• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

תקיעת חצוצרות בתענית בבעלי מומים

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ובני אהרן הכהנים יתקעו בחצוצרות והיו לכם לחוקת עולם לדורותיכם (י ח)

בספרי
פיסקא ע"ה, "הכהנים" בין תמימים בין בעלי מומים דברי ר' טרפון, ר' עקיבא אומר תמימים ולא בעלי מומים וכו', אמר לו ר' טרפון עד מתי מגבב ומביא עלינו עקיבא איני יכול לסבול אקפח את בני אם לא ראיתי שמעון אחי אמא שהיה חגר ברגלו אחת שהיה עומד ומריע בחצוצרות, אמר לו הין רבי שמא בראש השנה וביום הכיפורים ביובל, אמר לו העבודה שלא בידיתה אשריך אברהם אבינו שיצא מחלציך עקיבא, טרפון ראה ושכח עקיבא דורש מעצמו ומסכים להלכה, הא כל הפורש ממך כפורש מחייו, ע"כ. וכעי"ז מבואר בירושלמי יומא פ"א ה"א, שאמר לו ר"ע שמא בתקיעות של הקהל היה.

ומבואר שבתקיעות חצוצרות שהם מדרבנן, דהיינו בהקהל, וכן בר"ה ויוהכ"פ ביובל, שעיקר המצוה בשופר וחצוצרות מן הצדדים, כשרים לכו"ע גם בבעלי מומים. וקשה לדעת בעל המאור בראש השנה ז. מדפי הרי"ף שתקיעת החצוצרות בתעניות הם רק מדרבנן, א"כ מדוע לא חשיב הכא ג"כ תקיעת חצוצרות של תעניות, דלכאורה לדבריו בזה ג"כ כשר בעלי מומים, וא"כ היה לו לומר ג"כ שמא בתעניות היה [ודוחק לומר שלא ארע בימיו של שמעון אחי אמו של ר"ט תענית על הגשמים].

ואפשר לומר דבאמת דברי בעה"מ צריכים ביאור מדוע הוי רק מדרבנן, הרי מקור תקיעת החצוצרות בתענית הוא מדכתיב וכי תבואו מלחמה בארצכם על הצד הצורר אתכם והרעותם בחצוצרות, ולאו דוקא מלחמה אלא הוא הדין כל צרה וצרה שתבוא על הציבור וכמו שהביא הרמב"ם בפיהמ"ש ר"ה פ"ג מ"ג, וא"כ הוי מדאורייתא. וצריך לומר דבעל המאור סבירא ליה שדוקא במלחמה הוי מן התורה, או שרק בצרה של כל הציבור הוי דאורייתא, וכמ"ש בפמ"ג סי' תקע"ו אשל אברהם סק"א שמן התורה החיוב רק כאשר הצרה על רוב ישראל.

והנה בספרי פיסקא ע"ו איתא "ר' עקיבא אומר אין לי אלא מלחמה, שדפון וירקון ואשה מקשה לילד וספינה המטרפת בים מנין ת"ל על הצר הצורר אתכם על כל צרה וצרה שלא תבוא על הצבור", ומבואר מדברי ר"ע שגם ספינה או אשה המקשה לילד, אע"ג דלא הוי מלחמה וגם הוי רק יחידים, מ"מ איכא חיוב תקיעה מן התורה. וצ"ל דסבירא ליה לבעה"מ שפליגי רבנן עליה דר"ע בזה. ומעתה מיושב, דרבי עקיבא לשיטתו לא היה יכול לומר תקיעת תענית, כיון דהוא עצמו ס"ל דהוי מן התורה, וא"כ צריכים כהנים תמימים דוקא.​
 
ומעתה מיושב, דרבי עקיבא לשיטתו לא היה יכול לומר תקיעת תענית, כיון דהוא עצמו ס"ל דהוי מן התורה, וא"כ צריכים כהנים תמימים דוקא.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
אמנם ראיתי בחידושי מהר"ם שיק על המצות מצוה שפ"ה וכן בשו"ת שלו או"ח סי' רצ"ב, שכתב דאליבא דרבי עקיבא דס"ל דחיוב התקיעה הוא גם על צרת יחיד, לא בעינן כלל כהנים לתקיעות על צרה, דהרי אם מי שנמצא בצרה אינו כהן, איך יכול הכהן לתקוע, הרי כל מי שאינו מחויב בדבר אינו מוציא את הרבים ידי חובתן.

ויש לדחות דאה"נ המצוה היא רק על הכהנים, ונפק"מ שאם בין אותם שנמצאים בצרה יש כהנים חייבים הם לתקוע בחצוצרות. אמנם קשה דאשה המקשה לילד אפילו אם היא כהנת פסולה היא לתקיעת חצוצרות, דבעינן כהנים דוקא ולא כהנות, כמו דבעינן שיהיו תמימים.

אכן יש לומר דגם בזה רבי עקיבא לשיטתו, דהנה מצינו בתענית יט. דעיר שיש בה דבר או מפולת אותה העיר מתענה ומתריעה והערים שסביבותיה מתענות ולא מתריעות, רבי עקיבא אומר מתריעות ולא מתענות. וכתב הרמב"ן שם, דאע"פ שסביבותיה אין להם פחד וחשש שתגיע הצרה אליהם, צריכין הן להשתתף בצרת חבריהן, ובזה קאמר ר"ע דמתריעין. ואפשר לומר דזה מן התורה, דהחיוב להריע בחצוצרות אינו רק על הצרה של עצמו, אלא גם כשרואה בצרת אחרים איכא חיוב תקיעת חצוצרות. והרי גם ביולדת ודאי אין הכוונה שהיולדת עצמה מתריעה או בני הספינה המיטרפת, אלא שאחרים מתריעים עליהם, ועל זה קאמר דכהנים הרואים בצרת היולדת או הספינה צריכים להריע בחצוצרות, וק"ל.​
 
חזור
חלק עליון