• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

רמז לניסוך המים

גרינפלד

Well-known member
רמז לנסוך המים וכו'. ומה שרמז זה בשני ובששי ובשביעי, מפני שהסימן הוא 'בו"ז' מים, רמז למה שכתוב (ר' שיה"ש ח, ז) "מים רבים לא יוכלו לכבות האהבה אם יתן איש כל הון ביתו באהבה בו"ז יבוזו לו". ומפני שאנו מקריבין בחג הפרים שהם נגד האומות (רש"י כאן), וכן נסוך המים שהם נגד האומות, שהם נקראים "מים רבים" (שיהש"ר שם), והם סבורים מאחר שמקריבין נגדם - אם כן הם יכבו האהבה בין ישראל לאביהם שבשמים, הראה הכתוב שאף על פי כן נרמז לך 'בו"ז', רצה לומר "בוז יבוזו לו". ועוד, לפי שיום ב' של בריאה הובטחו מים התחתונים לנסכם על גבי המזבח, כדפירש בויקרא (רש"י ויקרא ב, יג), לכך רמז ביום ב' ניסוך המים. ו' ז' - לומר ניסוך עד יום ח', ולא יום ח' בכלל.​
גור אריה במדבר כט, יח
 
ועוד, לפי שיום ב' של בריאה הובטחו מים התחתונים לנסכם על גבי המזבח, כדפירש בויקרא (רש"י ויקרא ב, יג), לכך רמז ביום ב' ניסוך המים. ו' ז' - לומר ניסוך עד יום ח', ולא יום ח' בכלל.​
וכיוון לתלמידי הרשב"א, שכ"ה בר"י אבן שועיב כמדומה, ואעתיק את לשון התורת המנחה (דרשה פג, עמ' 739):
והתחיל מיום שני שבו חלקות המים דכתיב ויאמר אלקים יהי רקיע בתוך המים ויהי מבדיל בין מים למים, וסיים ביום השביעי שבו נגמרה מלאכת מעשה בראשית שכל השביעיות נובעות מהם ורומזות עליהם ולהם הולכים ולשם הם שבים ללכת.

והנה פשטות הגמ' (תענית ב, ב – ג, א) ורש"י שלר"י בן בתירא שדורש לניסוך המים מ' מ' י' מ' – באמת מתחילים לנסך רק מהיום השני. אמנם עי' בעוז והדר שיש גורסים שלמסקנא זה משתנה, ובאמת מנסכים כבר מהיום הראשון.

ואולי אפשר להוסיף, שהנה שמחת בית השואבה עם כלי הנגינה התחילה רק בלילה השני, כי זה לא דוחה יום טוב, וזה יסתדר ג"כ עם העניין הזה שבשני נחלקו המים.

ובעניין מה שכתב הגור אריה שיש פה רמז "בוז יבוזו לו" – עי' בתולדות אדם (על ר' זלמן) שהובא שם מזוהר, שנראה שרק בימים אלו היו מנסכים. והתפלאו על זה שם, ויתכן לדחוק שהכוונה שהוא רמוז בימים אלו, ואז זה חשיב טפי.​
 
חזור
חלק עליון