שבת בין השמשות היא הבאר של יעקב ומשה. ובפרקי דרבי אליעזר מבואר שזה הבאר של ישמעאל. ויתכן שהכל אחד. שו"ר כן ברד"ל (פר' יט). ועי' ילקוט שמעוני (רמז תשסד) שנראה שיש קשר בין הבאר שאברהם חפר לבאר של מרים.
איתא בפרקי דרבי אליעזר פרק ל', ...ושם נפתחה להם הבאר שנברא בין השמשות, והלכו ושתו ומלאו את החמת מים שנאמר "ויפקח אלקים את עיניה", ושם הניחו את הבאר, ע"כ.
והנה ראיתי מובא בביאור לר' אברהם אהרן ברוידא על הפדר"א פרק יט מהזוהר (ח"ב דף יב, ב) רבי יוסי ורבי יצחק הוו אזלי באורחא, אמר רבי יוסי, ההוא באר דחמא יעקב וחמא משה, אי דא הוה ההוא בירא דחפר אברהם ויצחק. אמר ליה לאו, אלא בשעתא דאתברי עלמא אתברי האי בירא, ובערב שבת בין השמשות אתברי פומא דיליה, והאי איהו באר דחמו יעקב ומשה, ע"כ.
וחזינן שהבאר שנברא בערב שבת בין השמשות היא הבאר של יעקב ומשה. ובפרקי דרבי אליעזר מבואר שזה הבאר של ישמעאל. ויתכן שהכל אחד. שו"ר כן ברד"ל (פר' יט). ועי' ילקוט שמעוני (רמז תשסד) שנראה שיש קשר בין הבאר שאברהם חפר לבאר של מרים.
