• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

מדוע לא אכל החפץ חיים מרור?

גרינפלד

Well-known member
'מאיר עיני ישראל' חלק א' עמוד 63:
בשלוש שנותיו האחרונות לא אכל [החפץ חיים] מרור, אלא רק כזה מאכל שהיה סתם מרגיז ומוציא את האוכלו משלוותו. והיה מתנחם בזה ש״וימררו את חייהם" הוא לא רק מלשון מר, אלא גם כפי שחז״ל אומרים שהחליפו עבודותיהם של גברים לנשים ושל נשים לגברים, וכד׳ דברים כאלה כדי להרגיזם, וממילא הוא יוצא במרור זכר לדבר, גם במאכלו שהוא אוכל. והסיבה לכך שלא אכל מרור, הוא משום שפעם בחודש אייר ירד לו דם מהאף ולא יכלו לעצור את זה, עד שקראו לרופא, והרופא הסביר לו שהוא חושש שזה כתוצאה מהמרור שאכל בפסח.​


ועי' רמ"א סי' תעג סעיף ה, שאם אין לו אחד מהירקות שבמשנה - יקח לענה או שאר ירק מר,

והביא בביאור החכה מהגר"ז לצדד שאי"ז לצאת ידי חובה מדינא, אלא זכר בעלמא.

ובדרשו שם (הע' 59) הביאו מהגר"ז שאין צריך לאכול כזית.
 
ובדרשו שם (הע' 59) הביאו מהגר"ז שאין צריך לאכול כזית.
ואמנם כתב השעה"צ (סי' תעה סקי"ב) שפחות מכזית לא החשיבה התורה לזכר,
יתכן שזכר מושלם - אין, ולכן במצווה זה מעכב, אבל זכר בעלמא - יש.

מיהו יתכן שהגר"ז ס"ל שלתרוה"ד (המובא בשעה"צ) - אין הגדר שפחות מכזית אין זה זכר,
ובפרט שיש שפירשו בדעת הרא"ש שאת הדאורייתא [והדרבנן - בזה"ז] של מרור יוצאים בכל שהוא, וצריך כזית רק בשביל הברכה, עי' תרוה"ד ולקט יושר,
ואם כנים הדברים נמצא שלשעה"צ כדי לקיים את מנהג הרמ"א שמי שאין לו ה' ירקות יקח שאר ירק מר - כן יצטרך כזית.
 
חזור
חלק עליון