• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

שנות החרבן

נתעורר פולמוס רחב בפורומים השכנים על השנה של החרבן. לרב מאזוז 1956 ולפי המנהג מזמן הכפתור ופרח 1957. יש בלגן שלם בנושא בסידורים. לא ברור מה קורה בבית מדרשנו. לכאורה פשוט שמרן זצ''ל עשה כמו ששמע את חכם עזרא עטיה בפורת יוסף שעשו 57 אבל יש סידורים עם הסכמה של מרן שליט''א שכתוב 56.
 
נערך לאחרונה:
יש בלגן שלם בנושא בסידורים.
מה שעומד מאחורי זה

זה המח' בין הרמב"ם לר"ת באיזה שנה היה החורבן.

כי הגמ' שמחשבנת את השנים של ביהמ"ק נוקטת שבית המקדש השני עמד 420 שנה
והמח' האם בשנת ה- 420 שנה נחרב וכך סבר הרמב"ם
או שעמד 420 שנה ובשנת 421 שנה נחרב, וכך סבר ר"ת
א"כ הסידורים שכתוב שהשנה היא 1956 זה כשי' ר"ת
והשני כהרמב"ם

ומי שירצה לעיין בשורש הדבר ולהבין הדבר יותר על בוריו
יעיין בגמ' בע"ז ט' ע"א

והתוס' שם בד"ה האי
 
רק עכשיו זה נתעורר?
זה מחלוקת ישנה מאוד, אם אתה רוצה להעמיק תראה בעלון האחרון של הרב מאזוז הביאו את השיטות

בפשטות שורש המחלוקת
האם מונין הספירה מיום בריאת העולם שזה כה באלול
או מיום בריאת האדם שזה א בתשרי שזה שנה חדשה
 
נערך לאחרונה:
לא מדויק לחלוטין.
לא הבנתי מה לא מדוייק

יש מח' מציאותית בין הראשונים מתי היה החורבן, או לייתר דיוק כמה שנים היה ביהמ"ק השני האם 420 שנה ובשנה זו נחרב הבית או בשנה שלאחמ"כ

אז איפה לא מדוייק לחולטין שכתבת?
 
לא הבנתי מה לא מדוייק

יש מח' מציאותית בין הראשונים מתי היה החורבן, או לייתר דיוק כמה שנים היה ביהמ"ק השני האם 420 שנה ובשנה זו נחרב הבית או בשנה שלאחמ"כ

אז איפה לא מדוייק לחולטין שכתבת?
לא עברתי בעיון כל הצורך על המאמר הנ"ל, אבל כמדומני שהוא בא לומר שגם להרמב"ם ייתכן שהמנהג למנות 1957 הוא נכון, כי מונים את "ראש השנה" לחורבן.
ומש"כ
לא מדויק לחלוטין.
לא התכוונתי שאתה לא צודק בכלל, אלא שזה לא בטוח מדויק לגמרי, כלומר שזה תלוי במח' הרמב"ם והראשונים.
ועמך הסליחה.
 
חזור
חלק עליון