• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

שאלה בדין מתנות לאביונים.

פשוט

Well-known member
מאן דהו נתן לי 600 ש"ח מתנות לאביונים כדי שאתנם ל3 אברכים, אבל התנה שיעסקו בתורה שעתיים רצופות ביום פורים, והשאלה היא, אם בכוחו להתנות זאת, כי אם היא מצוה המוטלת עליו, וכי בכוחו להתנות תנאים?
ואת"ל שאין בכוחו להתנות, האם עלי להודיעו שאני נותן להם המתנות לאביונים ללא תנאים, ואולי להחזיר לו המעות אם ירצה, או שמא אני יכול לתתם לאותם אברכים בשתיקה?
 
על הדרך אם אפשר לשאול אם תושב מגדל העמק רוצה ליתן מתנות לאביונים לתושב ירושלם,איך יתן, האם יפריש עבורו המעות ביום יד ויתן לו למחרת, או דמהניא נתינתו כבר ביום יד, או שצריך ליתן דוקא ביום טו הגם שעבורי זה כבר לא פורים, ושכמ''ה
 
על הדרך אם אפשר לשאול אם תושב מגדל העמק רוצה ליתן מתנות לאביונים לתושב ירושלם,איך יתן, האם יפריש עבורו המעות ביום יד ויתן לו למחרת, או דמהניא נתינתו כבר ביום יד, או שצריך ליתן דוקא ביום טו הגם שעבורי זה כבר לא פורים, ושכמ''ה
לכאורה מלשון מרן השו"ע (סימן תרצד ס"ד) משמע שאם אין יש עניים במקומו לא יתנם לעניי עיר אחרת. שהרי כתב וז"ל: במקום שאין עניים, יכול לעכב מעות פורים שלו לעצמו, ונותנם במקום שירצה. ע"כ. אבל ודאי שאין חובה ליתן דוקא למי שהוא מחוייב כמוך ביום יד. ופשוט.

ואם ירצה ליתן לעניי עיר אחרת בכל זאת, אפשר שתעשה זאת ביום יד אצלך, על ידי שאדם שנמצא במקום האחר יזכה לך סכום שתרצה, ויגביהו בפני ב' עדים ויאמר שזה הכסף שבידו שייך לפלוני [כפי כמבואר בגמרא בבתרא דף קמט סוע"א, ונפסק להלכה בחושן משפט בסימן רנ ס"ג, ורנה ס"ב]. ואח"כ תמנהו שליח שיתן לאביונים הנז'. וכך תרויח המצוה. [והשליחות עצמה אינה צריכה קנין כמבואר בחושן משפט סימן קפ"ב].
פורים שמח!
 
על הדרך אם אפשר לשאול אם תושב מגדל העמק רוצה ליתן מתנות לאביונים לתושב ירושלם,איך יתן, האם יפריש עבורו המעות ביום יד ויתן לו למחרת, או דמהניא נתינתו כבר ביום יד, או שצריך ליתן דוקא ביום טו הגם שעבורי זה כבר לא פורים, ושכמ''

עי' היטב חזו''ע פורים עמ' קסב-קסה ובהערה מו מז
ושמא תמצא שם את מבוקשך
 
לגבי השאלה הראשונה, לענ"ד פשוט שהוא לא יכול לעשות עסקים במצוות. אך אולי הוא יכול לכוון שחלק קטן מהסכום יהיה מתנות לאביונים ללא שום תנאים, והתוספת זו מילגה על לימוד
 
לגבי השאלה הראשונה, לענ"ד פשוט שהוא לא יכול לעשות עסקים במצוות.
אין לי מקור לזה, אבל פשוט לי שמתנות לאביונים הוא כפשוטו ׳מתנה׳, וכמו כשאדם נותן צדקה הוא לא אומר ״אני נותן לך על דעת כך וכך״ אלא נותן על דעת מתנה גמורה, כן צריך להיות מתנות לאביונים. ואילו כשאדם נותן כסף על דעת שילמדו בו, הרי הוא מגלה שהכסף הוא ״תמורה״ או ״שכר״ לעבודה מסויימת או לחלופין ללימוד מסויים, זה וודאי לא צדקה או מתנה. ופשוט הוא לענ״ד אף ללא מקור.
 
אין לי מקור לזה, אבל פשוט לי שמתנות לאביונים הוא כפשוטו ׳מתנה׳, וכמו כשאדם נותן צדקה הוא לא אומר ״אני נותן לך על דעת כך וכך״ אלא נותן על דעת מתנה גמורה, כן צריך להיות מתנות לאביונים. ואילו כשאדם נותן כסף על דעת שילמדו בו, הרי הוא מגלה שהכסף הוא ״תמורה״ או ״שכר״ לעבודה מסויימת או לחלופין ללימוד מסויים, זה וודאי לא צדקה או מתנה. ופשוט הוא לענ״ד אף ללא מקור.
גם לי הק' נראה פשוט כדברי כת"ר, אך השאלה היא אם עלי להודיע לנותן שאני מעביר הכסף ללא תנאים, או שמא עלי להשיב לו הממון? או שמא כדברי הרב @קורסיה הי"ו שרק חלק מועט מהמעות הם מתנות לאביונים, והתוספת היא תמורה ושכר, וצ"ע.
 
גם לי הק' נראה פשוט כדברי כת"ר, אך השאלה היא אם עלי להודיע לנותן שאני מעביר הכסף ללא תנאים, או שמא עלי להשיב לו הממון? או שמא כדברי הרב @קורסיה הי"ו שרק חלק מועט מהמעות הם מתנות לאביונים, והתוספת היא תמורה ושכר, וצ"ע.
הממ, לכאורה הוא הביא לך את הכסף וסמך עליך בתור שליח לעניין מתנות לאביונים, כך שוודאי שאם לא תביא את הממון ייתכן שתכשיל אותו בביטול עשה מדברי סופרים אם לא יצליח למצוא מישהו אחר להביא לו.
בכל אופן, אולי כדאי לך להתקשר אליו אם אפשר ולומר לו שתעשה כפתרונו של @קורסיה , ואם לא, (היינו אין באפשרותך וכד׳) תביא את הכסף בתורת מתנות לאביונים, היינו מתנה גמורה ממש, אך תבקש מהם שילמדו זמן מסוים. השאלה היא, אם אפשר לעשות כפתרונו של @קורסיה גם ללא בקשת התורם. ...

לכאורה צריך אולי לומר שכיוון שהביא לך את הכסף על דעת לצאת ידי חובת מצווה, לא יהיה אכפת לו אם תעשה כן, ובגלל בורותו בהלכה אמר כן.
בפשטות צריך לומר כן. אך כדאי שתשאל מורה הוראה יותר מוסמך ממני.

כל זה כמובן אני אומר על צד שלא תצליח לדבר עם התורם הנ״ל, אם תשיג אותו והוא יגיד שלא אכפת לו אה״נ.
 
השאלה היא, אם אפשר לעשות כפתרונו של @קורסיה גם ללא בקשת התורם. ...
אפשר לדמות את השאלה לנידון אם מותר למכור חמץ של אחר שלא מוכר שלא מידיעתו, מדין זכין לאדם. ושם זה אף יותר חמור כי השני מוכר את החמץ של חבירו ללא ידיעתו. וכאן הוא גם ככה הביא לו לחלק את הכסף ומסתמא אם יסביר לו את הבעיה שיש בזה הוא יתרצה
רק צריך שיתן חלק מהכסף בלב שלם גם אם אותו אברך לא למד כלל
 
אפשר לדמות את השאלה לנידון אם מותר למכור חמץ של אחר שלא מוכר שלא מידיעתו, מדין זכין לאדם. ושם זה אף יותר חמור כי השני מוכר את החמץ של חבירו ללא ידיעתו. וכאן הוא גם ככה הביא לו לחלק את הכסף ומסתמא אם יסביר לו את הבעיה שיש בזה הוא יתרצה
יפה לא חשבתי על זה, ייש״כ.
רק צריך שיתן חלק מהכסף בלב שלם גם אם אותו אברך לא למד כלל
ולכאורה היה דעת הנותן לזכות בזכות לימוד התורה כשבקש זאת בנוסף למתנות לאביונים, ולכן יש להעדיף לתת לו כמו שאמרת, לחלק חלק למתנות לאביונים וחלק על שהולך ללמוד תורה.
 
חזור
חלק עליון