• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

קושיא על שיטת הפסיקה של מרן

באשר ידוע כי שיטת מרן רבינו יצחק שליט"א היא היא שיטת אביו מרן מאור הגולה רבינו זיע"א לפסוק על פי רוב פוסקים כנגד דעת מיעוט הפוסקים. ויש לעיין כיצד יכלכל את דברי הגמרא ביבמות דף מה רבותא למיחשב גברי.
 
בגמרא יבמות מה , א מצינו 'בעובד כוכבים ועבד מודה דכי אתא רב דימי אמר רב יצחק בר אבודימי משום רבינו עובד כוכבים ועבד הבא על בת ישראל הולד ממזר רבי אחא שר הבירה ור' תנחום בריה דרבי חייא איש כפר עכו פרוק הנהו שבוייתא דאתו מארמון לטבריא הוה חדא דאעברא מעובד כוכבים ואתו לקמיה דר' אמי אמר להו ר' יוחנן ור' אלעזר ור' חנינא דאמרי עובד כוכבים ועבד הבא על בת ישראל הולד ממזר אמר רב יוסף רבותא למחשב גברי הא רב ושמואל בבבל ורבי יהושע בן לוי ובר קפרא בארץ ישראל ואמרי לה חלופי בר קפרא ועיילי זקני דרום דאמרי עובד כוכבים ועבד הבא על בת ישראל הולד כשר'
וברש"י ז"ל אלא אמר רב יוסף רבי היא - לא תחשוב גברי דהאי משום רבותא דרבים לא תפסיל ליה דהא נמי רבים אכשרי אלא משום ההיא דר' איכא למיפסליה דהלכה כמותו:
ןלעיל ראיתי שכתבו כי גם מרן הב"י הכריע על פי רוב ואין באמור כדי להוות תשובה לשאלה.
אשמח לתשובת הציבור
 
קצת טיפים להסביר
בכלל של רוב עמודי הוראה משמע בבית יוסף שאין כאן גדר של רוב פוסקים אלא רוב הוראות, כלומר שאינו מכריע בעיקר ההלכה אלא בהוראות, אבל אם באים להכריע בביאור הסוגיא אי אפשר להכריע לפי רוב בלי שדנו אחד מול השני. ולפי זה כל מקום שאנו באים לדון ברוב ומיעוט פוסקים השאלה מה באים לדון האם את ביאור הסוגיא או את ההוראות למעשה. ולדוגמא הכלל שרש''י פרשן ולא פסקן הוא כלל שרק הבית יוסף רגיל בו כיון שהב''י מהות ספרו הוא היתוך ההוראות של הראשונים, אבל כשבאים לכתוב תשובה הלכתית לברר סוגיא מסויימת לא שייך לשקלל סברא שרש''י פרשן דאדרבה אנו דנים מה פירוש הסוגיא ומכחה אנו מכריעים.
 
באשר ידוע כי שיטת מרן רבינו יצחק שליט"א היא היא שיטת אביו מרן מאור הגולה רבינו זיע"א לפסוק על פי רוב פוסקים כנגד דעת מיעוט הפוסקים. ויש לעיין כיצד יכלכל את דברי הגמרא ביבמות דף מה רבותא למיחשב גברי.
אחר המחילה הרבה, אבל כבודו 'התבלבל' בהבנת דברי הגמ'.
כוונת הגמ' 'רבותא למיחשב גברי' דהיינו שאינך יכול להביא ראיה מזה, כיון שיש רבים אחרים שחולקים ע"ז.
אין כוונת הגמ' כלל לומר שלא הולכים אחר רוב הפוסקים.
ופשוט.
 
אחר המחילה הרבה, אבל כבודו 'התבלבל' בהבנת דברי הגמ'.
כוונת הגמ' 'רבותא למיחשב גברי' דהיינו שאינך יכול להביא ראיה מזה, כיון שיש רבים אחרים שחולקים ע"ז.
אין כוונת הגמ' כלל לומר שלא הולכים אחר רוב הפוסקים.
ופשוט.
אבל כן משמע בגמ' שאם יש רבים לצד זה ורבים לצד זה, אין מתחשבים באיזה צד יש יותר
 
ממה שלא אמר לו להיפך, שאדרבה הרוב מכשירים
הגמא בכלל לא הזכירה דין רוב מכשירים, זה עיקר כוונתי.
וזה כבר מצינו בהמון מקומות בש"ס שיש רבים שסוברים דין אחד, ומעטים דין שני, ובכ"ז אף אחד לא העיר ע"ז שנלך אחר הרוב.
עיקר כוונתי שאין שום קשר בין גמ' זו לתמיהה של הכותב פה.
 
בודאי שאין כך דרכו של מרן, כי אם על פי פסיקת גדולי הספרדים חכמי הדורות שעל פיהם אנו נוהגים כבר דורי דורות!
יש כאלה חכמים אשכנזים שנבהלים ולא מכירים שמות של גדולי הספרדים כמו החקרי לב וכנסת הגדולה וכן הלאה וחושבים שהמשנ"ב מכריע נגד כולם ולא היא אלא כל דבר דבור על אופנו בסברא ננכונה על פי רבותינו
 
חזור
חלק עליון