• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם מותר לדרג דירוג נמוך חניות שפתוחות בשבת

דוד כהנא

Active member
יש אפשרות בגוגל לדרג את החניות מסעדות וכד'
האם מותר לדרג אותם בדירוג נמוך ולכתוב חוות דעת שללית כדי לאפרושי מאיסורא ??
 
????
לרוב הפוסקים אין שום איסור (מעיקר הדין) לקנות מחנות שמחללת שבת.
הדירוג שמדרג לא יעזור שלא ילכו אליה בשבת.... מי שרוצה לחלל שבת יחלל שבת....
אלא מאי, שיקנו בה פחות? ואז מה? איזה מניעת איסור ירויחו בזה?
וחוץ מזה שהדירוג הולך על האיכות וכד' של החנות, א"כ יוצא שאתה: א. משקר ב. מדבר לשה"ר ג. מוציא שם רע. (לשם המחשה, מותר לך להגיד על חנות שפתוחה בשבת שהסחורה שלו גרועה ביותר?! גם אתה תסכים שזה לשה"ר גמור...)
אינני בטוח שזה רצון ה' שנעבור כ"כ הרבה איסורים בשביל למנוע כזה דבר שאיננו איסור....
 
בד''כ מאוד אכפת לבעלי החנויות ממה שכותבים עליהם בדירוג, לכן הכי חכם לכתוב הייתי מאוד רוצה לקנות בחנות זו, ומכיון שהיא פתוחה בשבת קודש אנו נמנעים מלהיכנס אליה, כמו עוד אלפי יהודים שאכפת להם מכבוד השבת
ככה נהגנו לעשות בתחנות דלק שפתוחות בשבת, להיכנס ולשאול אם פתוח בשבת, להגיד יפה אני מצטער אך אני לא יכול לתדלק כאן וללכת
 
בד''כ מאוד אכפת לבעלי החנויות ממה שכותבים עליהם בדירוג, לכן הכי חכם לכתוב הייתי מאוד רוצה לקנות בחנות זו, ומכיון שהיא פתוחה בשבת קודש אנו נמנעים מלהיכנס אליה, כמו עוד אלפי יהודים שאכפת להם מכבוד השבת
ככה נהגנו לעשות בתחנות דלק שפתוחות בשבת, להיכנס ולשאול אם פתוח בשבת, להגיד יפה אני מצטער אך אני לא יכול לתדלק כאן וללכת
אכן כך! זו הדרך הכי טובה לעשות!
 
א. לכתוב בביקורת ודאי שמותר ומצוה.
ב. אפשר לכתוב דרגתי כוכב אחד בגלל שמירת שבת.
בזמנו איזה מלון שהתארח שם רה''מ קבל המון תגובות שליליות וגוגל מחקו את הכל.
יתכן ובעל החנות יוכל לפנות אליהם ולבקש שימחקו את מי שידרג שלילי בגלל שבת כי זה לא פרמטר של שירות (מבחינתם).
 
בושה וחרפה פתיחת השרשור הזה
"ולא תשא עליו חטא" נאמר במפורש במצוות תוכחה....
ולא מצינו בשום מקום שמותר להזיק בשביל לאפרושי מאיסורא,
במיוחד לא בדורינו שזה ישיג את הפעולות ההפוכות, חוץ ממה שרוב החוטאים הם בכלל כתינוקות שנשבו.
 
בושה וחרפה פתיחת השרשור הזה
"ולא תשא עליו חטא" נאמר במפורש במצוות תוכחה....
ולא מצינו בשום מקום שמותר להזיק בשביל לאפרושי מאיסורא,
במיוחד לא בדורינו שזה ישיג את הפעולות ההפוכות, חוץ ממה שרוב החוטאים הם בכלל כתינוקות שנשבו.
סורי סורי !!!
סליחה על השאלה !!
מתנצל !!
 
בושה וחרפה פתיחת השרשור הזה
"ולא תשא עליו חטא" נאמר במפורש במצוות תוכחה....
ולא מצינו בשום מקום שמותר להזיק בשביל לאפרושי מאיסורא,
במיוחד לא בדורינו שזה ישיג את הפעולות ההפוכות, חוץ ממה שרוב החוטאים הם בכלל כתינוקות שנשבו.
אדרבה! מחלל שבת בפרהסיא הוא חמור אך המוכר בחנות הוא לא רק מחלל שם שמים אלא גם מחטיא הרבים בזה שקונים אצלו וגורם לעובדים שלו לעבוד בשבת ולחנויות אחרות לפתוח בשבת מחמת תחרות!
ועוד שאני כשומר שבת נפגע מהתנהלות החנות ועל ידי כך אני נהנה מהחנות פחות וממליץ לכולם לא לקנות שם כדי לא להיות שותף לדבר עבירה ובודאי שכדאי לדווח על גדירוג נמוך לחנות שדורסת את רגשות הזולת בצורה כל כך גסה בשביל בצע ממון.
 
בושה וחרפה פתיחת השרשור הזה
"ולא תשא עליו חטא" נאמר במפורש במצוות תוכחה....
ולא מצינו בשום מקום שמותר להזיק בשביל לאפרושי מאיסורא,
במיוחד לא בדורינו שזה ישיג את הפעולות ההפוכות, חוץ ממה שרוב החוטאים הם בכלל כתינוקות שנשבו.
יש מכתב של מרן מפורש שהוא כותב לא ללכת לטיולים במקמות שפתוחים בשבת ולא נראה שחשש מאיסור שלא תשא עליו חטא ועוד יש לדון האם הם בכלל חיוב מצוות תוכחה שעליהם נאמר ולא תשא עליו חטא
ואולי יש לחלק שזה גרמא כי זה לא מפורש איזה מקמות ודוחק
 
בושה וחרפה פתיחת השרשור הזה
"ולא תשא עליו חטא" נאמר במפורש במצוות תוכחה....
ולא מצינו בשום מקום שמותר להזיק בשביל לאפרושי מאיסורא,
במיוחד לא בדורינו שזה ישיג את הפעולות ההפוכות, חוץ ממה שרוב החוטאים הם בכלל כתינוקות שנשבו.
יש הבדל בין קירוב רחוקים לבין להיות אמיתי. וד״ל
 
????
לרוב הפוסקים אין שום איסור (מעיקר הדין) לקנות מחנות שמחללת שבת.
הדירוג שמדרג לא יעזור שלא ילכו אליה בשבת.... מי שרוצה לחלל שבת יחלל שבת....
אלא מאי, שיקנו בה פחות? ואז מה? איזה מניעת איסור ירויחו בזה?
וחוץ מזה שהדירוג הולך על האיכות וכד' של החנות, א"כ יוצא שאתה: א. משקר ב. מדבר לשה"ר ג. מוציא שם רע. (לשם המחשה, מותר לך להגיד על חנות שפתוחה בשבת שהסחורה שלו גרועה ביותר?! גם אתה תסכים שזה לשה"ר גמור...)
אינני בטוח שזה רצון ה' שנעבור כ"כ הרבה איסורים בשביל למנוע כזה דבר שאיננו איסור....
יש לדון בלשון הרע על מי שלא עושה מעשה עמך
הפשטות שאין בזה איסור
אתה מכיר מישהו שחולק בזה ??
 
בושה וחרפה פתיחת השרשור הזה
"ולא תשא עליו חטא" נאמר במפורש במצוות תוכחה....
ולא מצינו בשום מקום שמותר להזיק בשביל לאפרושי מאיסורא,
במיוחד לא בדורינו שזה ישיג את הפעולות ההפוכות, חוץ ממה שרוב החוטאים הם בכלל כתינוקות שנשבו.
הזכרת לי שפעם שאל אותי הרב אריה שכטר זצ"ל, מה הייתי עושה אם הייתי מנהל מפעל והיו באים אלי שתי אנשים לראיון עבודה, אחד רוצח נאלח ושפל עם דם על הידיים, והשני אדם נחמד אינטלגנט ומשכיל רק שהוא מחלל שבת, את מי הייתי צריך לקבל לפני מי? ואמר לי נכון שאתה חושב שהרוצח יותר גרוע, אבל הנה מציאות שהתורה מסתכלת על המחלל שבת שהוא יותר גרוע ודינו במיתה הכי חמורה שזה סקילה!!!
תחשוב על זה.
 
הדגשתי במיתה הכי חמורה
רוצח נידון בסייף אם איני טועה
שמת לב לסוגריים שבדבריי?
נכון שהתורה דנה מחלל שבת במיתה החמורה ביותר, אך זה לא בא להפחית חלילה מעונש המיתה של רוצח, שאפילו גואל הדם יכול להורגו בלי סנהדרין, דין תורה.
 
שמת לב לסוגריים שבדבריי?
נכון שהתורה דנה מחלל שבת במיתה החמורה ביותר, אך זה לא בא להפחית חלילה מעונש המיתה של רוצח, שאפילו גואל הדם יכול להורגו בלי סנהדרין, דין תורה.
רוצח בשגגה יכול לההרג על ידי גואל הדם, ומאידך אינו נהרג.
 
רוצח בשגגה יכול לההרג על ידי גואל הדם, ומאידך אינו נהרג.
זו לא הייתה הפואנטה שלי. הרב @יצחק משען הביא השוואה שלכאורה אינה נכונה מאה אחוז, אם יבוא לפני מחלל שבת בפהרסיא או רוצח מתועב, אני לא אשכור אף אחד מהם, כי שניהם חייבים מיתה בלאו הכי. זה שמחלל שבת מיתתו חמורה יותר, זה כי רוצח הוא מבזה חיי אדם, ואילו מחלל שבת מבזה את ה׳. (כך הסברא זכורה לי לפחות)
רוצח בשגגה גואל הדם יכול להורגו, כל עוד לא ברח לעיר מקלט. רוצח במזיד גואל הדם יכול להורגו, אפילו בתוך העיר מקלט.
 
חזור
חלק עליון