מתוך ה'מגדלות מרקחים':
דבר אל אהרן ואמרת אליו בהעלותך את הנרות אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות, ויעש כן אהרן אל מול פני המנורה העלה נרותיה (ח ב-ג)
בספרי "בהעלותך את הנרות" עַשֵֹה לה מעלות. "ויעש כן אהרן וגו' העלה נרותיה" עָשָֹה לה מעלות. ומשמע מלשון זה שעשיית המעלות היתה על ידי אהרן. ויש לעיין הרי כל מעשה המשכן וכליו לא נעשו על ידי אהרן, אלא על ידי בצלאל ואהליאב וכל חכמי לב, ומאי שנא עשיית המעלות, והעיר בזה בספר באר יוסף כאן.
ומזה נראה דבאמת המעלות אינן ממעשה המשכן, ולכן לא נזכרו בפרשת תרומה ותצוה במעשה המשכן וכליו, אלא הוי רק מכשיר להדלקת המנורה. ולפי"ז נראה שלא נמשחו מעלות המנורה כדרך שנמשח המשכן וכל כליו, דאינו ממעשה המשכן.
ונפק"מ עוד דכל כלי הקודש בעו עשיה לשמה כמ"ש הרמב"ם בהלכות בית הבחירה פ"א ה"כ, אמנם במעלות המנורה אי"צ עשיה לשמה. וכן מטעם זה לא מצינו איסור לעשות אבן שיש לה ג' מעלות כתבנית המדרגות, כדרך שאסור לעשות בית תבנית היכל ומנורה כתבנית המנורה וכו', דאינה ממעשה המשכן.
ולכן נצטוה על זה אהרן בעצמו בכלל מצות ההדלקה, דזה רק מכשיר בהדלקה ולא חלק ממעשה המשכן, ועדיין צ"ע.
דבר אל אהרן ואמרת אליו בהעלותך את הנרות אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות, ויעש כן אהרן אל מול פני המנורה העלה נרותיה (ח ב-ג)
בספרי "בהעלותך את הנרות" עַשֵֹה לה מעלות. "ויעש כן אהרן וגו' העלה נרותיה" עָשָֹה לה מעלות. ומשמע מלשון זה שעשיית המעלות היתה על ידי אהרן. ויש לעיין הרי כל מעשה המשכן וכליו לא נעשו על ידי אהרן, אלא על ידי בצלאל ואהליאב וכל חכמי לב, ומאי שנא עשיית המעלות, והעיר בזה בספר באר יוסף כאן.
ומזה נראה דבאמת המעלות אינן ממעשה המשכן, ולכן לא נזכרו בפרשת תרומה ותצוה במעשה המשכן וכליו, אלא הוי רק מכשיר להדלקת המנורה. ולפי"ז נראה שלא נמשחו מעלות המנורה כדרך שנמשח המשכן וכל כליו, דאינו ממעשה המשכן.
ונפק"מ עוד דכל כלי הקודש בעו עשיה לשמה כמ"ש הרמב"ם בהלכות בית הבחירה פ"א ה"כ, אמנם במעלות המנורה אי"צ עשיה לשמה. וכן מטעם זה לא מצינו איסור לעשות אבן שיש לה ג' מעלות כתבנית המדרגות, כדרך שאסור לעשות בית תבנית היכל ומנורה כתבנית המנורה וכו', דאינה ממעשה המשכן.
ולכן נצטוה על זה אהרן בעצמו בכלל מצות ההדלקה, דזה רק מכשיר בהדלקה ולא חלק ממעשה המשכן, ועדיין צ"ע.