• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ברכות התורה לנשים וקטנים שקמו בלילה

רון

New member
מו"ר הראשל"צ שליטא כתב בעין יצחק ח"ב עמ' תע"ג, שמהני ספק ספיקא בברכות התורה מכיוון שי"א שהיא מן התורה, ולכן עפ"י זה מי שישן שנת קבע בלילה על מיטתו וקם בלילה ללמוד, יברך ברכות התורה.
ושאלתי - מה הדין בנ"ל:
- לנשים [שבילקו"י סימן מ"ז עמ' ס"ה כתב: "אינן חייבות מה"ת בברכה"ת אליבא דכו"ע". אמנם ראיתי שמדברי אחת הדעות שהביא הביאור הלכה (שם סעיף יב) נראה שזה חיוב גם לנשים מהתורה, שכן כתב שאשה יכולה להוציא את האיש בברכה זו, ומשמע שחיובם שווה].
- לקטנים

האם ניתן גם לעשות את הס"ס הנ"ל?
 
נערך לאחרונה:
מו"ר הראשל"צ שליטא כתב בעין יצחק ח"ב עמ' תע"ג, שמהני ספק ספיקא בברכות התורה מכיוון שי"א שהיא מן התורה, ולכן עפ"י זה מי שישן שנת קבע בלילה על מיטתו וקם בלילה ללמוד, יברך ברכות התורה.
ושאלתי - מה הדין בנ"ל:
- לנשים [שבילקו"י סימן מ"ז עמ' ס"ה כתב: "אינן חייבות מה"ת בברכה"ת אליבא דכו"ע, אמנם ראיתי שמדברי אחת הדעות שהביא הביאור הלכה (שם סעי' יב) נראה שזה חיוב גם לנשים מהתורה, שכן כתב שאשה יכולה להוציא את האיש בברכה זו, ומשמע שחיובם שווה].
- לקטנים

האם ניתן גם לעשות את הס"ס הנ"ל?
שאלה מעניינת....
מ''מ לקטנים ודאי שאפשר אף בלי ס''ס, כיון שאין להם סב''ל.
 
מרן כותב שנשים מברכות ברכות התורה משמע שהם חייבות בגלל שהם חיבות ללמוד את המצוות שלהם וכיו''ב כדברי האגור בשם המהרי''ל שהביא בב''י לפי זה יש מקום לומר שהם חייבות אמנם לפי מה שנתגלה כיום שבמהרי''ל החדשות סי' מ''ה מפורש שכוונתו מצד שיטת ר''ת ולא מצד הסברא שהם חייבות ממילא לא שייך לומר שיש כאן חיוב דאו'. (אלא אם כן נאמר סברא ש'תורה צריכה ברכה' והוא צד רחוק בצירוף מה שכתב בתורת רפאל סי' א' ובמשכנות יעקב לדחות את הסברא שברכות התורה דאו')
מ''מ לקטנים ודאי שאפשר אף בלי ס''ס, כיון שאין להם סב''ל.
מש''כ שאין סב''ל לילדים פירושו שממ''נ חיובם כגדולים כי רמת חיוב הברכה אצלהם ברמת חיוב הלא תשא. (אמנם דעת הראש''ל שרמת חיוב הלא תשא פחות מרמת החיוב ברכה ואכמ''ל) ועי' בסוגיא חגיגה ו' שחיוב הקטן כפי גדלותו וזה כוונת התו' בר''ה ל''ד ודו''ק.
לכן עפ"י זה מי שישן שנת קבע בלילה על מיטתו וקם בלילה ללמוד, יברך ברכות התורה.
למה צריך ס''ס, הרי זה הכרעת כל הפוסקים גם ללא ס''ס שאפשר לברך בישן שינת קבע ובכה''ג לא חיישינן לר''ת
 
מרן כותב שנשים מברכות ברכות התורה משמע שהם חייבות בגלל שהם חיבות ללמוד את המצוות שלהם וכיו''ב כדברי האגור בשם המהרי''ל שהביא בב''י לפי זה יש מקום לומר שהם חייבות אמנם לפי מה שנתגלה כיום שבמהרי''ל החדשות סי' מ''ה מפורש שכוונתו מצד שיטת ר''ת ולא מצד הסברא שהם חייבות ממילא לא שייך לומר שיש כאן חיוב דאו'. (אלא אם כן נאמר סברא ש'תורה צריכה ברכה' והוא צד רחוק בצירוף מה שכתב בתורת רפאל סי' א' ובמשכנות יעקב לדחות את הסברא שברכות התורה דאו')

מש''כ שאין סב''ל לילדים פירושו שממ''נ חיובם כגדולים כי רמת חיוב הברכה אצלהם ברמת חיוב הלא תשא. (אמנם דעת הראש''ל שרמת חיוב הלא תשא פחות מרמת החיוב ברכה ואכמ''ל) ועי' בסוגיא חגיגה ו' שחיוב הקטן כפי גדלותו וזה כוונת התו' בר''ה ל''ד ודו''ק.

למה צריך ס''ס, הרי זה הכרעת כל הפוסקים גם ללא ס''ס שאפשר לברך בישן שינת קבע ובכה''ג לא חיישינן לר''ת
ראה בילקו"י סימן מ"ז הלכה כ"ח עמוד ע"ג שכתב: "דשמא הלכה כהפוסקים דס"ל דכל שישן שינת קבע בלילה הוי הפסק וצריך לחזור ולברך בבוקר..., ואת"ל שהלכה כדברי המקובלים דחשיב כישן ביום, שמא הלכה כדברי האומרים שאפילו שינת קבע ביום הויא הפסק וצריך לחזור ולברך. ואעפ"י דלא מהני ס"ס בברכות, שאני הכא שדעת הרבה מהראשונים דברכות התורה מהתורה וכו'" ודמי לספירת העומר.

כלומר, הצריך לעשות ס"ס כדי שיהיה אפשר לחזור ולברך בבוקר.
 
חזור
חלק עליון