מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ואצוה את שופטיכם בעת ההוא לאמר שמוע בין אחיכם ושפטתם צדק (א טז)
בתרגום יונתן "ומדשמעתון מליהון לית אפשר לכון דלא למדנהון", היינו דילפינן מדכתיב תחילה "שמוע בין אחיכם" ואחר כך "ושפטתם צדק", שכל החיוב של "ושפטתם" הוא רק לאחר ששמעו את דברי בעלי הדינים.
אמנם ברש"י כתובות קו. וביתר ביאור ברש"י מהדו"ק בשיטמ"ק שם, מבואר דאיכא עשה של "ושפטתם צדק" גם לפני שהתחילו לדון, דאמרינן שם דרב נחמן היה לפניו דינא דיתמי, והגיע לפניו דין תורה אחר שהיה סבור שהוא קרובו של רב ענן, וסלקיה לדינא דיתמי ודן את קרובו של הת"ח, אמר האי עשה והאי עשה, עשה דכבוד התורה עדיף. ופירש רש"י שם, שהכוונה שבין בדין של היתומים ובין בדין של קרובו של הת"ח איכא עשה של "ושפטתם צדק", ובדינו של קרוב הת"ח איכא מלבד זאת נמי עשה של "כבוד התורה".
ומבואר דאיכא עשה של "ושפטתם צדק" בדינו של קרוב הת"ח, אע"פ שעדיין לא התחיל בדינו, [ועי' בריטב"א שם שכתב דמיירי שגם בדין היתומים עדיין לא התחילו, וא"כ בין בדין היתומים ובין בדין קרוב הת"ח ליכא חיוב עשה], ומבואר דס"ל לרש"י דאיכא העשה של "ושפטתם צדק" גם קודם ששמע הדין, וזה דלא כהתרגום יונתן כאן, וצ"ע.
ואצוה את שופטיכם בעת ההוא לאמר שמוע בין אחיכם ושפטתם צדק (א טז)
בתרגום יונתן "ומדשמעתון מליהון לית אפשר לכון דלא למדנהון", היינו דילפינן מדכתיב תחילה "שמוע בין אחיכם" ואחר כך "ושפטתם צדק", שכל החיוב של "ושפטתם" הוא רק לאחר ששמעו את דברי בעלי הדינים.
אמנם ברש"י כתובות קו. וביתר ביאור ברש"י מהדו"ק בשיטמ"ק שם, מבואר דאיכא עשה של "ושפטתם צדק" גם לפני שהתחילו לדון, דאמרינן שם דרב נחמן היה לפניו דינא דיתמי, והגיע לפניו דין תורה אחר שהיה סבור שהוא קרובו של רב ענן, וסלקיה לדינא דיתמי ודן את קרובו של הת"ח, אמר האי עשה והאי עשה, עשה דכבוד התורה עדיף. ופירש רש"י שם, שהכוונה שבין בדין של היתומים ובין בדין של קרובו של הת"ח איכא עשה של "ושפטתם צדק", ובדינו של קרוב הת"ח איכא מלבד זאת נמי עשה של "כבוד התורה".
ומבואר דאיכא עשה של "ושפטתם צדק" בדינו של קרוב הת"ח, אע"פ שעדיין לא התחיל בדינו, [ועי' בריטב"א שם שכתב דמיירי שגם בדין היתומים עדיין לא התחילו, וא"כ בין בדין היתומים ובין בדין קרוב הת"ח ליכא חיוב עשה], ומבואר דס"ל לרש"י דאיכא העשה של "ושפטתם צדק" גם קודם ששמע הדין, וזה דלא כהתרגום יונתן כאן, וצ"ע.
◆ ◆ ◆
והנה בסנהדרין ו: איתא לגבי הלאו של "לא תגורו מפני איש", שנים שבאו לדין אחד רך ואחד קשה, עד שלא תשמע דבריהם או משתשמע דבריהן ואין אתה יודע להיכן דין נוטה אתה רשאי לומר להם אין אני נזקק לכם שמא נתחייב חזק ונמצא חזק רודפו, משתשמע דבריהן ואתה יודע להיכן הדין נוטה אי אתה יכול לומר להן איני נזקק לכם, שנאמר "לא תגורו מפני איש". ולשיטת רש"י והראשונים הנ"ל דאיכא עשה של "ושפטתם צדק" גם קודם שהתחיל בדינו, צ"ל דדברי הגמ' בסנהדרין הנ"ל הם רק בלאו ד"לא תגורו מפני איש" דליכא קודם ששמע הדין, אבל העשה ד"ושפטתם צדק" איכא. ועדיין קשה הרי קודם ששמע דברי בעלי דינים רשאי לומר להם איני נזקק לכם, ומשמע דאפילו לכתחילה, והרי עכ"פ העשה ד"ושפטתם צדק" איכא.
ויש ליישב דהיכא שאחד מבעלי הדינים הוא חזק, מצד הסברא היה פטור מלדון אע"ג דאיכא עשה של "ושפטתם", דכיון דאיכא חשש היזק, ממילא "שלו קודם", וכמו בהשבת אבידה וכיוצא בזה. אלא שחידשה התורה "לא תגורו מפני איש", ועל לאו זה ליכא ההיתר "שלו קודם", כי על זה גופא ניתן הלאו להזהיר את הדיין שלא יפחד מהיזק, ועוד משום דבלאו זה כתיב "כי המשפט לאלקים הוא", דאין זה כשאר בין אדם לחבירו אלא כדין בין אדם למקום. ולאו זה הוא רק לאחר ששמע דברי בעלי דינים, משום דדרשינן בסנהדרין שם "לא תכניס דבריך" מפני איש, מלשון "אוגר בקיץ", וזה שייך לאחר שיודע להיכן הדין נוטה, דאז הוא נחשב "אוגר דבריו", משא"כ קודם לכן עדיין אין לו דברים לאגור, וכמ"ש בתורת חיים שם. וכיון דקודם ששמע דברי בעלי דינים ליכא לאו ד"לא תגורו" אלא רק מצות עשה של "ושפטתם צדק", בזה אינו מחוייב היכא דיש לו חשש היזק.
ובאמת הדברים מפורשים בהגהות אשרי שם, דאם שניהם חזקים חייב לדונם גם קודם ששמע טענותיהם, והיינו משום דהחזק שיזכה אותו יעמוד להגן עליו מאותו שחייב, עי' בתוס'. מבואר דבעצמותו איכא חיוב לדון גם לפני ששמע את טענותיהם, ולכן אם שניהם חזקים והוא הדין אם שניהם אינם חזקים חייב לדונם גם לפני ששמע הטענות, וכל ההיתר להמנע מלדון הוא רק משום שאחד מהם קשה, והביאור הוא כנ"ל דאז איכא "שלו קודם", אבל בלא"ה הרי איכא עשה ד"ושפטתם צדק".
אכן באור זרוע שם, שהוא מקור דברי ההגהות אשרי, מבואר דגם היכא ששניהם קשים חייב לדונם רק לאחר ששמע טענותיהם, אלא שחיב לדונם אפילו קודם שיודע להיכן הדין נוטה. ומדבריו מבואר דג"כ יש חילוק בין הלאו של לא תגורו לבין העשה של ושפטתם צדק, אבל באופן אחר, דהלאו של לא תגורו הוא רק היכא שיודע להיכן הדין נוטה, והעשה של "ושפטתם צדק" הוא מיד לאחר ששמעו הטענות אבל קודם ששמעו את הטענות אין חיוב לדון כלל. וזהו כדעת התרגום יונתן הנ"ל, דהעשה לדון הוא רק לאחר שמיעת הטענות.
וטעם החילוק בין הדינים הוא, דהחיוב לדון מתחיל לאחר שמיעת הטענות מדכתיב "שמוע בין אחיכם" ורק אחר כך חלה המצוה של "ושפטתם צדק" וכמו שנתבאר, והלאו של לא תגורו הוא רק כאשר אוגר דבריו וזה רק לאחר שיודע להיכן הדין נוטה, וכנ"ל. עכ"פ נמצא דזהו מחלוקת ראשונים האם איכא העשה ד"ושפטתם צדק" קודם שהתחיל לדון.
◆ ◆ ◆