• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

תאריך החורבן

קורסיה

Well-known member
הגר"מ מאזוז שליט"א כתב באור תורה תשמ"ט (אב ס' קנט ובמילואים) שע"פ האמת יש לומר שתאריך החורבן הוא שנה פחות ממה שמקובל, והשנה 1954 ולא 1955. וכ"כ בלוח עיתים לבינה.

וזה ע"פ מנהגינו בלוח השנה שמונים מניין הנקרא בהר"ד, שהוא מיום שנברא העולם. ויש עוד שיטה הנקרא וי"ד (יום ו' יד שעות) שהוא מיום שנברא האדם הראשון. והחמשה ימים האלה נחשבים לשנה.
וכן מוכח ברמב"ם ועוד אחרונים. נראה שצדקו דבריו

כמובן שאין שום עניין לעשות על זה מחלוקת ולא כ"כ נפק"מ אם שנה יותר או פחות, העיקר שעבר זמן רב מאוד ויש לבכות על הגלות. אבל רק לצורך ידיעה ומי שיכול לשנות תע"ב.
 

קבצים מצורפים

  • עיתים לבינה תאריך החורבןpdf.pdf
    244.7 KB · צפיות: 8
  • אור תורה תאריך החורבן.pdf
    7.6 MB · צפיות: 8
אתה מכריע בכזו פשטות נגד המנהג???
אדרבא, זה ע"פ המנהג...
וזה ע"פ מנהגינו בלוח השנה שמונים מניין הנקרא בהר"ד, שהוא מיום שנברא העולם.
[הדבר ברור, אם השנה אנחנו בתשפ"ג (ע"פ בהר"ד) - החורבן היה בתתכ"ט (בהר"ד). ועברו 1954 שנים.
ואם אנו חושבים שעברו 1955 שנים מהחורבן - החורבן היה בתתכ"ח (מולד וי"ד!). ואנחנו בכלל בשנת תשפ"ב (וי"ד)....]


אלא שבאמת אין כ"כ נפק"מ.
אבל חשוב לדעת מה הנכון.
 
נדמה לי שאפשר ליישב לשיטת הגר"א בליקוטים לחו"מ סי' סז (אמנם ראיתי בשם החזו"א דלא קי"ל כגר"א). קצת מסובך...

שיטת הרב מאזוז שליט"א מתאימה לשיטת רמב"ם (וכך ראיתי שהוא כתב כמה פעמים)
השיטה היותר מיושבת לכאורה, גורסת שהחורבן היה בשנת ג'תת"ל. ההסבר הוא שמלבד ההבדל בין בהר"ד לוי"ד, יש להחסיר שנה נוספת כי בעל ס"ע מונה שנים שלמות ולא מניין שנים (שנה א אצלו אין פירושה 'שנה ראשונה' אלא אחרי שהסתיימה כל השנה הראשונה). כ"כ רבי עובדיה המפרש להלכות קידוש החודש (סליחה על המקורות הלא-מדויקים, זה מהזיכרון מאיזה מאמר שקראתי), ויש עוד שנקטו כן, כמו בספר "שערים ללוח העברי".
 
חזור
חלק עליון