מתוך ה'מגדלות מרקחים':
העידותי בכם היום את השמים ואת הארץ כי אבוד תאבדון מהר (ד כו)
הקשו במושב זקנים מבעלי התוס', הרי שמים וארץ נוגעים בעדותן, כמו שאמרו בעבודה זרה ג. דכשיבוא הקב"ה ויאמר לאומות העולם שהשמים והארץ יעידו בישראל שקיימו את התורה כולה, אומרים לפניו רבש"ע שמים וארץ נוגעין בעדותן, שנאמר אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי. וא"כ איך כאן יהיו עדים.
ותירצו שם, דהעידותי דהכא הוא מלשון התראה, שהתריתי בכם בפני השמים והארץ.
עוד תירצו, דודאי נוגעים בעדותם להטיב לומר שישראל קיימו את התורה, אבל להעיד על ישראל שעוברים על דת זהו רע לעצמן דהא כתיב אם לא בריתי וגו', א"כ לאו נוגעים בעדות הן. וזהו כמו שהביא הש"ך בחו"מ סי' ל"ז דנוגע כשר להעיד לחובתו.
העידותי בכם היום את השמים ואת הארץ כי אבוד תאבדון מהר (ד כו)
הקשו במושב זקנים מבעלי התוס', הרי שמים וארץ נוגעים בעדותן, כמו שאמרו בעבודה זרה ג. דכשיבוא הקב"ה ויאמר לאומות העולם שהשמים והארץ יעידו בישראל שקיימו את התורה כולה, אומרים לפניו רבש"ע שמים וארץ נוגעין בעדותן, שנאמר אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי. וא"כ איך כאן יהיו עדים.
ותירצו שם, דהעידותי דהכא הוא מלשון התראה, שהתריתי בכם בפני השמים והארץ.
עוד תירצו, דודאי נוגעים בעדותם להטיב לומר שישראל קיימו את התורה, אבל להעיד על ישראל שעוברים על דת זהו רע לעצמן דהא כתיב אם לא בריתי וגו', א"כ לאו נוגעים בעדות הן. וזהו כמו שהביא הש"ך בחו"מ סי' ל"ז דנוגע כשר להעיד לחובתו.