• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

קיצור חנוכה מהליכות עולם

יוסף דהן

Well-known member
הלכות חנוכה

האם נדרש להדליק את החנוכיה במקום הנחתה[1]?

בן איש חי: כן.

מרן הרב עובדיה: כן.

אם בעל הבית חלילה חולה האם אפשר להביא לו את החנוכיה כדי שידליק הנרות ולהחזיר החנוכיה למקומה?

בן איש חי: לא (אלא יעשה שליח להדלקת הנרות).

מרן הרב עובדיה: לא (אלא יעשה שליח להדלקת הנרות).

האם יכול להדליק עד עלות השחר?

בן איש חי: כן.

מרן הרב עובדיה: כן.

אם מגיע מאוחר לביתו ובני הבית ישנים, האם ידליק עם ברכה?

בן איש חי: לא כי אין פרסומי ניסא.

מרן הרב עובדיה: כן (ואם אפשר יעיר מקצת מבני הבית).

האם מותר לאכול למעלה מכביצה פת או מיני מזונות קודם הדלקת נרות?

בן איש חי: לא.

מרן הרב עובדיה: לא (ואשתו ושאר בני ביתו רשאים לאכול היות ולא מוטלת עליהם ההדלקה אלא על בעל הבית).

אם שכח לברך על הדלקת נרות והדליק, האם יכול לברך לאחר ההדלקה?

בן איש חי: לא.

מרן הרב עובדיה: לא.

אם שכח לברך על הדלקת נרות ועדיין יש נרות שלא הדליק האם יכול לברך?

בן איש חי: כן.

מרן הרב עובדיה: כן.

אם הדליק נר וראה שחסרות לו נרות מן נרות ההידור האם יכול לדבר מכיוון שכבר הדליק נר חנוכה?

בן איש חי: לא.

מרן הרב עובדיה: לא.

רווק שגר לבד בדירתו והדליק בבית הכנסת ובירך את שלושת הברכות, האם שמדליק בביתו מברך שהחיינו?

בן איש חי: לא.

מרן הרב עובדיה: לא.

האם שמן שהונח תחת המיטה וישנו עליה[2] כשר להדלקת נרות חנוכה?

בן איש חי: לא.

מרן הרב עובדיה: כן.

האם ניתן לתת לילדיו הקטנים להדליק מנרות ההידור לאחר שהוא הדליק נר חובה?

בן איש חי: לא.

מרן הרב עובדיה: כן בתנאי שהגיעו לחינוך[3].

בערב שבת חנוכה האם יש להשתדל להתפלל מנחה קודם הדלקת נרות?

בן איש חי: כן.

מרן הרב עובדיה: כן.

אם לא הספיק להתפלל מנחה קודם הדלקת נרות חנוכה, האם יכול להדליק ולהתפלל בציבור לאחר מכן?

בן איש חי: כן.

מרן הרב עובדיה: כן.

במוצאי שבת חנוכה האם ידליק נרות בבית הכנסת ואח"כ יבדיל על הכוס?

בן איש חי: כן.

מרן הרב עובדיה: כן.

האם בביתו יבדיל תחילה על הכוס ולאחר מכן ידליק נרות?

בן איש חי: כן.

מרן הרב עובדיה: כן.

האם נדרש לומר ב"על הניסים": "חשמונאי'' כאשר האות אלף בניקוד חיריק?

בן איש חי: כן.

מרן הרב עובדיה: לכתחילה לא אלא הנון בניקוד פתח והאלף נחה), והאומר בחיריק יש לו על מי לסמוך.





[1] וכלשון ההלכה - הדלקה עושה מצוה.
[2] שהרי אם לא ישנו אף אוכלין מותר לאכול שהיו תחתיה לכולי עלמא.
[3] וכן כתב להדיא בחזו''ע חנוכה (עמ' כא).
 
[2] שהרי אם לא ישנו אף אוכלין מותר לאכול שהיו תחתיה לכולי עלמא.
מדובר במיטה שישנו עליה, והסיבה שגם אוכלין שהיו תחת המיטה שישנו עליה מותר בדיעבד לאכול כיון שיש כמה סניפים להקל ובפרט היום שהקרקע מרוצפת.

במוצאי שבת חנוכה האם ידליק נרות בבית הכנסת ואח"כ יבדיל על הכוס?

נ"ל דצ"ל "האם בביהכנ"ס ידליקו קודם נרות ואח"כ יבדילו על הכוס".
[3] וכן כתב להדיא בחזו''ע חנוכה (עמ' כא).
מה זה "וכן כתב להדיא"? כל שאר הדברים לא כתובים להדיא?!
מרן הרב עובדיה: לכתחילה לא אלא הנון בניקוד פתח והאלף נחה), והאומר בחיריק יש לו על מי לסמוך.
נ"ל יותר מדוייק למחוק את המילה לכתחילה, כיון שזה לא לכתחילה ובדיעבד, אלא כך יש לומר ומי שאומר אחרת "יש לומ על מה לסמוך". (אגב, הלשון בחזו"ע חנוכה עמ' קצג היא "על מה לסמוך" ולא "על מי לסמוך").
(אגב, לא פתחת סוגריים).
 
מדובר במיטה שישנו עליה, והסיבה שגם אוכלין שהיו תחת המיטה שישנו עליה מותר בדיעבד לאכול כיון שיש כמה סניפים להקל ובפרט היום שהקרקע מרוצפת.
אם ישנו מחלוקת. אם לא ישנו לכ''ע
נ"ל דצ"ל "האם בביהכנ"ס ידליקו קודם נרות ואח"כ יבדילו על הכוס".
יפה
מה זה "וכן כתב להדיא"? כל שאר הדברים לא כתובים להדיא?!
כי מישהו הבין ממנו לא כך כמו שכ' ביתד המאיר במקומות שמרן חזר בו. לכן באתי לאפוקי.
נ"ל יותר מדוייק למחוק את המילה לכתחילה, כיון שזה לא לכתחילה ובדיעבד, אלא כך יש לומר ומי שאומר אחרת "יש לומ על מה לסמוך". (אגב, הלשון בחזו"ע חנוכה עמ' קצג היא "על מה לסמוך" ולא "על מי לסמוך").
(אגב, לא פתחת סוגריים).
יש'כ
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון