ראש השנה- בירור סוגיות.

שלום עליכם.
לצורך הוצאת דף הדרכה לציבור בקהילתינו למצב המורכב בו יחולו שני ימים טובים של ר"ה ושבת סמוכה להם (כגון השנה),
רציתי לברר עם חברי הפורום, ולבקש תורה מפיהם, בסוגיות מסויימות שראשי ורובי בהן ואשמח שתחוו דעתכם ותצרפו אליה סימוכין דקשוט.
(בדגש על דעת מרן הגרע"י זצ"ל, ויבלח"ט מר בריה דרבינא הראשל"צ הגר"י יוסף שליט"א).

אשמח להיתייחסותכם, אפילו על חלק מהסעיפים. וכל פרט יעזור לי.

1. לגבי אמירת תשליך לנשים? האם עדיף שלא יאמרו כלל, או שמא רק מחשש פריצות לא יאמרו, אך בביתן וודאי שכדאי שיאמרו או שאם אין חשש פריצות, כגון שיש הפרדה מלאה כדאי שיאמרו.

2. בעניין תשליך, המנהג בקהילות רבות, שפותחים מים זורמים, ועליהם אומרים את התשליך- ונדמה לי שדבר זה אינו חובה, אלא מספיק דלי עם מים (ללא זרימה) האם יש חשש בל תשחית בכך שנותנים למים לזרום בחינם.

3. למי שנוהג בד"כ להוציא את השבת כשיטת רבנו תם, היאך יינהג לגבי צאת היו"ט הראשון של ראש השנה? האם שייך בזה להוציא כרבנו תם? דהרי בישול ומלאכת אוכל נפש בכל מקרה מותרת בין ביום הראשון ובין בשני, וכל ההכנות הינם רק דרבנן שבכל מקרה מקילין בזה.

4. לגבי אמירת הרחמן בברכת המזון- יש לנו שלושה "הרחמן" שמתאימים לר"ה- "יחדש עלינו את החודש הזה לטובה ולברכה" , "הרחמן הוא ינחילנו ליום שכולו טוב", "הרחמן הוא יגיענו למועדים אחרים..."- מה מהם הנכון להגיד, האם מקצתן או כולן או אחד מהן?

תודה רבה ושכמ"ה.
 
שלום וברכה
ז"ל מרן שליט"א
1. פשט המנהג שנשים לא עושות את סדר התשליך ובכ"ז אם רוצות לעשות יש לחשוש לערבוביא ועדיף שיאמרו בביתן(ילקו"י ר"ה ויוה"כ עמ' שלב וכן לרב נקי בספרו עמ' 142
2. ראה בילקו"י עמ' שכט וז"ל: אחר המנחה ביום ראשון של ראש השנה הולכים על יד שפת הים או אצל הנהר או באר מים חיים או בור לומר סדר תשליך
ושם בהערה אמנם כאשר אין להם בור מים יאמרו את התשליך לפני גיגית מים או לפני ברז פתוח כיון שהוא מחובר בניצוק למים רבים ובאול"צ ח"ד עמ' מג כ' שאם אין בור מים יאמרו תשליך לפני ברז מים פתוח ומרן אאמו"ר זיע"א נהג בשנים קודמות לעשות התשליך ליד בור מים ובשנים מאוחרות היה אומר התשליך ליד דליים מלאים מים ולאחר מכן היה מורה לשפוך המים בשירותים.
 
חזור
חלק עליון