• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

לדקדק באותיותיה - איפה הכף החיים?

אמר לי ת"ח אחד בכולל שכתב הכף החיים שגם בלימוד תורה שבע"פ כגון גמ' ב"י וכויו"ב חייב לדקדק בקריאתה
כגון לא לקרוא ר' יצחק נַפְחַא אלא נַפַחַא [דגוש ובפתח], ולהבדיל בין חַמַרַא [יין] לחַמְרַא [חמור] ועוד כהנה וכהנה
ואינו זוכר המקור, האם מישהו יודע מה המקור [אם זה באמת כתוב]
תודה רבה וישמרהו ה'
 
כף החיים סימן סא ס"ק ון:
כתב וז"ל:
ונ) שם כגון בכל לבבך וכו' ואמרו שם בגמרא ברכות דף ט"ו סוף ע"ב כל הקורא ק"ש ומדקדק באותיותיה מצננים לו גהינם. והטעם מפני שטבע האדם הוא חם ורוצה לקרות במהרה והוא מהפך טבעו ומקררו שקורא במיתון ובנחת ומדקדק באותיותיה שלא יחסר שום אות ממנה ע"כ מודדין לו מדה כנגד מדה ומצננין לו גיהנם. ועיין מ"ש ב"י סי' ס"ב בשם מהרי"א. וע"כ צריך האדם לית דעתו תמיד כי ע"י שמדקדק באותיות ק"ש מצננין לו גיהנם כדי שלא יתגבר עליו החום הטבעי לקרא מהרה. וגם בזמירות ובתפלה ובכל עת שלומד יתן בדעתו שהאותיות היוצאות מפיו היא בוקעת האויר ועולה למעלה ואם אינו מדקדק בהם להוציאה כתקנם הרי אלו ייצאו חסרים ופגומים ח"ו והחי יתן אל לבו תמיד וה' יזכנו, ועיין עוד לקמן סי' ס"ב אות א': ע"כ

נ.ב הדוגמא של הקורא נפחא כנראה של הת"ח הנ"ל (או מישהו ששמע ממנו כן) שכך הבין בכף החיים שאפילו על כגון דא. ונתערבב לו בזכרונו הבנתו בכף החיים עם דברי הכף החיים.
 
נערך לאחרונה:
לא יודע שאלה טובה ככה הוא שם באותיות עם נ' אן בן גן דן הן וכו'. אינני יודע רק ציטטתי.
אם איני טועה הסיבה שהמושב הרחב של הנ' מתחבר עם האות שאחריה ונראה כמו אות אחרת, לכן כותבים נ' פשוטה
[כגון אם יכתוב נו ויתחבר זה יצא כמו ט]
 
חזור
חלק עליון