מתוך ה'מגדלות מרקחים':
לבני ישראל ולגר ולתושב בתוכם תהיינה שש הערים האלה למקלט לנוס שמה כל מכה נפש בשגגה (לה טו)
מכאן למדו במכות ט. שערי מקלט ניתנו גם לגר תושב והם קולטות אותו, ואמרינן שם דזהו רק כאשר הרג גר תושב, אבל אם הרג ישראל, נהרג. והנה ידוע שבגלות איכא ב' חלקים, חדא הצלה מגואל הדם, ועוד שגם אם אין גואל הדם הרוצח עצמו מחויב לילך לעיר מקלט, וגם אם מת מוליכין את עצמותיו לעיר מקלט כמבואר במכות יא: אע"פ שלא שייך חשש מגואל הדם. אמנם לגבי גר תושב היה נראה לכאורה דכל מה שניתן לו עיר מקלט היינו רק לענין הצלה מגואל הדם, אבל מצות גלות על הגברא לא שייך בו, דהמצוה "וישב שם" נאמרה לבני ישראל ואינה משבע מצוות בני נח.
אכן ברמב"ם הלכות רוצח פ"ה ה"ג כתב שגר תושב שהרג את העבד גולה, והרי לעבד אין חייס וא"כ אין שייך שיהיה לו גואל הדם, ועי' באור שמח רוצח פ"ו הי"ב שהוכיח ממה שחייבים גלות על עבד, שחיוב הגלות אינו משום גואל הדם אלא חיוב כפרה, ומזה שגם גר תושב גולה ע"י עבד מוכח שגם בגר תושב איכא חיוב גלות בלא גואל הדם, וצ"ע.
לבני ישראל ולגר ולתושב בתוכם תהיינה שש הערים האלה למקלט לנוס שמה כל מכה נפש בשגגה (לה טו)
מכאן למדו במכות ט. שערי מקלט ניתנו גם לגר תושב והם קולטות אותו, ואמרינן שם דזהו רק כאשר הרג גר תושב, אבל אם הרג ישראל, נהרג. והנה ידוע שבגלות איכא ב' חלקים, חדא הצלה מגואל הדם, ועוד שגם אם אין גואל הדם הרוצח עצמו מחויב לילך לעיר מקלט, וגם אם מת מוליכין את עצמותיו לעיר מקלט כמבואר במכות יא: אע"פ שלא שייך חשש מגואל הדם. אמנם לגבי גר תושב היה נראה לכאורה דכל מה שניתן לו עיר מקלט היינו רק לענין הצלה מגואל הדם, אבל מצות גלות על הגברא לא שייך בו, דהמצוה "וישב שם" נאמרה לבני ישראל ואינה משבע מצוות בני נח.
אכן ברמב"ם הלכות רוצח פ"ה ה"ג כתב שגר תושב שהרג את העבד גולה, והרי לעבד אין חייס וא"כ אין שייך שיהיה לו גואל הדם, ועי' באור שמח רוצח פ"ו הי"ב שהוכיח ממה שחייבים גלות על עבד, שחיוב הגלות אינו משום גואל הדם אלא חיוב כפרה, ומזה שגם גר תושב גולה ע"י עבד מוכח שגם בגר תושב איכא חיוב גלות בלא גואל הדם, וצ"ע.
◆ ◆ ◆
ובדין גלות של גר תושב, העיר הרב מרדכי בר שליט"א להסתפק, האם חוזר במיתת כהן גדול, או שאין מיתת כהן גדול מכפרת אלא לישראל ולא לנכרי וישאר שם לעולם, [ובפרט לפי הטעם המבואר בגמ' מכות יא. דמה שתלתה התורה הכפרה במיתת כהן גדול, הוא מפני שהיה לכהן גדול לבקש רחמים על דורו, ומסתמא לא היה לו להתפלל אלא על ישראל, וכן מפורש בתרגום יונתן מסעי ל"ה כ"ה].
עוד נסתפק, דהנה במכות יג. אמרינן דהרוצחים לא היו מעלים שכר ללוים, משום ד"לכם" ניתנו לכל צרכיכם, האם גם גר תושב הגולה לעיר מקלט אינו מעלה שכר ללוים, והנה מהאי קרא ד"לכם" דרשינן בדף ט. לכם ולא לגרים, לענין גר תושב שהרג ישראל, אבל עכ"פ מבואר דהאי קרא לא מיירי בגר תושב, א"כ לא ניתנו לו ערי המקלט לדור בחנם. וגם בסברא י"ל, דבני ישראל שנתנו מנחלתם והפרישו ממנה את ערי המקלט, א"כ יש להם שיור בערי המקלט לענין שרוצחים יכולים לדור בה, אבל זה שייך דוקא בישראל שערי המקלט ניתנו והופרשו מתוך נחלתם, ולא בגר תושב, וצ"ע.