שימוש במייבש חסה בשבת

לביא

Well-known member
בשעתו כשנוותי ביתי קנתה את המכשיר הזה , היא שאלה אותי לגבי שימושו בשבת. וכשהסבירה לי את פעילות המכשיר
(כדלהלן: מכניסים את החסה הרטובה לתוך הקופסה, סוגרים את הקופסה בתוך ״סביבון״, וכשמסובבים מבחוץ את הקופסה, המים שעל החסה יוצאים מתוך פעילות הסיבוב למחוץ לקופסה, כשהחסה שבפנים נשארת בלי המים. אך המים עצמם לא נעלמים כלא היו אלא נמצאים בתחתית ה״מכשיר״)
עלה בדעתי בפשיטות כי אסור משום בורר, שהרי בעת הסיבוב אני חפץ לברור את המים מתוך החסה והמים עבורי הם הפסולת וא״כ יש פה ברירה של פסולת מתוך אוכל. ויתרה מזו אני אף משתמש בכלי המיוחד לשם ״הוצאת המים״ מתוך החסה, כך שייתכן שזה איסור דאורייתא ממש.
ואף שלא ראיתי כזאת כתוב, כך היה פשוט לי לאסור בסברא. ובפלפול חברים הסכימו עמי בסברא זו.

אך בשבת האחרונה השתוממתי בראות מה שהביאו בעלון הידברות בשם הרב אברהם יוסף:
Screen Shot 2022-07-10 at 3.12.46.png
והנה, אף שלא הבינותי אם בא ליישב למה אין פה ברירה (ממ״ש ״ובעלים עצמם אין כל שינוי״, והרי אף בברירה של פסולת מתוך אוכל אני רק מסלק את הפסולת מתוך האוכל, ואף שאין שינוי באוכל עצמו אני עדיין קורא לזה ״תיקון״), לכאורה בא לדמות לטוחן, ולא זכיתי להבין דמיונו, דב״סלייסר״ הוה עובדין דחול, ובמייבש חסה יש לכאורה איסור בורר גמור, שאני חפץ להוציא את המים מתוך החסה. והרי זה דומה ממש להוצאת תיון מתוך הכוס שיש להזהר שלא לתת לטיון לטפטף משום איסור בורר.
 
ובמייבש חסה יש לכאורה איסור בורר גמור, שאני חפץ להוציא את המים מתוך החסה.
לכאורה לא יהיה בזה בורר כיון שהמים והחסה אינם מעורבים אחד בשני ושמא דמי לסיר שיש בו כמה מיני ירקות הניכרים מחמת גדלם וכיו"ב ואתה לוקח אחד מהשני דליכא בזה משום בורר.
 
אפשר להשתמש בצורה פשוטה מכיוון שרוב אנשים אל מקפידים על המים שיש שם ממילא זה לא גדר תערובת ואפשר לשימוש. פשוט
לכאורה לא יהיה בזה בורר כיון שהמים והחסה אינם מעורבים אחד בשני ושמא דמי לסיר שיש בו כמה מיני ירקות הניכרים מחמת גדלם וכיו"ב ואתה לוקח אחד מהשני דליכא בזה משום בורר.
אני מנסה להבין אם אתם מבינים את ה״טכנולוגיה״ במכשיר הנ״ל.
כל הרעיון של המייבש חסה זה שאתה ״מנער״ מהחסה באמצעות המוט סיבוב את המים ממנו, ושהמים יצמדו למחוץ הסלסלה, ובכך החסה עצמה תהיה בלי מים.
אתמול דנתי על זה עם עוד כמה תלמידי חכמים, ובדעתם שפשוט שזה אסור כיוון שזה כלי המיוחד לזה, ודומה ממש לנפה וכברה שאסור מדרבנן.

תמונה להמחשה:
016862015299-2-160216812792623.jpg

כפי שאתה רואה בפנים יש את ה״סלסלה״ והיא נמצאת בתוך קערת פלסטיק שקופה, ובאמצעות הידית העליונה אתה מנער את הסלסלה. אחרי שאתה שוטף את החסה אתה מכניס אותה לסלסלה, ובאמצעות הידית אתה מנער את הסלסלה, ובכך המים של החסה ״מנוערים״ אל מחוץ הסלסלה אל הקערה החיצונית כדי לשמור שהמים לא יחזרו לחסה עצמה.
מצ"ב מה שכתבתי בזה
לא מצורף. אשמח אם תצרף.

אשמח לדעתו הרמה של @הרב שמעון ללוש בזה.
 
תשובה שהשיב לי היום הגרב"צ מוצפי שליט"א (- כתבתי לו הלשון של הרב @לביא שיהיה מדויק כי אני לא מכיר את זה)

לכבוד הרב שלום רב
האם מותר להשתמש במיבש חסה בשבת?
מייבש חסה זה שאתה ״מנער״ מהחסה באמצעות המוט סיבוב את המים ממנו, ושהמים יצמדו למחוץ הסלסלה, ובכך החסה עצמה תהיה בלי מים.
תשובה
נכון להחמיר בזה מכמה חששות.
 
מה שרצית לדמות זה לפרי ששוטפים ממנו את הריסוס (לא חול, כמבואר בחזו״ע ח״ה עמ׳ ריז), לענ״ד לא דמי כלל, שהתם הטענה היא שאתה מחזיק בדבר הנברר (בפרי) מתוך הפסולת (הריסוס), ואילו כאן יש לך מכשיר מיוחד רק לזה. ואילולא היו עושים מכשיר מיוחד רק לייבוש חסה, באמת לא היה את החשש. אך כיוון שיצרו את המכשיר הנ״ל, לכאורה הוא כנפה וכברה ממש.
ובזה גם אין את הטענה הראשונה שהבאת, שלו לא היה אכפת לי מהמים יכולתי פשוט לנער את החסה מהמים ולא לשים את זה בתור מכשיר מיוחד.
 
חזור
חלק עליון