• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

קושיא עצומה ע"ד רש"י: היאך דוחה נר חנוכה

ראיתי מידידי הרב י. אלקרייף להק', דבנזיר (ד.) נחלקו רש"י ותוס' בפירוש הסוגיא, לדעת התוס' ורוב ככל הראשונים עיקר מצות הקידוש היא מן התורה, אולם המצוה לקדש על היין היא רק מדרבנן, ומה שאמרו בפסחים (קו.) "זכור את יום השבת לקדשו" – זכרהו על היין, אסמכתא בעלמא היא. ואילו לדעת רש"י, גם החיוב לקדש על היין הוא מן התורה, דכתיב הכא "זכור את יום השבת", וכתיב התם "זכרו כיין לבנון". ע"ש.

ולכאורה קשה על שיטת רש"י, מהגמרא בשבת (כג:), בעי רבא, נר חנוכה וקידוש היום, מה עדיף. קידוש היום עדיף דתדיר, או דלמא נר חנוכה עדיף משום פרסומי ניסא. בתר דבעיא הדר פשטה, נר חנוכה עדיף משום פרסומי ניסא. ע"כ. ואם איתא לד' רש"י, שמצות הקידוש על היין היא מדאו', איך לא הזכירה הגמרא סברא גורלית זו להעדיף יין לקידוש היום, שהוא מדאו', על נר חנוכה שאינו אלא מדרבנן. וצע"ג.​
 
ראיתי מידידי הרב י. אלקרייף להק', דבנזיר (ד.) נחלקו רש"י ותוס' בפירוש הסוגיא, לדעת התוס' ורוב ככל הראשונים עיקר מצות הקידוש היא מן התורה, אולם המצוה לקדש על היין היא רק מדרבנן, ומה שאמרו בפסחים (קו.) "זכור את יום השבת לקדשו" – זכרהו על היין, אסמכתא בעלמא היא. ואילו לדעת רש"י, גם החיוב לקדש על היין הוא מן התורה, דכתיב הכא "זכור את יום השבת", וכתיב התם "זכרו כיין לבנון". ע"ש.

ולכאורה קשה על שיטת רש"י, מהגמרא בשבת (כג:), בעי רבא, נר חנוכה וקידוש היום, מה עדיף. קידוש היום עדיף דתדיר, או דלמא נר חנוכה עדיף משום פרסומי ניסא. בתר דבעיא הדר פשטה, נר חנוכה עדיף משום פרסומי ניסא. ע"כ. ואם איתא לד' רש"י, שמצות הקידוש על היין היא מדאו', איך לא הזכירה הגמרא סברא גורלית זו להעדיף יין לקידוש היום, שהוא מדאו', על נר חנוכה שאינו אלא מדרבנן. וצע"ג.​
1765745777715.png

1765745811594.png1765745861628.png

נמצא שקושייתכם היא גם אליבא דהתוספות לחד תירוצא.

ולכא' צריך לומר שעיקר ההקפדה של התורה זה על עצם הקידוש ולא מה שמקדש על היין, וכפי שעושים ביום כיפור בתפילה, ודקייל"ן שאם אין יין מקדש על הלחם. (וכעין אכילת מצה שבעת ימים).
1765747404657.png

דברי רש"י הם כאן

1765747475987.png
1765747496784.png

[אלו דברי הרשב"ם
1765746685634.png]

וכיון שאין קידוש היין מעכב גם אליבא דמ"ד דאורייתא ולכן שפיר נר חנוכה ויין נר חנוכה קודם. ודו"ק.
 
נערך לאחרונה:
הצג קובץ מצורף 40608

הצג קובץ מצורף 40609הצג קובץ מצורף 40610

נמצא שקושייתכם היא גם אליבא דהתוספות לחד תירוצא.

ולכא' צריך לומר שעיקר ההקפדה של התורה זה על עצם הקידוש ולא מה שמקדש על היין, וכפי שעושים ביום כיפור בתפילה, ודקייל"ן שאם אין יין מקדש על הלחם. (וכעין אכילת מצה שבעת ימים).
הצג קובץ מצורף 40614

דברי רש"י הם כאן

הצג קובץ מצורף 40615
הצג קובץ מצורף 40616

[אלו דברי הרשב"ם
הצג קובץ מצורף 40612]

וכיון שאין קידוש היין מעכב גם אליבא דמ"ד דאורייתא ולכן שפיר נר חנוכה ויין נר חנוכה קודם. ודו"ק.
אך הקושיא מדוע לא הוזכרה סברא ניצחת זו בגמרא
 
אך הקושיא מדוע לא הוזכרה סברא ניצחת זו בגמרא
קושיא זו תקשה על הר"ן שהזכיר סברא זו, והיא לא נזכרה בגמרא.

וכדי ליישב את הר"ן ולכא' סברת הר"ן חזקה עד מאד, נראה לומר פשיטא לגמרא שכל ההסתפקות הוא מצד שאע"פ שהוא דין דאורייתא מכל מקום אינו נדחה לגמרי אלא באיכות, פרסומי ניסא עדיפא. (ואפשר שהוא משום שיש בה קידוש ה'. ונקדשתי בתוך בני ישראל).
 
חזור
חלק עליון