בשעתו כשנוותי ביתי קנתה את המכשיר הזה , היא שאלה אותי לגבי שימושו בשבת. וכשהסבירה לי את פעילות המכשיר
(כדלהלן: מכניסים את החסה הרטובה לתוך הקופסה, סוגרים את הקופסה בתוך ״סביבון״, וכשמסובבים מבחוץ את הקופסה, המים שעל החסה יוצאים מתוך פעילות הסיבוב למחוץ לקופסה, כשהחסה שבפנים נשארת בלי המים. אך המים עצמם לא נעלמים כלא היו אלא נמצאים בתחתית ה״מכשיר״)
עלה בדעתי בפשיטות כי אסור משום בורר, שהרי בעת הסיבוב אני חפץ לברור את המים מתוך החסה והמים עבורי הם הפסולת וא״כ יש פה ברירה של פסולת מתוך אוכל. ויתרה מזו אני אף משתמש בכלי המיוחד לשם ״הוצאת המים״ מתוך החסה, כך שייתכן שזה איסור דאורייתא ממש.
ואף שלא ראיתי כזאת כתוב, כך היה פשוט לי לאסור בסברא. ובפלפול חברים הסכימו עמי בסברא זו.
אך בשבת האחרונה השתוממתי בראות מה שהביאו בעלון הידברות בשם הרב אברהם יוסף:
והנה, אף שלא הבינותי אם בא ליישב למה אין פה ברירה (ממ״ש ״ובעלים עצמם אין כל שינוי״, והרי אף בברירה של פסולת מתוך אוכל אני רק מסלק את הפסולת מתוך האוכל, ואף שאין שינוי באוכל עצמו אני עדיין קורא לזה ״תיקון״), לכאורה בא לדמות לטוחן, ולא זכיתי להבין דמיונו, דב״סלייסר״ הוה עובדין דחול, ובמייבש חסה יש לכאורה איסור בורר גמור, שאני חפץ להוציא את המים מתוך החסה. והרי זה דומה ממש להוצאת תיון מתוך הכוס שיש להזהר שלא לתת לטיון לטפטף משום איסור בורר.
(כדלהלן: מכניסים את החסה הרטובה לתוך הקופסה, סוגרים את הקופסה בתוך ״סביבון״, וכשמסובבים מבחוץ את הקופסה, המים שעל החסה יוצאים מתוך פעילות הסיבוב למחוץ לקופסה, כשהחסה שבפנים נשארת בלי המים. אך המים עצמם לא נעלמים כלא היו אלא נמצאים בתחתית ה״מכשיר״)
עלה בדעתי בפשיטות כי אסור משום בורר, שהרי בעת הסיבוב אני חפץ לברור את המים מתוך החסה והמים עבורי הם הפסולת וא״כ יש פה ברירה של פסולת מתוך אוכל. ויתרה מזו אני אף משתמש בכלי המיוחד לשם ״הוצאת המים״ מתוך החסה, כך שייתכן שזה איסור דאורייתא ממש.
ואף שלא ראיתי כזאת כתוב, כך היה פשוט לי לאסור בסברא. ובפלפול חברים הסכימו עמי בסברא זו.
אך בשבת האחרונה השתוממתי בראות מה שהביאו בעלון הידברות בשם הרב אברהם יוסף:
והנה, אף שלא הבינותי אם בא ליישב למה אין פה ברירה (ממ״ש ״ובעלים עצמם אין כל שינוי״, והרי אף בברירה של פסולת מתוך אוכל אני רק מסלק את הפסולת מתוך האוכל, ואף שאין שינוי באוכל עצמו אני עדיין קורא לזה ״תיקון״), לכאורה בא לדמות לטוחן, ולא זכיתי להבין דמיונו, דב״סלייסר״ הוה עובדין דחול, ובמייבש חסה יש לכאורה איסור בורר גמור, שאני חפץ להוציא את המים מתוך החסה. והרי זה דומה ממש להוצאת תיון מתוך הכוס שיש להזהר שלא לתת לטיון לטפטף משום איסור בורר.