• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

להזכיר לציבור 'יעלה ויבוא' ע"י אמירת 'אלוקינו ואלקי אבותינו' בקול רם

איש חיל

Well-known member
ידוע שאצל האשכנזים נהגו לדפוק ב' דפיקות על התיבה או על השלחן קודם תפלת הלחש להזכיר לציבור לומר יעלה ויבוא.
יש שמזכירים יעלה ויבוא לפני לחש של ערבית וכו'.
מצוי במקומות רבים שהמתפלל בלחש אומר בקול רם את התיבות 'אלוקינו ואלקי אבותינו' שבתחילת התפלה כדי להזכיר לציבור אמירת יעלה ויבוא.
והשאלה, האם מנהג זה הוזכר בספרים, כי לכאו' זה נראה כזלזול בשמות הקודש לצורך זה, ולא דמי להזכרת מוריד הטל וברכינו.
בברכה
 
ידוע שאצל האשכנזים נהגו לדפוק ב' דפיקות על התיבה או על השלחן קודם תפלת הלחש להזכיר לציבור לומר יעלה ויבוא.
יש שמזכירים יעלה ויבוא לפני לחש של ערבית וכו'.
מצוי במקומות רבים שהמתפלל בלחש אומר בקול רם את התיבות 'אלוקינו ואלקי אבותינו' שבתחילת התפלה כדי להזכיר לציבור אמירת יעלה ויבוא.
והשאלה, האם מנהג זה הוזכר בספרים, כי לכאו' זה נראה כזלזול בשמות הקודש לצורך זה, ולא דמי להזכרת מוריד הטל וברכינו.
בברכה
אפשר לומר יעלה ויבוא בקול.
 
אפשר לומר יעלה ויבוא בקול.
הוא לא שאל איך לנהוג, אלא האם יש בעיה במה שמצוי שיש שעושים כך.
מטריד הציבור מהתפילה
ו"אלוקינו ואלוקי אבותינו" לא?
עכ"פ, אם זה רק אחד (או שניים) מהקהל אין בזה בעיה.
מצוי במקומות רבים שהמתפלל בלחש אומר בקול רם את התיבות 'אלוקינו ואלקי אבותינו' שבתחילת התפלה כדי להזכיר לציבור אמירת יעלה ויבוא.
והשאלה, האם מנהג זה הוזכר בספרים, כי לכאו' זה נראה כזלזול בשמות הקודש לצורך זה, ולא דמי להזכרת מוריד הטל וברכינו.
המנהג שהוזכר זה לומר בקול "יעלה ויבא", אבל מה יכול להיות הבעיה לומר "אלוקי ואלוקי אבותינו" (חוץ מזה שזה מסבך את האנשים שלא רגילים לכך וצריכים לעצור באמצע התפילה ולחשוב מה אותו אחד התכוון לרמז להם).
אבל למה שזה יהיה "זלזול בשמות הקודש"?
ולא דמי להזכרת מוריד הטל וברכינו.
מה הכוונה?
 
ו"אלוקינו ואלוקי אבותינו" לא?
גם. עדיף לא לומר בקול בכלל. תטענו שזה זיכוי הרבים?
ובכלל קשה על עמי הארצות שגם ככה קוראים מזמור לפני ערבית של ר"ח (שזה הטעם שתיקנו לאומרו שלא ישכחו לומר יעלה ויבוא)
נראה כסותר עצמו. גם מזמור וגם לומר בקול. מיותר
 
גם. עדיף לא לומר בקול בכלל. תטענו שזה זיכוי הרבים?
ובכלל קשה על עמי הארצות שגם ככה קוראים מזמור לפני ערבית של ר"ח (שזה הטעם שתיקנו לאומרו שלא ישכחו לומר יעלה ויבוא)
נראה כסותר עצמו. גם מזמור וגם לומר בקול. מיותר
ממש לא.
הרבה פעמים גם לא מספיק לדפוק לפני התפילה, כי עד שמגיעים ל"יעלה ויבא" שוכחים, וטוב שמזכירים.
ועדיין אין צורך שכל אחד מהציבור יאמר, אלא די באחד (או שניים).
 
עיקר השאלה, האם מותר להשתמש באמירת "אלוקינו ואלקי אבותינו" בשביל להזכיר לציבור יעלה ויבוא, זה לא ביזוי לשמות הקודש.
 
בעיקרון זה מיועד לאדם עצמו שיזכור שאמר ולא יהיה מסופק.
הצג קובץ מצורף 33001
ובילקו"י כתב כדי שלהזכיר לציבור לומר כן.
כמובן אם אדם רוצה להזכיר לעצמו, לא מדובר שיאמר בקול ממש, אלא מעט בקול יותר מכל התפילה,
שבכל התפילה צריך להשמיע לאוזניו מה שמוציא בשפתיו, ע' שלחן ערוך (סימן קא סעיף ב) והליכות עולם ח"א (עמוד קנז).

משא"כ חזן טוב שיאמר בקול לעורר השומעים ולהזכירם לומר יעו"י
 
עיקר השאלה, האם מותר להשתמש באמירת "אלוקינו ואלקי אבותינו" בשביל להזכיר לציבור יעלה ויבוא, זה לא ביזוי לשמות הקודש.
איפה שמענו שלהזכיר שם קודש (לצורך) זה ביזוי.
למה שזה יהיה ביזוי כיון שע"י כך מזכיר לציבור?
 
כמובן לא מדובר שיאמר בקול ממש, אלא מעט בקול יותר מכל התפילה,
שבכל התפילה צריך להשמיע לאוזניו מה שמוציא בשפתיו, ע' שלחן ערוך (סימן קא סעיף ב) והליכות עולם ח"א (עמוד קנז).
זה אם רוצה להזכיר לעצמו, וזה כדאי לכל אחד שיעשה.
אבל אותו אחד (בד"כ החזן) שרוצה להזכיר לציבור, יאמר בקול רם.
 
מילתא אגב אורחא, כיון שאומרים יעו"י אחר חג הפסח שבו התרגלנו לומר 'חג המצות', קורא לפעמים שאנשים מתבלבלים וגם בר"ח אייר אומרים 'חג המצות'.
וצ"ע לדינא במי שמסופק אם אמר בר"ח אייר 'חג המצות' או 'ראש החודש' [בעבר הביאו כאן תשובה מהרב פנחסי כמדומני]. ולא דמי למקרה הפוך, דאם בחג הפסח או חג הסוכות מסופק אם אמר כהוגן או שאמר 'ראש החודש', דינו כדין המסופק אם אמר יעו"י. והכא יל"ע.
 
שאלה - 124628
לכבוד הרב שלום רב
בביהכ"נ בתפילת הלחש אחד מהמתפללים אומר בקול רם משיב הרוח או יעלה ויבוא וזה מפריע לחלק מהמתפללים.
תשובה:
אתה צודק, צריכים לתקן שהשליח ציבור הוא שיכריז ולא אחר.
שאלה - 17008
לכבוד הרב שלום רב.
כשיש שינוי בתפילה כגון יעלה ויבוא, החזן דופק בשולחן בכדי להזכיר ואז בעמידה יש אנשים שמגיעים ליעלה ויבוא אומרים זאת בקול בכדי להזכיר שוב. לפעמים זה באמת מזכיר אבל לפעמים זה מבלבל, האים נכון לנהוג כך בעמידה? תודה.
תשובה:
עדיף שלא להפריע את הכוונה.
 
חזור
חלק עליון