• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

רִאשׁוֹן לְצִיּוֹן הִנֵּה הִנָּם: סקירת ענק מרתקת עם סיפורה של המורשת המפוארת • פרויקט

ישיבישער של מרן

Well-known member
חבר צוות

רִאשׁוֹן לְצִיּוֹן הִנֵּה הִנָּם: סקירת ענק מרתקת עם סיפורה של המורשת המפוארת • פרויקט​

357 שנים – ארבעים ושניים ראשונים לציון: כך החלה המסורת של התפקיד היוקרתי • איך הגיע אשכנזי לתפקיד, מי הם המשפחות המיוחסות שאבות המשפחה, מחותנים ובנים כיהנו בתפקיד וגם הקרב שאיים על שלמות התפקיד •
חלק א'
ארבעים ושניים ראשונים לציון כיהנו בתפקיד זה מאז החלה מסורת הראשונים לציון לפני כמעט ארבע מאות שנה. שלוש מאות חמישים ושבע, ליתר דיוק.

מאז, כיהנו בתפקיד זה גדולי ומצוקי ארץ, פוסקי הלכה וענקי הרוח אשר בצילם אמרנו נחייה כל הימים ותורתם נלמדת בהיכלי הישיבות והכוללים, צמודים להוויות אביי ורבא ולפסקי השולחן ערוך מרן רבנו יוסף קארו ובעל המפה רבנו משה איסרליש זיע"א.

סיפורו של תפקיד זה נעוצה באישיותו הגדולה של הראשון לציון הראשון, הגאון המג"ן, הלא הוא רבי משה גאלנטי זיע"א. רבי משה נולד בעיר צפת ובעת שהגיע לגיל שלושים וארבע, עבר להתגורר בעיר הקודש והמקדש. כשבא רבי משה לירושלים, ראו תושבי העיר את חכמתו וגדולתו בתורה ובשל כך רצו למנותו כרב עליהם במקומו של ראש רבני ארץ ישראל שהלך לבית עולמו זמן מה קודם לכן.

רבי משה שהיה ראוי לתפקידו זה, סירב לקחת על עצמו את התפקיד. 'הלא יש כאן רבנים גדולים וחשובים ואיך אומר שאני ראש להם?!' אמר אז וסירב ליטול על עצמו אצטלא רבנית זו, אולם רבני ירושלים שבעת ההיא לא ויתרו, וביקשו הם להמליכו עליהם.

בשנת תשכ"ד, אחרי דין ודברים בין רבני ירושלים לרבי משה גאלנטי נמצאה הפשרה: מעתה יקרא הוא 'ראשון לציון'. לא עוד ראש הרבנים, אלא 'ראשון' מבין כולם, אך כשווה בין שווים. 'לציון' הלא היא ירושלים העיר שעיני הכל נשואות אליה בערגה.

שומה עלינו לדעת כי בימים עברו היה הראשון לציון מורה ודן כשהוא אף בעל הסמכות מהממשל העותומאני, ובאופן בלעדי כשלו נתונה המלכות, מעין ריש גלותא, להורות ולדון ולכוף את מי שצריך בין אם זה בעונשי מאסר למי שימרה את פיו, או לגזור גזירות על הציבור כולו. עם תום מלחמת העולם וכיבוש הארץ בידי האנגלים, היה סיר הרברט סמואל הנציב האנגלי העליון, שהחל לכונן כאן סדרים משלו. הוא האיש שהחליט לפצל את הסמכות לאשכנזית וספרדית. לבקשתו, הראשון לציון חכם יעקב מאיר זצ"ל, שקיבל את מינויו כבר מהמלך הטורקי, הסכים לפנים משורת הדין, לוותר ולהרשות שהרב האשכנזי יכהן לצדו תוך חלוקת סמכותו עמו. הוויתור הוא כלי מחזיק ברכה, והכול נעשה באצילות הספרדית הידועה ולמען השלום, ואולם לימים נעשה צורך להעמיד דברים על דיוקם, כאשר נלמד בגיליון זה.

פשטות אופיינית זו הייתה נר לרגליהם של כל הראשונים לציון הבאים אחריו עד ימינו אנו, אולם מאז הוקמה בחסד השם מדינת ישראל הפך תפקיד זה לתפקיד רשמי כשרבני עדות המזרח זוכים בתואר זה יחד עם תפקיד הרב הראשי לישראל.

מאז הקמת המדינה כיהנו בתפקיד שמונה ראשונים לציון, רבי יעקב מאיר, רבי בן ציון מאיר חי עוזיאל – בעל המשפטי עוזיאל, הגאון רבי יצחק ניסים – בעל שו"ת יין הטוב, מרן הגאון רבי עובדיה יוסף – שקומם את עטרת יהדות ספרד, הגאון רבי מרדכי אליהו שלאחר פטירתו הוציאו תלמידיו רבים מכתביו עלי ספר, כמו גם הגאון רבי אליהו בקשי דורון – מח"ס בניין אב על התורה ושאלות ותשובות בהלכה. כולם זכר צדיקים וקדושים לברכה.

שניים נוספים שנבחרו לתפקיד, בתפילה שיאריכו ימים על ממלכתם, הלא הם הגאון רבי שלמה משה עמאר, רבה של ירושלים ובעל שו"ת שמע שלמה ואחרים, ואחרון חביב עד כה, הוא מחותנו, הגאון רבי יצחק יוסף – מחבר סדרת הספרים המומנטאלית ילקוט יוסף ושאר ספרים.

גדולתם התורנית של הראשונים לציון אינה מוטלת בספק. תורתם זוהרת כאור החמה, והם אינם צריכים חיזוק או הסמכה, אולם דווקא סיפורי תולדותיהם דרכם בקודש הנהגותיהם וזהירותם בכבודם של חכמי ישראל האחרים לעיתים מכוסה היא כלבנה.

על כן, כשהעורך הראשי ביקש לסקור ביריעת חג זו, את תולדות הראשונים לציון וגלגולו של התפקיד, חיל ורעדה אחזתנו, ויותר ממה שכתוב לפניכם, אינו כתוב כאן, וברור הוא כי לא נוכל לסקור את כל חובשי העטרה, אך מעשיהם, תוקפם ופרשת גדולתם אשר גדלם המלך – מלכו של עולם – הלא הם כתובים על ספר דברי הימים.

כאמור, בראש דברינו, הראשון שניתנה בראשו עטרת לווית חן, להתהדר בכתר הראשון לציון היה הגאון רבי משה גאלנטי זצ"ל שבזמן כהונתו כראשון לציון, שלטה הממלכה העות'מאנית בארץ ישראל.

@51-3-1-768x1024.jpg
ציונו של הראשון לציון השני, מהר"ם בן חביב
מעשה ניסים המועבר מדור לדור אודות המג"ן, התרחש בשנת תל"ז, שהייתה שנת בצורת קשה. באותם השנים, כמו גם בשנים אלו ברחבי העולם, היהודים היו מקור כל הבעיות כולם. זו הסיבה שבגינה המושל העות'מאני האשים את היהודים על כך שאינם מתפללים מספיק על ירידת הגשמים, ואיים כי אם לא ירדו גשמים בתוך שלושה ימים, יגורשו היהודים מירושלים.

איומו של המושל, הייתה סיבה טובה לדאגה ורבי משה, שהנהיג את עדת הקודש בירושלים, כינס את תושבי העיר ויחד התפללו והתענו במשך שלושה ימים. ויהי ביום השלישי בהיותם כואבים, בנטות השמש לערוב, ציווה הראשון לציון אל כל הקהל ללכת עמו אל קברו של שמעון הצדיק להתפלל שם בעד הגשם, ושכולם ילבשו מעילי חורף ומגפים גבוהים, וייקחו בידם מטריות, מפני שכאשר יחזרו מן הקבר יהיה גשם שוטף ורוח זלעפות.

הקהל כולם, מיהרו לעשות כמצוותו, אף על פי שבסתר לבבם, המה ראו כן תמהו, שהרי השמש זורחת בכל עוזה ותוקפה, ואין עב ברקיע אפילו כפסת יד, וכעצם השמים לטוהר, אך האמינו בדברי הרב ויעשו כן.

ויהי בצאתם משער שכם, ראה אותם קצין המשטרה אשר בנקודת תחנת המשטרה שם, שכולם הולכים עם מעילי חורף ומטריות בידם. ערל לב זה, לא היה יכול להתאפק מלשחוק, ויחר אפו על הרב שהלך בראש התהלוכה, ויכהו נמרצות על לחיו, אך הרב לא שת לבו גם לזאת, וילך הלאה ופניו מועדות אל קבר שמעון הצדיק.

בהגיעו אצל הציון הקדוש, כרע הרב על ברכיו, ואמר סליחות בדמעות שליש, וכל המקהלה אשר מסביב לו, נשאו קולם ויבכו על יד המצבה וכשגמרו את צקון לחשם, והתחילו לחזור הביתה, פתאום התנשא רוח גדול וחזק מאד, ותכלת הרקיע התכסתה בעבים, ואגלי מטר כבדים התחילו לרדת ממרומים, וכל הקהל פתחו לראשם את מטריית הגשם להגן עליהם מזרם וממטר.

כאשר הגיעו לתחנת המשטרה הסמוכה לשער שכם, יצא הקצין לקראתם, פנה אל הרב ואמר: עתה ידעתי כי יש אלוקים בישראל, ובזכותכם באו הגשמים לרוות פני תבל, ויתנפל לפני הדום רגלי הרב, ויחל את פניו לסלוח לו, על שהכלימו והרים ידו עליו, והרב נענה לו ויאמר סלחתי כדבריך. הקצין לא הסתפק בבקשת המחילה, אלא אף לקחהו על זרועותיו, וישאהו בכל הדרך עד שהגיע אל משכנו.

המטר, שירד מתפילותיו של הרב והקהל אשר עמו, לא חדל במשך שלשה ימים רצופים וכל הישמעאלים והנוצרים הודו בפה מלא כי בזכות היהודים ורבותיהם באו מטרות העוז האלה, וכי תפלת היהודים ותחנוניהם, רצויה בפני השם יתברך, ואת שוועתם שמע ויושיעם, והכל פצחו פיהם בשירה וזמרה לקול כנורות ותופים.

אולם בכך הסיפור לא תם. ביום הרביעי בא קצין המשטרה אל הרב, ובקשה בפיו: אחר אשר הראתי לדעת כי השם הוא האלוקים, מבקש אני להסתפח בצילא דמהימנותא וכך הווה שקיבל עליו דת יהודית ולא עוד, אלא שנשאר לשרתו כעבד בכל הימים.

WhatsApp-Image-2022-10-13-at-04.59.17-768x1024.jpeg
ציונו של הראשון לציון רבי משה בולה
בימיו של רבי משה גאלנטי, עלתה קרנו של משיח השקר שבתאי צבי שר"י, שבמסעותיו אף הגיע לאנשי ירושלים במטרה לשכנעם בנכונות שליחותו. אנשי ירושלים ובראשם רבי משה גאלנטי היו מהמתנגדים החריפים ביותר של שבתאי צבי ואף הוציאו עליו חרם, כשהראשון לציון לא הסתפק בהבעת מחאה בעל פה, אלא אף פרסם את דעתו בכרוזים.

לא קלה הייתה הבעת עמדה זו, שכן רבים בעולם התורני היו באותם ימים בין תומכיו של ש"צ. אולם רבי משה היה ידוע בעמדתו התקיפה ולא זע ממנה. לימים, כאשר התאסלמו שבתאי צבי ואנשיו, נוכחו הכל לדעת את צדקתו של רבי משה גאלנטי שהתריע על סכנתו של אותו האיש כבר לפני כן. לאחר התאסלמותו של שבתאי צבי, עזר רבי משה לאחות את הקרעים העמוקים שיצר משיח השקר בעם היהודי.

בהיות רבי משה בגיל ס"ח שנה, חלה כשבועיים ימים, והחזיר נשמתו לבוראה ביום השישי כ"א בשבט תמ"ט ומקום קבורתו סמוך למערת רבינו קלונימוס בדרך לכפר השילוח, שם קבורים גם רבנו המרדכי ורבנו עובדיה מברטנורא נוחם עדן.

רבי משה הותיר אחריו את בני משפחתו, אך גם את חיבוריו הנאדרים בקודש. הראשון שבהם הוא מגן האלף (או אלף המגן) – חיבורו העיקרי הכולל שו"ת ו-1,000 תשובות, מהם אבדו רבים בתלאות השנים ורק בחלקו הודפס. בנוסף הותיר את חיבוריו זבח השלמים, קרבן חגיגה (דרשות לשלוש רגלים) ופרפראות לחכמה (רמזים ופרפראות לכ"ד ספרי הקדש).

על אף הסתלקותו של רבי משה זיע"א, תואר והדר הראשון לציון, נותר עומד על כנו עד ימינו אנו. בתחילה היה זה תוארו של רבה של ירושלים, אולם בעשרות השנים האחרונות, עם הקמת המדינה, הפך התואר לתפקיד רב ומושל, המוצמד לרב הראשי לישראל מעדות המזרח, שהחזיקו בתואר זה במשך מאות בשנים.

הגיס: מהר"ם בן חביב

אחר עלותו השמיימה של רבי משה, שני בקודש לו היה גיסו, רבי משה בן חביב שנולד בסלוניקי שביוון, לרבי שלמה בן חביב, נצר לאחת המשפחות המיוחסות ממגורשי ספרד וחתנו של ר' זרחיה גוטה. אילן היוחסין של משפחתו מגיע עד רבי יוסף חביבא, בעל "נימוקי יוסף" על הרי"ף.

בגיל חמש עשרה בלבד, הגיע רבי משה לירושלים, שם למד בישיבת בית יעקב של רבי יעקב חגיז ונשא לאישה את בתו, שלא האריכה ימים ונפטרה בצעירותה. עם פטירתה, נשא מהר"ם בן חביב לאשה את בתו של חכם רבי יהונתן גאלנטי, אביו של הראשון לציון וראש הישיבה, רבי משה גאלנטי, הנודע בכינוי "הרב המג"ן".

כבר עם הגעתו לירושלים והוא עודו נער, נודע רבי משה בכישרונותיו הברוכים. וחכמי ירושלים כרבי חזקיה די סילוה – בעמח"ס "פרי חדש", רבי אפרים נבון בעל ה"מחנה אפרים" ואף רבו הרב יעקב חגיז, ראו בו שווה בין שווים ונשאו ונתנו עמו בהלכה על אף שהיה עוד נער צעיר לימים, שכן נודע כבר בגאונותו הרבה וידיעתו רחבת ההיקף בכל חלקי התורה.

@54-2-1-768x1024.jpg
ציונו של הראשון לציון מהרי"ט אלגאזי
כמו ראשונים לציון אחרים, גם רבי משה נשלח כשד"ר עבור אחיו שבציון, לאסוף מעות צדקה בעבורם. עם פטירת גיסו, הרב המג"ן, בשנת ה'תמ"ט (1689), התמנה במקומו כראשון לציון וכראש ישיבה. במשרה זו שימש כשבע שנים עד פטירתו בדמי ימיו.

מהר"ם בן חביב הותיר אחריו כתבים רבים, בהם ספרי היסוד בעולם הישיבות ובבתי הדין, הלא הם ספר "גט פשוט" וספר "עזרת נשים". ספר נוסף הוא "שמות בארץ" – הכולל את החיבורים "יום תרועה" – על מסכת ראש השנה, "תוספת יום הכפורים" – על מסכת יומא, ו"כפות תמרים" – על מסכת סוכה. הספר "שמות בארץ" התקבל כספר חשוב בפרשנות המסכתות הנזכרות ובעל ה"פני יהושע" מרבה להביאו ובמקום אחד כותב כי קיצר את חיבורו בשל קיומו של ספר זה, והגאון רבי עקיבא איגר כתב עליו את הגהותיו. בדורות האחרונים יצאו לאור עוד מחיבוריו, בהם: תשובותיו בהלכה (בספר 'קול גדול' ובספר 'שו"ת מהר"ם בן חביב'), פירושו על הירושלמי – פני משה, וספר דרשותיו.

המקובל האיטלקי

עם פטירתו, הייתה זו הפעם הראשונה שתפקיד הראשון לציון, עבר ממשפחת המג"ן, לגדולי ישראל אחרים. אפילו על גבול האשכנזים.

רבי אברהם רוויגו היה מגדולי מקובלי איטליה במאה ה-17 ואת תורתו קיבל מרבי משה זכות. בביתו בעיר מודינה היה מארח דרך קבע, חכמים, מקובלים ושליחי ארץ ישראלי. כמו כן החזיק בביתו ישיבת חכמים שתורתם קבע. אחד מהם היה רבי מרדכי אשכנזי אותו פרנס במשך כמה שנים.

בשנת 1700 יצא לגרמניה לשם הדפסת ספרו של תלמידו רבי מרדכי אשכנזי על ספר הזוהר בשם "אשל אברהם". בהקדמת הספר מעיד המחבר כי את כל ידיעותיו בקבלה למד ממורו רבי אברהם ולפיכך קרא לספר על שמו.

עם שובו החל רבי אברהם רוויגו בהכנות לעלייתו לארץ, ושלח את תלמידו רבי מרדכי לארץ ישראל על מנת שיסדר מקום דירה עבור הישיבה שרצה להקים. בכדי לממש את רצונו זה, אף הפקיד לשם כך את כל ממונו בידי הבנקאי הווינאי שמואל אופנהיים, כדי להתפרנס מהרווח בארץ ישראל. אולם שנאת החינם שפשתה כבר למעלה מאלף שנה קודם לכן, פגעה גם ברבי אברהם ובעקבות הלשנה של אויביו לממשלה ברומא, הוא נאלץ לדחות את נסיעתו.

אבל לא אחד כמו רבי אברהם יזנח את חלומו וכך החלט לטוות בראשו את העלייה הבאה. בשנת 1702 הפליג מליוורנו יחד עם שיירה מבני משפחתו ובאי ביתו ועם משפחתו של רבי מרדכי אשכנזי ותלמידיו, סה"כ מנו הם כ-25 איש, שהגיעו לנמל יפו כדי לעלות לארץ ישראל. נסיעתו של רבי אברהם נעשתה בחשאי מפחד השלטונות ורבי אברהם עלה על הספינה רק לאחר שזו הפליגה מן החוף ולשם כך הוא נעזר בספינה קטנה שהובילה אותו לספינה בה עשה את דרכו ארצה.

גם כשכבר דרכו רגליו על אדמת הקודש, לא מצא רבי אברהם מנוח, שכן בעת שהגיעה שיירתו לירושלים, השתוללה באותה העת מגפת דבר בה נספו תלמידו האהוב רבי מרדכי אשכנזי, אשתו ובתו.

על אף השבר שפקד אותו, רבי אברהם אזר עול והעמיד בירושלים ישיבה מיוחדת ללימוד תורת הסוד, כשבין חכמי הישיבה נמנו בעיקר חכמים מסיעתו של רבי יהודה חסיד.

@55-2-1-775x1024.jpg
דמות דיוקנו של הראשון לציון רבי רפאל מאיר פאניז'ל
בירושלים, עמדו מהר על טיבו של החכם האיטלקי ומינוהו לשר ושפוט עליהם, כאב בית הדין וראשון לציון. כמו אחרים, גם רבי אברהם נאלץ לצאת לדאוג לכלכלת יהודי ירושלים ולשם כך נדד לאירופה. משהצליח בשליחותו זו, חזר ונשלח עוד פעמיים, אולם בשליחותו השלישית נפטר במנטובה בשנת תע"ד.

על ההערצה המופלגת שרחשו לו גדולי הדור, ניתן ללמוד מההסכמות לספר אשל אברהם לתלמידו ר' מרדכי ליב אשכנזי (פיורדא תס"א). כך למשל מהרשש"ך שהתבטא עליו: "הגאון המופלג האשל הגדול אשר הזריח עליו אור שבעת הימים, והכתירו בחכמה אשר כסה עתיק יומין". גם רבן של כל בני הגולה, הגאון רבי אברהם ברודא, שכיהן כמרא דאתרא ואב"ד בקהילות מרכזיות במרכז אירופה ובמערבה, ביניהן מץ ופרנקפורט, אך אורו זרח באותן השנים על כל יהדות אשכנז, כותב בהקדמה לספר אשל אברהם הנזכר: "ראשו מגיע השמים בעל הכנפיים ה"ה הגאון הגדול תנא דאורייתא, מגלה עמיקתא וטמירתא, בוצינא קדישא גברא פרישא, אחד היה אברהם… דין גליא רזיא חכם עדיף מנביא וחוזה, מי יפאר גודל פארו… מקובל אלוקים".

רבי אברהם התבקש לישיבה של מעלה בכ"ה באדר ה'תע"ד, כשהוא שוהה כאמור בניכר, מקבץ צדקה לאחיו בירושלים, המתמודדים עם קושי כלכלי רב.

ממשיך השושלת

רביעי בקודש, במשרת הראשון לציון היה הראשון לציון רבי אברהם יצחקי. מינויו לתפקיד הראשון לציון, היה בבחינת תורה מחזרת אחר אכסניה שלה, שכן אביו, חכם דוד יצחקי, היה רבה של ירושלים, בטרם החלה תקופת הראשונים לציון.

רבי אברהם יצחקי היה גדול בנגלה ובנסתר. את תורת הח"ן, קיבל מסבו מצד אמו, הלא הוא רבי אברהם אזולאי, סב סבו של החיד"א. דולה ומשקה היה רבי אברהם מתורת רבותיו בישיבת 'בית יעקב ויגה' הלא המה הראשון לציון רבי משה גאלנטי, ורבי ישראל יעקב חגיז. די להזכיר את שמות חבריו ללימודים, חכם חזקיה די סילווה – מח"ס פרי חדש וחכם משה חיון. מאוחר יותר נתמנה רבי אברהם לראש ישיבה בירושלים, ובין תלמידיו היו רבי יצחק הכהן רפפורט – מי שלימים נבחר לכהן כראשון לציון, הגאון רבי משה חגיז – שהיה לחתנו, ורבי יצחק זרחיה אזולאי.

בשנת תס"ח (1709) יצא חכם אברהם יצחקי כשליח לקהילות טורקיה, איטליה והולנד. ועם חזרתו לארץ הקודש, בשנת תע"ה (1715) התמנה רבי אברהם לראשון לציון. שבע שנים, כיהן הוא בתפקיד, עד שפרש ממנו בשנת תפ"ב והיה לחריג בכך שפרש מהתפקיד, ולא כיהן בו עד לפטירתו.

WhatsApp-Image-2022-10-13-at-05.00.27-735x1024.jpeg
מצבתו של הראשון לציון רבי רפאל מאיר פאניז'ל
אחריו בשרשרת הראשונים לציון כיהן רבי בנימין הכהן מעלי זיע"א. רבי בנימין נולד בחלב שבסוריה, וגדל בה. עד עלותו לארץ ישראל, היה רבי בנימין לאחד מחכמי קהילת ארם צובא ועם הגיעו אל הארץ המובטחת, חילה את פני עיר הקודש והתיישב בה.

אולם לא למשך זמן רב ישב בשלווה, שכן שנים ספורות לאחר מכן, יצא בשליחות הקהילה היהודית בירושלים, אל ערי פרס ועבר בדרכו בחלב. בתום שליחותו נסע למצרים והתמנה כאב"ד בקהיר, תפקיד בו החזיק רבי בנימין עד שהוטב המצב הכלכלי בירושלים, ואו אז הוא שב אליה, כשהפעם הוא מתמנה כאב"ד וראשון לציון.

גם אחר שמצא מנוח בשבתו על מדין, העיר ירושלים לא מצאה מנוח, שכן שנתיים בלבד החזיק רבי בנימין בתפקידו, עד שנתבקש אף הוא לישיבה של מעלה. שמו של רבי בנימין אולי לא מוכר לרבים, אך על גדולתו אפשר ללמוד מעט מהגאון חיד"א, שהכיר אותו בילדותו בירושלים ומביא בספריו דברי תורה בשמו. החיד"א אף מציין ששמע עליו ש-”היה מפולפל בעומק העיון וכמעט היה לו על פה דרושי הרב האר"י ז"ל”.

האשכנזי היחיד בתפקיד

על אף שהתפקיד היה בדרך קבע נתון בידיהם של בני עדות המזרח, בוודאי כאשר כמעט כל היישוב היהודי היה מושתת על קהילה זו, בין רשימת הראשונים לציון, מבצבצת דמותו הגדולה של רבי יצחק הכהן רפפורט, מחבר הספר הנודע בתי כהונה, שהיה לגאון האשכנזי היחידי ששימש בתפקיד רם ונישא זה.

רבי יצחק הכהן היה בעל הוראה מובהק ורבים נהגו על פי פסקיו. דבריו הם המקור לכך שבארץ ישראל המנהג הוא כדעת הגאונים בזמן בין השמשות שלא כדעת רבינו תם. תשובה מפורסמת אחרת שלו עוסקת בעליית הכהנים לקברי צדיקים, ובסיום דבריו הוא מסיק שאף שלא הונח לו מנהג זה, הוא רואה לרבים וגדולים שנוהגים כן. "על כן נאלמתי דומיה, ואינהו בקיאי, וכן נגלה להם ולדורות הראשונים מסוד ה' ליראיו".

הורתו ולידתו של רבי יצחק הכהן, הייתה בירושלים, אולם שורשיו נטועים בלובלין הרחוקה, שכן אביו, רבי יהודה, שעלה בצעירותו מלובלין שבפולין לירושלים. סבו מצד אמו, רבי דוד הכהן רפפורט (בעל ספר "דעת קדושים"), עלה אף הוא מלובלין ומונה לדיין בבית דינו של הראשון לציון רבי משה גאלנטי בירושלים.

אם תהיתם על מינויו של רבי יצחק לתפקידו, הרי שעל אף מוצאו האשכנזי, רבי יצחק גדל וחונך בבתי המדרש של חכמי הספרדים, והכיר את מנהגיהם. בצעירותו למד אצל רבי חזקיה די סילוה – בעל הספר "פרי חדש", בישיבת בית יעקב ואותו ראה כרבו המובהק. את ימי שקידתו אצל רבו זה, הוא מתאר בהקדמה לספרו "בתי כהונה", ואגב אורחיה, מגלה על שקידתו הוא: "ורב חנא, הוא הראש הרב המופלא, זכר למקדש כהלל, גבורתיה מי ימלל, מורי ורבי בעל פרי חדש זלל"ה, ומושב יקרו בשמים ממעל, אל מול פני המנורה ונהורא עמיה שריא… כל ימי חייו של רבינו לא מנעתי עצמי מבית המדרש אפילו שעה אחת משעה שהכהנים נכנסין בעלי תריסין…"

לאחר פטירתו של הפרי חדש, החל רבי יצחק הכהן רפפורט לדלות מתורתו של הראשון לציון רבי אברהם יצחקי ואצל רבי יהוסף קונקי. בדומה לגדולי עדות המזרח האחרונים, ולראשונים לציון בימים ההם, גם רבי יצחק מונה לשלוחא דרבנן, למען יהודי ירושלים.

@57-2.jpg
הראשון לציון בעל היש"א ברכה
בשנת תס"ט (1709), בשל מצבם הכלכלי הקשה של תושבי צפת נשלח כשד"ר מטעם חכמי העיר לקהילות ישראל בטורקיה וארצות הבלקן. בעודו בקושטא שבטורקיה, התכתב רבי יצחק בהלכה עם רבי אהרן אלפנדרי מרבני איזמיר, ואף נפגש שם עם רבו, הראשון לציון רבי אברהם יצחקי, שיצא אף הוא בשליחות עבור תושבי ירושלים. באותם ימים, אף פרסמו כתב חרם נגד נחמיה חיון וספריו, שהיה מנהיג בתנועת השבתאים.

כחמש שנים לאחר מכן, עבר רבי יצחק בעיר איזמיר ועד מהרה התחבב על בני המקום שקיבלוהו לרב עליהם. באיזמיר הוא ייסד ישיבה, ושימש כפוסק ומורה הוראה במשך כשלושים וחמש שנה. לצדו כיהן גם רבי אברהם אבן עזרא, מחבר ספר בתי כנסיות, ויחד הם שימשו כרבנים ראשיים בעיר.

בשנות רבנותו באיזמיר, רבי יצחק הכהן רפפורט, התפרסם כדרשן מעולה בעל לשון מליצית, וסייע רבות לכל שלוחי ארץ ישראל בטורקיה.

ויהי היום ולעת זקנותו, בשנת תק"ט, חזר רבי יצחק רפפורט לירושלים, ומונה לרבה הראשי ואב בית הדין ולראשון לציון אחר פטירתו של קודמו בתפקיד, רבי נסים חיים משה מזרחי. בבית דינו שבירושלים שם שימש כאב בית הדין, ישבו הדיינים רבי ישראל יעקב אלגאזי – שנבחר לימים לכהן כראשון לציון, רבי יונה נבון (רבו של החיד"א), רבי מיוחס בכר שמואל, ורבי יצחק זרחיה אזולאי, אביו של החיד"א.

בין תלמידיו נמנו גדולי הדורות ההם, ראשון שבהם הוא גאון עוזנו, רבי חיים יוסף דוד אזולאי, ששמו מוזכר בסילודין אצל יהודי עדות המזרח ואשכנז כאחד ודעות שונות המובאות בפוסקים, סבורים כי עדות המזרח קיבלו על עצמם הוראותיו.

והחוט המרובע לא במהרה ינתק

אחת התופעות המרתקות, בין נפתולי חייהם של הראשונים לציון לדורותיהם, היא העובדה שתורה מחזרת אחר אכסניה שלה. אמנם אין התורה עוברת בירושה, אבל לא אחת זוכים בנים לשבת על כסאות אבותיהם, להמשיך את שושלת הקודש בין יושבי על מדין ומנהיגי עדתם.

תופעה זו מוכרת לנו בדורנו אנו, בין היתר בשל העובדה שהראשון לציון רבי יצחק יוסף, יושב על כסא אביו מרן הגאון רבנו עובדיה יוסף זצוק"ל, אולם תופעה זו לא הייתה נפוצה כל כך ובכל זאת יש כמה מקרים מעין אלו.

המקרה הראשון, כאמור לעיל, הוא מינויו של רבי אברהם יצחקי, שמונה לתפקיד, אחר שאביו היה ראש הרבנים עוד קודם תחילת שושלת הראשונים לציון. אולם בין נושאי עטרת הראשונים לציון, היו גם היו כאלו שזכו להתעטר בכתר זה, הבנים והאבות. כך לדוגמא, הוא רבי יעקב ישראל אלגאזי.

רבי יעקב ישראל, בעל מח"ס שלמי ציבור ושלמי חגיגה, כמו גם ספרים אחרים המעטרים את כותל המזרח של עולם התורה, נולד לאביו רבי יום טוב אלגאזי וגדל באיזמיר. שם שקד על דלתות התורה ולמד אצל רבי חיים אבולעפיה, בעל "עץ החיים", והכיר את רבו, רבי יצחק הכהן רפפורט, שאת מקומו מילא ברבנות.

בהיותו באיזמיר, הביא רבי יעקב ישראל לדפוס את הספר הקבלי חמדת ימים, אשר עד היום ישנן דעות חלוקות בנוגע לזהות מחברו ויש המייחסים אותו לר' ישראל יעקב עצמו.

@58-2.jpg
חותמת הראשון לציון רבי אליהו משה פאניז'ל כמ"מ החכם באשי
בשנת ה'תצ"ה נטל רבי יעקב ישראל את מקל הנדודים, עזב את מקומו ועלה לארץ הקודש. אחר שהתיישב בירושלים, החל ללמוד בישיבת המקובלים בית אל ובד בבד היה לחבר בבית דינו של הראשון לציון השישי, רבי אליעזר נחום. בנוסף שימש כראש ישיבת "נוה שלום ברית אברהם" שבה למדו גדולי חכמי ירושלים.

בשנת ה'תקט"ו, אחר פטירת רבו הראשון לציון הרב יצחק הכהן רפפורט, הוכתר כראשון לציון, אולם שנה אחת בלבד שימש בתפקידו זה, אחר שנסתלק לבית עולמו ב-י' בתמוז ה'תקט"ז. הוא נטמן אחר כבוד, בחלקת "קהל חסידים" שבהר הזיתים בסמוך לציון שר בית הזוהר, הרש"ש זיע"א.

בנו, שעלה לשמש בקודש שנים מאוחר יותר, הוא אחד מגאוני ספרד הבולטים ביותר במאות השנים האחרונות, הלא הוא רבי יום טוב, הידוע בכינויו מהרי"ט אלגאזי.

בעודו צעיר לימים, עלה רבי יום טוב לירושלים, שם כיהן אביו כראשון לציון. הוא למד תורה אצל אביו, וכן למד בישיבת בית יעקב פירירה אצל ר' יונה נבון (המכונה בעל ה"נחפה בכסף") ובישיבת בית אל אצל הרש"ש. ידידות עמוקה הייתה לו לרבי יום טוב, עם חברו החיד"א, על אף שהיה צעיר ממנו בשלוש שנים.

למרות גילו הצעיר, בשנת תקי"ח כבר נמנה על חובשי ספסלי ישיבת "נוה שלום" בירושלים והשתייך לחברת "אהבת שלום" בראשה עמד הרש"ש. באותה תקופה התמנה לתפקיד חבר בית הדין הגדול שבירושלים, והיה ממנהיגיה של הקהילה הספרדית בעיר.

מעט יותר מעשור לאחר מכן, יצא יחד עם רבי יעקב חזן לשמש כשד"ר בשליחות העיר ירושלים. שליחותם נמשכה כשש שנים ובזמן זה הם עברו בטורקיה, איטליה, צרפת, הולנד, גרמניה, פולין, וארצות נוספות באירופה וצפון אפריקה. כמו כן שלחו איגרות לבקשת עזרה מיהודי ניו יורק. כמו שד"רים אחרים, עמלו רבי יום טוב ורבי יעקב לשמר את חיי הדת בקהילות השונות, סייעו בהנהגת העיר והעמדת ההלכה על תילה. לשם כך הסמיכו רבנים, נתנו הסכמות לספרות תורנית מגוונת ופעלו נצורות לחיזוק הקהילות וזיקתם ליישוב היהודי בארץ.

במהלך שליחותם מצאו כתב יד של הרמב"ן על הלכות בכורות, נדרים, חלה ועוד, עליו כתב ר' יום טוב את חיבורו "הלכות יום טוב", על חיבור זה כתב החתם סופר שגם נפגש עמו בשנת תקל"ד: "כי מיום חיבור המשנה למלך, לא נראה כחיבור הזה". בנוסף מצא כתבי-יד נוספים של גדולי ישראל, ביניהם כתב היד של הספר "יד רמה" לרמ"ה על מסכת בבא בתרא שנדפס לראשונה בסלוניקי בשנת תק"ן על פי עותק זה.

את המינוי לתפקיד הראשון לציון, קיבל מהרי"ט בשנת תקל"ג, לאחר פטירת חמיו בזיווג שני, רבי רפאל משה בולה. את המינוי קיבל רבי יום טוב עוד בהיותו כשד"ר באירופה, אך עם חזרתו ארצה הוענק לו המינוי מחדש.

במקביל להיותו הראשון לציון ואב"ד ירושלים, בשנת תקל"ז, לאחר פטירת הרש"ש, התמנה לראשות ישיבת המקובלים בית אל ושימש בתפקיד זה עד פטירתו בתקס"ב. בשונה מראשונים לציון אחרים, שכיהנו אך בקושי, תקופת כהונתו ארכה שנים לא מעטות ובימיו נוסדו בירושלים הישיבות יפאר ענווים, נווה שלום, חסד לאברהם ודמשק אליעזר.

@59-2-724x1024.jpg
רבי אליהו משה פאניז'ל
בימיו של רבי יום טוב החל מסע נפוליאון בארץ ישראל. באותה העת, היו היהודים בירושלים נתונים בסכנה מצד הערבים שחשדו בהם שהם נוטים לטובת הצרפתים, על חשבון המלוכה העותמאנית, ומה שתרם לכך במיוחד הייתה הצהרתו של המצביא הצרפתי נפוליאון שפרסם את כוונתו להחזיר את ארץ ישראל לידי היהודים.

כשראה רבי יום טוב את מצבם של היהודים בכי רע, כינס הוא את יהודי העיר בכותל המערבי לתפילה נגד המלחמה. במקביל הציעו היהודים לערבים את התנדבותם לבצר ולחזק את חומות העיר והגנותיה. פעולות אלה שנקט רבי יום טוב הרגיעו את המתח שהיה מופנה נגדם.

אך ביקש צדיק לישב בשלווה אחר שהרגיע את הערבים, והנה קפץ עליו עול כלכלתם של יהודי העיר, לאחר שבעקבות המלחמה שררו בארץ רעב ומגפות ובשל כך נאלץ רבי יום טוב אלגאזי לצאת כשד"ר לאסוף כספים למען הקהילה, וזאת למרות גילו. המסע המפרך הזה, האחרון שבו שימש כשדר, ארך כשנה תמימה, בסופו שב אל ירושלים ואותה לא עזב עד ליומו האחרון.

בב' באדר א' תקס"ב כבה הנר המערבי ור' יום טוב אלגאזי הסתלק לבית עולמו. אחר היאסף אל עמיו, נטמן רבי יום טוב בבית העלמין בהר הזיתים בירושלים, סמוך לקברו של אביו הגדול, וקברו של הרש"ש.

אחר הסתלקותו של רבי יום טוב, חיפשו בני העיר דמות שתוכל למלא את החלל שנפער והחליטו שחתנו רבי משה יוסף מרדכי מיוחס, ימונה לכהן פאר כראשון לציון.

רבי משה יוסף נולד בירושלים לאביו הראשון לציון העשירי, רבי רפאל מיוחס, בן למשפחת מיוחס אשר הגיעה לארץ בתקופת עליית מגורשי ספרד.

כבר בגיל 15 נתפרסם שמו כשם הגדולים, בין רבני ירושלים. בימי בחרותו למד בצוותא עם רבנו החיד"א בישיבת המקובלים בית אל וחיבר ספרים רבים. רבי שלמה חזן, רבה של אלכסנדריה ומח"ס המעלות לשלמה שהינו כספר המשך לספר שם הגדולים של החיד"א, מספר שבין רבי משה יוסף לחברו החיד"א שררה קנאת סופרים עד שכאשר החיד"א הוציא את ספרו "שער יוסף" הוציא הרב משה יוסף מיוחס את הספר "שער המים" ששמו רמוז בראשי תיבות מי"ם. גם כאשר הוציא החיד"א את הספר "ברכות יוסף" הוציא רבי משה יוסף את "ברכות המים". כאשר החיד"א הוציא לאור עולם את ספרו "חיים שאל", חברו וידידו הוציא לאור את ספרו את "מים שאל".

בשנת ה'תקכ"א נקרא רבי משה יוסף לעמוד בראשות ישיבת כנסת ישראל, בושנת ה'תקס"ב נתמנה לראשון לציון. הוא שימש בתפקידים אלו עד שנשבה ארון הקודש בי"ג תשרי ה'תקס"ו.

בכך למעשה הסתיימה שושלת משפחתית ענפה במיוחד, של ראשונים לציון בני משפחה אחת. הראשון שבהם היה רבי יעקב ישראל אלגאזי שכיהן כראשון לציון התשיעי ואחריו בקודש היה מחותנו רבי רפאל מיוחס ששימש כראשון לציון העשירי. בהמשך נבחר כאמור רבי יום טוב אלגאזי לשמש כראשון לציון השלושה עשר והצלע הרביעית במרכבה, היה זה הראשון לציון רבי משה יוסף מיוחס.

המשפחה המיוחסת

משפחה נוספת שבה כיהנו כמה ראשונים לציון בתפקיד, הם משפחות אלישר ופַּאניזֶ'ל, כשהראשון שבהם הוא רבי רפאל מאיר פאניז'ל זיע"א.

רבי רפאל מאיר נולד בפאזארדז'יק שבבולגריה, שהייתה באותם השנים בשליטת האימפריה העות'מאנית. כשהיה כבן שלוש, עלו הוריו לארץ הקודש, ויחד עימם היה גם רפאל מאיר הצעיר. בארץ הקודש התיישבו הוריו בירושלים שם קנה תורה בתלמודי התורה והישיבות.

בגיל 15, בעודו נער צעיר, התייתם מאביו ונותר בודד וחסר כל, אך כמאמר חז"ל הזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה, יצאה תורה והוראה מרבי רפאל מאיר. עד מהרה יצא שמו כעילוי מופלג, השוקד על דלתי התורה והיראה ובשנת ה'תקפ"א נישא לרעייתו בת רבי אשר הלוי, מגדולי רבני ירושלים בעת ההיא.

על אף גילו הצעיר, כבר בגיל 27 הרים את מקל הנדודים ויצא כשד"ר לתוניס, מרוקו, לוב ואלג'יר לטובת עניי ירושלים. בשנים מאוחרות יותר, שוב נדד למרוקו ותוניס ואפילו איטליה.

בשנת 1840 נסע רבי רפאל מאיר לערי איטליה בשליחות ישיבת חברון. באותה העת הייתה הקהילה היהודית ברומא, משוסעת ומפולגת כשאיבה רבה שוררת בין שני חלקי הישיבה. רפי רפאל מאיר ששהה באותה העת במדינה, שמע על הנעשה ובחוכמתו הרבה הצליח להשכין שלום בין שני חלקי קהילת רומא. כל כך הייתה המריבה בעלת שם דבר, עד שלאחר שהשכין שלום, נקרא רבי רפאל מאיר אל האפיפיור לשיחה וסיור בוותיקן, שם ראה שרידים מכלי המקדש.

בט"ו באב ה'תר"ם מונה רבי רפאל מאיר לכהן כראשון לציון וכממלא מקום החכם באשי, לאחר שמחותנו, הרב יעקב שאול אלישר, ויתר לו על המשרה בשל גילו. מעט מאוחר יותר, הודות למאמצים מצד החכם באשי של טורקיה, הרב משה הלוי, הועלה רבי רפאל מאיר בדרגתו ומונה לתפקיד החכם באשי הרשמי.

בי"ד בטבת ה'תרנ"ג, לאחר שבועות של מחלה, הלך רבי רפאל מאיר לעולמו למגינת לב תלמידיו וצאת עדתו. את מקומו מילא מי שוויתר על התפקיד בפעם הקודמת, הלא הוא מחותנו רבי יעקב שאול אלישר, בעל ספר יש"א ברכה.

רבי יעקב שאול אלישר נולד בשנת תקע"ז בעיר צפת לאביו הגאון רבי אליעזר ירוחם, בנו של הגאון רבי יעקב אלישר, ידידו של רבנו החיד"א. גם רבי אליעזר ירוחם היה לדמות הדורת כבוד, שכן שימש כראש השוחטים והבודקים, וכן דיין וחזן של קהילת יוצאי קושטא בעיר צפת.

@60-1-817x1024.jpg
הראשון לציון רבי חמ"א – חיים משה אלישר
באותה העת, חיים פרחי, ששימש כיועץ היהודי של הפחה הוצא להורג, ואו אז הטיל עבדאללה פאשא על יהודי צפת מיסים חדשים. לא קלה הייתה דרכו של הילד יעקב שאול, ובהיותו בן 6 בלבד, הובא אביו הובא לבית הסוהר בעכו ושהה בו חצי שנה. הוא נמלט ממנו וחזר לצפת, אך לאחר מכן ברח לחצביה שבדרום לבנון, ומשם לדמשק.

בדמשק הורה לאשתו שתעלה עם בניו לירושלים ואכן זמן קצר לאחר מכן הגיעה המשפחה לירושלים והתיישבה בה, אולם לא עברה שנה ובהיותו כבן 7, נפטר אביו.

לאחר פטירת אביו, שלח בית דין צדק בירושלים שליח לפאשה בדמשק, אשר החזיר למשפחה את רכושם בצפת. הרכוש נמכר ומהתמורה סילקו את החוב לאיש אשר במשך חצי שנה מימן את המזון לאב, כאשר היה במאסר בעכו.

במשך כמה שנים שהה הילד הקט ללא דמות מכוונת של אביו עד שבשנת 1828 נישאה אמו בשנית, למקובל רבי בנימין מרדכי נבון, שאימצו והפך למורו ורבו. רבי מרדכי שימש כראב"ד ירושלים והחזיק בסמכויותיו של הראשון לציון.

כאשר הגיע יעקב שאול לגיל בר מצווה, נחשב לעילוי בתורה, ואביו החורג כינה אותו "יש"א ברכה" כינוי שדבק בו עד עתה. 'ישא' הוא שמו בראשי תיבות – יעקב שאול אלישר.

כשהתבגר רבי יעקב שאול, התפרנס ממסחר, ובשנת תקצ"ב (1832), והוא בן חמש עשרה בלבד, נשא לאישה, נערה יתומה כמותו. כאשר אביו החורג מפרנסו במשך 24 שנים, תוך שהוא מתגורר בבית אביו החורג, ועוסק בלימוד תורה, כשבעת הצורך מסייע לאביו החורג בעסקיו.

בשנת 1845 (ה'תר"ה) יצא היש"א ברכה בשליחות אביו החורג רבי מרדכי נבון, לאיזמיר שבטורקיה מטעם הקהילה הספרדית בירושלים. לאחר שמילא את שליחותו, התעכב בקושטא במשך כ-6 חודשים בביתם של שרי משפחת קאמונדו. בשנת ה'תרי"ג הוסמך לדיין ומורה הוראה על ידי רבני ירושלים, ושימש בתפקיד זה עד למינויו לראשון לציון, מאוחר יותר.

מסעותיו בעולם המשיכו מעת לעת ובשנת ה'תרט"ו יצא בשליחות רבני ירושלים לאלכסנדריה שבמצרים, כדי לפעול לביטול החלטת הקהילה היהודית שלא לקבל שדרי"ם מישראל. לאחר שהצליח בשליחותו, התבקש לשמש כרב הקהילה בעיר, אך סירב.

בשנת 1869 (ה'תרכ"ט) החל רבי יעקב שאול לשמש כאב בית הדין בירושלים ובשנת ה'תרמ"ז תמך בתוכניתו של סר משה מונטיפיורי לתרום כספים לתלמודי התורה בירושלים כדי שישלבו את לימודי השפה הערבית, אל מול ההתנגדות החריפה לתוכנית מצד העדה החרדית האשכנזית.

במאמר לעיתון שערי ציון, נימק את תמיכתו כי הערבית היא שפה שרבים מגדולי הרבנים עשו בה שימוש בחיבוריהם, כדוגמת הרמב"ם ומחברים אחרים, והוסיף שידיעת השפה מביאה פרנסה ותועלת ללומדיה. הוא עצמו שלט במספר שפות: לאדינו, עברית, ערבית, טורקית, איטלקית, פרסית ויוונית.

בשנת ה'תר"ם, ביקשו הקהל למנותו לתפקיד הראשון לציון, אולם כאמור לעיל, באצילות נפש ויתר הוא על משרת הראשון לציון לטובת מחותנו, זקן רבני ירושלים, הגאון רבי רפאל מאיר פניז'יל בעל לב מרפ"א. רק לאחר פטירתו של מחותנו, הוכתר הוא למשרת הראשון לציון.

מעמד ההכתרה לתפקיד הראשון לציון נערך בט"ו בשבט ה'תרנ"ג בבית הכנסת על שם רבן יוחנן בן זכאי בירושלים. במשרה זו כיהן במשך 13 שנה עד לפטירתו.

בשנת 1889 עמד בראש נציגות היישוב היהודי בירושלים בקבלת פניו של קיסר גרמניה וילהלם השני, יחד עם רבי שמואל סלנט ורבי אליהו מני. הראשון לציון אף קיבל מהקיסר עיטור כבוד והיה אהוב ומקובל על בני כל העדות.

לאחר 13 שנים בהם שימש בקודש כראשון לציון, בעיצומה של תפילת המנחה, רבי יעקב שאול הלך לעולמו ביום כ"ח תמוז ה'תרס"ו, כשהוא בן 89 בלבד.

מסע הלוויתו יצא מבית הכנסת רבי יוחנן בן זכאי, שם הוכתר לראשון לציון, והוא נקבר בחלקת הרבנים שבהר הזיתים, לצד אביו החורג ובסמוך לחלקת משפחת אלישר. ארבע שנים לאחר פטירתו, בנו חכם ניסים אלישר, הקים את שכונת 'גבעת שאול' על שמו בירושלים.

רבי יעקב שאול אלישר הותיר אחריו גם ספרים רבים, ביניהם ספרי דרשות – אי"ש אמונים, דרך אי"ש, דברי אי"ש, עולת אי"ש; וספרי שאלות ותשובות – שמחה לאי"ש, מעשה אי"ש, שא"ל האיש ופני חמ"א (עם חידושי בנו); ספר בני בנימין וקרב אי"ש – השלמות וחידושים על ספר אביו שגידלו, וכן ספרים נוספים ופיוטים.

המחלוקת

לאחר פטירתו של הראשון לציון היש"א ברכה התעוררה בירושלים מחלוקת קשה על מינוי הראשון לציון, מחלוקת זה פגעה במצבה הסוציאלי והרוחני של הקהילה היהודית. המחלוקת בין נכבדי העיר ירושלים, הגיעה עד לטורקיה הרחוקה, וראש רבני האימפריה הטורקית "החכם באשי" רבי משה הלוי נאלץ להכריע במחלוקת זו.

לאחר דין ודברים ובניסיון ליישב את ההדורים, החליט רבי משה הלוי כי ימנה את רבי אליהו משה פאניז'ל, אחיינו של הראשון לציון ה-28. ההיכרות של החכם באשי התורכי עם רבי אליהו משה, החלה כאשר אשר עבר רבי אליהו משה בטורקיה, בעת ששב משליחות בבוכרה. רבי משה הלוי, שהכיר את רבי אליהו משה, גדולתו בתורה ואת פועלו הרב למען הקהילה בירושלים, לצד העובדה שרבי אליהו משה היה רחוק ממחלוקת, החליט להטיל עליו את התפקיד הנכבד של הראשון לציון, במטרה שיביא שלום בין כל חלקי הקהילה.

בשנת תרס"ח, 1908, התרחשה מהפכת הטורקים הצעירים והשולטן עבדול חמיד הודח מתפקידו ואיתו הודח החכם באשי הטורקי, רבי משה הלוי ובמקומו מונה רבי חיים נחום. ערעור השלטון בטורקיה, השפיע באופן מיידי על החיים בקהילה היהודית ההולכת וגדלה בירושלים ועד מהרה החלו שוב להישמע קולות של מחלוקת.

בעקבות כך, בחודש טבת תרס"ט, 1909 רבי אליהו משה כינס בבית הכנסת ריב"ז את רבני ותושבי העיר והכריז כי על מנת להשכין שלום, ולמנוע ריב ומחלוקת, החלטתו אחת היא: לפרוש מתפקידו כראשון לציון.

גם לאחר פרישתו מתפקיד הראשון לציון המשיך רבי אליהו משה בעבודתו הרוחנית ופועלו למען היישוב היהודי ושימש כנציג הקהילה הספרדית בירושלים.

מעט לפני הקמת המדינה, שבה הרבנות למשפחת אלישר, כאשר הרב חיים משה אלישר הידוע בכינויו חמ"א, מונה לשמש כראשון לציון ה-35, בשושלת הקודש.

רבי חיים משה נולד בירושלים, לאביו הראשון לציון רבי יעקב שאול אלישר וקנה ממנו תורה, לצאת לימודיו אצל רבי יוסף בורלא, שכיהן כראב"ד בעיר. בגיל 14 נישא לבתו של הראשון לציון הרב רפאל מאיר פאניז'ל.

מתוך רצונו שלא להתפרנס מהרבנות, עסק מעט במסחר ובמקביל המשיך בלימוד התורה, תוך שהוא מתפרסם בגדלותו בתורה ובצניעותו, בארץ ובחוץ לארץ, ונשלחו אליו שאלות הלכתיות רבות.

עם מינוי אביו למשרת הראשון לציון, נתמנה הבן רבי חיים משה לנציגו וממלא מקומו במג'ליס אדארה – מועצת הפלך, בה ישבו ראשי הדתות, תפקיד בו החזיק במשך 13 שנה תוך דאגה רבה ליהודי הארץ.

את תפקידו זה ניצל רבי משה חיים כדי לספק מזון לחיילי הממלכה הטורקית בארץ, שהייתה עוד בשליטה טורקית. פעילותו הציבורית הייתה לשם דבר ורבי משה חיים היה ממקימי ופעילי מוסדות הציבור בירושלים ביניהם בתי החולים שערי צדק ומשגב לדך.

עם הסתלקותו של אביו הגדול, טבעי היה שייבחר הבן כממשיך מורשת אביו, אולם המחלוקת הגדולה שפרצה אז, שיבשה את הכל. בעקבות כך, התפקיד התגלגל בין חמישה רבנים נוספים, מלבד רבי יעקב מאיר, שנבחר לראשון לציון והתפטר אף הוא כדי להשכין שלום.

המחלוקת שנטישה אז, איימה לכלות כל חלקה טובה בקרב יהודי העיר, עד שבשנת ה'תרע"ח נוסד 'ועד הרבנים לירושלים' שאיחד את גדולי הרבנים הספרדים והאשכנזים – שזה מקרוב באו לעיר – תחת גוף גג אחד. לנשיאות הוועד נתמנו הרב יצחק ירוחם דיסקין והרב אלישר, ואילו הרב ישראל פורת התמנה למזכיר הכבוד. אולם הוועד לא האריך ימים, ובמקומו נוסד "משרד הרבנות לעדת ישראל בירושלים", וגם בו שימש הרב אלישר כנשיא.

בסופו של דבר, בין השנים ה'תרע"ט (1919) – ה'תרפ"א (1921), כיהן הוא כראשון לציון וראש הרבנים לעדת הספרדים בירושלים למשך כשנתיים ימיים. בשנת תרפ"ד, הוא נלב"ע ובלוויה המונית שנערכה, נטמן בחלקת משפחת אלישר בהר הזיתים.

בכך תמה לה עוד שרשרת מופלאה של גדולי ומצוקי ארץ, גאוני ירושלים בני משפחה אחת, ששימשו בתפקיד הראשונים לציון. תחילה היה זה רבי רפאל מאיר פאניז'ל, לאחר מכן מחותנו רבי יעקב שאול אלישר, האחיין לבית פאניז'ל – רבי אליהו משה, וחותם השלשלת של הראשונים לציון לפני הקמת הרבנות הראשית, הלא הוא כאמור רבי חיים משה אלישר.

הפעם הבאה של בני משפחה אחת שכיהנו בתפקיד, תהא במשפחת יוסף, בראשה עמד מרן הגאון רבנו עובדיה יוסף זצ"ל, כשבהמשך מינה לתפקיד את תלמידו רבי משה שלמה עמאר – שכיום מכהן כרבה של ירושלים, ולאחריו נבחר מחותנו, ובנו של מרן הגר"ע, הלא הוא הראשון לציון הנוכחי, הגאון רבי יצחק יוסף, כשברבנות הראשית יש מי שסבור כי לא מן הנמנע כי מחותנים נוספים של הגר"י יוסף, יזכו בתפקיד.

***

מחר בחלק השני: הראשונים לציון מאז הקמת הרבנות הראשית לישראל
 

ממשיכי השושלת: הסקירה המרתקת על הראשונים לציון – ימי הרבנות הראשית • פרויקט​

הראשונים לציון שנלחמו ללא חת בשנותיה הראשונות של המדינה, והעמידו הדת על תילה • הרדיפה הטורקית, הראשל"צ שוויתר על משרתו, הספרייה שעלתה באש, ההתכתבות עם החפץ חיים, השליחות בעולם והפרשייה שהסעירה את מדינת ישראל •
חלק ב'
שושלת הראשונים לציון ארוכה היא ובת מאות שנים, כאשר גדולי עמנו כיהנו בה במשרה זו לתפארת ולגאון. ברם חכם יעקב מאיר חי היה בתקופה ייחודית ובצומת מרכזי המשליך עד היום הזה.

ארץ ישראל הייתה מאז ומתמיד מקור למושא גאוותם של השולטים בכיפה, וכך עברה ירושלים עמה משלטון לשלטון בכל תקופה לאורך השנים. הראשון לציון חכם יעקב מאיר כיהן בתפקידו הן תחת השולטן הטורקי והן תחת הוד מלכותו המלך הבריטי. התפקידים נראו דומים, אולם שונים היו בתבניתם.

בטורקיה אהבו לכנות את החכם הראשי כ'חכם באשי', וזה היה כינויו בפיהם גם בירושלים. גם בטורקיה עצמה ובעוד מארצות שליטתם היה כזה "חכם באשי", אולם היהודים תמיד אהבו לכנותו בשפתם ובלבם באהבה: "הראשון לציון".

את הפרק השני בסקירה מופלאה זו, אנו פותחים בעקבי הצאן, אחר גדולתו ודרכי גדילתו של המאיר לארץ ולבריות, הלא הוא הראשון לציון רבי יעקב מאיר זצוק"ל.

רבי יעקב נולד לאביו שנמנה בין עשירי העיר ירושלים, והיה לנדיב מפורסם המחזיק בידי הת"ת ולומדי הקבלה, כאשר אף הוא עצמו התנהג בחסידות ובפרישות.

תשומת לב רבה הקדיש לבנו יחידו ומתוך חרדה לגורלו היה מתקרב לרבני העיר, מתרועע עמם ושואל מהם עצות והוראות תדיר. בן ט"ו השלים בנו יעקב את חוק לימודיו הנהוג אז, בה בעת נעשה לנושא כליו של הרה"ג וראב"ד המקובל רבנו אהרן עזריאל זצ"ל, זקן החסידים בק"ק בית אל, ויהי המוליך והמביא בין הרב הראשי חכם אברהם אשכנזי והרה"ג מאיר אוירבאך בעל האמרי בינה.

בשנת תרל"ב בא רבנו בברית הנשואין עם בת למשפחת יצחקי משלוניקי, שילדה לו בן יחיד אשר מת בילדותו ובת אחת. והנה מורו ורבו הרה"ג רבנו אהרן עזריאל ז"ל השאיר אחריו בן צעיר ושמו רפאל, וכדי לעשות נחת רוח לרבו טיפל בבנו היתום, גדלהו וחנכהו ובהגיעו לפרקו נתן לו את בתו היחידה לאישה. כי כה היה האיש טוב לב וגומל חסד.

@51-1-1-822x1024.jpg
הראשון לציון רבי יעקב מאיר, בתמונה משנת 1936 לערך
אחר נישואיו כשהיו ריחיים בצווארו ובית לפרנס, חשב רבי יעקב להתפרנס מיגיע כפיו ולהיות כמו חוג הלמדנים שתורתם אומנותם ולהתחיל לעסוק במסחר. תחילה חשב לעסוק בחלפנות, אך מחמת אי הנעימות אשר הרגיש לעסוק בענף זה בירושלים, מקום שהכירוהו כאחד מתלמידי החכמים הצעירים, העתיק את דירתו ליפו, כאשר הוא שוקד על תלמודו ובכל זאת קובע עתים לתורה, מדי יום ביומו.

אולם עולם התורה לא שכח מהגאון הצעיר שנועד לגדולות, והנה מקץ כמה ירחים בא ליפו ר' ברוך פינסו, אחד מדייני ירושלים בלוויית הגביר עזריה די בוטון והשפיעו עליו שיאות לחזור ירושלימה לתלמודו, ובד בבד התחייב הגביר הנזכר לפתוח לו אז ישיבה מיוחדת בביתו הפרטי ויכניס אליה ספרים רבים שרכש בסכום של 120 זהובים, למען יהיה לרב הצעיר מקום נוח ומתאים ללמוד וללמד בו. וכך בישיבתו הפרטית הזאת התגדר כחמש שנים בערך, מטבת תרל"ז עד אלול תרמ"א.

הפעילות הענפה והמגוונת של רבי יעקב מאיר מתחלקת לשלוש תקופות. התקופה הראשונה מתחילה כשנת תרל"ט, אז הוא נרתם למרכבה הציבורית בירושלים ומתחיל נוטל חלק בחייו הציבוריים של הקהילה.

האברך הצעיר אשר מילא את כרסו ש"ס ופוסקים ואשר הועד ע"י אביו לרבנות, אינו מוותר על תלמודו והוא קובע עתים לתורה, אולם לפי אופיו ומזגו התוסס אינו יכול להתבודד בד' אמותיה, חושיו הפתוחים לרוחה קולטים וסופגים את הד קולם של החיים הציבוריים הרוחשים סביבו ונטיות פנימיות רותמות אותו לפעולה.

הוא חורג מד' אמותיו, מתערב בחיי הציבור, מתבונן למחסורו וחש לתקנתו. אישיותו כעסקן חרוץ וזריז מתבלטת מחודש לחודש ומשנה לשנה, הוא נוטל על עצמו תפקידים ציבוריים וממלא אותם באהבה ובמסירות, בכשרון ובהתמדה. בכוחו מונע את פירוד התימנים מהעדה הספרדית, מתווך ומיישב מחלוקות הפורצות בטבריה, חברון ועוד. בפיקחות ובזריזות מבטל למעשה את פקודת הגירוש נגד היהודים הפרסים, נותן מכוחו להקמת מוסדות חסד ועזרה ומקדיש ממרצו להקמת שכונות חדשות להרחבת בנינה של ירושלים. הצלחותיו והתמדתו בעבודה, בינתו ופקחותו ויחסיו עם אנשי השלטון מגבירים את יכולתו והוא עולה שלב אחרי שלב.

@61-1-1024x699.jpg
הרב ניסים מקבל את פני רבני עולי בבל שהגיעו בעליה הגדולה מעיראק
הוא נבחר כחבר ועד העדה הספרדית ואח"כ כחבר לבית הדין שלה, וע"י ביקוריו בבוכרה וארצות צפון אפריקא הוא יוצר יחסים בין העדה וקהילות ישראל במדינות אלו, אשר השפיעו אחר כך ברכת נדבות לטובת מוסדות העדה, ענייה ורבניה.

מעניין כי השמיטה שחלה בשנת תרס"ג עוררה את איכרי המושבות של הברון לפנות אל הגאון רבי שמואל מסלאנט, רב ראשי לעדת האשכנזים, שבאמצעותו תסודר מכירת אדמת המושבות לישמעאלים ובהתאם לכך שיתיר את מהלך העבודה אף בשנת השמיטה באין מפריע.

הדבר גבל באותם ימים בפיקוח נפש של ממש עקב מצב הרעב והמלחמות בארץ, ואולם הרב מסלאנט סירב משום מה להסכים לזאת וישלחם אל הר"י מאיר שהוא שיחתום על ההיתר. לאחר שהתברר כי באמת שלחם, הושיב הר"י מאיר בי"ד גדול של ספרדים, והזמין את "מורשה הברון" להיות נוכח ובכח הרשאה שנמסר לידו הוכן שטר מכירה כדין והעניין סודר כיאות.

המינוי והרדיפה

אין פלא אם אחרי פטירתו של הרה"ג יש"א ברכה זצ"ל נישאות אליו עיניהם של רוב עסקני הצבור בירושלים כאל אדם שחוברו בו יחדיו התכונות והסגולות הדרושות לשאת את כתר הרבנות ולהעמיס על שכמו את משא טרחת הציבור באהבה ובמסירות, ובאלול תרס"ו מלבישים אותו את גלימת הראש"ל בירושלים.

בן ארבעים היה לראש המדברים בעדה ויוצא ובא בשמה בפני השלטונות, ואם בבית המדרש יושבים רבותיו הזקנים ממנו לימים והוא יוצק מים על ידיהם, הנה בענייני המלכות הוא יוצא לפניהם ומפלס לעצמו את דרך המנהיגות בעתיד, בן חמישים נחשב למנהיג העדה הספרדית מבלי שיהיה זקוק להכתרה מיוחדת.

והנה הגיעה העת שלה ייחלו רבים וטובים מבני ירושלים: בכ' אלול תרס"ו נבחר רבנו לרב ראשי בירושלים. בהתאם לחוק המתאים לבחירה זו בין כסה לעשור יצא המינוי הרשמי לפועל בבית הכנסת של רבן יוחנן בן זכאי. הרה"ג חיים ברלין ראב"ד לעדת האשכנזים היה זה שהלבישו את גלימת הרבנות והראש"ל החדש נאם בהדר ובגאון. אח"כ לפני העם בטכס זה, השתתפו בא כח הממשלה הטורקית, רבני עדת הספרדים, וכן כמה מנכבדי הקהילה ועסקניה.

ברם כאן קרה דבר מצער כאשר היו שהתנכלו לו לרבנו וריכלו אודותיו לשלטונות הטורקיים. לימים רשם מפיו מקורבו מ. גאון את זיכרונותיו מהעניין ולהלן כמה ממילותיו המעידים על ענוותו וטהרת לבו של רבנו: "ידידי ורעי שתמיד הייתי עמם באהבה ואחווה נתקנאו בי לפתע, אולי מחמת היותי הצעיר ביניהם או שהיו בני גילי, הם משכו לצדם את הגביר… ויערכו מכתבים כנגדי זה אחר זה… שלחו אנשי ריבי מירושלים צירים לקושטא כדי למנוע בעד האשור הרשמי… המחלוקת הזו נמשכה… מחמת כי לא רציתי לעמוד בקשרי מלחמה הסתלקתי ממשרתי בדרך של כבוד אם כי רבים מנעתי מעשות זאת".

אכן התדהמה והצער היו קשים, הבחירה הזאת לא נתאשרה ע"י השלטונות התורכים עקב פעולת אנשים רעים אשר הציגוהו כאיש מסוכן לטובת הציבור והשלטון. רבנו היה מהנעלבין ואינן עולבים וכך זכה לחזור לכיסאו זה בעתיד ביתר שאת, ואולם כבר עתה הנה יד ההשגחה הייתה בהשתלשלות זו של העניינים, כי זמן קצר אחר כך, בסיון תרמ"ז, נתבקש ע"י נשיא הקהילה היהודית בסלוניקי לכהן כרב ראשי לעיר ואם בישראל סלוניקי ולשבת על הכיסא הפנוי של הרה"ג יעקב חנניה קובו זצ"ל.

טרם החליט לקבל עליו להיות רב ראשי בעיר זו, היה התנאי העיקרי שהעמיד, שהוא אמנם מסכים לכך אם אין אף מתנגד אחד להצעה! רק אחר שווידא שתשובת הועד היתה חיובית, החליט להיענות להזמנתו וכך הנה הוא מרחיק לנדוד.

@52.png
מסע הלווייתו של הראשל"צ רבי יעקב מאיר במורד רחוב יפו בירושלים
באותה העת, ירושלים הספרדית טבעה בים המחלוקת עשרים שנה רצופות, בהם על כיסא הרבנות עולים ויורדים קלסתרים שונים, עד שובו אליה ועולה על הכיסא המזומן לו.

כשתים עשרה שנה ישב הרה"ג יעקב מאיר על כיסא הרבנות בסלוניקי ופעמיים ניסה להסתלק ממשרתו אולם הציבור לכל שדרותיו אשר ידע להוקיר ולהעריך את אישיותו עבודתו מסירותו ומפעליו התנגד לעזיבתו בכל תוקף עד כי ביום עזיבתו הוכרזה ביטול מלאכה והמונים הפגינו סביב ביתו והכריזו שלא ייתנוהו לעזוב את העיר…

נצחונו הגדול היה כאשר מתנגדיו הורדו מגדולתם בבירה הטורקית קושטא, ואף הוא הוצע לו עצמו לכהן כחכם באשי של האימפריה כולה. הרב עצמו רשם לימים את סירובו ונימוקו בפנקסו "ובא השר מנשה מקושטא בכח הרשאה מיוחד להתקשר אתי בכתב ויציע לי משכרת של מאה ועשרים לי"ת זהב לחדש, הניתנות שבעים מקופת העדה עצמה וחמשים האחרות מאוצר המדינה, בטרם אסכים לדבר הזמנתי אלי את פני העדה [בסלוניקי] לשיחה כולם כאחד הביעו את השתוממותם והתנגדותם העזה להצעתי והשר הנ"ל הרגיעם באמרו כי הרב הראשי בקושטא נחשב גם לראש על שלוניקי… הידיעה הזאת נפוצה חיש מהר בעיר ויקומו בסך רבניה וחכמיה ואתם כל שדרות העם הרחבות והכריזו ביטול מלאכה ויום צום ציבורי בהתלהבותם כי רבה הם סובבו את מעוני בצעקות ובדרישות לבל אעזבם ואסע ואני בזכרי את מרבית השתדלותם של ראשי העדה ועסקניה הנכבדים לטובתי נעתרתי לבקשת ההמון המתרגש ואמר לנפשי טוב ארוחת ירק ושלוה בה…"

אותיות פורחות

באותם ימים בשנת תרע"ז, פרצה דלקת ענק בסלוניקי ונשרפה יותר ממחציתה של העיר. עלו באש גם כמה ישיבות עתיקות שכללו בקרבן אוצרות ספרים יקרים עד למאוד. האסון אשר בא לפתע פגע גם ברבנו, כי שם עלו על המוקד גם קונטרסיו אשר נמצאו אתו בכתובים על אבן העזר וחושן משפט.

במכתבו מניסן תרפ"ג אנו מוצאים בין השורות את צערו הכביר: "…לדאבוני פרצה תבערה גדולה בשלוניקי בשבת תעז"ר ונשרפו כל בתי העיר הפנימית ובכללם גם משרד הרבנות והמעון שאני דרתי בו נשרפו גם שני הקונטרסים אשר טפחתי ורביתי בימי בחרותי, הראשון על שו"ע אבן העזר והשני על חשן משפט ולא נשארה לי העתקה מהם לבד איזה פסקים שלי שנדפסו בספרי הרה"ג יש"א ברכה, ואחדים מהם בספר פני יצחק של הרב יצחק אבולעפיה, וזעיר פה זעיר שם בירחון המאסף, חוץ מזה לא נשאר בידי כלום, עתה אין בכוחי לכתוב חידושי תורה מחמת כמה סיבות, ראשית אין לי כל הספרים הדרושים לתכלית זה, ספרייתי העשירה שהיתה לי לפני נוסעי לשלוניקי התפוררה והתפזרה, חלק מהספרים לקחתי אתי לשם ונשרפו. ורובם ככולם אשר הפקדתי למשמרת בישיבה שע"י 'בית חנוך יתומים' לא מצאתים בשובי, שנית טרדות הציבור הרבות מונעות עתה מסבי להפנות לזה, ושלישית הנה באתי בימים תהלות לאל יתברך וזקנה קפצה עלי אני מוסר מודעה כי כל מה שאנכי רושם וכותב בפנקסי אינו לשם חבור כדי להדפיסו היות וידעתי שאין בו דבר של ממש…"

עם תום מלחמת העולם הראשונה בשנת תרע"ט עזב הרה"ג יעקב מאיר את סלוניקי ובא לשכון כבוד בעיר מולדתו ירושלים אשר אהב והתגעגע לה כל ימיו, ובזה סיים תקופה רבת עמל ותלאה בחייו. שובו של רבנו לארץ פותח תקופה חדשה לעבודתו. בארץ הוא נענה בלי היסוס לתפקידים החדשים שהישוב הטיל עליו ומעמיד לרשותו את ניסיונו העצום, השפעתו, קשריו ומרצו הבלתי נחלש.

עם שובו נתבקש להופיע בפני הוועדה האמריקאית אשר חקרה את דעת תושבי ארץ ישראל על ההסדר המדיני הרצוי להם. חכם יעקב מאיר נאם נאום אשר הותיר רושם עמוק בלבם של חברי הוועדה.

@53-4-1024x732.jpg
הראשל"צ רבי יעקב מאיר בביקור שערכו הרבנים הראשיים ורבני ירושלים בתחנת הכוח בחיפה
באותם ימים כבר נכבשה ירושלים על ידי האנגלים. הללו היו מתורבתים יותר ולפחות כלפי חוץ נהגו מול היהודים בהגינות. חכם יעקב מאיר קיבל מבריטניה מדליית זהב בצורת צלב והיה עונדה על חזהו בעת שהיה מבקר אצל הנציב העליון, ואף הצטלם איתה לכבודה של מלכות.

בימים ההם, הנציב העליון לא"י סיר הרברט סמואל שבנה את מוסדות השלטון באזור, החליט להתערב גם בבניין הרבנות הראשית במתכונתה המוכרת כיום. לפי הצעתו צוינו ד' רבנים ספרדים וד' רבנים אשכנזים ועליהם שני נשיאים משתי העדות שהם יהוו את משרד הרבנות הראשית כפי שעלה בדעתו תחילה. או אז פנה הנציב אל רבי יעקב מאיר וישאלהו אם יסכים לקבל את משרת הנשיאות… בזהירות ובחכמה הוא ענה לנציב: "הו זהו ויתור גדול מצדי הוד מעלתך, היות ולפני כמה שנים נמניתי כבר לראש"ל ע"פ מאמר מלך, ועתה בעלותם לשלטון שני נשיאים יהיה זה כשלילת זכות… ועוד יותר כעין קיפוח חצי משרתי שהיתה שייכת לי בשלמותה… רק רגעים אחדים קודם לכן. אבל כדי לעזור לסדור העניינים בביתנו הלאומי שאני שואף לראות ולהשתתף בבניינו וכן לאות הכרה בזכויותיהם של אחינו האשכנזים הנני מביע את הסכמתי לדבר…"

בעת ההיא נפתח משרד הרבנות הראשית שהגאון הר"י מאיר והגאון הרב אברהם יצחק הכהן קוק ז"ל הועמדו בראשו. העדה הספרדית בירושלים כבדתו בתואר ראשון לציון ורב ראשי לא"י, כאשר הנהיגה לקרוא למנהיגיה הרוחניים לפנים.

חכם יעקב מאיר נפטר בליל שבת, ט' בסיוון תרצ"ט. לאחר פטירתו מילא את מקומו הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל, ראשית כממלא מקום, ולאחר תום ה"שלושים" (י' בתמוז ה'תרצ"ט) – כרב ראשי לארץ-ישראל.

רבנו היה הראשון לציון האחרון תחת המלך הטורקי, הראשון תחת הממשלה הבריטית, והראשון שהסכים לחלוק את סמכותו עם רעהו האשכנזי והכול למען השלום והאהבה בין אחיו היהודים.

המשפטי עוזיאל

כאמור, עם פטירתו של רבי יעקב מאיר, מילא את מקומו רבי בן-ציון מאיר חי עוזיאל, ראשית כממלא מקום, ולאחר תום ה"שלושים" (י' בתמוז ה'תרצ"ט) כרב ראשי לארץ-ישראל.

רבי בן ציון נולד לאביו רבי יוסף רפאל עוזיאל, ראש אב בית הדין לעדת הספרדים בירושלים. שמו של רבי יוסף רפאל הלך לפניו בעיר שבין החומות כגדול בתורה וביראה, ענוותן ותקיף בדעתו, יושב אוהל ופרנס ציבור, וכך הועלה משלב לשלב בגרם המעלות של העדה בין יקירי תלמידי החכמים שבירושלים.

רבי יוסף רפאל, מדוכא ביסורים היה, שכן רעייתו בזוו"ר נלקחה לבית עולמה בעודה בצעירותה, לאחר שלא הותירה אחריה זש"ק שכן כל אימת שהיה הוולד מגיח לאוויר העולם, היה נפטר בתוך זמן קצר. לאחר שנישא פעם נוספת, בנו בן ציון זה היה נחמתו היחידה של רבי יוסף עוזיאל, שלא מנע להקריב את כל הקרבנות הדרושים ללמדו תורה ולהושיבו על ברכי הרבנים שבדורו.

עוד בהיותו בן שבע שנים כבר הכניסו לבית המדרש דורש ציון שהיה בית מדרש לתלמוד והלכה, והיה שוכר עבורו איש מיוחד שיוביל אותו לבית המדרש וייקח אותו אח"כ עם גמר הלימודים חזרה הביתה, כדי להשגיח עליו שלא ימצא בחברה שאינה רצויה.

בשנת התרנ"ב בהיותו בן תריסר שנה גמר בהצלחה את כל מחלקות דורש ציון ונכנס להמשיך את לימודיו בישיבת תפארת ירושלים, שנחשבה אז לישיבה הכי גדולה לקהילות הספרדים בירושלים והיה נוהג בכל הזדמנות שהיא לקחתו לשבת בסוד הרבנים גדולי התורה והיראה כדי שיהיו עיניו רואות את מוריו ובקפדנותו היה מחנכו להתנהג כלפיהם בכל יראת הכבוד כאילו לבו הגיד לו שבנו זה נוצר לגדולות ועליו למהר בחינוכו.

החכם באשי דאז, חכם נחמן בטיטו, אמר עליו כבר באותם ימים: "ברוך השם אשר לא השבית חסדו ואמיתו מעם עדת הספרדים ונתן מחכמתו לעושי רצונו הנה נצר ממקום קדוש יהלך בר אוריין ובר אבהן מובטחני שיהיה גדול בישראל".

@54-7.jpg
הראשון לציון רבי בן ציון מאיר חי עוזיאל
ואולם אביו כבר היה בא בימים וחדשים אחדים לפני מות אביו, כשהלה חש בקיצו המתקרב, קרא אליו את הבן והראה לו כתבי יוחסין של משפחת עוזיאל העתיקה בישראל. מוצאה מיהדות ספרד, בניה יצאו יחד עם כל הגולים ונתפזרו בכמה ארצות, מהם שנתפרסמו כתלמידי חכמים משוררים ומלומדים בפאס שבמרוקו.

אחרי שסיים למנות את החוליות בשושלת היוחסין של משפחת עוזיאל, הוא עבר למשפחת בית אם הנער, הסב היה הרב חיים דוד חזן תקנ"א תרכ"ט מחבר הספרים נדיב לב, ייטיב לב, ועוד שהיה שנים רבות רב באיזמיר תורכיה נקרא לשוב לעיר הולדתו ירושלים ונתמנה לחכם באשי וראש"ל בשנת תרכ"א.

בחודש ניסן שנת תרנ"ד נפטר האב ונטמן בהר הזיתים, מיותם מאביו מורו, ללא עזר וסעד, כשעליו כבכור הבנים הוטל לפרנס את המשפחה. חילק את זמנו ללימוד ולעבודה, למד במשנה שקידה ובמשנה מרץ, לימד תלמידים בהולכו מבית לבית ליתן שיעורים פרטיים בתורה ובתלמוד.

עול פרנסת האם והילדים, חפץ הלימודים והשאיפה להיות ממשיך שושלת בתי אבותיו, כל אלו ביגרו את הנער למעלה מגילו, הוא צעד בצעדים שקולים ומדודים, דיבר בכובד ראש וביישוב הדעת מיעט לבלות בחברת נערים בני גילו ורוב שעותיו עסק בלימוד תורה, בעיון בספרי אחרונים ובמתן שיעורים לאחרים.

כעבור שנים כתב בעצמו כמה שורות על ימי התייתמותו מאביו: "ימי שלוותי ואושרי היו קצרים מאד בהגיעי לשנת הבגרות יד ה' היתה בי בהלקח ממני אבי ומגיני, אז אמרתי לנפשי אבדתי כי מה יעשה נער עזוב כערער בערבה למצוא דרכו בחיים אולם חסדי ה' אבי יתומים גברו עלי וגרעיני זרע ברכת ה' אשר נטע אדוני אבי על תלמי לבי גדלו והצמיחו ויהיה לי היום לעבודה והלילה לעיון…"

לימים בחודש סיוון שנת תרצ"ט, כשהלך לעולמו חכם יעקב מאיר, הראשון לציון והרב הראשי לעדת הספרדים בארץ ישראל, הספידוהו תמרורים גדולי הרבנים וראשי היישוב. באותו הספד ספד אף הרב עוזיאל ותינה מרורות כשהוא חושף טפח ממה שעבר על עצמו באותם הימים וכה אמר: "הוא קרבני אליו כבנו חמודו מאז התייתמתי מאדוני אבי זצ"ל בהכירו אותי רק מביקוריו בישיבת תפארת ירושלים התייחס אלי באהבה נפלאה מאוד, הדריכני בעצותיו האציל עלי מרוח חכמתו, העלני על כסא הרבנות ביפו תל אביב, הוריש לי את מקומו בעיר ואם בישראל קהל הקודש שבעיר שאלוניקי והורישני גם כסא הכבוד היותר נעלה של ראשון לציון עליו אני קורא נפלאת אהבתך לי".

ואמנם הרב יעקב מאיר הכיר בכשרונותיו ובסגולותיו של הרב עוזיאל וראה בו את האיש הראוי להיות ראשון לציון בעתיד, וכבר שנתיים ומעלה לפני מותו, כשכוחותיו הלכו וכלו, אמר למקורביו שכשידע מי ימלא את מקומו אחריו הוא יוכל לנוח בשלום על משכבו עם אבותיו, והציע את הרב עוזיאל כמועמד יחיד לכיסא הרם.

ברבנות יפו

הנער המשכיל לא עמד במקום אחד, משנה לשנה הלך ונתעלה, הלך והרחיב דעתו בתורה ובחכמה ובהוויות העולם, תקופה ממושכת היה מתבודד בבית כנסת אשכנזי קטן "ר' ישעיה'ס מדרש" ששכן בחצר שקטה, שבו ספרים תורניים מרובים, ולמד בהעמקה גמרא ופוסקים והכשיר את עצמו להוראה.

מפרק לפרק היה דורש בבתי כנסת ספרדיים שונים, לומדי ישיבות, סוחרים ובעלי מלאכה באי בתי התפילה היו נהנים לשמוע דבריו החגיגיים והמלהיבים של הנער המוכשר בפרשו פסוקים של פרשיות השבוע ובהכניסו בהם נעימה מעניינא דיומא. בהיותו בן למשפחת חכמים מפורסמת ובעצמו חכם היה שוהה רוב שעותיו במחיצת תופסי תורה, הוא דבק בחכמים הספרדים הקשישים והצעירים בשקידתו.

בשנת תרע"א והוא בן שלושים ואחת נקרא על ידי הוועד לקהילת יפו ותל אביב לשמש בה בתורת חכם באשי. רקע מעניין קדם להעדפתו הבלתי מקרית. החוק התורכי דרש שרק נתין תורכי והוא יליד הארץ בדור השלישי ראוי לשמש חכם באשי. מובן שצריך לדעת לדבר ולכתוב תורכית וגם צרפתית, לשון המדינה והלשון המקובלת בחיים המדיניים, בעלי כושר וזכויות כאלו לא נמצאו כמעט בעדה האשכנזית. בין הספרדים היו מועמדים אחדים, חכמים ותיקים. אחרי שיקול דעת רב מצא ועד העיר ביפו שהחכם הצעיר הרב עוזיאל הוא המתאים ביותר למשרה זו.

אף רבה של יפו הרב אברהם יצחק הכהן קוק תמך במועמדותו. הוא ידוע מביקוריו אצלו כאחד משומעי לקחו ורצה שהחכם באשי לא יהיה מעין רב מטעם בלבד אלא גם תלמיד חכם וירא שמים, ראוי להנהגה אף בפנים העדה.

@55-3-1024x682.jpg
הראשל"צ בעל המשפטי עוזיאל נואם בכנס
יפו הלכה וגדלה, שכונותיה החדשות נווה שלום ונווה צדק שקקו חיים יהודיים רעננים, מדי שבוע וחודש עלו עולים בחופיה. גם אחוזת בית, היא תל אביב שנוסדה בתרס"ט, צעדה את צעדיה הראשונים לקראת התרחבות תחומיה. החכם באשי הצעיר ראה לפניו שדה פעולה נרחב לכשרונותיו ולמרצו.

בביתו של המרא דאתרא הרב אברהם יצחק הכהן קוק נערכה מסיבת קבלת פנים לחכם באשי חכם בן ציון עוזיאל רבנים אשכנזים וחכמים ספרדים ישבו שבת רעים ועסקו במשא ומתן של הלכה בקיאות שופעת וחריפות מעמיקה נשתלבו ויצרו שיחה תורנית מבהיקה בגווני גווניה.

עם צעדיו הראשונים ייסד תלמוד תורה שערי ציון, הגיד שיעורים והרצה הרצאות ותבע מהספרדים לא להתבודד במסגרת עדתם, אלא להשתתף בפעילות יחד עם האשכנזים בהרחבת בניין העיר. ביוזמתו הוקמו השכונות שבת אחים ומשכנות ישראל. הוא קרא לצעירי הספרדים בירושלים להשתלב ביישוב החדש ולסייע בביסוסו הכלכלי והרוחני.

רוחב דעתו ואומץ לבו עמדו לו ביחסיו עם הקאימאקאם מושל וראשי שלטון אחרים של יפו, שהיו מכבדים את החכם היהודי המוכשר. קשרים אלה עזרו ליישוב היהודי להתגבר על מכשולים שהשלטון הניח בדרך גידולו והתפתחותו.

הרב עוזיאל נתמנה כנציג העדה היהודית במועצת המחוז הממונה של יפו בראשות הקאימאקאם שהיתה מורכבת מהקאדי ומראשי הדתות הלא מוסלמיות, ונוסף להם שלושה מוסלמים אזרחיים וכן שני נוצרים אזרחיים שהתחלפו מפרק לפרק לפי תור כיתותיהם המרובות. כל העדות היו מיוצגות הן על ידי נציגים דתיים והן על ידי נציגים אזרחיים, יוצאת מן הכלל העדה היהודית שלא היתה מיוצגת אלא על ידי נציג דתי החכם באשי בלבד.

גזירת הגירוש

ויהי בשנה השלישית למלחמת העולם הראשונה, בשנת תרע"ז, ציווה ג'מאל פחה – מפקד הארמייה הרביעית של צבא האימפריה העות'מאנית – לפנות את יפו תל אביב מכל תושביה. איזור חוף הים הוא איזור צבאי שאין אזרחים רשאים לדור בו. הפקודה אמרה שבתוך עשרים וארבע שעות משעת פרסומה תכלה רגלו של אזרח מהעיר. הערבים הסתתרו למראית עין בפרדסיהם והשוטרים התעלמו ממחבואיהם המוסווים, ואילו היהודים גורשו כולם מבתיהם, לא נשארה נפש חיה במקום. הם הובלו לצפונה ולדרומה של הארץ. מחמת דחיפות צו הגירוש ובאין כלי רכב להסעתם נדדו הגולים ברגל בדרכים המוליכות למושבות הסמוכות, בוססו בחולות הלוהטים והגיעו רעבים וצמאים, עייפים ורצוצים לתחנות הראשונות, פתח תקווה, כפר סבא, ראשון לציון ונס ציונה. כאן הקימו סוכות מחסה מעטים ומחצלות בחוצות המושבות, ובני המקומות אחים רחמניים סיפקו להם את מזונותיהם הראשונים.

כמו אבותינו שיצאו ממצרים, מועד הגירוש היה יום שלפני ערב הפסח. הרב עוזיאל יצא האחרון מהעיר יחד עם כל הגולים, אף על פי שבתורת חכם באשי היתה לו הרשות לשהות במקום זמן מסוים.

בעגלה עמוסה כלי בית ורתומה לצמד שוורים יצאו הוא ומשפחתו לפתח תקווה. הדרך היתה קשה ומייגעת, מהבוקר עד הלילה ארכה הנסיעה. בהגיעם לפתח תקווה מצאו מקום בחצר בית ספר, כאן סעדו ולנו תחת כיפת השמים. הרב עוזיאל בעצמו תיאר אחר כך את הימים ההם: "זכורני את הלילה האחרון לשבתי בתל אביב, לפני הגירוש היפואי, תל אביב דמתה למדבר שומם אשר שועלים מהלכים בו ויללתם המעוררת זוועה נקבה באזני כל הלילה. זכורני את הליכתי עם הגולים לפתה תקווה כשהנני שבור ורצוץ מבויש ומדוכא וצועק בכל לבי מה זאת עשית לנו השם אלוקים.

"אבל בליל הפסח יצאתי אל הרחוב לראות את הגולים ומצב רוחם ומה ראו עיני מחזה נפלא ומעודד שאי אפשר לפגשו אצל עם אחר, רחובות פתח תקווה היו זרועים חבורות חבורות, משפחות, משפחות, של אנשים ונשים זקנים ועוללים מגורשים מנוויהם. שמסבים תחת כיפת השמים ושירת החג בפיהם, ילדים שאלו 'מה נשתנה' ואבות השיבו 'עבדים היינו'.

@56-2-900x1024.jpg
בקבלת הפנים לגנרל אלנבי. מימין: הראשל"צ הגרב"צ מאיר חי עוזיאל
"לא גולים חסרי כול אלא בני חורין ישבו באותו ליל שימורים וערכו את הסדר של פסח. רחובות פתח תקווה היו שדרות זמרה והילוליו שירה וחדווה. למראה חזיון זה נשאתי לבי למרום ואמרתי מי כעמך ישראל גוי אחד והרגשתי גאון יהודי נוחם ועידוד לימים טובים ימי גאולה ואורה".

בשלהי קיץ תרע"ד יצא רבה של יפו, הרב קוק, לאירופה בשליחות ציבורית דתית ובפרוץ המלחמה נשתבשו הדרכים ולא יכול היה לשוב לארץ. כיוון ששהה עדיין בחוץ לארץ נתבקש הרב עוזיאל למלא את מקומו זמנית בתורת רב העיר.

בימי מאורעות תרפ"א, יצאה כנופיה ערבית ממסגד חאסן בק לעבר השכונות היהודיות הסמוכות כדי להתנפל על דיירי הבתים הקיצוניים. המגנים היהודים יצאו לקראתם והתלקחה מלחמת יריות הדדית. הרב עוזיאל התעטף בגלימתו הרבנית, חבש מצנפתו לראשו, נטל את מקלו ויצא למקום המערכה.

בהתקרבו לסמטאות מנשייה ובראותו את הערבים מרחוק ביקש מהיהודים להפסיק את היריות, התקדם יחידי לעבר הערבים וביקש אף מהם להניח לשעה קלה את נשקם.

השייח שעמד בראש הערבים נענה לבקשתו של החכם באשי היהודי, כך בהתייצבו בשטח ההפקר בין שני המחנות פנה בדברים נלהבים בלשון ערב אל הערבים לאמר: "אוצרות הברכה הטמונים באדמת ארץ ישראל שקצתם נתגלו ורובם עתידים להתגלות יביאו אושר ועושר ברכה ונעימות לכל התושבים של הארץ הנפלאה שעין השם מלווה אותה מראשית השנה עד אחריתה, מושיטים אנו לכם יד שלום כנה ונאמנה ואומרים הלא כל הארץ לפנינו שכם אחד נעבד אותה נגלה אוצרותיה ונחיה בה כשבת אחים גם יחד, דעו והאמינו כי דבר השם יקום לעולם השלימו אתנו ונשלימה אתכם ויחד נהנה כולנו מברכת השם על ארצו בשקט ושלווה אהבה ואחווה".

הוא הפסיק לרגע את דבריו, התקרב יותר אל הערבים וקרא אליהם בהתלהבות רבה: "בני דודנו אברהם אבינו המשותף אבי יצחק וישמעאל בראותו כי לוט בן אחיו מצר רגליו וטוען שאינם יכולים לשבת יחדיו והוא מעורר מחלוקת בין רועי שני עדרי הצאן אמר אליו אל נא תהי מריבה ביני ובינך ובין רועי ובין רועיך כי אנשים אחים אנחנו אף אנו אומרים אליכם הארץ תישא את כולנו תפרנס את כולנו ונפסיק את המריבות בינינו אנשים אחים אנחנו…"

הערבים הקשיבו בדומייה לדבריו והתפזרו בשקט, כעבור שעות, אחרי ששוטרים אנגליים סיירו במקום והסיתו את הכנופיה הערבית, נתחדשו היריות…

בשנת תרע"ט נבחר רבי יעקב מאיר רבה של שאלוניקי לאחד משני נשיאי הרבנות הראשית, וכיוון שכך עלה בדעתו להזמין את תלמידו חברו חכם בן ציון עוזיאל למלא את מקומו בשאלוניקי. חכם עוזיאל שקל בדעתו הרבה אם להיענות, הכריע לקבלה. קרוב לשנתיים נמשך המשא ומתן בינו לבין קהילת שאלוניקי. בחודש שבט תרפ"א יצא רבי בן ציון לראשונה לשאלוניקי כדי להכיר את מצבה של הקהילה ולבחון תנאי עבודתו בעתיד. הוא נפגש עם הרבנים ראשי הקהילה מנהיגי המפלגות ובדק את כל הדברים הטעונים תיקון. בשעת חתימת כתב הרבנות התנה שיתנו לו רשות גמורה להכניס תיקונים ושיפורים בבתי הדין, שהחינוך היהודי כולל שתי הישיבות המקומיות בית יוסף ואור החיים יימצאו בפיקוחו, ושראשי הקהילה יסייעו בידו להשליט מנוחת שבת מוחלטת.

החזרה לארץ הקודש

עם שובו משאלוניקי נבחר לאחד משני הרבנים הראשיים לתל אביב כמתכונת הזוגות בנשיאות הרבנות הראשית לארץ ישראל, השקיע את כוחו ומרצו להקנות מקום מכובד בעם לרבנות הארצישראלית. הוא שקד על טיפוח אחדות ברבנות בין הספרדים לאשכנזים וטרח לשפר את שירותי בתי הדין ולחבבם על כל חלקי הציבור.

בחודש כסליו בשנת תרצ"ז כבר נבחר הרב עוזיאל בעצתו ובתמיכתו של הרב יעקב מאיר לממלא מקומו כראשון לציון ורב ראשי לישראל. הרב עוזיאל היה ניכר בסדר יומו הערוך בדייקנות שלא תצא שעה קלה לבטלה, דייקן בשכבו ובקומו, בתלמודו ובעשייתו, הכול לפי לוח של דקות ושניות משאירעו מאורעות ביום מן הימים שהטרידוהו למעלה מהרגיל היה נאנח ואומר תורה של היום מה תהא עליה?!

בסוף ימיו חלה בסוכרת קשה ואושפז בבית החולים תוך ייסורים קשים. יומיים לפני פטירתו אמר לאשתו הרבנית שתכין את הגלימה והמצנפת כיוון שהוא מוכרח לחזור הביתה, אי אפשר שבימים הנוראים אשכב בבית חולים ולא אהיה בבית, ולא אבקר בבית הכנסת, הגיעה שעתי לקום, רצוני לראות שמים, רחוב, הרבה אנשים בריאים וחיים. כשהעבירוהו על עגלת נכים דרך האולם הגדול של בית החולים וראה אנשים עוברים ושבים, נשם לרווחה ואמר חזרתי במקצת לחיים.

@57-1.jpg
הרב עוזיאל בביקור במחנה תל השומר עם עמיתו הרב הרצוג
אך הנה חל מפנה לרעה. בחוצות עיר התפרסמה הודעת בקשה מהרבנות הראשית לערוך תפילות לשלומו, בבתי כנסיות הרבו בתפילה ותחנונים וטובי הרופאים טיפלו בו וטרחו להצילו. מצבו הלך והחמיר משעה לשעה. בערב שבת פרשת נצבים וילך, כ"ד באלול תשי"ג, עת רד היום שאל את בנו מתי מדליקין נרות שבת, 'בעוד שתי דקות', ענה ותוך כדי כך הבחינו בני ביתו שהקיפו את מיטתו כי עצם את עיניו והשיב את נשמתו עם כניסת שבת קודש, כאשר מילת "שבת" על לשונו.

שתי צוואות השאיר אחריו, בצוואתו הפרטית נאמר בין השאר: "אחרי מותי הורידו אותי על הרצפה ללא הספדים רבים, ללא בכי, תלוו אותי בדרכי האחרונה, בין בני עמי על הר מנוחות יהיה קברי, אם כי הוקצה לי מקום על הר הזיתים…" אולם אחרי התייעצות התירו הרבנים לבכותו בדברי הספד קצרים.

יומיים לפני פטירתו בהתפתלו בייסוריו קרא מעם מיטתו לעומדים על ידו צוואה שהועיד לכל יהודי ויהודי לכלל ישראל ובה קריאה לאהבה ואחווה שלום ורעות בכלל ישראל.

תורת ניסים

הבא אחריו בקודש, לשבת על כס הראשונים לציון, היה רבי יצחק ניסים שהתבקש על ידי רבי בן-ציון מאיר חי עוזיאל, להמשיך את דרכו ולכהן אחריו כראשון לציון. בשנת ה'תשט"ו (1955) נבחר להיות הרב הספרדי הראשי כשקיבל 42 קולות, בהתמודדות מול הרב יעקב משה טולידאנו רבה של תל אביב שזכה ב-27 קולות.

בשנת תרס"ח, כשהילד יצחק ניסים היה בן 12 בלבד, אביו בחר לעלות עם משפחתו לארץ ישראל ולחון את עפרה של ארץ הקודש. יחד עמם עלה כמובן יצחק ניסים הצעיר, אך כעבור שמונה שנים, בגיל עשרים, נשלח חזרה לבגדד על מנת להשלים את סדר לימודו, אצל רבי שמעון אגסי, מגדולי בגדד של הדור ההוא.

כעבור תקופה, שיגר אביו מארץ ישראל סכום נכבד של מאה מטבעות זהב עם מכתב שבו כתב לו כי "הגיע הזמן שתחשוב גם על עתידך. עליך להקים בית בישראל. אני שולח לך את מטבעות הזהב כדי שתוכל להסתחר בהם ולכלכל את עצמך". שמע את הוראת אביו ופנה אל רבו על מנת לקבל את ברכת הדרך. אך רבי שמעון אגסי, שבעצמו היה סוחר ועשיר גדול, סירב לוותר על תלמידו והציע לו להפקיד את סכום הכסף אצלו, בו יסחר ויעניק לו את הרווחים, כך שרבי יצחק ניסים יוכל לשבת ולהמשיך ללמוד בשלווה.

בשנת תר"פ נשא לאישה את רעייתו ויקטוריה, בת רבי יעקב אהרון, שהיה מנכבדי הקהילה היהודית בבגדד. בבית חמיו הוקצה עבורו חדר, שם ישב ושקד על דלתות התורה, כאשר במקביל התחילו לנהור לביתו אישים מרכזיים מהקהילה היהודית החשובה בעיר, עד כדי כך, שתקופה קצרה אחרי נישואיו, במכתב ששיגר הלורד הרברט סמואל, מי ששימש כנציב העליון הראשון על ארץ ישראל בזמן המנדט הבריטי, אל הקהילה היהודית בבגדד, בחר סמואל את הרב יצחק ניסים לנמען, וממנו ביקש למסור את תוכנה לידי הקהילה כולה.

@58-3.jpg
מסע לווית הרב עוזיאל, ברחוב יפו בירושלים
רבי יצחק ניסים היה בין הבודדים מיהודי בבל שיצרו קשר תורני הדוק עם רבני הדור, כולל אלה שאינם נמנים בין חכמי המזרח. כך לדוגמה הזמין את כל ספריו של רבי ישראל מאיר הכהן מראדין, בעל החפץ חיים והמשנה ברורה, וביניהם נוצר קשר של חילופי מכתבים תורניים. בשנת תרפ"ד, והוא עדיין אינו בן שלושים, פתח החפץ חיים את אחת מאיגרותיו אל חכם ניסים כך: "אל כבוד המאור הגדול עדיו לגאון ותפארת, ירא אלוקים באמת, כק"ש, מו"ה יצחק ניסים".

אף שהפך לאחד מראשי הקהילה היהודית בבבל, לא הרפה חכם ניסים ממחשבתו לשוב לירושלים, ולהתאחד עם משפחתו שנותרה לגור בארץ הקודש. כבר בשנת תרפ"ב רכש חורבה אחת מחורבות ירושלים ומינה מקרובי משפחתו לבנות עבורו ביתו. במהלך ההכנות לקראת העליה לארץ ישראל, חלתה בתו התינוקת מרגלית במחלת האבעבועות והשיבה את נשמתה הטהורה לבוראה. בסוף השנה, בחודש אלול, לאחר טלטולי הדרך ברכיבה על גבי חמורים, הגיעו רבי יצחק ניסים ורעייתו ויקטוריה לארץ ישראל. הכסף שהביאו עמם מבגדד לא הספיק כדי הצורך על מנת להשלים את בניית הבית ולכלכל את משפחתו, ולכן שב הרב ניסים בגפו לעיראק, עד לחודש ניסן תרפ"ה, אז שב סופית אל ארץ ישראל.

עלייתו ארצה הייתה למורת רוחם של גדולי רבני בגדד, שהתלוננו על שהשאירם כספינה ללא קברניט. ביתו הפך עד מהרה לבית ועד לחכמים, חוקרים וסופרים. לעתים מזומנות קיימו אבות בתי הדין הספרדיים התייעצויות בביתו בסוגיות חמורות שהתעוררו בין כתליהם. קשר מיוחד היה לו עם רבה האשכנזי של ירושלים, רבי צבי פסח פראנק, ועם זקן גדולי הדור, ה'סבא קדישא', רבי שלמה אליעזר אלפנדרי, שהפכוֹ לא רק לתלמיד חבר אלא גם לאיש סודו המובהק. למרות כל זאת הוא התרחק מכל תפקיד רשמי של רבנות ושררה ציבורית, בטענה שאיננו מוכן ליהנות מכספי ציבור, והמשיך לעסוק במסחר, עד להסתלקותו של בעל ה'משפטי עוזיאל' – הראשון לציון רבי בן ציון מאיר חי עוזיאל.

הפולמוסים הגדולים

הרב ניסים היה נאה דורש וגם נאה מקיים. כנאמן לדרך שהתווה לעצמו בטקס הכתרתו, הוא החל לפעול לאחדות העם ולקירוב לבבות, תוך בניית גשר של הבנה בין כל חלקי העם. מסעו הראשון, שהתקיים בכ"ה בניסן תשט"ו, היה במושבי העולים החדשים בפרוזדור ירושלים ובחבל לכיש, כדי לכוונם בצעדיהם הראשונים בארץ ולעודדם לשמור על מסורתם.

בה' בשבט תשי"ז יצא למסעו הראשון אל הקיבוצים הלא דתיים, שהתקיים להפתעת הכול דווקא בקיבוצי 'השומר הצעיר' המסונפים למפ"ם: גן שמואל, עין שמר, משמר העמק ומרחביה. עם היכנסו לאולם התרבות בקיבוץ גן שמואל, הבחין שאין מזוזה בפתחו. לאחר מתן הסבר לחברים על חשיבות המצווה, כחותם הבית היהודי ומגִנו, הם הבטיחו לו שאם ישלח להם מזוזות הם יקבעו אותן בפתח בתי התרבות, וכך היה.

@62-1-1024x683.jpg
בהלוויתו של ראש הממשלה לשעבר משה שרת לצידו של ראש הממשלה לוי אשכול
הרב ניסים לא רק יצא אל עמו, אלא גם פתח בפניו את דלת ביתו, שם נפלו המחיצות הבין עדתיות. מכל חלקי העם ומכל החוגים הגיעו כדי לבקש עצה ועזרה מהרב הראשי וכדי לצלול עִמו בעומקה של הלכה. מבאי ביתו היו רבנים גדולי תורה, כמו הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך והגרי"ש אלישיב, לצד פרופסורים ידועי שם, פוליטיקאים ואנשי ציבור, ראשי קהילות יהודיות מכל תפוצות ישראל ודיפלומטים גויים, וסתם עמך.

בתקופת כהונתו הייתה המדינה בראשית דרכה. מאבקי הרבנות בנושאים שונים אז היו משמעותיים לאותם זמנים ולעתיד לבוא. היו אלה ימים סוערים בתולדות המדינה ובתולדות הרבנות הראשית בפרט. כאמור, הרב ניסים לא חשש להשמיע את דעתו בכל עניין שנראה לו שעל הסמכות הרוחנית לומר את דברה, גם אם לא היה זה לרוחו של השלטון, אשר לא אחת תקף את צעדיו והחלטותיו. אופיו האמיץ וסלידתו מן החנופה סייעו לו להנהיג את הרבנות בתקופה של זעזועים קשים. חכם ניסים הוכיח כושר מיוחד של ניהול משא ומתן, פיקחות רבה, עצמאות ותקיפות ללא חת, ללא חנופה וללא משוא פנים. תמיד היה זה שמצא פתרון ריאלי כאשר הגיעו הדיונים למבוי סתום.

@59-3.jpg
הראשל"צ רבי יצחק ניסים בהכתרתו לראשון לציון
לא אחת עוררו מעשיו פולמוס ציבורי, אך בראייה למרחוק, גם יריביו הכירו בצדקת עמדתו. כך היה, למשל, בעת ביקורו של האפיפיור פאולוס ה-6 בישראל. מהרגע הראשון הפגין הוותיקן זלזול במדינת ישראל ובמנהיגיה. הוא קבע את תאריך הביקור ואת מסלולו ללא כל תיאום עם הגורמים המתאימים בארץ, אולם הפגיעה הקשה ביותר הייתה בקביעת מקום כניסת האפיפיור מירדן לארץ, המקום שבו הייתה אמורה להתקיים פגישתו עם ראשי המדינה.

על אף הכל, המדינה התכוננה לקבל את פניו בטקס ממלכתי, אשר במסגרתו היה צריך הראשון לציון ליטול חלק בקבלת פניו של האפיפיור במגידו, אך הרב הראשי סירב. הוא סבר שאם הוא יוצא לקבל את פני האפיפיור, אזי על האפיפיור, כראש הדת הקתולית, להשיב ביקור לראש הדת היהודית ולפחות לעשות מחווה כלשהי של נימוס כלפי הדת היהודית. הרב חשש שאם לא יתקיים תנאי כזה, ייווצר הרושם, חלילה, שמעמד הדת היהודית וראשה נחותים, ולא היה מוכן לתת לכך את הגושפנקא שלו.

מרגע זה, סירובו של הרב ניסים האפיל על כל פרטי הביקור האחרים. פולמוס עז פרץ בארץ ובעולם. מבין שרי הממשלה, התקיפה ביותר הייתה שרת החוץ גולדה מאיר, שכעסה על ש"הרב ניסים מנהל מדיניות חוץ ממרומי היכל שלמה". בישיבת הממשלה היא רתחה מזעם, והודיעה שעליו להישמע להחלטות הממשלה, ולא – עליו להתפטר. גם בכנסת, ובעיקר בעיתונות, נשמעו דברים חריפים ביותר נגד הרב ניסים.

"האיום לא עושה עליי רושם", אמר למקורביו. הלחץ נמשך כל העת. הפולמוס נמשך כל העת, אך הרב ניסים הפגין עמידה גאה ושקטה. בכ' בטבת הגיע האפיפיור לביקור הבזק בו סקר משמר של צה"ל, ולאחר מכן התקבל בטקס רשמי קצר על ידי נשיא המדינה, יו"ר הכנסת, ראש הממשלה, מספר שרי ממשלה ומכובדים נוספים. הראשון לציון הרב יצחק ניסים כמובן נעדר מהטקס, אך הוא לא היה היחיד: גם שרת החוץ גולדה מאיר, שהובילה את המאבק בהחלטתו של חכם ניסים, נאלצה להעדר לאחר שנקעה את רגלה יום קודם לכן. היו שראו בכך אות משמים.

בנאומו לא הזכיר האפיפיור את המילה 'ישראל', ולפני חזרתו לירדן, ליד מעבר מנדלבאום, הודה האפיפיור ל"שלטונות" ולכל הנוכחים במקום. בדבריו הוא הביך את הישראלים, בעודו מגן על האפיפיור פיוס ה-12 שהעניק הסכמה שבשתיקה לזוועות שביצעו הנאצים בזמן מלחמת העולם השנייה והשואה הנוראה, זאת לבד העובדה שבמשך כל הביקור נזהר האפיפיור מלהוציא מפיו את המילים 'מדינת ישראל', ונמנע מכל מחווה כלפי המדינה והעם היהודי או מדבר פיוס כלשהו.

@60-2-1024x771.jpg


ממטוסו שלח האפיפיור מברק תודה "אל הוד מלכותו המלך חוסין של ירדן, רבת עמון". לעומת זאת, בארץ התקבל מברק שהפתיע ואכזב רבים: "הוד מעלתו הנשיא שזר, תל-אביב". לא נשיא מדינת ישראל ולא ירושלים. באחת הבינו כולם, גם המתנגדים הגדולים ביותר, עד כמה צדק הרב הראשי, וכיצד צפה מראש את מה שיתרחש.

עד לכהונתו של הרב ניסים, החוק במדינת ישראל היה שכהונת הרב הראשי הינה כהונת עולם. בשנת תשל"ב, לאחר שבע עשרה שנים שבהן כיהן כרב הראשי, פעלו עסקנים ופוליטיקאים לשינוי החוק לבחירת הרבנים הראשיים, ובשנת תשל"ג הוחלף הרב ניסים על ידי מרן הראשון לציון, הגר"ע יוסף זצוק"ל.

תחילה סירב הרב יצחק ניסים להגיש מועמדות להתמודדות נוספת לתפקיד, לאחר שכבר כיהן בתפקיד זה במשך שתי קדנציות, עם זאת, מסע לחצים, בעיקר סביב פרשת "האח והאחות" שהסעירה אז את מדינת ישראל, הביא את הרב להיענות לבקשות הרבות ולהציב את מועמדותו, אך הוא הפסיד במערכה.

את מערכת הבחירות הסוערת ואת כישלונו במרוץ סיכם הרב ניסים במכתב ששיגר בתגובה לאחד מאלו שהביעו בפניו את צערם. "איני יודע על מה תצטערו", כתב הרב ניסים. "אם על הפרישה – הרי זו היתה דרישתי לפני כעשרים חודש ולבסוף ביטלתי את רצוני מפני רצון הרבים ובכללם גדולים וטובים, מכאן שהתוצאה היתה כרצוני. אם יש על מה להצטער הרי זו על התופעות שנלוו לאותה מערכה בה נתגלו אנשים העוסקים עם הציבור, כמה רחוקים הם מיראת שמים, ועל רוב התככים וההתרחשויות". בנו מספר כי כאשר הכריזו על תוצאות הבחירות, קיבל הרב ניסים את הפסדו בשקט נפשי מוחלט ועל פניו לא נראה גילוי צער כלשהו. "רק אנחנו הצטערנו על שלא נענינו לרצונו שלא להעמיד את מועמדותו", אמר.

בתשעה באב, יום חורבן הבית, שנת התשמ"א, בחצות היום, השיב את נשמתו לבוראו ונטמן בהר הזיתים בירושלים, מול מקום המקדש.
 
לגבי הרב נסים יש כאן כמה דברים לא נכונים כפי ששמעו אזני מרבינו עובדיה בשיחה אישית ואין בזה נפק''מ כעת
רק מ''ש שעסקנים ופוליטיקאים לחצו שרבינו יגיש מועמדות זה לא נכון בעליל, והיתה זו החלטה של גדולי הדור דאז, כפי שסיפר חכם יצחק כמה פעמים, וכמובא ביבי''א ח''ט
 
חבל באמת שמביאים העתק הדבק ולא את המקור ...



יישר כח חומר מענין מאיפה הבאת את זה
 
חבל באמת שמביאים העתק הדבק ולא את המקור ...


יש כאלו שחסום להם או שלא מבקרים באתרים הללו לכן אנחנו מביאים את זה לכאן!
 
יש כאלו שחסום להם או שלא מבקרים באתרים הללו לכן אנחנו מביאים את זה לכאן!
כוונתי הייתה, שיש להביא מקורות ולא לעשות העתק הדבק שיראה כאילו המפרסם הוא הכותב, כמו שטעה כאן ניק אחד.
ועוד שכל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם.
 
ואחרון. מיוסף עד יוסף
 
כוונתי הייתה, שיש להביא מקורות ולא לעשות העתק הדבק שיראה כאילו המפרסם הוא הכותב, כמו שטעה כאן ניק אחד.
ועוד שכל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם.
לא חושב שמישהו כאן חושב שאת כל החומר שאני מביא אני כתבתי....
:sneaky:
 

מיוסף ועד יוסף – מרנן הראשונים לציון בדור האחרון • פרק סיום לפרויקט המיוחד​

הם פעלו ללא לאות כדי להחזיר העטרה ליושנה והותירו חותם על הרבנות הראשית • המפגשים המחתרתיים, הנבואה שהוציאה את הראש"ל משלוותו, הכסא המיותם שהוחלף, הצעדה בשלג, ניסיון ההערמה בוותיקן והשיחות עם אנשי המוסד • חלק ג'
הוד קדומים עובר בנו כל אימת שאנו מדברים על 'הראשון לציון' באשר הוא. לא רק תואר שררה הוא, ולא רק מצנפת וגלימה שמקורם בחכם באשי שבטורקיה העותמאנית, אלא באנשי החיל, מעתיקי השמועה, שעמדו בפרץ מול הגזירות הרוחניות והגשמיות, שאיימו לפגוע בצאן מרעיתם.

אחד המיוחדים, כיהלום בכתר המלוכה, אוצר כלי חמדה, מלא תורה וחמלה, ואחד היה, הוא מרן רבנו עובדיה יוסף זצוק"ל, שבעוד ימים ספורים ימלאו תשע שנים להסתלקותו לשמי רום וחסרונו מורגש בכל יום.

כמה שננסה לכתוב ולתאר את דמותו הגדולה, של האיש על העדה, כחמה בגבורתה, מחזיר העטרה ליושנה, הרי שלא נצליח לכמת זאת בפרק או בספר, אבל בלא כלום אי אפשר ולכן בדרכיו צעוד נצעד ברמה.

מרן הגר"ע יוסף זצ"ל נולד בעיר בגדד, לאביו ר' יעקב עובדיה, ביום י"א תשרי תרפ"א. אחר שמלאו שלושים יום ללידתו, ביקש אביו, רבי יעקב, לפדותו מהכהן, אולם לא יום רגיל היה זה, שכן בליל אותו היום נתבקש בישיבה של מעלה הגאון רבי יעקב חיים ז"ל, בן הגאון מרן ה'בן איש חי' רבינו יוסף חיים ז"ל. כל בני העיר בגדד הובילוהו למנחת עולמים ואף שבתו ממלאכתם מפני כבודו.

בסיום מסע ההלוויה, עמד רבי יעקב עובדיה והכריז: 'דעו רבותי! עתה מתקיים פדיון הבן בביתי, לבני בכורי עובדיה יוסף, וכל הקהל מוזמנים היישר מכאן לסעודת הפדיון'. המוני בני אדם, הגיעו כולם, שרים רבים ונכבדים, ובכללם גדולי רבני בבל. מי שזכה בחמשת הסלעים היה הכהן הגדול מאחיו המקובל האלוקי רבי אפרים הכהן זצ"ל, כשהקהל כולו מברך את הרך הנולד, כי בו ימצאו נחמתם, וכה יעלה מעלה מעלה בתורה וביראת ה', והיה שמו כשם הגדולים אשר בארץ.

בשנת התרפ"ה, כשהיה הרב ילד רך בן ארבע שנים, עלו הוא ובני משפחתו לארץ הקודש. עם בואם נתיישבו בעיר ירושלים בסמיכות לעיר העתיקה. באותה התקופה זכה עובדיה הצעיר לעלות בתורה וביראת ה', וללמוד תורה מפי גדולי ירושלים, ומהודם שאב הרב אהבת תורה ויראת שמים.

באותם הימים הקימו ראשי אגודת ישראל את תלמוד תורה "בני ציון" בשכונת הבוכרים, ובו למד עובדיה הצעיר יחד עם רבים וטובים אחרים. בהיותו בן חמש שנים וחצי, בקיץ שנת תרפ"ו, סמוך לשעה ארבע אחר הצהריים, אירעה רעידת האדמה הגדולה בירושלים, שבה התמוטטו כשלוש מאות בתים ונהרגו למעלה ממאה ושלושים נפשות בני אדם, יהודים וישמעאלים. שעה מועטת לפני כן, נטל הרב מביתו ספר תורה נביאים וכתובים והלך לבית המדרש בישיבת שושנים לדוד, שם היה רגיל לעסוק בתורה. באותה שעה, בעליית הגג של הישיבה, היה עוסק בתורה הרה"ג המקובל רבי יעקב חיים סופר, בעל ספר כף החיים. ויהי כאשר רעדה הארץ, נזדעזע בנין בית המדרש וניזוק הרבה, נפלו המדרגות, וכל חומה לארץ תפול. הרב, שהיה ילד קטון, נקלע בארץ צרה וצוקה, שקע בבית המדרש ולא יכול היה להיחלץ משם, לולי ה' עזרתה לו, שנחלצו עוברים ושבים לעזרת רבי יעקב חיים סופר זלה"ה ולעזרתו, להצילו ולשלחו חופשי לביתו. כך כשבגדיו כוסו עפר מן האדמה, הלך רועד לביתו, הפעם ללא ספר התנ"ך שאבד ברעש הגדול.

@51-4.jpg
כתר יתנו. מרן הגר"ע יוסף בהכתרתו לראשון לציון
@52-5-1024x680.jpg
נהנה מזיו השכינה. מרן הגר"ע יוסף בסוכתו
בתחילה כשנכנס הרב זצוק"ל לתלמוד תורה בירושלים, למד עם שאר חבריו התלמידים תורה ומשנה, כתיבה ודקדוק ושאר מקצועות, ומשנת התרפ"ז החל ללמוד אצל הגאון רבי נתן סאלם. כישורים נדירים היו לו לילד עובדיה, וכבר בהיותו כבן שש שנים וחצי החל רבי נתן ללמדו גמרא.

כשראו מחנכיו ומלמדיו את הבנתו הבהירה ואת כישוריו, אף שהוא עדיין רך בשנים, החליטו הם להעלותו לכיתה הגבוהה ביותר, שבה לימד רבי שלמה עבו זצ"ל. וכבר בהיותו בן ח' שנים, נבחן אצל הרב עבו על כל המשניות של מסכת שבת, פסחים, אבות, סוכה, יומא, ועוד גמרא במסכת בבא מציעא פרק ב' אוחזין בטלית ופרק אלו מציאות, והמפקיד והזהב, כשכמובן הכול נעשה בעל פה. גם אצל ר' עמרם בלויא נבחן עובדיה הקטן על אותן המשניות, וכאות הערכה קיבל הוא במתנה את הספר הקדוש 'ראשית חכמה'. מיד עם קבלת הספר החל עובדיה הצעיר את לימודו בו, תוך שהוא מאיר ומעיר את הערותיו.

בשנת התרצ"א, שב עובדיה בן ה-10 יחד עם אביו, לעיר מולדתם היא בגדאד שבבבל. תיכף עם בואו לשם, הלך לישיבת מדרש בית זלכא, שהקים רבי עבדאלה סומך זצ"ל, רבו של הבן איש חי, שם התיישב ללמוד גמרא. כשראו בני הישיבה את הילד בן העשר עוסק בלימוד גמרא, השתוממו על המראה והציגוהו בפני אב בית הדין רבי סלמאן עבודי ובפני רבי צאלח כדורי, רבי נסים כדורי ושאר רבני הישיבה. או אז החל הילד להרצות בפניהם משניות וגמרות בעל פה, כשהם משתאים מן המראה, עד שהניחוהו לשבת ללמוד עם תלמידי הישיבה הגדולים כבני עשרים שנה, ובהם כמה תלמידי חכמים מובחרים, אשר שמחו בו ואהבוהו מאוד ואמרו עליו שיהיה גאון בישראל בלי ספק. גם אב בית הדין קרא אליו את רבי יעקב, אביו של הרב, להזהירו שישגיח עליו היטב, כי 'בלי ספק עתיד זה להאיר עיני ישראל בתורתו'.

אחר ימי הפורים של אותה השנה, חזר הרב עם אביו לארץ ישראל. והואיל ולא נמצאה ישיבה של ספרדים הראויה אליו ביחס לגילו, הכניסו אביו ללמוד שוב אצל מורו, רבי שלמה עבו זלה"ה, יחד עם שאר התלמידים בני כיתה ח', אלא שרבותיו בתלמוד התורה הודיעו לאביו, כי לא יוכל בנו ללמוד עימהם, מאחר ששאר התלמידים אינם ראויים אליו.

בן עשר שנים בלבד היה עובדיה הקטן כשנכנס אל ישיבת פורת יוסף, שם נשתקע בלימוד במשך שנים רבות, מחורף התרצ"ב ועד שלהי שנת התש"ז. אז ירד מצרימה בעת שכבר יצא שמו למרחקים כגאון הגאונים.

הילד עובדיה רגיל היה לעסוק בתורה בישיבה במשך כל שעות הבוקר והצהרים ולפנות ערב היה מסייע לאביו, רבי יעקב, בעבודתו בחנות. ואף שחשקה נפשו בתורה, לא מצא מפלט מעבודתו זו. לכן לקח עמו ספרים לחנותו, והגה בהם גם בהיותו יושב בתוכה, ושם חיבר חיבור יקר בחידושים על התורה.

בקומה השנייה למעלה מחנותו של רבי יעקב, היה יושב ושוקד בתורה אחד מחכמי בבל היושבים בירושלים, הוא הרה"ג חסידא קדישא רבי ששון לוי, שהיה רגיל ללמוד בנגינה בהתלהבות דקדושה, ודברי תורתו בתוך פיו כאש מתלהטת. וכשהיה הולך קולו ונשמע בחנותו של רבי יעקב, הייתה אהבת התורה בוערת בלב באותה העת, עיניו של עובדיה הצעיר היו זולגות דמעות, הן לא ייתכן שאחרים יכולים ללמוד תורה והוא לא.

אולם ראה השם בעוניו ולאחר שכשאירע והשאירוֹ אביו לבדו למכור בחנות, בכל פעם שהיה שם פניו לאחור ליטול דבר מה כדי למוכרו, היו נגנבים מחנותו דבר אחד או שניים, ועל ידי זה נוכח אביו כי לא יצלח בנו למלאכת חנווני. בהמשך ראה אביו שוב כי לא יוכל ללא עזרתו של בנו הבכור ושוב ביקשו להושיט ידיים לעזרה במצבה הכלכלי של המשפחה עד שראו ראשי הישיבה, כי הנער השקדן אינו שוקד עוד בינות לספסלי בית המדרש, ומצאוהו בחנות המשפחתית. 'הנח לבנך ללמוד תורה ואנחנו נעבוד במקומו', פנו ראשי הישיבה, רבי עזרא עטייה ורבי יהודה צדקה אל ר' יעקב עובדיה, שנבהל מההצעה ההזויה, 'חלילה וחס שאתן לתלמידי חכמים שכמותכם לעבוד בחנותי', השיב, והם מצדם לא מרפים, 'עדיף שאנחנו נעבוד ובנך עובדיה ילך ללמוד'. כשהבין האב את משמעות הדברים, שחרר את בנו מעבודה, ומאז ועד סוף חייו היה שקוד על דלתות התורה.

בשנת תש"ד נשא לאישה את רעייתו הרבנית מרגלית ע"ה, ואז החל לכהן כדיין בבית דינו של רבו הגאון רבי עזרא עטיה. לימים סיפר מרן בהקשר זה כי בהיותו צעיר לימים מיד אחר נישואיו, צירפו אותו לבית הדין הרבני של עדת הספרדים בירושלים, וישב בדין יחד עם מורנו ראש הישיבה הגאון המפו' רבי עזרא עטייה זצוק"ל, והגר"ע שאקו זצ"ל, ועוד. ומאחר ולא הגיעו אליהם תיקים רבים, היו מסיימים את דיוניהם במהרה, וכך נותר בידם שעות פנויות, והיו יושבים יחד, ראש הישיבה זצ"ל עם מרן ומלבנים סוגיות רבות בהלכה. ובמשך הזמן עבר עמו על כל הספר שכתב מרן רבנו על הבן איש חי ופורסמו בסדרת הספרים הליכות עולם.

לבקשתו של הראש"ל הרב עוזיאל, בשנת 1947 עבר למצרים, שם היה סגנו של הרב הראשי הרב נחום אפנדי ואב בית דין. במצרים מצא מחויבות דתית חלשה, לא רק בקרב המוני העם, אלא גם בקרב המנהיגות ואף בקרב הרבנים המקומיים.

@53-5-1024x684.jpg
על פיו יישק דבר. ישיבת מועצת חכמי התורה
הרב אהרן שויקה, שהיה מעסיקו מטעם הרבנות, מינה אותו לשמש כראש ישיבה בישיבתו אהבה ואחווה, ותמך בו במאבקיו. אחת הבעיות החמורות מבחינה הלכתית הייתה מערך הכשרות במוסדות הציבור, דבר אשר גרם לסכסוכים בינו ובין אישים בקהילה, ובהם עם כמה מהרבנים. בעקבות אירועים אלה התפטר מתפקידו, שנתיים לאחר בואו, בשלהי תש"ט.

אחד הסיפורים המטלטלים ביותר, והפחות מפורסמים על התקופה ההיא במצרים, יכולים ללמד על גודל חשקו ואהבתו של מרן הגר"ע יוסף ללימוד התורה. היה זה כשבנו הרב יעקב זצ"ל היה בן שנתיים והרבנית בר שלום בת שלוש. המשפחה התגוררה בקומה חמישית ויעקב הקטן מצא גמרא כלשהי והחל להשליך מהחלון דפים שהוא קרע, תוך שהוא נהנה להביט כיצד הניירות עפים מקומה חמישית עד הרצפה. יעקב לא הספיק לקרוע הרבה, אבל אז הבת עדינה ראתה את אביה מגיע, מסתכל על גזירי הנייר, אוסף אותם ורץ הביתה. "אמא לקחה את הגמרא מיעקב ואבא נכנס הביתה כשהוא שואל 'איפה הגמרא'" סיפרה הרבנית בר שלום, "אמא השיבה לאבא: 'אל תאשים את יעקב, הוא ילד קטן, הוא לא מבין'. אבא נישק את הגמרא וישב לבכות. באותה העת המצב הכלכלי לא אפשר רכישת גמרא חדשה, ואבא החל במסע לשיקום הגמרא. הוא ירד למטה והתחיל לחפש את הקרעים. רק כמה שעות לאחר מכן, כשאבא נרגע, הוא חיבק אותנו והעביר לנו את המסר והאהבה שהייתה לו לספר הקדוש הזה, באיזה אהבה ומתיקות הוא דיבר לשנינו, על רגל אחת הרים אותי וברגל השנייה את יעקב, חיבק ונישק אותנו ואת הגמרא שהייתה על השולחן והסביר כמה זה ספר יקר ואסור לקרוע. הוזלתי דמעות בלי סוף, כיוון שזכרתי את הכאב שלו כשנכנס הביתה. הוא היה צעיר מאוד, בן עשרים ושבע, ילד בעצמו", סיימה את תיאורה.

את סיפור עלייתו, ירידתו למצרים וחזרתו ארצה של מרן זצ"ל, כמעט אין מי שלא מכיר. גם את סיפורי הרדיפות שחווה. עם חזרת משפחת יוסף לארץ ביקש הצורב הצעיר לחזור אל מקום לימודיו הקודם בישיבת 'פורת יוסף', אולם שם סירבו לקבל אותו. "מי שעזב לא חוזר", אמרו בישיבה, והקושי הכלכלי התגבר. עול פרנסת הבית שנפל על האברך הצעיר הרב עובדיה יוסף היה קשה עד בלתי אפשרי, ולפרנסתו החל מי שהיה סגן רבה של מצרים לשמש כמורה לנערים צעירים בתלמוד תורה בני ציון שבשכונת הבוכרים.

אט אט החל השינוי בביתו של מרן זצ"ל לתת את אותותיו. היה זה עוד הרבה לפני שנבחר לרב ראשי של תל אביב, לאחר שנבחר לכהן כאב בית הדין בפתח תקווה, ומשם דרך כוכבו.

עם סיום תקופת הדיינות בעיר פתח תקווה שב מרן אל עיר הקודש ירושלים, לשכונת תל ארזה. שם, בדירה ההיא החלו לבצבץ זרעי המהפכה הרוחנית באמצעות הפוליטיקה. על הימים ההם מספרת הרבנית עדינה: "מתחת לדירה שלנו היה מקלט שהפך לבית הכנסת, אליו היו מגיעים כל ערב חבריו של אחי הרב יעקב, הם היו לומדים איתו ואחר כך היו עולים ומדברים על פוליטיקה, על התאחדות הספרדים ועל רב ראשי לישראל. הם היו מוציאים עלון, הוציאו מעין עיתון לכל הציבור הספרדי, והכול כמובן בהתנדבות כשאבא משמש להם מנהיג. במשך השנים, הרב ניסים זאב הוביל את התנועה הזאת בירושלים וקיבל שלושה מושבים בעירייה, לאחר מכן באו לאבא וביקשו להקים תנועה ארצית. אבא אמר כן, אמא אמרה לא. 'הפוליטיקה תגרום לך לביזיונות, היא תעפיל ותאפיל על גדולתך בתורה, והכבוד שלך ייפגע', היא ניסתה לשכנע, אבל אבא ענה לה כך: 'יחזקאל הנביא נקרא יחזקאל בן בוזי, ולמה נקרא כך, בגלל שביזה את עצמו בשביל התורה ולמענה ועל כן קיבל משהו מיוחד, זכה שכל נבואה שהתגלתה לו על ידי הקב"ה נפתחת במילים 'אתה בן אדם', אף נביא לא זכה לכבוד הזה, כי המבזה את עצמו למען התורה זכאי להיקרא 'בן אדם' והוא מילא את חובתו כבן אדם', והוא אמר לאימא: 'מה אני אגיד לבורא עולם כשאגיע למעלה? שאני לא הנהגתי את עם ישראל כי חרדתי לכבודי? זה מה שאת רוצה?' הוא אמר את זה בכאב לב גדול מאוד. הוא ידע שהפוליטיקה תפגע בכבודו, והיא פגעה, אבל לא היה מוכן לוותר".

אחרי שנים מספר שבהן התגורר בירושלים וכיהן כדיין בעיר, שוב נאלצו הרב ובני ביתו להעתיק את מקום מגוריהם, והפעם אל מרכז הארץ. בשנת ה'תשכ"ט (1968) נבחר לכהן כרב ראשי בעיר תל אביב. בכהונתו כרבה של תל אביב, כמו גם בכהונתו כדיין בפתח תקווה ובירושלים, לא היסס הרב לצאת נגד עמיתיו הרבנים והנחיל דעת ויראת השם תוך החזרת עטרת יהדות ספרד ומנהגיה.

לא לאורך זמן נשאר מרן רבנו עובדיה יוסף בתפקידו זה. שלוש וחצי שנים מאוחר יותר, בז' בחשוון ה'תשל"ג, כבר נבחר לתפקיד שאליו הכול נשאו את עיניהם, תפקיד הראשון לציון והרב הראשי לישראל במקומו של הרב יצחק נסים זצ"ל.

בחירתו לתפקיד לא הייתה קלה ולוותה בסערה ציבורית. בתחילה היה זה קודמו בתפקיד, הראשון לציון הגר"י ניסים, שביקש ממרן להגיש את מועמדותו לתפקיד לאחר שהודיע כי אין בכוונתו להתמודד שוב לתפקיד, אולם אחרי שכבר הגיש מרן הרב עובדיה יוסף את מועמדותו, הובילו גורמים פוליטיים לכך שהגר"י ניסים יציג שוב את מועמדותו, וכך הפכה מערכת בחירות זו למלאה ביריבות אישית, אך לא פחות מכך מלאה בדיונים הלכתיים שבשיאם צלל המועמד הצעיר לתפקיד בין נבכי ההלכה והעלה להתיר את מועמדותו לתפקיד אף שמדובר לכאורה בהדחת רב מכהן מתפקידו. את תשובתו ההלכתית זו העלה בין דפי ספרו ההלכתי שאין שני לו, שו"ת יביע אומר.

@54-8.jpg
באהבתה ישגא מאוד. מרן הגרע"י שוקד על תלמודו
@55-4-636x1024.jpg
כל רואיו יכירו. הגר"מ אליהו בצעירותו
מועמדותו לתפקיד זכתה בתמיכתם הנרחבת של היהדות החרדית, ספרדים, אשכנזים, ליטאים וחסידים כאחד תמכו במועמדותו שזכתה גם לתמיכה מיוחדת מהגאון הגדול רבי יוסף שלום אלישיב זצ"ל, שכיהן באותה העת כדיין. ברקע מערכת הבחירות הסוערת עמדה פרשת פסק דין האח והאחות שאותם התיר הרב גורן בניגוד מוחלט לכל גדולי ישראל באותה העת, מה שהוביל לתמיכה מוחלטת במועמדותו של הגאון הספרדי הצעיר לצד תמיכה במועמדות של הרב האשכנזי המכהן הרב אונטרמן.

בסיומה של מערכת הבחירות ואחרי עבודת מטה שבראשו עמד בנו הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל, התבררו התוצאות: 81 מתוך חברי הגוף הבוחר תמכו במועמדותו של מרן רבנו עובדיה יוסף לתפקיד, לעומת 68 בלבד שתמכו בגאון רבי יצחק ניסים.

במהלך כהונתו של מרן הגר"ע יוסף בתפקידו זה ניסו כל העת גורמים פוליטיים לקצר את כהונתו ולפגוע במעמדו, כשבין היתר הובילו חוק שקצב את כהונתם של הרבנים הראשיים לעשר שנים, דבר אשר היה למורת רוחו. אחד הפעילים להשגת חקיקה זו היה שר האוצר משה ניסים, בנו של הרב נסים, קודמו בתפקיד.

לאחר שסיים את תפקידו המשיך מרן זצ"ל לכהן כדיין בבית הדין הרבני הגדול. במקביל הנהיג את מפלגת ש"ס והקים את "מועצת חכמי התורה" של המפלגה, בנשיאותו. חברי הכנסת דאז יוסי שריד ויאיר צבן עתרו לבג"ץ, בדרישה שיאסור פעילות פוליטית על ידי דיין בבית הדין הרבני ובית המשפט, קבע כי אין זה ראוי שדיין יעסוק גם בפעילות פוליטית, מה שהוביל לפרישתו מתפקיד דיין בית הדין הגדול לערעורים.

אחרי שהתפטר מתפקידו כדיין יכול היה מרן רבנו עובדיה יוסף להתמסר להחזרת העטרה ליושנה באמצעות הכח הפוליטי הגדול שהיה בידיו בדמותה של מפלגת ש"ס שאותה הקימו בנו הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל, רבי שלמה דיין, ויבדלחט"א ר' ניסים זאב ור' יעקב כהן.

חיבוריו התורניים של מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל הפכו הם לחלק חובה בכל בית יהודי, כשהם כוללים עשרות ספרים ואלפי פסקי הלכה לצד חידושי הלכה ואגדה, שחלק מהם טרם ראו את אור הדפוס. בין חיבוריו ניתן למנות את יביע אומר, יחוה דעת, הליכות עולם, חזון עובדיה, לווית חן, טהרת הבית ומאור ישראל.

כשיצא לאור ספרו של הרב "חזון עובדיה" על הלכות פסח שבו רבינו פסק כדעת מרן השו"ע רבינו יוסף קארו שהוא המרא דאתרא דישראל, וחלק על רבינו יוסף חיים זצ"ל בעל "הבן איש חי" שנטה קו בהרבה מהלכות ומנהגי פסח מדעת מרן ופסק כהרמ"א, ירושלים הספרדית היתה כמרקחה, חכמי בבל שלא הכירו את מורינו כדבעי לא הבינו כיצד צעיר לימים ירהיב עוז לחלוק על רבי יוסף חיים, ה"בן איש חי", קבלו בפומבי והציקו לרב עד מאוד.

הרב היה מותש, מצב בריאותו הלך והידרדר במשך שלשה שבועות, יום אחד עלה חומו מעל 40 מעלות, והוא כמעט איבד את הכרתו, הרופא שהוזעק קבע כי חייו שרויים בסכנה ח"ו. כל מי שנכנס לחדרו נדרש לטבול ידיו בליזול. הרב איבד את הרצון לחיות כשראה שכל מה שטרח למענו לא מתקבל, כשלא רצו לשמוע את האמת היחידה מבחינתו שכל כוונתו לשם שמים, שחייבים לפסוק כמרן רבי יוסף קארו שכל בני ספרד קיבלו עליהם ועל זרעם את הכרעת מרן השו"ע רבינו הגדול מרן רבי יוסף קארו, אשר מלך המלכים חפץ ביקרו.

רבינו הוציא לאור את ה"יביע אומר" ח"א בשנת תשי"ד בהיותו בגיל 33, שו"ת "יביע אומר" נחשב ליצירה למופת אשר יצאו לו מוניטין בכל קצווי תבל ונתקבל בהערצה גדולה בין גדולי הפוסקים ותלמידי החכמים. מאלפי הדפים משתקפים דיאלוגים מרתקים שקיים עם גדולי עולם, כדוגמת: הראש"ל הרב בן ציון חי עוזיאל זצ"ל, רבי עזרא עטיה זצ"ל, רבי שלום משאש זצ"ל, רבי אליעזר ולדנברג זצ"ל מחבר שו"ת "ציץ אליעזר", הרה"ג בן ציון אבא שאול זצ"ל, חכם יוסף עדס זצ"ל, הרה"ג רבי יוסף שלום אלישיב זצ"ל, האדמו"ר מערלוי זצ"ל, הרה"ג מנשה קליין זצ"ל ועוד סדרה של גדולי ופוסקי הדור.

בערוב ימיו סבל רבנו הגדול מכאבים נוראיים שלא אפשרו לו ללמוד וכשהיו לו כאבים עזים בחוליו האחרון, אמר לא פעם: 'אם אני לא יכול ללמוד, אין לי צורך עוד בחיים' ואכן בשמיים שמעו את בקשתו.

ביום ג' במר חשוון תשע"ד נצחו אראלים את המצוקים ונשבה ארון האלוקים, האיש אשר אזר כגבר חלציו לרומם את קרנה של יהדות ספרד, האיש שאהבת התורה הייתה שמו השני, הסתלק לגנזי מרומים ואותנו הותיר יתומים.

גדולת מרדכי

שנת תשמ"ג, משרדי הרבנות הראשית לישראל.

בצעדים מדודים פוסע מעודנות אל לשכתו החדשה, הראשון לציון הטרי. אך לא מכבר נבחר הגאון רבי מרדכי אליהו אל התפקיד הרם, וכעת זהו יומו הראשון בלשכה שבה יותיר את חותמו בעשר השנים הבאות.

הדלת נפתחת הוא מביט אנה ואנה. השולחן ניצב לפניו, הוא סוקר בקפידה את לשכתו ופונה אל עוזרו באותם הימים, ר' אלי בן דהן.

'תביאו לי כיסא חלופי', פוסק הרב בפסק הראשון שיוצא מפיו בלשכת הראשון לציון, והעוזר תוהה בקול: 'הכיסא לא נוח? הוא נראה דווקא מכובד ומתאים לרב הראשי לישראל', אך לתשובתו החדה הוא לא פילל: 'שאני אשב על הכסא של הרב עובדיה יוסף?' שאל הגר"מ אליהו בתדהמה, 'איך אני יכול בכלל לחשוב לשבת על כסאו של גדול הדור? איני ראוי לשבת על כיסא קדוש זה שהיה שייך לרב עובדיה יוסף', הסביר הרב את סירובו הנחרץ. "מיותר לציין שעל אתר, עוד באותו היום החלפתי את הכיסא בכיסא אחר". את הסיפור הבלעדי הזה, סיפר הרב בן דהן לעיתון יום ליום באחד השנים והוא יכול ללמד על ההערכה הרבה של הראשון לציון הגר"מ אליהו, מחליפו בתפקיד של מרן הגר"ע יוסף.

מרן הגאון הגדול רבי מרדכי אליהו זצוק"ל, היה הראשון לציון החמישי, שהתמנה לתפקידו מאז הוקמה מדינת ישראל. הרב שימש בתפקידיו הציבוריים מהשנים ה'תשמ"ג עד ה'תשנ"ג, אז היה הרב הראשי לישראל, הראשון לציון ונשיא בית הדין הגדול.

הרב נולד בכ"א באדר ה'תרפ"ט לאביו המקובל חכם סלמן אליהו זצוק"ל, ולאמו הרבנית מזל טוב ע"ה, שהייתה אחותו של הרב יהודה צדקה זצוק"ל. בכ"ה בסיון ה'תש"ע הסתלק הרב לבית עולמו.

בשנת ה'תש"ך התמנה הרב לדיין בבאר שבע, והיה לדיין הצעיר ביותר בארץ, כשהוא בן 31 שנים בלבד. בשנה זו הטיל הגאון הרב יצחק ניסים על הרב אליהו להתעסק בהעלאת עצמותיו של החיד"א לארץ ישראל, והרב היה זה שטיפל בארון הקבורה בניסים ובמופתים גלויים, כפי שהעיד בכתב ידו. עשר שנים לאחר מכן, בשנת ה'תש"ל, התמנה הרב כבר בית הדין הגדול.

כאמור, בד' בניסן ה'תשמ"ג נבחר הרב מרדכי אליהו לשמש כראשון לציון וכרב הראשי הספרדי, לצדו של הגאון רבי אברהם אלקנה שפירא זצוק"ל, שהיה הרב הראשי האשכנזי.

@56-3-1024x683.jpg
תורת השם בפיהו. הגר"מ אליהו במסירת שיעור. צילום: פלאש 90
@57-3-1024x768.jpg
בן פורת יוסף. הגר"מ אליהו בישיבת 'פורת יוסף'
"גם כשכבר הפסיק הרב לשמש כנשיא בית הדין הגדול", מספר הרב אלי בן דהן, "היו מגיעות לפתחו שאלות הלכתיות חמורות מבית הדין. מעשה היה באדם שברח להולנד והותיר את אשתו עגונה כשהוא מסרב בכל תוקף לתת לה גט כריתות. אחרי שנים מספר הגיע פתאום מבית הדין בהולנד גט המיועד לאישה, בית הדין שמחו מאוד והזמינו את האישה לבוא לקבל את הגט. והנה לאחר כמה ימים מתקבל פקס מהבעל בחו"ל שמודיע כי הגט הוא 'גט מעושה', כלומר גט שנעשה בעל כורחו וממילא הוא פסול, והאישה אסורה להינשא. בית הדין היה נבוך, רוב הדיינים היו נגד מסירת הגט לאישה ודעת יחיד הייתה למסור לה את הגט, פנה אלי אחד מהדיינים וביקש שאשאל את חוות דעתו של הרב מרדכי אליהו, הגעתי אליו עם השאלה, הרב עיין בסוגיה ואמר לי: דעתי להתיר ולמסור את הגט לאישה, אבל אני לא רוצה להכריע בזה לבד, לך תשאל את הרב משאש.

"נסעתי בלילה לרב משאש שהיה אז זקן מופלג כבן 93 לערך, ואמרתי לו שהרב מרדכי אליהו מבקש את חוות דעתו, שאל אותי הרב משאש, 'הרב אליהו אמר עוד משהו?' עניתי לו שהרב אמר שדעתו להתיר בזה אבל הוא לא רוצה להכריע לבד. אמר לי הרב משאש, תניח לי על השולחן את הספרים האלו והאלו, הנחתי לו, והלכתי. למחרת בבוקר בשעה שמונה, מתקשר אלי הרב משאש ואומר לי 'בא אלי הביתה, הפסק דין מוכן', הגעתי בזריזות, הרב מביא לי שמונה עמודים צפופים כתובים בכתב ידו, 'מתי הרב הספיק לכתוב את כל זה?' שאלתי אותו. ואז הרב הרים אלי את העיניים ואמר לי, 'תאמין לי, לא ישנתי הלילה בכלל, כל הלילה ישבתי וכתבתי להתיר את אותה עגונה אומללה'. חזרתי לרב מרדכי אליהו, הרב עיין בפסק, שמח מאוד, אבל אמר לי: 'אני היה דעתי להתיר מכיוון אחר לחלוטין, ומנימוקים אחרים', ישב הרב וכתב עמוד אחד (ידוע שהרב היה כותב בקיצור נמרץ) עם נימוקים אחרים להתיר, והגט נמסר.

"לימים כשנפטר הרב משאש סיפר הרב בהספדו את הסיפור הזה על גדלותו של הרב משאש, ואת החלק שלו בכל הסיפור השמיט. אחר כך אמרתי לו: 'הרב, למה לא סיפרת שגם אתה היית מעורב, וגם אתה חתמת להתיר?' הסתכל עלי הרב כאילו לא מבין מה אני רוצה ואמר לי: 'מה קשור מה אני עשיתי? אני עכשיו מספיד את הרב משאש ורוצה שידעו כמה היה גדול בתורה'. כמה ענווה הייתה לו", מסכם הרב בן דהן בצער.

גם בענייני הפוליטיקה טעו רבים ברב. "הרב בכלל לא היה בוחר בשום מפלגה", מעיד בנו הרב יוסף אליהו, "בקלפי אבא היה מכניס פתק לבן, דעותיו היו קיצוניות ביותר נגד המדינה. פעם אחת שאלו אותו איך נעשית רב ראשי לישראל בעוד אתה נגד הממסד, ענה להם אבא שהוא בדיוק כמו מנחם בגין, שגם היה לוחם במחתרת ולבסוף נעשה ראש ממשלה. הרב תמיד היה רגיל לומר כי דעותיו לא השתנו, אבל את הדרך להשגת עמדותיו, הוא שינה".

"הרב היה רגיל לומר כי בפועל אין בין כל המגזרים ביהדות הבדלים גדולים, שהרי ב-95 אחוזים מהמקרים אנחנו אותו הדבר לחלוטין. לכולנו אותו שולחן ערוך, אותה הלכה, ואותה התורה. אז מדוע להיתפס באותם חמישה אחוזים של שוני, שהם בעיקר בהשקפה, במקום לתפוס את הרוב שהוא העיקר? דעתו של הרב הייתה שצריכה להיות מפלגה אחידה לכולם, ולא משנה סוג הכיפה. 'אחרי מאה ועשרים שנה', היה אומר הרב, לכולם 'יש את אותה הכיפה', אהבת ישראל הייתה בראש מעייניו", מסכם בנו הרב יוסף אליהו שליט"א.

מחיבוריו: 'דרכי טהרה' – טהרת המשפחה והלכות צניעות, ספר זה יצא לאור גם בקצרה בשם "קיצור דרכי טהרה". 'דרכי הלכה' – הלכות הסודרות על ספר 'קיצור שולחן ערוך' לפי מנהגי הספרדים ועדות המזרח. 'אמרי מרדכי' – על שולחן ערוך אורח חיים. 'מאמר מרדכי' – חלקים רבים בהלכה ובאגדה. בבית המדרש 'בית הוראה לרבנים' שהקים הרב שוקדים על הוצאת ספרים נוספים, כולם מכתבי ידו ומשיעורים שמסר, על הלכות שבת יצאו ה' כרכים, עוד ה' כרכים מהשו"ת שנשאל הרב, על פרשת השבוע יצאו ו' כרכים, כמו כן יצא ספר משיעורים שמסר הרב מדי שנה בשנה בי"ג אלול, יום הילולת הבן איש חי זיע"א, ועוד היד נטויה.

אב בחכמה

בין החוליות בשרשרת הראשונים לציון, הוא הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל. ענוותן כהלל היה, ודווקא בשל כך סיפור חייו וגדולתו התורנית, צריכים לימוד הרבה יותר.

הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון נולד בירושלים לאביו ר' בן-ציון ולאמו מרת טובה שעלו ארצה מפרס ואת מקום מגוריהם בחרו לקבוע בעיר הבירה. אביו היה סוחר ירושלמי אוהב תורה ולומדיה, חבר בוועד עדת הספרדים ומייסד בית הכנסת 'ישא ברכה' ומתיבתא בית הראשונים לציון ברחוב ז'בוטינסקי, שם התפללו רבני ירושלים של מעלה, רבה של עיר הקודש והמקדש רבי אליהו פרדס, הראשון לציון הגאון רבי בן ציון מאיר חי עוזיאל, מרן הרב עובדיה יוסף ואחרים שכתרם כתר תורה וכתר שם טוב על ראשם. על ברכיהם גדל הילד אליהו למשפחת בקשי דורון.

אך למרות זאת לא הייתה משפחתו משפחה בסגנון חרדי, אביו פרנס את בני משפחתו בכבוד ואליהו הקטן התחנך בבית הספר בשכונת רחביה. ישיבה? מאן דכר שמיה. אבל אז לפתע פתאום החליט הילד שגדל לנער כי הוא הולך לישיבת הדרום, שמה של הישיבה יצא למרחקים, אך לא הפחידה היא את הוריו של אליהו, הן זוהי ישיבה תיכונית שבה לומדים תורה לצד עבודה, ומשם בוודאי יצא אליהו יהודי טוב, מתפלל שלוש תפילות ביום וקובע עיתים לתורה. לישיבה זו הלך יחד עם חברו וידידו הטוב שילה רפאל, שלימים גדל ונתגדל הפך לתלמיד חכם ומונה לדיין ורב שכונה בירושלים. שילה רפאל זה היה בנו של ד"ר יצחק רפאל מראשי המזרחי, ומשכך סמכו ההורים כי לבנם לא יארע דבר חלילה וימשיך הוא להיות יהודי פשוט שאין במוחו רעיונות של ישיבות שחורות וכדומה.

שני נערי החמד אליהו ושילה היו לידידים בלב ובנפש, לכל מקום היו צועדים יחד וכל פעולה עשו בעצה אחת, כך גם הלכו למחנה בני תורה שהיה באותם ימים ונועד לבני ישיבות שאינן חרדיות. השניים הלכו הניצוץ בער והם נשרפו. הכירו שם את הגאון רבי יעקב כץ ראש ישיבת הכותל ומשם החליטו: "הולכים לישיבת חברון".

בתחילה לא אבתה אמו של הצורב הצעיר אליהו למשפחת בקשי ליתן לו לילך, אך לימים הוא יספר לכותב השורות כי לא שאל את אמו אלא הלך ללמוד תורה. אולם בני המשפחה מעידים כי בכל זאת בלא כלום אי אפשר ועל כן פיצוי קטן היה מעניק לאמו במשך השנים, בכל יום שישי, גם אחרי שהתמנה לרב ראשי לישראל היה מגיע לבית אמו שבירושלים, מפשיל את שרווליו ומתחיל לנקות ולשטוף את הבית. "כך הוא הראה לה שהוא נשאר שפוי ולא מנותק", מספרים הם.

נכנסו השניים אל עולמה של תורה ממלכת חברון שבגבעה, שם למד והתחנך עם אריות שבחבורה ואף זכה במקצת מן העתים להפוך לחברותא של ראש הישיבה הגאון רבי יחזקאל סרנא, שהיה מכין עמו את השיעורים הנמסרים בישיבה.

@58-4-1024x691.jpg
איך אשב על כסאו? הגר"מ אליהו לצד מרן הגר"ע יוסף, בהכתרת יבדלחט"א הגרש"מ עמאר
@59-4-1024x498.jpg
הכרעות קשות. הגרא"ב דורון בלשכתו
בהגיעו לפרק האיש מקדש הגיע אל הישיבה רבה של עכו רבי אליהו לופס, מחכמי פורת יוסף, וביקש חתן לבתו החסודה. נתן הוא עיניו בבחור הצעיר אליהו בקשי דורון, השלים את המקח וזכו הם לברך על ענבי הגפן בענבי הגפן.

שומה זאת עלינו לדעת כי באותה העת כמעט לא עסק הרב בהלכה, עיקר מאוויו ומרצו הופנו ללימוד הגמרא, וכך היה עד חתונתו, אז החל ללמוד בכולל הרב קוק, משם עבר אל הכולל שבישיבת קול יעקב, ולאחר מכן אף הגיע אל ישיבת הדגל הספרדית ישיבת פורת יוסף, שם מסר האברך הצעיר שכבר הפך לרבי אליהו שיעורים תמידין כסדרן והיה נושא ונותן עם בחורי הישיבה.

בשת 1970 החל לטפס אט אט בעולם הרבנות. בתחילה נבחר הוא לכהן כרב שכונה בעיר בת ים, שהיתה רחוקה מתורה והשממה בה היתה רבה, אולם שנתיים לאחר מכן כבר קפץ עליו עול הרבנות ובהוראת מרן רבנו עובדיה יוסף התמודד בבחירות לרבנות העיר שנערכו באותה העת וזכה בתפקיד כשהוא עדיין עול ימים.

מסירותו לציבור לא ידעה מרגוע, אולם למרות הכול לאחר שנים מעטות כבר נאלץ לעזוב את העיר לטובת העיר הצפונית האדומה, חיפה. אחרי שמונה עשרה שנים של פריחה תורנית ענקית הגיעה גם העת להיפרד מהעיר חיפה. בשנת 1993 נבחר לתפקיד "הראשון לציון" – הרב הראשי הספרדי לישראל, בתמיכת מרן הרב עובדיה יוסף, וניצח במרוץ את יריבו הגאון רבי דוד חיים הלוי רבה של תל אביב.

יום אחרי הבחירות הגיע הראשון לציון הנבחר עם עמיתו הרב ישראל מאיר לאו לגאון רבי שלמה זלמן אוירבך, שכמו צפה את מאבקיו בנושא השמיטה ובנושאים אלה ואמר לו: "הרב עובדיה הוא הרב שלך, תעשה מה שהוא אומר".

במהלך השנים האחרונות של מרן הרב עובדיה זצ"ל, התחזק הקשר בין הראשונים לציון עד מאוד ושיאו של הקשר התבטא בבחירות לרבנות הראשית לישראל, אז התמודד על התפקיד הראשון לציון הגר"י יוסף. באותם ימים המתח בבית ברחוב הקבלן היה רב, גורמים כאלו ואחרים איימו על הניצחון של הבן יקיר ומרן זצ"ל היה בצער גדול.

באחת הפעמים הוא קרא לידידו הגאון רבי אליהו בקשי דורון ואמר: 'אני מבקש אותך, תעזור לי שהבן שלי יבחר לתפקיד'. הרב בקשי שמע וקיבל ומיד החל במסע שכנועים בין מכריו הרבים. באחת הפעמים זימן את ראש עיריית בת ים דאז שלומי לחיאני שהיה אגוז קשה לפיצוח ואמר לו: 'אני גוזר עליך בגזרת מרא דאתרא, אתה תצביע עבור הרב יצחק', וברירה אחרת כמובן לא נותרה. לא היה זה ראש העיר היחיד כי אם רבים וטובים היו כך, ולא פלא שבסופו של יום מי שקיבל את ההזמנה להגיע הראשון לביתו של מרן זצוק"ל היה הגר"א בקשי דורון.

אחד הסיפורים שדומה כי מעולם לא קיבלו חשיפה ראויה, התרחש בעת שפתיתי השלג נערמים אט אט, התושבים נסים אל תוך הבתים, גם החתולים דאגו לסגור את הפחים, כולם מכוסים היטב ליד האח הבוער, ורק אחד צועד לו לאיטו, ממרום גילו, מפלס דרך לעצמו בין ערמות השלג שכבר הספיק להיערם בשכונת בית וגן שבבירה.

@60-3-576x1024.jpg
בנץ החמה. הגרא"ב דורון בהושענא רבא בכותל המערבי
@61-2-1024x757.jpg
קשר עז. הגרא"ב דורון עם מרן הגרע"י בסליחות בכותל המערבי
@62-2-1024x742.jpg
תפילה על הכלל. הגרא"ב בתפילה בציון בנימין הצדיק
שעה קודם לכן סוגיה חמורה מעסיקה את הראשון לציון, שאלה שיש בה הרבה צער ואם יביאה אל פתרונה הרי ששמחה גדולה תבוא אל הזוג הממתין לתשובה בעניין שהרב נחשב מומחה בו. הגאון רבי אליהו בקשי דורון לא מהסס, הוא ניגש בכל כוחו כדי לפתור את הבעיה. הוא החל לבסס את פסקו מבלי שים לב לרוח סער וסופה קרה שיש בחוץ. אש התורה הפועמת בו היא זו שמחממת את גופו החלוש, ואז הוא נזכר, הרי יש ספר פלוני שיכול לשפוך אור על סוגיא, דא עקא שספר זה אינו בנמצא. מביט הוא ימינה מביט הוא שמאלה, רואה הוא את השלג שכבר הספיק למצוא במעונו אכסניא, הוא מרים את הטלפון ומחייג אל נהגו, 'רבי גלעד אני זקוק לספר פלוני בדחיפות', אמר.

'כבוד הרב, עכשיו? בשלג? דחוף?' תוהה הוא בקול ומשמיע את ספקו באזני רבנו. 'כן', פוסק הרב באופן חד משמעי. 'אם הרב אומר אני יוצא אל הדרך', אבל אז מתברר שנסיעה שלוקחת חמש דקות מרחק מתארכת לה ללמעלה מחצי שעה, אבל סוף סוף הוא מגיע, הוא נוקש על דלתות לשכת הגזית, מחפש את הרב אך לא מוצא אותו. 'איפה הרב?' הוא שואל. אחרי חיפושים הוא מחליט לצעוד בקור אל בית הכנסת, הוא מגיע אל שעריו והרב כבר כמעט יוצא. 'לבני הזוג ששאלו את השאלה אין זמן לחכות, הייתי חייב לילך', וכך עשה הראשון לציון את דרכו בשלג כשבחוץ אין נפש חיה, והכול כדי להתיר את השואלים ממצוקתם.

עם התפרצות נגיף הקורונה בעולם, גם הראשל"צ – שהיה בעל ייסורים רבים – נדבק. בתחילה היה נראה כי המצב הוטב, אבל בחול המועד פסח נגזרה גזירה והוא השיב את נשמתו לבוראה. במסע הלוויתו השתתף מניין מצומצם של אנשים, כאמור בשל הנגיף, אך בוודאי הוא שש ועולץ על כך, מעדיף שלא יפארו את שמו.

מלכות שלמה

מרוקו. שנת ה' אלפים תש"ט.

מרים עמאר מביטה בילדה הקט בן השלושה חודשים, אך לא מכבר יצא הוא לאוויר העולם וכעת עומד בשערי מוות שלמה משה הקטן חלה בדלקת ריאות קשה שנחשבה באותה עת למחלה חשוכת מרפא. כשצערה רב, דרשה גב' עמאר ברופאים ובמומחים בתקווה שאולי אלו יביאו בכנפיהם מזור לחוליו הקשה גם לד"ר בן זקן רופאו האישי של המלך דאז מחמד החמישי, שאמר כי קצרה ידו מלהושיע את הרך האומלל הגיעה האם בתקווה שזה יציל את בנה אך זה כאמור השיב כי קצרה ידו מלהושיע. אך לא עת הישועה עתה אולם יום יבוא וד"ר בן זקן יציל את שלמה משה ממעצר אכזרי.

לא אשה למודת סבל כמרים עמאר תיכנע. האם השבורה והרצוצה החליטה לנסוע אל אחד הכפרים המרוחקים מקזבלנקה שם התגוררו, אל מקום ציונו של רבי דוד ומשה ע"ה שידוע בקרב יהודי מרוקו כפועל ישועות ומופתים רבים נקשרו לשמו ואשר על שמו קרוי שלמה משה הקט, התיישבה מרים בציונו הקדוש כשלושה שבועות וציפתה לקבל אות מהצדיק שטמון במקום כפי שהיה נהוג באותה עת אולם לאחר כשלושה שבועות תם כח הסבל והאם – מרים – פרצה בבכי "כבר שלושה שבועות אני נמצאת כאן ללא כל סימן מה יעלה בגורל בני" וכך כשדמעותיה על לחייה נרדמה על ציונו של רבי דוד ומשה.

תוך כדי שהיא נמה את שנתה על גבי הציון הקדוש רואה מרים בחזיונה איש הדור עטור בזקן ועשישית בידו "יא בינתי" פונה האיש אל האם העצובה ואומר לה "שובי אל ביתך יש כאן מונית שתוביל אותך אל ביתך" ומרים האם מסרבת. "כיצד אלך כשבני עומד בשערי מוות" שואלת את האיש שמבטיח לה "אל תדאגי, בנך יבריא יגדל ויתפרסם שמו בכל העולם מקצה ועד קצה" מרים שהתעוררה קמה כשהיא מעודדת מהחלום ושבה אל האוהל בו לנה. בבוקר יום המחרת שמעה היא כי מחוץ לאוהל יש מונית שהגיעה כעת מקזבלנקה ויוצאת לדרך חזור מיד. מרים עלתה על המונית ושמה את פעמיה כשהיא מלאת אמונה וביטחון אל מקום מגוריה. שלמה – מיותר לציין – הבריא ושב לאיתנו.

ימים לאחר מכן עוד ציפתה מרים לראות את קיומה של ההבטחה שתראה את בנה גדל בתורה ומתפרסם בעולם. גם כשהתמנה לאב בית דין לא הסתפקה בכך ואמרה "עדיין זה לא מספיק" גם כשהוכתר הבן – הגאון רבי שלמה משה עמאר – שזכה כבר להימנות על יושבי מדין לתפקיד רבה של תל אביב אמרה האם כי בכך אין די ורק כשמונה לתפקיד הראשון לציון והרב הראשי לישראל אמרה האם לבני משפחתה כי עכשיו התגשמה ההבטחה.

@63.jpg
נס של ממש. הגרש"מ עמאר בצעירותו
@64-1-1024x690.jpg
דולה ומשקה. הגרש"מ עמאר עם הגר"ש משאש – רבה של ירושלים
ימי עלומיו של הנער שלמה לא חלפו בטוב ובנעימים, תלאות מעצרים ואפילו כמעט מוות היו מנת חלקו של שלמה משה. היה זה בעודו ילד רך בשנים, כבן עשר בלבד, עת נכלא וכמעט שנשימתו אבדה ומעשה שהיה כך היה, ואת סיפור המעשה מספר הראשון לציון הגרש"מ עמאר בהקדמה לספרו ברכת אליהו (שמות, ח"א): היה זה בתקופה שלאחר הקמת המדינה, בעת ביקורו הממלכתי במרוקו של ג'אמל עבד אנאצר נשיא מצרים מי שנחשב באותה עת למנהיג מדינות ערב ולמיליטנטי שבהם.

בצהרי יום השבת התגודדו ילדי התלמוד תורה המקומי למראה התכונה וההכנות. שוטרים מקומיים שהיו מוזנים ומוסתים ככל המון סביבם – נגד היהודים, התגרו בנערים ובהמשך אף החליטו לעוצרם בהשפלה נוראה ובהסיעם אותם ברכב המשטרתי בעיצומו של יום השבת אל בית המעצר "אלמעריף" השוכן במרכז העיר קזבלנקה.

גם בבית המעצר נמשכה מסכת ההתעללויות וההפחדה בצירוף מכות קשות שאחת מהן אף הביאה את הנער שלמה משה לאיבוד נשימה ולסכנת חיים (חברו שהיה במקום הצילו). רק התערבותם של נכבדי הקהילה, רופא המלך ומקורביו בכל הדרגים הביאה לשחרור הילדים ממעצרם.

סגירת מעגל סמלית ויפה היתה בעת ביקורו הרשמי הראשון כרב ראשי לישראל. בעיצומו של הביקור קם מכסאו המלך, נכדו של המלך ששחרר את הרב בילדותו, כשהוא משפיל את ראשו, תוך שהוא ממתין לברכתו של הרב עמאר.

לאחר עליית משפחתו ארצה בשנת ה'תשכ"ב (1962) השתקעה המשפחה בפרדס חנה. הרב למד במוסדות "תפארת ציון" בבני-ברק, 'שארית יוסף (אצל הג"ר ניסים טולידאנו זצ"ל) ולאחר מכן בישיבת שלומי.

בשנת התשכ"ט (1969) בעת שהרב המקומי הרב מסעוד ריוח זצ"ל נאלץ להיעדר מהעיירה לתקופה ממושכת, הוטל כל עול הרבנות המקומית על כתפי הרב עמאר, והוא אך בן 21 שנה ומבלי שנשא בכל תואר רשמי.

התקדמותו של הרב בעולם הרבנות נחשבת למהירה מאוד. הרב עסק בהסדרת אינספור גיטין והכרעות דין – כמתחייב מתפקידו – אולם במקביל התאמץ הרב מאוד גם בהשכנת שלום בית ויצירת פשרות בסכסוכים פנים-משפחתיים וכן בגישורים עסקיים. במשך יותר משלושה עשורים בהם היה מעורב בענייני הרבנות, הצליח הרב עמאר להשכין שלום בית בקרב אלפי זוגות שחייהם ידעו משבר, ולהעלות משפחות רבות על דרך ישר חדשה.

בשנת התשמ"ב (1982), לאחר שסיים בהצלחה את לימודי הדיינות בכל המקצועות הרלוונטיים, מונה הרב עמאר לדיין בבית-הדין הרבני האזורי. את כהונתו עשה הרב בבתי הדין הרבניים טבריה, חיפה, פתח תקווה, אשקלון ובאר שבע. בפתח תקווה מונה הרב לאב"ד, והתבלט בפסיקתו רחבת האופקים ובמזג שיפוטו הנעים.

בשנת התשס"ב (2002) נבחר לרבה של תל אביב. בחירתו נעשתה כמעט פה אחד, הוא הספיק לכהן בעיר במשך שנה אחת, במהלכה הביא לשיפור ניכר ברמת שירותי הדת בעיר, להעצמת מוסד הרבנות ולחיזוק קשרי הגומלין עם המערכות העירוניות האחרות. מהפכה של ממש חולל הרב גם בתחום הכשרות בעיר.

בתום אותה שנה, בשנת התשס"ג (2003), נבחר הרב עמאר ברוב קולות (124 מתוך 150) לראשון לציון, ולרבה הראשי הספרדי של ארץ ישראל. כהונתו זו ארכה כמצויין בחוקי המדינה – עשר שנים ומעט אחרי תום תפקידו זה, התיישב הוא על כסא הישישים, מגזע תרשישים, כס הרב הראשי, בעיר הקודש והמקדש ירושלים ובתפקידו זה הוא מכהן קרוב לעשור שנים.

@65-1024x702.jpg
ימי עלומיו. הגרש"מ עמאר בשנות צעירותו
@66-1024x680.jpg
דבק ברבותיו. הגרש"מ עמאר עם להבח"ל מרן הגר"ע יוסף
אחד מן הסיפורים היכולים ללמד על היותו 'חכם עדיף מנביא' מוזכר בהקשר לנסיעתו בפעם הראשונה למדינת הוותיקן. היה זה עת כיהן הרב עמאר כראשון לציון וכרב ראשי לישראל. הגרש"מ עמאר נסע לפגישה מיוחדת עם האפיפיור שהתקיימה במשכנו בוותיקן זאת לאחר שכמובן צוות לשכתו של הרב הראשי תיאמו את דבר הביקור תוך דאגה שלא יהיו סמלי עבודה זרה בחדר במהלך פגישתם. עוד לפני הביקור הבטיחו בוותיקן להראות לראשון לציון ומלוויו את כתבי היד של הרמב"ם הטמונים במרתפי הוותיקן אולם למרות ההצהרות סירב הראשון לציון להתרגש ואמר כי אינו מאמין שיזכה לראות את כתב היד של הרמב"ם "הרי בשנים האחרונות תובעים היהודים את רכושם הגזול בכל מדינות אירופה. במידה ואכן תהיה הוכחה שכתבי הרמב"ם נמצאים במרתפים שעל פי האגדה גם כלי המשכן טמונים בהם יתבעו זאת היהודים ויוציאו את הכתבים מידי הוותיקן", הסביר הרב שלבסוף התברר כמי שצדק.

לאחר הפגישה המיוחדת בוותיקן ביקש האחראי על הגניזה לקחתם ולהראות להם את כתבי היד המדוברים. הראשון לציון הגרש"מ עמאר ובני פמלייתו ניגשו לראות את הכתבים שהוצאו במיוחד עבורם אך מיד עם הגיע הספר לידיו של הרב אמר "זהו אינו כתב היד של הרמב"ם. אני אומנם לא ראיתי את כתב היד ממש אבל צילום ממנו כן ראיתי וזהו לא כתב היד המבוקש" השומר הבין את טעותו ומיהר להתנצל: "טעיתי. הבאתי ספר אחר במקום כתב היד של הרמב"ם מיד אלך להביא את הספר המבוקש" אולם גם הפעם דחה אותו הרב עמאר שקבע לאחר התבוננות "גם זה לא כתב יד הרמב"ם".

השומר תהה מניין לו לרב הידע על כך והרב השיב "הרי גם אני נוהג לכתוב ספרים אין אפשרות שכזו שמחבר יכתוב חיבור כלשהו בלי שום תיקון ומחיקה" השומר מיהר "לבדוק" ואכן התגלתה הטעות. מדובר היה בעותק של הרמב"ם משנים מאוחרות יותר. או אז הלך השומר והביא כרך נוסף כשהוא בטוח שהפעם לא יהיה לרב של היהודים מה עוד לטעון אך גם הפעם דחה אותו הראשון לציון "הרי מדובר בפירוש המשניות לרמב"ם ופירוש המשניות הרי נכתב בערבית ורק שלושה דורות מאוחר יותר תורגם לעברית" והוותיקן נבוכה.

אגב, ראוי לציין כי בכל הזמן ששהה הראשון לציון בוותיקן היו שגורים בפיו משניות אותם אמר אחת אחרי השניה ולמקורביו התמהים הסביר: "הרי בוודאי היו כאן יהודים רבים שזקוקים לעילוי נשמתם לימוד המשניות הוא הדרך הטובה ביותר לתיקון הנשמות" כל זה לא מנע מהרב מיד עם צאתו לגשת למקווה טהרה לטבול ולהיטהר מטומאה השורה במקום.

יצחק ירנן

הראשון לציון ה-42, הגאון רבי יצחק יוסף, עודנו מכהן ומתקרב לסיום העשור של כהונתו.

רבי יצחק נולד שנתיים בלבד לאחר חזרתה של משפחת יוסף ואביו הגדול מרן הגר"ע, לארץ ישראל לאחר תקופת של שהות כבת שלוש שנים במצרים, שם כיהן כסגן הרב הראשי. אותה שנה שבה נולד הילד יצחק, הוציא לאור אביו מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל את הכרך הראשון בסדרת הספרים "חזון עובדיה".

לא קלה הייתה הילדות באותם זמנים בעיר ירושלים, רחובות רבים בשכונה, עדיין היו חשופים מעת לעת להצלפות מהחיילים הירדניים, ולמרות כל זה הצליח הילד יצחק לשקוד על תלמודו בבית הספר 'יבנה' של החינוך העצמאי, שאף שהיה ממוקם בשכונת קטמון היחסית מרוחקת, לא ויתר על אף יום מללכת וללמוד אצל רבותיו.

הנער שהלך והתבגר ועבר ללמוד בפאר עולם הישיבות הספרדיות הלא היא ישיבת פורת יוסף הקטנה, גם שם המשיך ושקד על תלמודו בזמנים לא זמנים. לא פעם היה מתאחר מאוד לשוב אל ביתו, דבר שהדאיג מאוד את אמו הרבנית, אך לאחר שנוכחה לראות את הסיפוק העצום שעמו חוזר בנה מהישיבה לא יכלה לעצור בעדו.

באותם זמנים השממה הרוחנית בנגב הייתה בשיאה, וכמעט לא היה בנמצא קהילות של שומרי מצוות החרדים לדבר ה'. גם ישיבות גדולות כמעט לא היו קיימות כלל, וודאי שלא באזור שומם זה. היחיד שהחליט להפריח את השממה הרוחנית בחבל ארץ זה היה הגאון הגדול ר' יששכר מאיר זצוק"ל שאף הקים במקום את ישיבתו המפורסמת 'ישיבת הנגב'.

@67-1024x768.jpg
ההכרזה. מרן הגר"ע יוסף מכריז על מועמדותו של בנו הגר"י יבדלחט"א
@68-1024x683.jpg
על כסא אבותיו. הגר"י יוסף במעמד ההכתרה
אל ישיבה גדולה נודעת זו שם פעמיו הנער יצחק, וכעת כבר פורסם שמו כמתמיד עצום. ואכן אף בישיבה זו שקד הרב יצחק על תלמודו ולא נתן למאורעות הזמן והשעה להפריע לסדריו שהיו ידועים לכל בני הישיבה, כראשון שפוקד את דלתות בית המדרש והאחרון שסוגרם בשעת לילה מאוחרת. בתחילה לא הורגלו חבריו לספסל הלימודים לשמע הרעשים הבוקעים מכיוון בית המדרש בשעות הליל המאוחרות בעיירה המנומנמת שבה שכנה ישיבתם, אך עם הזמן הורגלו חבריו שאלו קולות הלימוד של חברם יצחק והחברותא שלו, שישבו עד השעות הקטנות של הלילה.

משם המשיך הנער שגדל והפך לבחור לפסגת עולם הישיבות, הלא היא ישיבת 'כנסת ישראל – חברון' שירושלים. שם השכיל לשלב את שיטת הלימוד הנהוגה בישיבות הליטאיות עם שיטת הלימוד הספרדית שאותה ינק בבית אביו ובישיבת פורת יוסף שם למד בצעירותו, דבר שהוכיח את עצמו לאחר שנים, שעת מוסר הוא את השיעור המיתולוגי במוצאי שבת בבית הכנסת 'תפארת ירושלים לעדת היזדים' מצטופפים עשרות רבות של בחורי הישיבה בנקודות הלוויין הפזורות ברחבי הארץ ללמוד מדבריו.

בהיות הנער יצחק אך כבן 19 שנה כבר הוציא לאור את ספרו הראשון "ילקוט יוסף – פסקי דינים" שם ליקט רבים מפסקי אביו הגאון והטמיע שם כללי פסיקה הלכתיים רבים. מיד לאחר חתונתו עם רעייתו רות תחי' בתו של המקובל הרב רחמים עטיה מראשי ישיבת המקובלים "נהר השלום" בירושלים, החל ללמוד בכולל "חזון עובדיה", גם שם כמו בכל מקום שבו למד יצא שמעו של האברך הצעיר שאך זה הצטרף ללומדי כולל הדיינות לאחד הבקיאים בכל חלקי השו"ע, שאף אברכים ותיקים ומבוגרים ממנו בשנים באו ללבן עמו סוגיות סבוכות, ואכן עד מהרה ועוד בטרם סיימו את המחזור הראשון של הכולל, מונה האברך הצעיר יצחק לראש הכולל המפורסם ובהמשך עמד בראשות ישיבת 'חזון עובדיה' במשך עשרות שנים.

בי"ח באב תשע"ג נפל דבר בישראל כאשר נבחר ברוב מוחץ למשרת 'הראשון לציון הרב הראשי לישראל, ונשיא בית הדין הגדול' הרב זכה לתמיכה רחבה של גדולי הרבנים מכל המגזרים והעדות ביניהם: מרן הגראי"ל שטיינמן מרן הגר"ח קניבסקי זצ"ל, ויבלדחט"א מרן האדמו"ר מגור שליט"א, מרן האדמו"ר מבעלזא ועמם מצטרפים עוד עשרות רבנים, רבני ערים ודיינים חשובים מכל רחבי הארץ.

עשרה ימים בלבד לפני מועד הבחירות למשרה הרמה הכריע מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל שבנו חביבו הרב יצחק יתמודד לתפקיד הרב הראשי. ביום שישי נקרא רבי יצחק למעונו של מרן הגראי"ל וקיבל את ברכתו ותמיכתו במועמדותו למשרת הרב הראשי, כשרבנים חשובים רבים מהמגזר הליטאי מצטרפים אליו. גם גדולי האדמו"רים נתנו את ברכתם ותמיכתם לראשון לציון המיועד.

בתום מערכת בחירות רווית יצרים, התקבלה התוצאה: רבי יצחק, ישב על כסא בו ישב אביו ועל כסא בו ישב מחותנו הגרש"מ עמאר, וימשיך את שושלת הדורות המפוארה. מיד לאחר קבלת התוצאות, הראש"ל הנבחר הגיע לבית אביו מרן מאור ישראל זצוק"ל להתברך מפיו כשהוא מלווה עם בניו וחתניו הגאונים.

הנוכחים הרבים נאלמו דום כשמרן מאור ישראל זצוק"ל הניח את שתי ידיו על בנו הנבחר וכהוא כולו נחנק מדמעות שמחה והתרגשות המהולות יחד אמר: "בני, אם חכם לבך – ישמח לבי גם אני, תתנהג עם הבריות בנחת, באהבת ישראל, כי התורה דרכיה דרכי נועם. תחוס על העגונות, הן מסכנות. בני, תהיה לך אהבת ישראל, ותרחם עליהם", במילים אלו התווה מרן זצוק"ל את הדרך שבה עליו לנהוג בעלותו לכס משרת הרב הראשי.

@69.jpg


שושלת מפוארה. הגר"י יוסף עם מחותנו הגרש"מ עמאר



@70.jpg


הגר"י יוסף מעתיר בתפילה על קבר מרן השו"ע
סיפור מעניין במיוחד, התרחש מספר שבועות בודדים לאחר כניסת רבי יצחק לתפקידו. היה זה כאשר אל הלשכה הגיעה אישה שהתחננה להיכנס פנימה ולדבר עם הראש"ל ביחידות, כל הניסיונות לדובבה ולראות מה יושב על לבה עלו בתוהו. רק לאחר דקות ארוכות וכשמרן הראש"ל שמע על המתרחש, הורה להכניסה פנימה ושם באמת התברר שאישה זו מוגדרת כעגונה לאחר שבעלה שעבד כבלדר כספים נעלם לבלי שוב ולא נודעו עקבותיו, כל הניסיונות להבין מה בדיוק אירע באותם רגעים קריטיים שבהם נעלם לא צלחו, אך הראש"ל לא אמר נואש וביקש שוב לעיין בתיק של עגונה זו, ועד מהרה הבין שהעניינים מסובכים הרבה יותר ממה שחשב, לאחר שראה שבעלה נהג לעבוד כבלדר כספים עבור ה'מאפיה הרוסית'. אותה מאפיה נחשבת כמסוכנת ביותר אף במושגים של פשע ו'עולם תחתון'.

כשראה זאת הראש"ל, פנה לארגון הביון של ישראל 'המוסד', וביקש מהם לנסות ולראות מה אפשר לעשות למען עגונה זו. לאחר שבועיים של פעילות אינטנסיבית של סוכני 'המוסד' שהתגייסו לבקשתו של הרב הראשי ואכן הוברר שפעילים מטעם 'המאפיה הרוסית' חיסלו את בעלה לאחר שנקלעו לתסבוכת מסוימת. אך למרות רצונם הטוב של סוכני המוסד לא היה ניתן על סמך זה להתיר את העגונה. ומרן אף ביקש למרות הסיכון העצום שבדבר להיפגש עם פעילי 'המאפיה' על מנת לשמוע מהם עדות שאכן בעלה הרוג, אך המוסד התנגד לזאת בכל תוקף.

רק לאחר לחצים כבירים מצד הראש"ל על סוכני המוסד, אישרו פגישה בין נציג של הרבנות הראשית לבין ראש המאפיה הרוסית, טרם צאתו למסע מסוכן זה ברכו מרן הראש"ל: "אל תפחד, לך לשם שמים", ואכן כשהוא מלווה בברכה זו נסע הנציג אל רוסיה ושם בלב קרחת יער המרוחקת ממקום ישוב נפגש עם ראש המאפיה הרוסית, שהודה לו שאכן הם הרגו את אותו אדם, וכראיה אף הראה לו את שעונו המרוסק של ההרוג. רק לאחר כל זאת התקשר הראש"ל לאותו עגונה וסיפר לה לגודל שמחתה שהולכים להתירה מכבלי עגינותה.
 
 
חזור
חלק עליון