אמונה ובטחון
Well-known member
דף עה:
ברש"י ד"ה מקום שאין אדם. "והוא סומך עליהן". וכו'. נ.ב. יש לדקדק בדבריו דמשמע שאם מתחילה לא סמך עליהן כ"כ, בכה"ג השוכר משלם את היוקר. וצ"ב מה הביאור בזה הרי סו"ס הפועלים לא עשו את המוטל עליהם ומחמת זה הוצרך לשכור פועלים אחרים ביוקר, וא"כ מה אכפ"ל אם השוכר סמך עליהם או לא, והפועלים צריכים לשלם את היוקר. וי"ל דבאופן שהשוכר לא סמך על הפועלים, יש על השוכר תביעה מדוע מתחילה שכר אותם, שהרי ידע שא"א לסמוך עליהם ויתכן שיהיה מצב שיצטרך לשכור פועלים אחרים ביוקר, ולכן השוכר חייב לשלם את היוקר. [ועוד דא"א לחייב את הפועלים, דא"כ השוכר נחשב כאדם המזיק בגרמא, שגרם לפועלים לשלם את היוקר, ואין לו טענת אונס כיון שמתחילה לא סמך עליהם וא"כ ידע שיתכן ולא יעשו את המוטל עליהם ויצטרך להשכיר פועלים אחרים ביוקר]. דו"ק. כך נראה בס"ד.
ברש"י ד"ה מקום שאין אדם. "והוא סומך עליהן". וכו'. נ.ב. יש לדקדק בדבריו דמשמע שאם מתחילה לא סמך עליהן כ"כ, בכה"ג השוכר משלם את היוקר. וצ"ב מה הביאור בזה הרי סו"ס הפועלים לא עשו את המוטל עליהם ומחמת זה הוצרך לשכור פועלים אחרים ביוקר, וא"כ מה אכפ"ל אם השוכר סמך עליהם או לא, והפועלים צריכים לשלם את היוקר. וי"ל דבאופן שהשוכר לא סמך על הפועלים, יש על השוכר תביעה מדוע מתחילה שכר אותם, שהרי ידע שא"א לסמוך עליהם ויתכן שיהיה מצב שיצטרך לשכור פועלים אחרים ביוקר, ולכן השוכר חייב לשלם את היוקר. [ועוד דא"א לחייב את הפועלים, דא"כ השוכר נחשב כאדם המזיק בגרמא, שגרם לפועלים לשלם את היוקר, ואין לו טענת אונס כיון שמתחילה לא סמך עליהם וא"כ ידע שיתכן ולא יעשו את המוטל עליהם ויצטרך להשכיר פועלים אחרים ביוקר]. דו"ק. כך נראה בס"ד.