• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

מדוע לא אכל החפץ חיים מרור?

גרינפלד

Well-known member
'מאיר עיני ישראל' חלק א' עמוד 63:
בשלוש שנותיו האחרונות לא אכל [החפץ חיים] מרור, אלא רק כזה מאכל שהיה סתם מרגיז ומוציא את האוכלו משלוותו. והיה מתנחם בזה ש״וימררו את חייהם" הוא לא רק מלשון מר, אלא גם כפי שחז״ל אומרים שהחליפו עבודותיהם של גברים לנשים ושל נשים לגברים, וכד׳ דברים כאלה כדי להרגיזם, וממילא הוא יוצא במרור זכר לדבר, גם במאכלו שהוא אוכל. והסיבה לכך שלא אכל מרור, הוא משום שפעם בחודש אייר ירד לו דם מהאף ולא יכלו לעצור את זה, עד שקראו לרופא, והרופא הסביר לו שהוא חושש שזה כתוצאה מהמרור שאכל בפסח.​


ועי' רמ"א סי' תעג סעיף ה, שאם אין לו אחד מהירקות שבמשנה - יקח לענה או שאר ירק מר,

והביא בביאור החכה מהגר"ז לצדד שאי"ז לצאת ידי חובה מדינא, אלא זכר בעלמא.

ובדרשו שם (הע' 59) הביאו מהגר"ז שאין צריך לאכול כזית.
 
ובדרשו שם (הע' 59) הביאו מהגר"ז שאין צריך לאכול כזית.
ואמנם כתב השעה"צ (סי' תעה סקי"ב) שפחות מכזית לא החשיבה התורה לזכר,
יתכן שזכר מושלם - אין, ולכן במצווה זה מעכב, אבל זכר בעלמא - יש.

מיהו יתכן שהגר"ז ס"ל שלתרוה"ד (המובא בשעה"צ) - אין הגדר שפחות מכזית אין זה זכר,
ובפרט שיש שפירשו בדעת הרא"ש שאת הדאורייתא [והדרבנן - בזה"ז] של מרור יוצאים בכל שהוא, וצריך כזית רק בשביל הברכה, עי' תרוה"ד ולקט יושר,
ואם כנים הדברים נמצא שלשעה"צ כדי לקיים את מנהג הרמ"א שמי שאין לו ה' ירקות יקח שאר ירק מר - כן יצטרך כזית.
 
חזור
חלק עליון