• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

צידוד פניו לדרום או לצפון

ניר כהן

Well-known member
ידועה ההלכה לצדד פניו לדרום או לצפון
שלחן ערוך - אורח חיים סימן צד ברמ'א:
וּמִי שֶׁרוֹצֶה לְקַיֵּם אָמְרָם: הָרוֹצֶה לְהַעֲשִׁיר יַצְפִּין אוֹ לְהַחְכִּים יַדְרִים, מִכָּל מָקוֹם יְצַדֵּד פָּנָיו לַמִּזְרָח
תמיד הבנתי 1. שהכוונה לצדד את הגוף באלכסון [ ופניו לאו דווקא]
2. אי אפשר באותה תפילה לצדד לשני הכיוונים.
וראיתי חידוש פלא בספר הליכות שלמה לגרשז'א זצ'ל דף צה כתוב בדיוק הפוך מהבנתי,
1. שהצידוד זה בפנים [ כמו הפר של הכה'ג ביום כיפור ]
2. ולא בכל התפילה, אלא באתה חונן יפנה פניו לדרום, ובברכת השנים יפנה פניו לצפון,
 
מסה"ק

היאך צריך לעמוד בשמונה עשרה​

דעת מרן דמתפלל פניו וגופו לכיון בית המקדש, ואם ירצה[1] להתפלל לדרום או לצפון, יצדד מעט את רגליו כמבואר בבית יוסף.

ויש אומרים דיעשה להפך דיעמיד רגליו לכיון המקדש ואת פניו יצדד לדרום או לצפון[2]. והעיקר לדידן כדעת מרן [ועיין כה"ח אות יב][3].

ויש מתפללים גם פניהם לצפון וטעות הוא.[4]



[1] ועיין מאיר עוז (עמוד רה).
[2] והגרש"ז (הליכות שלמה פ"ח ס"א) כתב דרק בשעה שמתפלל על חכמה או עשירות [היינו אתה חונן וברכת השנים או בברכות פרטיות] יצדד פניו לצפון ולדרום. ויש שהעירו שלא משמע כן מלשון הפוסקים. עיין מאיר עוז (עמוד רכא).
[3] ובדין זה אין בזה שוני מהציבור, לפי דזה רק מעט, דודאי לא יעמוד בצורה משונה, עיין ט"ז. ועוד דרבים מהציבור נמי עושים כך.
[4] נ.ב ויש מקומות שמתפללים לכיון מזרח דרום, ואינם יכולים להצפין כמו שהביא המ"ב (יב).
 
חזור
חלק עליון