• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

וַיִּירָ֧א יַעֲקֹ֛ב מְאֹ֖ד וַיֵּ֣צֶר ל֑וֹ

גרינפלד

Well-known member
רש"י:
ויירא שמא יהרג, ויצר לו אם יהרג הוא את אחרים (בראשית רבה ותנחומא):
דעת זקנים:
מיצר היה על שהיה ירא מעשו לאחר שהבטיחו הקב"ה [מהרב אליאב הכהן ז"ל].
ד"א ויירא כדפרישית ויצר לו לפי ששמע שהיה בא לקראתו להרגו ומתחלה אמר יקרבו ימי אבל אבי ואהרגה וגו' אמר א"כ יצחק אבי ודאי מת ולהא ניחא הא דקאמר אלהי אבי יצחק אע"פ שאין מיחדין שם הקב"ה על אדם כל זמן שהוא חי:
מלא העומר [מתוך מעינה של תורה]:
מתיירא היה יעקב אבינו מפני קיטרוג, על שום שלא קיים כראוי מצוות כיבוד אב ואם (זה מרומז ב,,ויירא", כפי שנאמר: ,,איש אמו ואביו תיראו" - ויקרא יט-ג), ועל שום שנשא שתי אחיות לנשים (זה מרומז ב,,ויצר", כפי שנאמר: ,,ואשה אל אחותה לא תקח לצרור - ויקרא יח-יח).
פרט זה שפחד כי נשא שתי אחיות מבואר בזוהר קס"ח א', ושם מבואר גם משום שלא עסק בתורה; ויתכן שאין זה טעם בפני עצמו, אלא לכן נתבע על כיבוד אב ואם, כמבואר במגילה י"ז א' שעל השנים שהיה בבית עבר - לא נתבע על כיבוד אב ואם [מיהו זה דוחק בלשון הזוהר].​
 
נערך לאחרונה:
פרט זה שפחד כי נשא שתי אחיות מבואר בזוהר קס"ח א', ושם מבואר גם משום שלא עסק בתורה; ויתכן שאין זה טעם בפני עצמו, אלא לכן נתבע על כיבוד אב ואם, כמבואר במגילה י"ז א' שעל השנים שהיה בבית עבר - לא נתבע על כיבוד אב ואם [מיהו זה דוחק בלשון הזוהר].​
וראה זה פלא מש"כ בנחלת יעקב על מסכת סופרים שעל י"ד שנה שעבד יעקב אע"ה בשתי בנותיו לא נענש לפי שקיים מצות פו"ר
 
גמרא פסחים קי"ט ב':
וכנ"ל
עם כל התירוצים מובא בחז"ל (פסחים קיט:) אומר ליעקב טול וברך אומר להם איני מברך שנשאתי שתי אחיות בחייהן שעתידה תורה לאוסרן עלי
וכתבו המקובלים ( דן ידין על ספר קרנים מאמר י"ג) שיעקב אבינו נתגלגל באיוב עבור שנשא שתי אחיות בחייהם שאסרה התורה
 
ויירא יעקב מאד ויצר לו

פירש רש"י, ויירא, שמא יהרג, ויצר לו, אם יהרג הוא את אחרים, ע"כ. ובדעת זקנים הביא בשם ר' אליאב הכהן, שהיה מיצר על שפחד מעשיו לאחר שהבטיח לו הקב"ה שישמרהו. עוד פירש, שכיון ששמע שעשיו בא להורגו, ומתחילה אמר עשיו שיהרגנו רק לאחר שיצחק ימות, וא"כ הבין מזה שיצחק נפטר, וע"ז היצר [וביאר בזה שלכן אמר "אלקי יצחק", אף שאין הקב"ה מיחד שמו על החיים, עי' רש"י לעיל (לא, מב)].

ובפי' רבינו שמואל בן חפני פירש, ש"ויירא" זה על עצמו, ו"וייצר לו" זה על משפחתו וקנייניו, כמו שנאמר (שמואל ב' א, כו) "צר לי עליך אחי יהונתן".

ובמלא העומר (הובא במעינה של תורה) פירש, שיעקב התיירא מפני הקטרוג שלא קיים כראוי מצוות כיבוד אב ואם [וזה נרמז בתיבת "ויירא", כנגד "איש אמו ואביו תיראו"] וכן על שנשא שתי אחיות [וזה נרמז בתיבת "ויצר", כנגד "ואשה אל אחותה לא תקח לצרור"], עכ"ד.

ופרט זה שפחד משום שנשא שתי אחיות, מבואר בזוה"ק (קסח, א, הובא בזוהר הנגלה), ושם מבואר שפחד גם משום שלא עסק בתורה. ויתכן שאין זה טעם בפני עצמו, אלא כיון שלא עסק בתורה, נתבע על כיבוד אב ואם, כמו שאמרו במגילה (טז, ב) "כל אותן שנים שהיה יעקב אבינו בבית עבר לא נענש" [מיהו זה דוחק בלשון הזוהר].

עוד יתכן ליישב, ש"ויירא" רומז גם לביטול תורה, כיון שהתורה נקראת "יראת ה'", ועי' בעל הטורים עה"פ "את ה' אלוקיך תירא", ש"תירא" בגימטרייה תורה.​
 
וידוע מה שאומרים העולם בביאור מש"כ "שנתיירא להרוג את אחרים" דהכוונה לר"מ שנקרא בכמה דוכתי "אחרים" (עי' הוריות יג. ועוד)

דהנה ר"מ מצאצאי נירון קיסר היה, ונירון קיסר מצאצאי עשו (עי' בכ"ז בגיטין נו.), ולפיכך פחד להרוג את "אחרים" הוא ר"מ שעתיד להאיר עיני ישראל.
 
חזור
חלק עליון