• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

קינה במוצאי שבת ונטילת ידיים

קורסיה

Moderator
א) בחזו"ע עמ' שנג כתב שאם חל ט' באב בשבת אין אומרים קינה אוי כי ירד אש, לפני ערבית
המקור לזה הוא בזבחי צדק החדשות ס' כב וס' קיח. וראיתי שכתבו טעמא בשם ספר נחלת ששון (מהדורת אהבת שלום עמ' 226) משום שבבגדאד נוהגים לומר קינה זו קודם ערבית וכשחל במוצ"ש לא רצו לומר קינה בשבת לפני תפלת ערבית.
ומבואר בזבחי צדק ס' קיח שהתפללו ערבית בט"ב שחל במוצ"ש ט"ו דקות קודם קריאת המגרב, דהיינו 8 דקות קודם השקיעה

א"כ מובן כיון שהתפללו ערבית בפלג ועדיין היה שבת, לא רצו לומר קינה בשבת. אך למנהגינו שמתפללים ערבית אחר צאה"כ (ויש שמאחרים התפילה עוד) למה שלא נאמר הקינה הזו? אחר שכולם אמרו ברוך המבדיל, וחלצו הנעליים


ב) כיצד יש לנהוג בנטילת ידים מוצ"ש ערב ט"ב, כשעדיין נמצא בבין השמשות והוצרך להכנס לבית הכסא?
אם יטול ידיו עד קשרי האצבעות לכאורה נראה כאבילות בפרהסיא כשכל השנה נוטל את כל היד

ודמי למה שדנו הפוסקים אם לחלוץ הנעליים בבין השמשות או בצאה"כ. ובחזו"ע עמ' שלד פסק שאם חולצים בבית יחלצו לאחר כעשרים דקות אחר השקיעה. הרי שאף שחולץ בביתו יש בזה מנהג אבילות בשבת. א"כ ה"ה בנטילת ידים
 
ב) כיצד יש לנהוג בנטילת ידים מוצ"ש ערב ט"ב, כשעדיין נמצא בבין השמשות והוצרך להכנס לבית הכסא?
אם יטול ידיו עד קשרי האצבעות לכאורה נראה כאבילות בפרהסיא כשכל השנה נוטל את כל היד

ודמי למה שדנו הפוסקים אם לחלוץ הנעליים בבין השמשות או בצאה"כ. ובחזו"ע עמ' שלד פסק שאם חולצים בבית יחלצו לאחר כעשרים דקות אחר השקיעה. הרי שאף שחולץ בביתו יש בזה מנהג אבילות בשבת. א"כ ה"ה בנטילת ידים
כן מסתבר וכן שמעתי מחכם אחד שיושבים על הכסא כרגיל עד צאה"F [ושמעתי מי שאמר שאפילו עד זמן ר"ת למקפיד]
לענין השאלה הראשונה רצוני להודות לכת"ר
כי ראיתי מי שכתב [תפארת ההלכה] שלא אומרים קינות לפני ערבית ושכן מבואר בזבחי צדק והיה לי תמוה ועתה יישבת לי יישר כח
 
כן מסתבר וכן שמעתי מחכם אחד שיושבים על הכסא כרגיל עד צאה"F [ושמעתי מי שאמר שאפילו עד זמן ר"ת למקפיד]
כ"כ השבט הלוי והרב אלישיב, אבל הם הסבירו משום שישיבה על הקרקע הוא לא מחמשת העינויים אלא מנהג
אך כאן שנטילה אסור מעיקר הדין מה הדין?
 
נערך לאחרונה:
כ"כ השבט הלוי והרב אלישיב, אבל הם הסבירו משום שישיבה על הקרקע הוא לא מחמשת העינויים אלא מנהג
לפי''ז באמת קצת צ''ע איך מותר להישאר עם נעלים עד צאת הכוכבים, הרי אכילה ושתייה אסור כבר בשקיעה, ונעלים זה ג''כ מה' עינוים, אמנם בחזו''ע פסק מחליפים נעלים רק בצה''כ, וקצת צ''ע, דמאי שנא משאר עינוים.
אכן בשו''ת אול''צ פסק להחמיר בזה, לחלוץ נעלים קודם השקיעה, רק באופן שאינו ניכר שמכין משבת לחול
 
חזור
חלק עליון