• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

איפה בחזון עובדיה שבת על אשו משום חיציו (מקור מדוייק אם אפשר)

אולי זה?
שו"ת יביע אומר חלק י - אורח חיים סימן נה
אולם אם צריכים להדליק נר לחולה שיש בו סכנה, או ליולדת, ויש לפנינו שתי מנורות נפט, האחת יש בה נפט שיעור הצריך לחולה, והשניה יש בה נפט הרבה שיספיק להרבה שעות שלא לצורך החולה. כתב הגרצ"פ פרנק בשו"ת הר צבי (חאו"ח סי' קעז) שיש להחמיר להדליק מנורת הנפט שיש בה השיעור הקטן. וראיה לזה ממ"ש הנימוקי יוסף פ"ב דב"ק שאפילו למ"ד אשו משום חציו, כל שסופו להדלק חשוב כאילו הדליקו בידים באותו רגע של מעשה ההדלקה. ולפ"ז ה"נ המדליק בשבת לחולה נחשב כאילו הדליק בידים כל הנפט שסופו להדלק, והוי ריבוי בשיעור ההדלקה. ע"ש. ואף על פי שבשו"ת חלקת יואב ח"א (סי' י) כתב, שאין מדקדקים כשמדליקים נר בשבת לחולה שיש בו סכנה שלא ידליקו אלא נר שלא יהיה דולק הרבה שעות יותר מכפי צורך החולה. אולם תנא דמסייע ליה להגאון הר צבי, הוא האבני נזר חאו"ח (סי' סט אות ב) שאם יש לפניו שתי נרות, האחת לא תדלוק יותר משעה אחת, ומספיק זה לצורך החולה, והאחת תדלוק שעות רבות, אסור להדליק הגדולה וכו'. ע"ש. וכן עיקר. ולכאורה נראה שבהדלקת נר חשמל אפילו יש מנורה במספר גדול אין צורך לדקדק לקחת מנורה של מספר קטן, שהכל הדלקה אחת. וכמ"ש הגרש"ז אוירבך, הובא בשו"ת ציץ אליעזר חלק ט (דף עו סוף ע"א), שהרי בזה לא שייך טעמו של הגרצ"פ הנ"ל. ואף שמדברי הרב ציץ אליעזר נראה שגם בחשמל צריך לדקדק בזה. לפמש"כ יש מקום לדחות. אולם שו"ר בספר שמירת שבת כהלכתה מהדורא בתרא (פרק לב סעיף סז עמוד תנ) שהגרש"ז אוירבך חזר בו, וכתב שיש להדליק המנורה הקטנה, כי בהדלקת הנורה הגדולה הוא מבעיר חוט של מתכת גדול יותר. ע"ש. וכן ראוי להחמיר.
 
אולי זה?
שו"ת יביע אומר חלק י - אורח חיים סימן נה
אולם אם צריכים להדליק נר לחולה שיש בו סכנה, או ליולדת, ויש לפנינו שתי מנורות נפט, האחת יש בה נפט שיעור הצריך לחולה, והשניה יש בה נפט הרבה שיספיק להרבה שעות שלא לצורך החולה. כתב הגרצ"פ פרנק בשו"ת הר צבי (חאו"ח סי' קעז) שיש להחמיר להדליק מנורת הנפט שיש בה השיעור הקטן. וראיה לזה ממ"ש הנימוקי יוסף פ"ב דב"ק שאפילו למ"ד אשו משום חציו, כל שסופו להדלק חשוב כאילו הדליקו בידים באותו רגע של מעשה ההדלקה. ולפ"ז ה"נ המדליק בשבת לחולה נחשב כאילו הדליק בידים כל הנפט שסופו להדלק, והוי ריבוי בשיעור ההדלקה. ע"ש. ואף על פי שבשו"ת חלקת יואב ח"א (סי' י) כתב, שאין מדקדקים כשמדליקים נר בשבת לחולה שיש בו סכנה שלא ידליקו אלא נר שלא יהיה דולק הרבה שעות יותר מכפי צורך החולה. אולם תנא דמסייע ליה להגאון הר צבי, הוא האבני נזר חאו"ח (סי' סט אות ב) שאם יש לפניו שתי נרות, האחת לא תדלוק יותר משעה אחת, ומספיק זה לצורך החולה, והאחת תדלוק שעות רבות, אסור להדליק הגדולה וכו'. ע"ש. וכן עיקר. ולכאורה נראה שבהדלקת נר חשמל אפילו יש מנורה במספר גדול אין צורך לדקדק לקחת מנורה של מספר קטן, שהכל הדלקה אחת. וכמ"ש הגרש"ז אוירבך, הובא בשו"ת ציץ אליעזר חלק ט (דף עו סוף ע"א), שהרי בזה לא שייך טעמו של הגרצ"פ הנ"ל. ואף שמדברי הרב ציץ אליעזר נראה שגם בחשמל צריך לדקדק בזה. לפמש"כ יש מקום לדחות. אולם שו"ר בספר שמירת שבת כהלכתה מהדורא בתרא (פרק לב סעיף סז עמוד תנ) שהגרש"ז אוירבך חזר בו, וכתב שיש להדליק המנורה הקטנה, כי בהדלקת הנורה הגדולה הוא מבעיר חוט של מתכת גדול יותר. ע"ש. וכן ראוי להחמיר.
לצערי לא, זכור לי מחזו"ע שבת בהערות
 
במה שהתכתב עם הרב פרנק כמדומה ואם יש למישהו מקורות מתומצתים בהקשר הזה להוסיף (אם יש עוד הלכות שנלמדות מנזיקין לשבת)
כמדומני זה בחזו"ע שבת ח"ד הל' קוצר [או בהל' חורש] ושם מביא בהערות התכתבות עם הגרצ"פ פראנק זצוק"ל
הספר כעת אינו תחת ידי, אבל מסתמא כוונתך לזה.
 
כמדומני זה בחזו"ע שבת ח"ד הל' קוצר [או בהל' חורש] ושם מביא בהערות התכתבות עם הגרצ"פ פראנק זצוק"ל
הספר כעת אינו תחת ידי, אבל מסתמא כוונתך לזה.
אכן תודה רבה התכוונתי לחזו"ע ח"ד (עמ' פד - פה)
 
חזור
חלק עליון