• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

"שדרו ממתיבתא" - באיזו ישיבה מדובר?

מורשת מרן

Administrator
חבר צוות
בב"י (יו"ד סי' עג) הביא מרן את דברי הרי"ף דשדרו ממתיבתא דאנן לא בקיאינן בחליטת הכבד, ולכן מחמירים בזה. וכן כתב הרשב"א "ששלחו מן הישיבות", להחמיר בזה. והנה בכל מהלך הסוגיא שם מבוארים דברים אלו בשם הגאונים, וא"כ צריך להבין איזו "מתיבתא" מדובר, דהא אין מדובר באיזו ישיבה גדולה שהיתה בזמנו של הרי"ף ושלחו לו משם שגזרו להחמיר בחליטה, דהא הרי"ף הוא ראשון, ולא היה להם לפוסקים לכתוב דהוא אסור מחומרת הגאונים.
 
בב"י (יו"ד סי' עג) הביא מרן את דברי הרי"ף דשדרו ממתיבתא דאנן לא בקיאינן בחליטת הכבד, ולכן מחמירים בזה. וכן כתב הרשב"א "ששלחו מן הישיבות", להחמיר בזה. והנה בכל מהלך הסוגיא שם מבוארים דברים אלו בשם הגאונים, וא"כ צריך להבין איזו "מתיבתא" מדובר, דהא אין מדובר באיזו ישיבה גדולה שהיתה בזמנו של הרי"ף ושלחו לו משם שגזרו להחמיר בחליטה, דהא הרי"ף הוא ראשון, ולא היה להם לפוסקים לכתוב דהוא אסור מחומרת הגאונים.
ברור. הרי"ף מעתיק מהגאונים שכתבו דשדרו ממתיבתא. - ישיבה בבבל בימי הגאונים.
 
ברור. הרי"ף מעתיק מהגאונים שכתבו דשדרו ממתיבתא. - ישיבה בבבל בימי הגאונים.
הוא לא כתב שזה מתשובות הגאונים, אלא כתב דשדרו ממתיבתא וכו'.
ומתיבתא פירושו "ישיבה". ויתכן שהכוונה בזה לישיבה מפורסמת שהיתה עוד מזמן הש"ס והגאונים, ושדרו מאותו מתיבתא שהגאונים הורו להחמיר בזה היות ולא בקיאינן וכו'.
נ.ב. שאלתי מישהו באיזה ישיבה מסתבר שמדובר. והשיב לי שמסתבר שמדובר בישיבת פומבדיתא, שהיא הייתה אחת הישיבות המרכזיות בבבל בתקופת הגאונים, וידועה במומחיותה בהלכות שחיטה. [וכנראה בכל זאת לא היו בקיאים בחליטת הכבד מאיזה סיבה].
 
הוא לא כתב שזה מתשובות הגאונים, אלא כתב דשדרו ממתיבתא וכו'.
הרבה דברים הרי"ף מעתיק ממקורות קדומים בלי לציין וק"ו בדבר שהוא ברור.
ומתיבתא פירושו "ישיבה".
נכון
ויתכן שהכוונה בזה לישיבה מפורסמת שהיתה עוד מזמן הש"ס והגאונים, ושדרו מאותו מתיבתא שהגאונים הורו להחמיר בזה היות ולא בקיאינן וכו'.
כל זה נכון וזה עדיין בזמן הגאונים.
נ.ב. שאלתי מישהו באיזה ישיבה מסתבר שמדובר. והשיב לי שמסתבר שמדובר בישיבת פומבדיתא, שהיא הייתה אחת הישיבות המרכזיות בבבל בתקופת הגאונים. [וכנראה בכל זאת לא היו בקיאים בחליטת הכבד מאיזה סיבה].
כי אין כאן בקיאות בהלכה אלא במציאות שכל אדם יחליט אם זה מספיק חלוט ובני אדם (לא בני הישיבה) אינם בקיאים.

וכן (במקרה ?) שדרו ממתיבתא שלא בקיאים בחליטה לגבי חמץ בפסח !!
 
חזור
חלק עליון