• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • הודפס מחדש ע"י 'המרכז למורשת מרן' הספר "ילקוט יוסף - פורים משולש", עם מגילת אסתר בתוספת ביאורים ממנהיג הדור מרן הראש"ל שליט"א. מחיר מיוחד לזיכוי הרבים: 15 ש"ח בלבד. >> לרכישה ישירה באתר לחצו כאן

שיעור זכר למחצית השקל תשפ"ה מרן שליט"א

מה שהכי חושב להדגיש זה לראות את הרגישות של מרן והאכפתיות מהאברכים והגזרות הכלכליות שנפגעו בני התורה בשנה האחרונה

לכאורה לפי זה יש להקל ב26 ש"ח, שהרי לדעת רש"י שיעור מחצית השקל הוא 7 גרם. ולדעת הגאונים הוא 8.5 גרם. והרמב"ן בפירוש החומש בפרשת כי תשא בתחלה הצדיק את הגאונים כדרכו, אולם בהוספה שהוסיף בסוף ימיו כשהגיע לארץ כתב שמצא שקל אחד בודד ושקל אותו והוא שקל 14 גרם, וזה כרש"י, וכתב שהעיקר כרש"י עי"ש היטב.

ובזמננו מצאו מאות מטבעות של שקל מזמן בית שני וכולם שוקלים כ14 גרם, ונמצא שרש"י צדק ולא הגאונים, וכבר הרמב"ן חזר בו.

וא"כ בדבר של מנהג בעלמא וזכר למחצית השקל, שהשו"ע כלל לא הזכירו, וכשיש קושי לאברכים וכו' - נראה שאפשר לסמוך על השיעור 'האמיתי' הנ"ל.

והשיעור לפי הערך של אתמול [מה שבדקתי] הוא כ- 26 ש"ח [ללא מע"מ].
 
לכאורה לפי זה יש להקל ב26 ש"ח, שהרי לדעת רש"י שיעור מחצית השקל הוא 7 גרם. ולדעת הגאונים הוא 8.5 גרם. והרמב"ן בפירוש החומש בפרשת כי תשא בתחלה הצדיק את הגאונים כדרכו, אולם בהוספה שהוסיף בסוף ימיו כשהגיע לארץ כתב שמצא שקל אחד בודד ושקל אותו והוא שקל 14 גרם, וזה כרש"י, וכתב שהעיקר כרש"י עי"ש היטב.
אם אפשר שתתן לנו מקורות לעיון
 
אין אדם עני מהצדקה .....
הקולא היא על שאר בני הבית שעליהם יש פח' חיוב
גם אם אין עליהם 'חיוב' הרי הוא נותן עבורם 'צדקה'. ואין אדם מעני מהצדקה.

אדם שאין לו - אתה לא יכול לומר לו 'תן צדקה כי אין אדם מעני'. עיין ביחו"ד שהקל כמה דברים בענין מעשר כספים מעל גיל 6 ועוד קולות ולא אמר אין אדם מעני מן הצדקה, למרות שזה לא 'חיוב'. ופשוט.

אם אפשר שתתן לנו מקורות לעיון
הרמב"ן בפרשת כי תשא בסוף ענין שקלים בסוגריים [זיכני ה' וכו'].
עיין https://cityofdavid.org.il/rare-ancient-coin/
ועי"ש עוד הרבה מטבעות כאלו.
 
אם באמת מדובר באברך שארבעים כפול 2 הוא ואשתו שזה בסך 80 שקל זה כזו הוצאה גדולה וכבד עליו אה''נ אפשר להקל עליו אפ' בחצי שקל כמ''ש מרן שליט''א בילקוט יוסף עמ' תקצא
במכתב שהרב כותב לכלל הציבור למי לתת את הכסף זה לאברכים שמצבם דחוק אבל לא עד כדי כך שאין לו את ה80 שקל לו ולאשתו לתת לזכר למחצית השקל

1740473548655.png
 
אם באמת מדובר באברך שארבעים כפול 2 הוא ואשתו שזה בסך 80 שקל זה כזו הוצאה גדולה וכבד עליו אה''נ אפשר להקל עליו אפ' בחצי שקל כמ''ש מרן שליט''א בילקוט יוסף עמ' תקצא
במכתב שהרב כותב לכלל הציבור למי לתת את הכסף זה לאברכים שמצבם דחוק אבל לא עד כדי כך שאין לו את ה80 שקל לו ולאשתו לתת לזכר למחצית השקל
יש פעמים שאברך עם כמה וכמה ילדים - הפער בין 26 ל40 הוא פעם עצום. ואחרי הכל אפשר ונכון לכתוב שמעיקר הדין אפשר 26, שהרי זה היה המטבע האמיתי. אנחנו לא מדברים על איזה 'דעה נידחת' בפוסקים. מדובר על מטבעות אמיתיות של חז"ל! ומי שרוצה להחמיר כמנהג שנהגו עד היום שיתן 40.
 
יש פעמים שאברך עם כמה וכמה ילדים - הפער בין 26 ל40 הוא פעם עצום. ואחרי הכל אפשר ונכון לכתוב שמעיקר הדין אפשר 26, שהרי זה היה המטבע האמיתי. אנחנו לא מדברים על איזה 'דעה נידחת' בפוסקים. מדובר על מטבעות אמיתיות של חז"ל! ומי שרוצה להחמיר כמנהג שנהגו עד היום שיתן 40.
לפי הנתונים היום של מחיר הכסף, אין התכנות ל26 ש"ח, למרות שכך היה בשנה שעברה. כך שאין הבדל אין נותן חצי שקל או 26.
 
שהרי לדעת רש"י שיעור מחצית השקל הוא 7 גרם.
היכן ברש''י כותב זאת ? הרי קימא לן דרש''י פרשן ולא פסקן אא''כ כותב להדיא כפסק .....
ולדעת הגאונים הוא 8.5 גרם. והרמב"ן בפירוש החומש בפרשת כי תשא בתחלה הצדיק את הגאונים כדרכו
אה''נ וזה מש''כ שיתן 34 ש''ח 1740478944081.png

אולם המנהג בזה לא כרש''י ולא כהגאונים הנ''ל כמבואר בילקו''י עמ' תקפ''ח עיין שם
1740479276157.png
 
הרי קימא לן דרש''י פרשן ולא פסקן אא''כ כותב להדיא כפסק .....
הוא טוען גם שזו המציאות.
ולא חָלַק מכח זה על הדין, אלא צירף סניף להקל.
אה''נ וזה מש''כ שיתן 34 ש''ח
זה שיעור 9 גרם כסף בלי מע"מ. ההבדל בין המחירים הוא ב-18% מע"מ. לא בצורת החישוב.
 
חזור
חלק עליון