• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הגבהת ספר תורה סגור?

בכ"ז מש"כ כת"ר - "האם כוונתם שעושים פעמים הגבהה"?
האמת שכ"כ להדיא בבא"ח הלכות ש"ש פר' תולדות הלכה ט"ז וז"ל:
"ופה עירנו בגדאד נוהגין לפתוח הס"ת להראותו לקהל בעת שמוציאו מן הארגז שבכותל שבתוך ההיכל, ופתיחה זו אינה נראית לכל הקהל, ואח"כ מוליכין הס"ת לתיבה אשר באמצע ביהכנ"ס, ופותחין אותו, ומראין לקהל בארבע רוחות התיבה שני פעמים בזה אחר זה" עכ"ל עיי"ש.

וזכור אזכרה שעוד בהיותי נער לא ידעתי בפועל איך לעשות זה, צד א' כתוב "ד' רוחות" וצד ב' כתוב "ב' פעמים זה אחר זה"
והלכתי לשאול את המנוח זיע"א, הרב של כיתה ח', חכם שלום רפאל הכהן בנו של חכם אפרים זליכא כהן אחיו של מורנו ראש הישיבה חכם שלום הכהן חתנו של ציס"ע חכם סלמן מוצפי
ושאלני האם אני יהיה מחר בתפילה, היה יום שבו יש קריאת ס"ת, והרב ע"ה עשה הראה לנו למעשה איך לעשות את הגבהת ס"ת כדברי הבא"ח הנ"ל וכן אמר שראה שעשו כן כל חכמי וזקני ורבני הדור הקודם מעדת הספרדים
[והוא שהמגביה יעמוד כשפניו למזרח (לכיון ההיכל) ומצדד את ידו שבו פתוח הס"ת (לצד ימין) כיוון צפון להראות לקהל, ואח"כ יחזור כשעדין הס"ת כבר פתוח לצד שמאל (כיוון דרום), ע"כ, אני מקווה מאוד שאני מובן]
וא"כ הם ב' פעמים אחד ימין ואחד שמאל ובס"ה ד' רוחות 1 מזרח 2 צפון 3 מזרח 4 דרום, ולולא שאם היה כתוב שני סיבובים בזה אחר זה החרשנו
 
[והוא שהמגביה יעמוד כשפניו למזרח (לכיון ההיכל) ומצדד את ידו שבו פתוח הס"ת (לצד ימין) כיוון צפון להראות לקהל, ואח"כ יחזור כשעדין הס"ת כבר פתוח לצד שמאל (כיוון דרום), ע"כ, אני מקווה מאוד שאני מובן]
וא"כ הם ב' פעמים אחד ימין ואחד שמאל ובס"ה ד' רוחות 1 מזרח 2 צפון 3 מזרח 4 דרום, ולולא שאם היה כתוב שני סיבובים בזה אחר זה החרשנו
לא זכיתי להבין
אשמח אם תבאר שוב
בכל אופן למה אתה לא מסביר שעושה שני סיבובים שלימים
 
ומראין לקהל בארבע רוחות התיבה שני פעמים בזה אחר זה
בזמן שמגביהים להראות לציבור הכתב, מסתובבים פעמיים
כאן, מגביהים לפני הקריאה כשהס"ת פתוח, ואחר הקריאה כשהס"ת סגור
שעושה שני סיבובים שלימים
זו הפשטות
בארבע רוחות התיבה שני פעמים
 
כן מנהג החסידים להגביה אותו בתחילת הקריאה פתוח, ואחרי התפילה מגביהים כשהוא סגור כדי לשים עליו את הפרוכת שלו.
לא נראה לי שכל החסידים עושים ככה.
אני התפללתי בבעלז ובגור ובויז'ניץ וראיתי שמגביהים אחרי הקריאה. בביאלא ראיתי שעושים כפי שכתבת. (לא זכור לי מה עושים בשאר מקומות).
 
לא זכיתי להבין
אשמח אם תבאר שוב
בכל אופן למה אתה לא מסביר שעושה שני סיבובים שלימים
דהיינו שהאדם המגביה לעולם ישאר כשפניו לצד מזרח ולא יסובב את גופו לשום צד
אלא בעודו לצד הנ"ל ומחזיק בב' ידיו היטב הס"ת יצדד ב' ידיו האוחזות בהם הס"ת לצד ימין שלו
ואח"כ מיד ללא הטית גופו כלל ועיקר (לסיבוב שלם כנהוג) אלא רק את ב' ידיו שבעוד הס"ת מחזיק הוא בהם יצדדם לצד שמואל
 
חזור
חלק עליון