איש הישראלי
Active member
שלום וברכה
מהיכן הגיע המושג אהבת חינם?
מהיכן הגיע המושג אהבת חינם?
כבר כתבתי לעיל שלא יתכן לאהוב חינםרש"י בשבת לב: ד"ה שנאת חנם פירש, שלא ראה בו דבר עבירה שמותר לשנאותו, ושונאו. וא"כ אהבת חינם היא להיפך, וזזו פשטות הציווי של ואהבת לרעך כמוך. חשוב לעיין בכד הקמח ערך שנאת חינם.
מי הם החכמים הנ"ל?ממש ממש היום במקרה מה' יצא הדבר נפל לידי ספר 'חנוכת הבית לדוד' מהחכם הכתבן המופלא ח''ר שלמה עאבד תווינא (שכתב קרוב למאה ספרים) ושם בעמו' קסג כתב רמזים נפלאים בזה, ואכתוב כאן חלק
שרים רדפוני (בגלל שנאת ) חנם
אם תמצאו את דודי מה תגידו לו? (למה לא נגאלנו?) כי חולת אהבה אני (האהבה ביננו חולה) - משם חכם אברהם חמוי
ועוד פי', אם תמצאו את דודי, מה תגיד''ו לו (תשאלו למה המצב קשה כמו גידים), התשובה כנ''ל שהאהבה חולה
טובים השנים (אם רוצים שתתייחד השכינה עם ישראל, הוא) מן האחד (שיהיה אחדות)
ובזה פירש ההלכה בחנוכה אכסנאי (עם ישראל שסמוכים על שלחן אחרים בנט ועבאס) ישתתף בפריטי (יאחדו את כל הפריטים הבודדים יחדיו) ובא לציון גואל
וראה שם עוד רמזים נפלאים ומתוקים
רבי שלמה תווינא הוא בבלי שעבר לכלכותא בהודו ובזכותו נשתמרו לנו הרבה ידיעות מחכמי בגדד בפרטמי הם החכמים הנ"ל?
מחכמי אר"צ?
כשחיפשתי במחשב אהבת חינם בש"ס או מדרשים לא מצאתי (אולי כדאי לחפש חנם בלי יו"ד) וכנראה זו לשון מושאלת, ההיפך משנאת חינם, שהכוונה לאהוב כל אחד באשר הואאלא מפני שנצטוינו על כך
אדרבה מדברי רש״י מבואר שפיר, שכמו בשנאה המותרת בגלל העבירות שבידו, כך היית אומר שאהבה זה בגלל המעשים הטובים שבידו, ולזה אומר שאהבת חינם זה אפילו אם לא עשה לך מעולם דבר טוב או רע.כבר כתבתי לעיל שלא יתכן לאהוב חינם
[כמו שלא יתכן להניח תפילין חינם]
אלא מפני שנצטוינו על כך
ואה"נ בשנאה שייך לשנוא חינם
באדם כשר
זה עשוי להשמע טיפה מוקרץ ומסברא, אך התשובה טמונה בעצם הפסוק ״ואהבת לרעך כמוך״ ש״מ דיש מצווה לאוהבו כמו שאתה אוהב את עצמך, אהבת חינם פרושו לאהוב בלי תלותיות.אך בכל זאת, היא גופא המצוה של ואהבת לרעך?
מה מחדש לנו החינם?
מה זה שנאה מותרת?אדרבה מדברי רש״י מבואר שפיר, שכמו בשנאה המותרת בגלל העבירות שבידו, כך היית אומר שאהבה זה בגלל המעשים הטובים שבידו, ולזה אומר שאהבת חינם זה אפילו אם לא עשה לך מעולם דבר טוב או רע.
רש״י כותב:מה זה שנאה מותרת?
שנאת חנם - שלא ראה בו דבר עבירה שיהא מותר לשנאותו ושונאו: