הרמב"ם (הלכות שבועות פ"ה הי"ח) הביא דוגמאות לשבועה שחלה בכולל לבטל את המצווה, כגון שנשבע שלא יאכל מצה שנה או שתיים או שלא ישב בצל סוכה לעולם או שלא יעלה עליו בגד שנה או שתיים.
ולכאורה תמוה, איזה מצווה יש שצריך ללבוש בגד שלא חלה השבועה אלא בכולל. ועי' בכס"מ וברדב"ז בשם הר"מ פדווא ומעצמו שדנו שיתכן שהכוונה לתפילין וציצית, ועיין שם מה שהקשו כמה קושיות, וביניהן, מדוע צריך שנה או שתיים והרי כשנשבע שלא ללבוש שום בגד זה כולל גם בגדים של מצווה, וזה שייך גם ביום אחד.
ובספר המפתח הביאו בשם המרכבת המשנה, שלא יוכל להתפלל ללא בגדים, ולדעת הרמב"ם תפילה דאורייתא. וחזינן מדבריו שגם על מכשירי מצווה לא חלה שבועה בלי כולל, והגר"א גניחובסקי הביא בזה מחלוקת ראשונים.
ושמעתי לומר שכוונת הרמב"ם לבגדי שבת ויום טוב, שכמו שפסק הרמב"ם ששבועה לא מועילה לצום בשבת, ה"נ לא מועילה לבטל בגדי שבת. ואולי אפשר להוסיף, שבכל שבת שיש אכילה ושתייה, הבגד אינו חובה כ"כ וחלה עליו שבועה. אבל ביום כיפור דדרשינן "לקדוש ה' מכובד" שצריך כסות נקייה ביו"כ (עי' שבת קיט, א), שם זה חובה גמורה ושבועה לא חלה על זה בלי כולל.
ולכאורה תמוה, איזה מצווה יש שצריך ללבוש בגד שלא חלה השבועה אלא בכולל. ועי' בכס"מ וברדב"ז בשם הר"מ פדווא ומעצמו שדנו שיתכן שהכוונה לתפילין וציצית, ועיין שם מה שהקשו כמה קושיות, וביניהן, מדוע צריך שנה או שתיים והרי כשנשבע שלא ללבוש שום בגד זה כולל גם בגדים של מצווה, וזה שייך גם ביום אחד.
ובספר המפתח הביאו בשם המרכבת המשנה, שלא יוכל להתפלל ללא בגדים, ולדעת הרמב"ם תפילה דאורייתא. וחזינן מדבריו שגם על מכשירי מצווה לא חלה שבועה בלי כולל, והגר"א גניחובסקי הביא בזה מחלוקת ראשונים.
ושמעתי לומר שכוונת הרמב"ם לבגדי שבת ויום טוב, שכמו שפסק הרמב"ם ששבועה לא מועילה לצום בשבת, ה"נ לא מועילה לבטל בגדי שבת. ואולי אפשר להוסיף, שבכל שבת שיש אכילה ושתייה, הבגד אינו חובה כ"כ וחלה עליו שבועה. אבל ביום כיפור דדרשינן "לקדוש ה' מכובד" שצריך כסות נקייה ביו"כ (עי' שבת קיט, א), שם זה חובה גמורה ושבועה לא חלה על זה בלי כולל.
