• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

תרי בירורי הלכה לחנוכה-

שלום רב לאוהבי תורתך! חג חנוכה שמח.
יהי רצון שכשם שעשה הקב״ה ניסים לאבותינו בימים ההם, כך בזמן הזה יעשה עמכם ועמנו נפלאות.
זמן רב נפקד מושבי מהפורום הנכבד, אך דע עקא כי עקבתי מקרוב והיתעדכנתי דרך המייל בכל הנושאים. ואשריכם ישראל עם נושע בה׳.

רצוני אשאלה מכם שתי שאלות והן בירורי דינים בדברי קודשו בהלכות ידועות ומפורסמות מתוך החזון עובדיה.
ואשמח שלא רק רבני הפורום ישיבוני, אלא כל מי שמוצא סמך ומקור בהלכה- אל ימנע מלהביאו ושכרו כפול מן השמיים.

חדא, פוסק החזון עובדיה-
1638220068454.jpeg

כלומר, אדם שלא נכח פיזית בהדלקה בלילה הראשון, ופיספס את ברכת שהחיינו, יוכל לתקון ע״י שבאחד הלילות ישלים את הברכה.

ושאלתי פשוטה- האם מדובר *דווקא בבעל הבית* שלא נכח בהדלקה או שה״ה גם לבני הבית (אישתו, בנו וביתו הסמוכים על שולחנו), שלא נכחו בהדלקה- שיוכלו להשלים בלילות הבאים בשעת ההדלקה את ברכת שהחיינו?

ומעתה, אם נאמר שהוא הדין גם לבני ביתו, בעצם יוצא שבחור ישיבה או חייל בצבא, או הבת שלומדת בסמינר וחוזרים אחת לשבוע- עליהם להשלים את ברכת שהחיינו?
האם כך הם פני הדברים?
בבקשה ארצה, ככל האפשר, שהעונה יצרף מקור נהיר בריר ושריר.

שאלה נוספת לחידוד ולבירור, כידוע, מי שיש לו חצר כגון- שיש לו בית קרקע פרטי, ואין את אחד החששות של איבה או גניבה וכדו…, לכתחילה יש לו להדליק *בחוץ* (כפשט שו״ע וכמו שכתב בתשובה בשו״ת הראשל״צ הרב יצחק יוסף והביא ההלכה בילקוט יוסף עמוד קס״ז) אלא שברצונו של אותו אדם לקיים פרסום הנס כמותי ואיכותי ולקיים גם את מנהג ישראל להדליק בפנים וגם לפרסם הנס מבחוץ.
היאך יורה לו המורה, על איזה חנוכיה יברך?
או אפילו אדם שדר בבניין או בבית ללא חצר, ומדליק שתי חנוכיות- חנוכייה אחת בחלון הפונה לרשות הרבים ששם פרסום הנס גדול יותר וחנוכיה נוספת על שולחנו, על איזה מן החנוכיות יברך?
לא מצאתי בדברי רבותינו הגדולים הרב עובדיה זצ״ל, והראשל״צ הרב יצחק שליט״א- התייחסות מפורשת לנושא (הן זה והן הנ״ל). ואולי מקוצר הבנתי ומדלות עיוני ורוב שפלותי לא שמתי לב, ומבקש אני מכם חברי הפורום היקרים- האירו את עיניי הסומות והצילוני משגיאות ומלטוני מטעויות.

ואשמח לעזרתכם והכוונתכם בנושאים הללו.

חשוב לי שהמקורות לתשובה יהיו מדברי המחברים עצמם או מדברי הפוסקים שעליהם היסתמכו בתשובות.

רוב תודות ושה׳ יגן בעדכם אלף המגן.
בברכה-
אשר.
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון