• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

תשובות הרמב״ן המיוחסות לרשב״א

יש בתוכם כמה תשובות של הרמב"ן, ששמו חתום עליהם.
אולי מחמת כן חשבו שהתשובות בלא החתימה הם גם להרמב"ן.
יישר כח.
וכעת מצאתי בהקדמת העורך הרב אהרן זלזניק לספר שו״ת הרשב״א ח״ז (מכון ירושלים, תשובות המיוחסות), וז״ל:
המגיה בדפוס וונציא ר׳ חייא מאיר ב״ר דוד כבר הרגיש כי תשובות רבות הם להרשב״א וסיעתו וכפי שכתב בהצעתו לספר, אך לאמתו של דבר רק סימנים רפג רפד ורפח הם להרמב״ן. ורבינו יוסף קארו בהקדמתו לבית יוסף כתב על ספר זה: ״והנה בא לידי קצת תשובות הרשב״א כתובות בעט ברזל ועופרת בדפוס, וכתוב בתחלתן שהן תשובות הרמב״ן, וכשאני כותב מאותן תשובות, אע״פ שאני יודע שהיא תשובת הרשב״א, אני כותב כתוב בתשובות להרמב״ן, לפי שספרי הדפוס מצויין ביד כל אדם, ומי שירצה לעיין בלשון התשובה עצמה יוכל לעמוד עליה״. גם בתוך הספר עצמו לאחר סימן קיח נרשם ״סליקו תשובות דיני ממונות מהרב רבי שלמה בן אדרת״.
הפוסקים הזכירו ספר זה בשם ״המכונות לרמב״ן״ ומאוחר יותר הוחזק בשם ״המיוחסות להרמב״ן״. אך גם עדות הבית יוסף לא מנעה טעויות מכל וכל, ורבים מהאחרונים המשיכו ליחס את התשובות להרמב״ן, וראה בשם הגדולים להחיד״א בערך רבינו שכתב ״והרבה גדולים אגב דטרידי בפלפולייהו אגב שטפייהו לא זכרו מזה דתשובות הרמב״ן הם מהרשב״א וכמו שהודיענו מרן בהקדמתו לבית יוסף״. וראה עוד בביאור הגר״א יו״ד סימן רכח סק פט שכתב ״ועש״ך, ושגה כי ידוע שתשובות המויחסות להרמב״ן הם תשובות הרשב״א״. ואמנם לא נעלמה ידיעה זו מעיני הש״ך, וכמו שכתב בש״ך חו״מ סימן עב ס״ק קי ״דידוע דתשובות הרמב״ן הם תשובות הרשב״א, רק שהמדפיסים טעו ויייחסום להרמב״ן״, אלא שתשובה זו שהביאה הב״י בשם תשובות הרמב״ן אינם במיוחסות, ולפיכך סבר הש״ך שאכן להרמב״ן היא (אלא שט״ס שם בב״י וכמו שהזכרנו בח״ד סימן ש הע׳ 10).
אמנם יש מהפוסקים, שהגם שידעו שספר זה בחזקת הרשב״א, כשהוקשה להם מדברי הרשב״א במקום אחר, קל היה בעיניהם להוציא אותה תשובה מחזקת הרשב״א ולהמידה בחזקת המרב״ן, ראה לדוגמה בש״ך יו״ד שלד ס״ק כא, הבאנו דבריו להלן סי׳ רמד הע׳ 6.
דעה מקורית מצאנו לרבי יונה נבון (רבו של החיד״א), בשו״ת נחפה בכסף יו״ד סימן ז, שסבור כי קובץ זה קבץ הרשב״א מתשובות רבו הרמב״ן, והוסיף עליהם משלו, וראה מה שכתבנו ע״ז בסימן רפ הע׳ 19.
אמנם באו בחלק זה גם תשובות שאינם להרשב״א ולא להרמב״ן, כסימן קפ שהיא תשובה לגאון, סימנים קפא וקפב שהם כפי הנראה למהר״ם מרוטנבורג (ראה מה שכתבנו בפתיחה לסימנים אלו), וסימנים קפג קפד שהם בודאי למהר״ם מרוטנבורג, סימנם רד ורלט שהם להרמב״ם, סימן רעו שנראה כי עיקרו להרא״ש, סימנים קמו וקמז שהם להרי״ף, סימן קיז שהוא לר׳ שם טוב פלכו, וכן סימן קיח שנראה כי אינו לרבינו וכמו שכתבנו שם. מכל מקום רוב התשובות הן אכן להרשב״א, ובצדק יחשב אף הוא כאחד מחלקי תשובות הרשב״א.
 
חזור
חלק עליון