• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

להתיר עגונות

היו גופות, גם שלמות, והיו צריכים לאשר שאכן זה אותם אנשים.
אכן, גם כאן זה בדיוק מה שיש.
וזה ג"כ עגונות, עגונות זה לא רק מי שנעדר בעלה ולא מצאו אותו. עי' יבמות ב' פרקים אחרונים, ובשו"ע אה"ע סי' יז.

אבל מה שכתבתי זה שכאן יש בדיקות דיאן אי, וגם בלי זיהוי של מראה מזהים.

הבאתי לך גם דיוק במה שהבאת בשם מרן זצ"ל
 
מישהו יודע, אם למישהו יש בן והוא ובנו נפטרו, זה משנה מי נפטר קודם, אם הבן או האבא.
כלומר, האם כאשר נפטר למישהו בנו היחיד ואח"כ הוא נפטר, האם אשתו צריכה ייבום מאחיו של האבא? (האם כיון שהיה לו בן אז לא צריך ייבום או מכיון שסו"ס כעת אין לו בן אז צריך ייבום).
יש בזה גם באבן העזר לגבי כתובה וגם בהל' ירושה
 
אסביר דבריי, במסיבה בה היו למעלה מ260 הרוגים, כמעט כולם (אולי ש כולם) היו רווקים.
ביישובים היו שפחות שלמות שנמחקו רח"ל, וא"צ להתיר את האשה.
כמו"כ היו כמה עשרות סינים ותאילנדים שנהרגו.
וכן ילדים וכו'.
והנשואים שכן השאירו אחריהם נשים בחיים, מנ"ל שלא יזוהו?
וגם מי שלא יזוהה, ונשאר גופו יזוהה ע"י די.אן.אי, וא"צ לדון בו.

לשם המחשה במלחמת יוה"כ שהיו 2,222 חיילים הרוגים וכולם גברים, היו כ-900 עגונות, בנ"ד שצריך להוריד את כל הנ"ל ודאי שהמספרים הרבה הרבה יותר נמוכים, אם בכלל.
במלחמת יוה"כ היו רבים שעלו בלהבות הטנקים ולכן היה קושי גדול בזיהוי, משא"כ בנ"ד.

ימים יגידו, אבל לענ"ד מבחינה מספרית זה מס העגונות יהיה זעום ביותר.
כך לכאורה מסתבר, גם הגר"ש עמאר שליט"א דיבר על העגונות בקול חי, ואמר שימצאו היתר לכולם, ועכ"פ מסתבר כך, וכפי שכתבת
 
מישהו יודע, אם למישהו יש בן והוא ובנו נפטרו, זה משנה מי נפטר קודם, אם הבן או האבא.
כלומר, האם כאשר נפטר למישהו בנו היחיד ואח"כ הוא נפטר, האם אשתו צריכה ייבום מאחיו של האבא? (האם כיון שהיה לו בן אז לא צריך ייבום או מכיון שסו"ס כעת אין לו בן אז צריך ייבום).
ראה כאן:
 

קבצים מצורפים

  • משפט כהלכה 149.pdf
    605 KB · צפיות: 3
צ"ע היאך יודע את המסקנא לפני שקיבל את הנתונים?!
כנראה הכונה שבודאי ימצאו היתר, והתאמצו בזה מאוד, כמו במלחמת יוה"כ... וגם מרן זיע"א אז, האתאמץ מאוד למצוא היתרים לכל עגונה ועגונה, וכן הרבה מפוסקי הדור דאז, וגם היום כנראה עם כל הטכנולגיות יש יותר סיכוי...
 
מה שסיפר כב' הראש"ל שליט"א על 3 מטוסי F15 שטסו מעל התעלה במלחמת יום הכיפורים, פורתא לא דק, שכן מטוסים אלו נכנסו לשירות מבצעי רק בסוף שנות השבעים.
וכל סיפור הדברים מדהים, ממש גברא דמריה סייעיה. חבל על דאבדין.
 
נערך לאחרונה:
כך לכאורה מסתבר, גם הגר"ש עמאר שליט"א דיבר על העגונות בקול חי, ואמר שימצאו היתר לכולם, ועכ"פ מסתבר כך, וכפי שכתבת
מו"ר מרן שליט"א דיבר על זה השבוע, שיש כאלה שאומרים שהם יתירו, וזה בכלל לא נמצא בידם.
 
19.10.2023 20:10

׳גל״צ׳: ישנם עוד כ-100-200 ישראלים המוגדרים נעדרים, שאין מידע על מקום הימצאם. זאת לעומת כ-3,000 אנשים שהוגדרו נעדרים ביום הראשון למלחמה, ומאז מספרם הצטמצם מאוד כשהגיע מידע ודאי על מקום הימצאם (אותרו בחיים, אותרו מתים, או שנודע שהם חטופים).
 
גם אם יהיו עגונות רח"ל, השאלה האם הרבנות הצבאית תפנה אליו. ככל הידוע לי, אין להם קשר תדיר עם הרב יצחק יוסף בשאלות הלכתיות אלא לעיתים רחוקות. עם הרב אשר וייס (לדוגמא) הם בקשר על בסיס שבועי והגיוני יותר שיפנו אליו.
כמו כן, אם יהיו עגונות רח"ל, יתכן שלא יצטרכו פוסק חיצוני למערכת כדי שימצא פתרון מחודש אלא הרבנות הצבאית עצמה תכתוב את הפסק. בשנת תש"ע, לאחר התרסקות מסוק היסעור באימון ברומניה, ענף הלכה ברבנות הצבאית כתב בעצמו את היתרי העגונות עם כל הפרטים והנימוקים, והביאו לרב שלמה עמאר (הראש"ל דאז) רק בשביל חתימה רשמית
 
גם אם יהיו עגונות רח"ל, השאלה האם הרבנות הצבאית תפנה אליו. ככל הידוע לי, אין להם קשר תדיר עם הרב יצחק יוסף בשאלות הלכתיות אלא לעיתים רחוקות. עם הרב אשר וייס (לדוגמא) הם בקשר על בסיס שבועי והגיוני יותר שיפנו אליו.
כמו כן, אם יהיו עגונות רח"ל, יתכן שלא יצטרכו פוסק חיצוני למערכת כדי שימצא פתרון מחודש אלא הרבנות הצבאית עצמה תכתוב את הפסק. בשנת תש"ע, לאחר התרסקות מסוק היסעור באימון ברומניה, ענף הלכה ברבנות הצבאית כתב בעצמו את היתרי העגונות עם כל הפרטים והנימוקים, והביאו לרב שלמה עמאר (הראש"ל דאז) רק בשביל חתימה רשמית
היתר עגונות לא יכול להעשות על ידי הרבנות הצבאית, אלא רק על ידי הרבנות הרשמית של המדינה, דהיינו בית הדין הגדול.
מה שהיה אז, לא מוכיח על מה שהיום, והרב הראשי לא מחוייב לקבל את מה שכתבו ברבנות הצבאית.
 
היתר עגונות לא יכול להעשות על ידי הרבנות הצבאית, אלא רק על ידי הרבנות הרשמית של המדינה, דהיינו בית הדין הגדול.
מה שהיה אז, לא מוכיח על מה שהיום, והרב הראשי לא מחוייב לקבל את מה שכתבו ברבנות הצבאית.
אתה צודק שהוא לא מחוייב, אבל בדרך כלל כשהרבנות הצבאית שואלת פוסק גדול, זה לא כמו שאלת תם, אלא הם מפרטים את השאלה ומציעים מה נראה להם להורות. וברוב הפעמים הפוסקים לא כותבים תשובה מאפס אלא מתבססים על מה שהרבנות הצבאית כתבה בשאלה.
למשל, פורסמה בדפוס תשובה של הרב יצחק יוסף לגבי שערים חשמליים בשבת בבסיסי חיל האויר. ראיתי את השאלה ששאל הרבצ"ר הרב איל קרים, הוא מבאר את צדדי השאלה ומציע שתי דרכים להתיר. בתשובה, הרב יצחק יוסף בחר את הדרך שלדעתו יותר מרווחת והוסיף לה מקורות וכו', ולא כתב תשובה חדשה מאפס.
צריך לזכור, במלחמת יום הכיפורים, הרבצ"ר הרב מרדכי פירון היה יותר איש הגות, וגם השאלות היו חדשות, ולכן הוא היה צריך את כתפי הענק של הרב עובדיה זצ"ל. כיום, הרבצ"ר הוא פוסק ותיק שכתב כמה כרכי שו"ת, וגם השאלות על עגונות יחסיות ישנות, כי יש כבר יביע אומר על מקרים כאלו, ויש תשובות על דנ"א בעקבות העגונות במגדלי התאומים וכו', אז פחות צריך להמציא את הגלגל מחדש.
ויהי רצון שהשאלות היחידות יהיו על קבורת חללי אויב...
 
אתה צודק שהוא לא מחוייב, אבל בדרך כלל כשהרבנות הצבאית שואלת פוסק גדול, זה לא כמו שאלת תם, אלא הם מפרטים את השאלה ומציעים מה נראה להם להורות. וברוב הפעמים הפוסקים לא כותבים תשובה מאפס אלא מתבססים על מה שהרבנות הצבאית כתבה בשאלה.
למשל, פורסמה בדפוס תשובה של הרב יצחק יוסף לגבי שערים חשמליים בשבת בבסיסי חיל האויר. ראיתי את השאלה ששאל הרבצ"ר הרב איל קרים, הוא מבאר את צדדי השאלה ומציע שתי דרכים להתיר. בתשובה, הרב יצחק יוסף בחר את הדרך שלדעתו יותר מרווחת והוסיף לה מקורות וכו', ולא כתב תשובה חדשה מאפס.
צריך לזכור, במלחמת יום הכיפורים, הרבצ"ר הרב מרדכי פירון היה יותר איש הגות, וגם השאלות היו חדשות, ולכן הוא היה צריך את כתפי הענק של הרב עובדיה זצ"ל. כיום, הרבצ"ר הוא פוסק ותיק שכתב כמה כרכי שו"ת, וגם השאלות על עגונות יחסיות ישנות, כי יש כבר יביע אומר על מקרים כאלו, ויש תשובות על דנ"א בעקבות העגונות במגדלי התאומים וכו', אז פחות צריך להמציא את הגלגל מחדש.
ויהי רצון שהשאלות היחידות יהיו על קבורת חללי אויב...
כאז גם היום, כולם יודעים שאם לא יהיו כתפיים רחבות להתיר, אנשים לא יסמכו על זה, ולכן מחפשים את הפוסק הכי גדול בדור שיכול לעמוד בזה ולהתיר וכולם יסמכו עליו.
 
חזור
חלק עליון