מצרף קטע מיביע אומר
שיש מי שסובר שאם לוקח לפני שלוש וחצי שנים
אולם בשו"ת אדמת קודש ח"א (חיו"ד סי' יח), בתשו' הרה"ג ר' בנימין ארוואץ ז"ל, כתב, שיש לחלק בין כשמסיר המזוזה לבדקה פעמים בשבוע, שהוא מוכרח להסירה לבדקה, ודמי להחולץ תפילין כדי להכנס לבהכ"ס, שצריך לברך. [לכאורה מדקי"ל /ביו"ד/ (ר"ס רצא) מזוזה של רבים נבדקת פעמים ביובל, מוכח שמה"ת עומדת בחזקת כשרות כל משך הזמן הנ"ל]. ובין המסירה קודם זמן זה, דבפלוגתא מתניא גבי טלית בין הטור למרן הש"ע. ואף שקבלו היהודים עליהם ועל זרעם הוראותיו הטהורות של מרן הקדוש, הגם דפליגי עליה כמה מן האחרונים, מ"מ כיון שהוא ענין חשש ברכה לבטלה דחמיר איסוריה טובא, וכל האחרונים יישבו תמיהת מרן על הטור, מי יכניס ראשון /ראשו/ בספק ברכה לבטלה ח"ו. אלא שיש לחלק דשאני התם שבידו להחזירם, אבל הכא שמוציאה (קודם זמנה) ע"ד לבדקה, כשקובע אותה לאחר שנמצאת כשרה, הו"ל כקובעה מחדש ולכ"ע צריך לברך. וכן עמא דבר. והיא סברא נכונה כיון שהיה לו ספק אם תימצא כשרה או לאו, ולכן הסירה ממקומה, כשנמצאת כשרה הו"ל כקובע אחרת. וכן ראיתי לחסידים ואנשי מעשה שהגם שחוששין שלא לברך בטלית כד' האחרונים, הכא גבי מזוזה מברכים. וכן שמעתי בשם גדולי ישראל שהיו נוהגים לברך. וראיתי כמה בדורינו דלא חשו לקמחייהו וחלקו בדבר בלא טעם ובלא סברא, וכשעמדתי על הענין בטוב טעם, והוכחתי שאף לסברת הטור יש לברך בנ"ד, הודו לדברי. וכאשר הרצתי הענין לחסידא קדישא החכם השלם עצום ורב כמהר"ר גדליה חיון [זצ"ל] אייתי מתניתא בידיה סעד וסמך לסברתינו ממ"ש בחולין (קז:) השמש מברך על כל כוס וכוס שיתנו לו. וה"ט לפי שאינו יודע אם יתנו לו עוד, הילכך אסח דעתיה מן השתיה. וכפרש"י שם. הרי שבדבר שהוא בספק ג"כ הצריכוהו חז"ל לברך. ומינה