• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

שידור חי - עצרת השבעה

בלשון רפה...
סייגתי הדברים כי באותה שעה שכתבתי טרם ראיתי ההסרטה במקורה.
וחוץ מזה, אל תצפה ממני לעשות מחאות על חכמי ישראל, כי כאמור, לענ"ד זו זכותם של החכמים 'לריב' ביניהם, ולמחות האחד בשני, והם ליבם נקי וטהור וכוונתם לשם שמים, אבל אני הפשוט לא הגעתי למידה זו, ובעיני זו מהב"ע.
 
סייגתי הדברים כי באותה שעה שכתבתי טרם ראיתי ההסרטה במקורה.
וחוץ מזה, אל תצפה ממני לעשות מחאות על חכמי ישראל, כי כאמור, לענ"ד זו זכותם של החכמים 'לריב' ביניהם, ולמחות האחד בשני, והם ליבם נקי וטהור וכוונתם לשם שמים, אבל אני הפשוט לא הגעתי למידה זו, ובעיני זו מהב"ע.
אני לא התכוונתי בעיקר דברי לאשכול זה, אלא בכללות, שמה שאני ראיתי זה שאתה מזהיר על כבודם של החכמים כשזה נוגע לצד מסויים, וכשזה נוגע לצד השני אתה מלמד על אותו צד לימודי זכות...
 
יש ויש. הרב דוד כהן ראש ישיבת מיר הראשון שדיבר מקירות לבו ובאמת עורר לבכי גם הגר"א סלים ועוד מתלמידיו שדברו בשבחיו ובעומק תורתו

איני בטוח שבניו הזמינו את המספידים.... אל תשכח שהבחירות בפתח ור' אריה עושה לילות כימים כדי לאחד (מנסה בכ"א..) את השורות והפלגים השונים ממחנה הספרדים.

וע"כ כנראה גם הוזמן הרב..... שאחה"מ מכת"ר לכאורה מדבריו היה נשמע זלזול במרן הגר"ע והראש"ל ומי שהקשיב ידע למה כוונתי.
(גם לא יודע אם יש קשר אבל באמצע דבריו קם ויצא הגאון ר' .... כנראה לא יכל לשאת את הפגיעה.. או דלמא מקרה הוא..)
כל דבריך אמת וצדק
אני הפסקתי להתווכח [משתדל. לא תמיד מצליח], אפי' שאני יודע ממקור ראשון
לא לחינם מו"ר חכם יצחק איחר ובא בסוף. ולא לחינם קם רבי דוד יוסף וברח ממקומו. ועוד הרבה עניינים שאין צורך לדבר בהם. ובפרט מי ששמע מה אמר המנחה למישהו שם אחרי שהלך הרב אזרחי.
 
כל דבריך אמת וצדק
אני הפסקתי להתווכח [משתדל. לא תמיד מצליח], אפי' שאני יודע ממקור ראשון
לא לחינם מו"ר חכם יצחק איחר ובא בסוף. ולא לחינם קם רבי דוד יוסף וברח ממקומו. ועוד הרבה עניינים שאין צורך לדבר בהם. ובפרט מי ששמע מה אמר המנחה למישהו שם אחרי שהלך הרב אזרחי.
ההערה הזו כתבתי אתמול בלילה לפני כל הפטפטת דלעיל. וברצון ה' לא עלתה
 
אני לא התכוונתי בעיקר דברי לאשכול זה, אלא בכללות, שמה שאני ראיתי זה שאתה מזהיר על כבודם של החכמים כשזה נוגע לצד מסויים, וכשזה נוגע לצד השני אתה מלמד על אותו צד לימודי זכות...
כבר התייחסתי לזה לעיל
ואינני זוכר לעת עתה איפה עוד התייחסתי לכבודם של מו"ר זצ"ל ותלמידיו שליט"א, אבל כמדומני באחד האשכולות על הגר"א יוסף שליט"א, ואיני מוצאו כעת.

מה גם שבפורום זה תלי"ת אין מצוי זלזול במו"ר זצ"ל ובבניו ותלמידיו שליט"א, וכך ראוי! אבל בחכמי ישראל אחרים שאינם מתלמידיו, נראה כאילו חלילה הותרה הרצועה, ועל דא קא בכינא, דמה שהותר לרב לא הותר לתלמיד.
והנה אני קורא בקול גדול.
חובה עלינו להשמר ולהזהר בכבוד החכמים כולם בין בכבודו של מו"ר הגר"ע זללה"ה ובכבוד בנו כבוד הראש"ל שליט"א ושאר תלמידיו, ובין בכבודם של שאר חכמי ישראל זצ"ל ושליט"א מכל החוגים. וח"ו לזלזל בכבוד חכמי ישראל, דשאני ת"ח דקוב"ה תבע ביקריה.
 
צפיתי מריש עד גמירא, ואשרינו שדורנו גדול מדור האמוראים ואנשים משנים בו גם במילתא דעבידא לאגלויי בהסרטה.
כך אתה הצגת סדר הדברים

לא היו דברים מעולם, צא וראה בהסרטה.
צפיתי שוב ואכן כך הם פני הדברים כמו שכתבתי, לא הבנתי מה התכוונת לא היו דברים מעולם?
 
צפיתי שוב ואכן כך הם פני הדברים כמו שכתבתי, לא הבנתי מה התכוונת לא היו דברים מעולם?
לעיל תיארת סדר הדברים, ובסוף דבריך כה כתבת
"הקפיד לומר ש"הורה שלא יהיה בישיבה ספרי ליקוטי הלכות" על אילו ספרים התכוון?
ואז קם הרב דוד יוסף ויצא."
ועל זה טענתי שלא כך סדר הדברים, וכשאמר זאת הגר"ד שליט"א כבר לא היה נוכח באולם.
 
לעיל תיארת סדר הדברים, ובסוף דבריך כה כתבת
"הקפיד לומר ש"הורה שלא יהיה בישיבה ספרי ליקוטי הלכות" על אילו ספרים התכוון?
ואז קם הרב דוד יוסף ויצא."
ועל זה טענתי שלא כך סדר הדברים, וכשאמר זאת הגר"ד שליט"א כבר לא היה נוכח באולם.
רק ענין זה של קיצורי ההלכות לא אמר קודם - מקבל, אך זה לא מוריד מרוח הדברים..
 
רק ענין זה של קיצורי ההלכות לא אמר קודם - מקבל, אך זה לא מוריד מרוח הדברים..
אז מה שאמר קודם לכן, שלא כשיטת מו"ר זצ"ל לכתחילה, בפני הגר"ד שליט"א, הוא שחכם שלום ז"ל הקפיד להניח ב' זוגות תפילין יחד, לא נראה לי שבגלל אמירה זו הגר"ד שליט"א יצא.
 
אז מה שאמר קודם לכן, שלא כשיטת מו"ר זצ"ל לכתחילה, בפני הגר"ד שליט"א, הוא שחכם שלום ז"ל הקפיד להניח ב' זוגות תפילין יחד, לא נראה לי שבגלל אמירה זו הגר"ד שליט"א יצא.
וגם שכל דרכו היתה לפי רבנו האר"י ממש כאביו ז"ל. וערך תיקון חצות מידי לילה. מחילה מכבודו זה הרי שו"ע מפורש ומה רבותא יש בזה.
והדגשתי כמה פעמים שא"א לדעת אם בגלל זה יצא אבל היה נראה שלא נוח לו מהדברים..
 
וגם שכל דרכו היתה לפי רבנו האר"י ממש כאביו ז"ל.
אמת.
וכי חכם אפרים ע"ה המקובל האלקי, לא נהג בכל דרכיו כהאריז"ל? וסביר להניח שבנו חכם שלום נ"ע ג"כ הלך בדרכי אביו. ומה בכך?
צא וראה שאע"פ שחכם אפרים נהג כהמקובלים מ"מ היה בידידות ואהבה מופלאה עם מו"ר זצ"ל, ועל דא קא בכינא שכל מחלוקת הלכתית הופכת לפגיעה אישית ומלחמת דת.
 
אמת.
וכי חכם אפרים ע"ה המקובל האלקי, לא נהג בכל דרכיו כהאריז"ל? וסביר להניח שבנו חכם שלום נ"ע ג"כ הלך בדרכי אביו. ומה בכך?
צא וראה שאע"פ שחכם אפרים נהג כהמקובלים מ"מ היה בידידות ואהבה מופלאה עם מו"ר זצ"ל, ועל דא קא בכינא שכל מחלוקת הלכתית הופכת לפגיעה אישית ומלחמת דת.
אין בזה רע. אלא הבאנו גופא דעובדא היכי הוה.
 
אמת.
וכי חכם אפרים ע"ה המקובל האלקי, לא נהג בכל דרכיו כהאריז"ל? וסביר להניח שבנו חכם שלום נ"ע ג"כ הלך בדרכי אביו. ומה בכך?
צא וראה שאע"פ שחכם אפרים נהג כהמקובלים מ"מ היה בידידות ואהבה מופלאה עם מו"ר זצ"ל, ועל דא קא בכינא שכל מחלוקת הלכתית הופכת לפגיעה אישית ומלחמת דת.
יתכן שנהג כאביו, אבל יתכן גם שלא. כי הרי ודאי שמהלך חייו לא היה כאביו שהתעסק בקבלה ביקר בשונה ממנו שעסק בעיקר בנגלה, ולא ידוע אם כלל עסק בנסתר (וודאי שלא בגלוי).
וגם יש דברים שלא נהג כאביו, ככניסה לקבר רחל אמנו שבתחילה היה נוהג להכנס כאביו, עד ששמע שיש בזה פקפוק והפסיק.
 
יתכן שנהג כאביו, אבל יתכן גם שלא. כי הרי ודאי שמהלך חייו לא היה כאביו שהתעסק בקבלה ביקר בשונה ממנו שעסק בעיקר בנגלה, ולא ידוע אם כלל עסק בנסתר (וודאי שלא בגלוי).
וגם יש דברים שלא נהג כאביו, ככניסה לקבר רחל אמנו שבתחילה היה נוהג להכנס כאביו, עד ששמע שיש בזה פקפוק והפסיק.
יתכן, אין לי ידיעה, וכנראה בניו שליט"א יודעים.

אבל העיקר בדבריי הוא הסיפא.
 
אמת.
וכי חכם אפרים ע"ה המקובל האלקי, לא נהג בכל דרכיו כהאריז"ל? וסביר להניח שבנו חכם שלום נ"ע ג"כ הלך בדרכי אביו. ומה בכך?
צא וראה שאע"פ שחכם אפרים נהג כהמקובלים מ"מ היה בידידות ואהבה מופלאה עם מו"ר זצ"ל, ועל דא קא בכינא שכל מחלוקת הלכתית הופכת לפגיעה אישית ומלחמת דת.
אמר לי תלמיד חכם שלום זצ"ל בשמו שאמר שאע"פ שאביו היה מתנהג לפי הקבלה מ"מ לא בהכל היה נוהג לפי הקבלה כמו י"ב לחם בליל שבת והקפות ועוד.
 
לא יכל בהספדו להזכיר את מרן הרב עובדיה כתלמיד של חכם עזרא עטיה? מסכן הרב עזרא עטיה רק חכם ב"צ והרב שלום כהן היו תלמידיו הגדולים
עם זאת ובענוה ואחר המחילה. אומר את האמת - מעט מעט היה לי צורם לשמוע בשידור חי את דבריו של הגרי"מ הלל בהספדו על חכם שלום כהן. כאשר הוא מזכיר את תלמידיו של חכם עזרא עטיה ואינו מזכיר את מר"ן בעוד בנו הרב דוד יוסף יושב לידו ואי אפשר לומר כי שכח.
בכוונה לא הזכיר....png
 
לא היו דברים מעולם. באותה שעה הגר"ד שליט"א לא ישב לידו.
כבוד 'פשוט' אך מחילה התלבטתי אם להגיב לך קודם או לא לגבי הספרי ליקוטים, והחלטתי שלא. אך עכשיו עם התגובה הזאת הרגשתי חובה, מרגיש לי שאתה עושה פה בשרשור לא מעט 'דקדוקי עניות' (ע' עירובין מא: ), וד"ל.
אל תנסה להצדיק את מי שלא צריך גם אם יש צורך לכבדו בגלל תורותו.
במחילה.
 
חזור
חלק עליון