• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

השב להודעה

לגבי חנוכה הענין פשוט. כבו' טען שאין לנו דבר וחצי דבר ממה שלא היה לפניהם, וע''ז השבתי שכן יש לנו ממה שלא היה לפניהם, ואף שאולי היה לפניהם אך לא ראום לפי שעה מדלא הוזכר בספריהם. ועוד דהכא איכא שלש טענות שלא היו לפניהם.

האחת היא דאנן דפסקינן כהגאונים יש לנו להדליק בשקיעה וזה הובא בדברי יוסף והחזו''ע לא עמד בזה.


והשניה היא הדקדוק הפשוט בדעת מרן השו''ע שגם בזה מרן זצ''ל לא עמד בו, ולכן שפיר איכא למימר אילו היה רואה וכו'.


והטענה השלישית היא שהמנהג שלנו הוא מנהג מאוחר כמבואר בפוסקים שהבאנו דהלא עד תקופת מהרי''ף במצרים הדליקו בשקיעה כפי עדותו וצ''ל שמנהג זה היה עוד מתקופתו של הרמב''ם שפסק כן. וכן היה המנהג בספרד כי אם כך פסקו הרמב''ם והרשב''א מן הסתם כך היה המנהג, שהרי בענין המהדרין הרמב''ם כתב דעתו ואח''כ הביא את המנהג בספרד והכא לא כתב שהמנהג בספרד להדליק בצה''כ וגם הרשב''א לא העיר מזה כלל. הרי לנו שמנהג זה של הספרדים התפשט מאז שהבינו במרן שסוף שקיעה היינו צה''כ וכמש''כ מהרי''ף ולכן אדרבה יש להחזיר עטרה ליושנה ולחזור לנהוג כמנהג הקדום.


חזור
חלק עליון