• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חומר ללימוד עריכת חופה

צריך יורה יורה כולל חו"ק. ושימוש לפחות חמש חופות. וקהילה שמצהירה שהנ"ל רבם או כיהון כרב בפועל באיזה צורה וכן יש אופציה לראשי ישיבות וכו' אבל פחות שייך לדעתי.
השאלה אם באמת מקפידים על כל הנ"ל או שזה רק רשמי
 
צריך יורה יורה כולל חו"ק. ושימוש לפחות חמש חופות. וקהילה שמצהירה שהנ"ל רבם או כיהון כרב בפועל באיזה צורה וכן יש אופציה לראשי ישיבות וכו' אבל פחות שייך לדעתי.
השאלה אם באמת מקפידים על כל הנ"ל או שזה רק רשמי
כעין זה יש לדון אם מה שאמרו בגמ׳ ״כל מי שאינו יודע בטיב גיטין וקידושין לא יהיה לו עסק עמהם״, האם הוא על המסדר חופה וקידושין ? ומה היא רמת הידיעה ׳בטיב׳ קידושין
 
כעין זה יש לדון אם מה שאמרו בגמ׳ ״כל מי שאינו יודע בטיב גיטין וקידושין לא יהיה לו עסק עמהם״, האם הוא על המסדר חופה וקידושין ? ומה היא רמת הידיעה ׳בטיב׳ קידושין
זה אמור על המסדר קידושין, וברמת הידיעה נחלקו הראשונים, יש שכתבו שבקידושין מספיק לדעת מה שעושים בכל פעם (תהליך חופה נורמטיבי) ולא צריך לדעת את ההלכות באופן של הסתבכויות שונות, אבל בגיטין צריך לדעת לכו"ע ממש את כל ההלכות, ויש שכתבו שגם בקידושין צריך לדעת את כל ההלכות ממש ולא מספיק לדעת את מה שעושים בדרך כלל.
 
זה אמור על המסדר קידושין, וברמת הידיעה נחלקו הראשונים, יש שכתבו שבקידושין מספיק לדעת מה שעושים בכל פעם (תהליך חופה נורמטיבי) ולא צריך לדעת את ההלכות באופן של הסתבכויות שונות, אבל בגיטין צריך לדעת לכו"ע ממש את כל ההלכות, ויש שכתבו שגם בקידושין צריך לדעת את כל ההלכות ממש ולא מספיק לדעת את מה שעושים בדרך כלל.
תוכל לצטט את הראשונים האלה ?
מעניין כי בעצם אין שוב תוקף הלכתי לרב מסדר קידושין, וחופה וקידושין ללא רב הרי זה כשר למהדרין (לולי תקנות הרבנות)
 
זו דעת רש"י (קידושין ו. ד"ה לא) שכתב 1752772183847.png

ומזה שכתב "שמא יתיר איסור ערוה וזה עיוות שאינו יכול לתקן" (דהיינו שתתחתן האשה באיסור א"א והבנים יהיו ממזרים) רואים שרש"י מפרש שזה שצריך לדעת ממש את כל ההלכות קאי על המסדר גירושין.

אבל בכל אופן צריך לדעת שזה לא נפסק למעשה, ולהלכה למעשה אנו כן נוקטים שגם בקידושין צריך לדעת את כל ההלכות ממש (=לעבור את הרבנות....)
 
זו דעת רש"י (קידושין ו. ד"ה לא) שכתב הצג קובץ מצורף 35255

ומזה שכתב "שמא יתיר איסור ערוה וזה עיוות שאינו יכול לתקן" (דהיינו שתתחתן האשה באיסור א"א והבנים יהיו ממזרים) רואים שרש"י מפרש שזה שצריך לדעת ממש את כל ההלכות קאי על המסדר גירושין.

אבל בכל אופן צריך לדעת שזה לא נפסק למעשה, ולהלכה למעשה אנו כן נוקטים שגם בקידושין צריך לדעת את כל ההלכות ממש (=לעבור את הרבנות....)
העניין הוא שבמה שרש״י הדגיש ״להיות דיין״, מתברר שזהו נוגע לרובד הדיון, וכגון שצריך לפסוק אם דינה של אשה זו כאשת איש לפסוק עליו חיוב מיתה וכדו׳, ומאי שיאטיה לסידור חו״ק.
 
חזור
חלק עליון