קנאת התחתונים אם האדם היה נברא מן העליונים

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
וייצר ה' אלקים את האדם עפר מן האדמה ויפח באפיו נשמת חיים (ב ז)

פירש רש"י "עשאו מן התחתונים ומן העליונים, גוף מן התחתונים ונשמה מן העליונים, לפי שביום ראשון נבראו שמים וארץ, בשני ברא רקיע לעליונים, בשלישי תראה היבשה לתחתונים, ברביעי ברא מאורות לעליונים, בחמישי ישרצו המים לתחתונים, הוזקק הששי לבראות בו בעליונים ובתחתונים, ואם לאו יש קנאה במעשה בראשית, שיהיו אלו רבים על אלו בבריאת יום אחד". והקשה מהר"ש יפה זצ"ל בספר יפה תואר על המדרש רבה, מדוע אם האדם היה נברא מן העליונים לחוד היתה קנאה, הרי ביום הששי נבראו גם הבהמות והעופות, והם מן התחתונים, ואם כן גם אילו היה האדם נברא מן העליונים לחוד, הרי יש בבריאת היום הששי גם מן התחתונים, ונמצא שהעליונים והתחתונים שוים.

ואפשר לומר דלא מצינו יום שבו נבראו ב' דברים שאינם זה מענין זה כלל, דבכל יום נברא דבר אחד, ואם כן רק לאחר שנברא האדם מן התחתונים, אז יכולים להבראות באותו היום גם הבהמות והחיות דהוי מעין בריאת גוף האדם. אבל אם האדם היה נברא מן העליונים לחוד, אז לא היה מקום לברוא עמו את הבהמות והחיות, והיו נבראות ביום החמישי עם העופות והדגים שהיו יותר דומים להם.​
 
חזור
חלק עליון