• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

רוב הסיכוים שאמר אם הוי ספק

  • Thread starter Thread starter א.א
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

א.א

Well-known member
מי שהסתפק אם אמר יעלה ויבוא וכדומה
והוא 90 אחוז שאמר אם נשאר בגדר ספק וחוזר או שרובו ככולו
עד היום היה פשוט לי שחוזר
אך הראוני בדעת נוטה אחרת
אשמח אם יש מקור אחר
1764497490924.png1764497529708.png
 
מי שהסתפק אם אמר יעלה ויבוא וכדומה
והוא 90 אחוז שאמר אם נשאר בגדר ספק וחוזר או שרובו ככולו
עד היום היה פשוט לי שחוזר
אך הראוני בדעת נוטה אחרת
אשמח אם יש מקור אחר
הדבר מובן מסברא.

שהצריכו אותו לחזור כי "מסתמא" לא הזכיר.
אבל אם רוב הסיכויים שהזכיר למה שיחזור?

ובכל מקרה אפשר לחזור בתנאי של נדבה.
 
הרב אלישיב (ציוני הלכה תפילה עמוד קפה) השיב על שאלה כיוצ"ב: "הואיל ומסתבר לו שאמר כהוגן אינו צריך לחזור, כל שאין חזקה שאמר שלא כדין, אי"צ לחזור". עכ"ל.
כלומר, בשביל שלא להחזירו לא צריך שבודאי אמר כהוגן, אלא העיקר שאין חזקה שאמר שלא כהוגן.
 
בחזו"ע חנוכה עמ' רע"ג כתב "מי שהיה מתפלל בציבור וסמוך לברכת שמע קולנו שמע מאחד שהכריז בתפילתו יעלה ויבוא וחשב בדעתו שיאמר יעלה ויבוא ברצה כנהוג ואחר שסיים תפילתו נסתפק אם אמר באמת יעלה ויבוא או שכח לאומרו, צריך לחזור ולהתפלל מספק, וטוב שיתנה תנאי נדבה."
וכמו שכתב בהערה שתכף שכח וסירכיה נקט, בשעה אחת יבהלוהו אלף רעיונות.
 
הדבר מובן מסברא.

שהצריכו אותו לחזור כי "מסתמא" לא הזכיר.
אבל אם רוב הסיכויים שהזכיר למה שיחזור?
אדרבה כל ספק נשאר שם של ספק עליו
האם ספק דרבנן שהולכים לקולא חייב להיות ספק שקול
ואם יש 60 אחוז להחמיר יש להחמיר?
 
הרב אלישיב (ציוני הלכה תפילה עמוד קפה) השיב על שאלה כיוצ"ב: "הואיל ומסתבר לו שאמר כהוגן אינו צריך לחזור, כל שאין חזקה שאמר שלא כדין, אי"צ לחזור". עכ"ל.
כלומר, בשביל שלא להחזירו לא צריך שבודאי אמר כהוגן, אלא העיקר שאין חזקה שאמר שלא כהוגן.
אשמח לצילום הדף [אין לי את זה]
לראות על מה מדובר
 
מי שהסתפק אם אמר יעלה ויבוא וכדומה
והוא 90 אחוז שאמר אם נשאר בגדר ספק וחוזר או שרובו ככולו
עד היום היה פשוט לי שחוזר
אך הראוני בדעת נוטה אחרת
אשמח אם יש מקור אחר
הצג קובץ מצורף 40164הצג קובץ מצורף 40165

זה צ"ע מסברא
דכל זמן שהוא לא ודאי, עדין שם ספק עליו.

ויתרה מזו, אפילו אם התפלל מתוך סידור, יתכן וטעה, ושיגרה דלישנא נקט, כפי שביארנו בשו"ת שבט יהודה בענין מסופק אם אמר יעו"י כהוגן בחג הסוכות או בפסח.
 
אדרבה כל ספק נשאר שם של ספק עליו
האם ספק דרבנן שהולכים לקולא חייב להיות ספק שקול
ואם יש 60 אחוז להחמיר יש להחמיר?
נכון שנשאר שם ספק עליו.

אבל הסיבה שאומרים לו לחזור זה משום ש"סתמא" שלא הזכיר.

ואם פה "הסתמא" שהזכיר למה שיחזור ויגרום לברכות לבטלה?
 
הרב אלישיב (ציוני הלכה תפילה עמוד קפה) השיב על שאלה כיוצ"ב: "הואיל ומסתבר לו שאמר כהוגן אינו צריך לחזור, כל שאין חזקה שאמר שלא כדין, אי"צ לחזור". עכ"ל.
כלומר, בשביל שלא להחזירו לא צריך שבודאי אמר כהוגן, אלא העיקר שאין חזקה שאמר שלא כהוגן.
1764585794351.png
 
חזור
חלק עליון