• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

פרשת המן

לענ''ד סגולה זו של אמירת פרשת המן "ביום שלישי" של פרשת בשלח ספק אם יש לה מקור, וכפי שאבאר:

כתב רבינו בחיי [פרשת בשלח] וקבלה ביד חכמים כי כל האומר פרשת המן בכל יום מובטח לו שלא יבא לעולם לידי חסרון מזונות.

ועיין בסידור השל''ה [עמ' צו] שכתב רבינו בחיי ז''ל [שמות טז, טז] שקבלה ביד החכמים כי כל האומר פרשת המן בכל יום [מצאתי בדברי המקובלים שסגולת פרשת המן לומר שניים מקרא ואחד תרגום] שלא יבוא לידי חסרון מזונות. עכ''ל. וע''ע בתשב''ץ שכתב בשם הירושלמי כל האומר פרשת המן בכל יום מובטח הוא שלא יתמעטו מזונותיו. ואני ערב. עכ''ל.

אלא שמובא בספרים [נטעי גבריאל [פורים] ועוד] בשם ספר ילקוט מנחם בשם הרה''ק רבי אברהם שלום מסטראפקוב בשם רבי מנחם מנדל מרמינוב לומר ביום שלישי של פרשת בשלח פרשת המן שניים מקרא ואחד תרגום. וספר ילקוט מנחם אמ''א וגם לא באוצר החכמה.

אולם יש להעיר שהרי הרה''ק מרמינוב בספרו פרשת בשלח האריך בענין פרשת המן ולא כתב שום מלה בענין הסגולה שמיחסים לו. ובאמת שהדבר תמוה כי מרבינו בחיי [שהוא מקור הסגולה] וסידור השל''ה הנ''ל משמע שבכל יום יש את הסגולה, [ומבואר גם שעיקר הסגולה קריאת המקרא ואח''כ הוסיפו גם תרגום כמש''כ לעיל] וקשה לסמוך בזה על שמועה משם הרה''ק מרמינוב כאשר הוא בעצמו לא רומז לזה בספרו.

וכעת מצאתי בספר דברי שלום [לרבי אברהם שלום מסטראקוב בעל שמועה זו] עמ' [תשנ''ז] שהביאו שמועה זו בשמו, ושם בהערה כתבו בזה''ל: דברי מנחם רימנוב [כנראה הכונה לספרו של רבי מנחם מנדל מרמינוב ואיני יודע למה ציינו לשם]. מפי הגה"צ רבי משה דוב ויינברגר זצ"ל אב"ד פאיע ששמע זאת מאביו הגה"צ רבי יחזקאל שרגא ויינברנר זצ"ל אב"ד פאיע ששמע מרבינו [היינו רבי אברהם שלום זצ''ל]. ע''כ.

הרי שגם שמועה זו מרבי אברהם שלום זצ''ל אינה בכתובים אלא הורקה מכלי אל כלי. ומה גם שרבי אברהם שלום ג''כ לא שמעה מרבי מנחם מנדל זצ''ל כי לא היה בדורו וכנראה גם הוא שמע ממי ששמע ממי ששמע וכו'. אשר ע''כ לא מובן מדוע עושים ענין מסגולה שמקורה מאד לא ברור ולא מובן, ובפרט שהיא קיימת בכל השנה.

ודרך אגב, ודאי שעיקר הסגולה הוא החיזוק באמונה שהקב''ה זן ומפרנס [כמו שזן את אבותינו במדבר] ולא העיקר הקריאה.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון