• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

האם ניתן לחייב מחותנים בדין לפרוע התחייבותם? והאם קאי ב'מי שפרע'?

dvidcohen

Well-known member
מחותנים שהתחייבו בע"פ לדירה ומוצרי חשמל כו' וכעת אחד מהצדדים מתנער ממחויבותו הגם שאינו מכחישה.
א. האם יש אפשרות בדין לחייבו? [לא היה חתימה או קנין, רק התחייבות בע"פ שישבו יחד וסיכמו ואדעתא דהכי התחתנו].
ב. אם אינו פורע, האם באדם שהתחייב לתת מתנה ולא נתן, קאי במי שפרע?
אשמח למקורות ולא ל'סברות'.
 
מחותנים שהתחייבו בע"פ לדירה ומוצרי חשמל כו' וכעת אחד מהצדדים מתנער ממחויבותו הגם שאינו מכחישה.
א. האם יש אפשרות בדין לחייבו? [לא היה חתימה או קנין, רק התחייבות בע"פ שישבו יחד וסיכמו ואדעתא דהכי התחתנו].
ב. אם אינו פורע, האם באדם שהתחייב לתת מתנה ולא נתן, קאי במי שפרע?
אשמח למקורות ולא ל'סברות'.
לא על זה נאמר הן הן דברים הנקנים באמירה?
קידושין כמדומה דף ט'.
 
לא על זה נאמר הן הן דברים הנקנים באמירה?
קידושין כמדומה דף ט'.
שולחן ערוך אבן העזר הלכות קידושין סימן נא
דברים שנקנו באמירה אם נתנו ליכתוב, ובו סעיף אחד.
סעיף א
איש ואשה שהיו ביניהם שדוכין, ואמר לה: כמה את מכנסת לי, כך וכך, ואמרה לו: וכמה אתה נותן לי או כותב לי כך וכך, ( ואין חילוק בזה בין נשואין ראשונים לשניים) (כן נראה מהרמב"ן וכ"כ הריב"ש סי' שמ"ה), וכן האב שפסק ע"י בנו ובתו: כמה אתה נותן לבנך כך וכך, וכמה אתה נותן לבתך כך וכך; הגה: ודוקא בדברים כאלו, שביד האב לקיים, אבל אם פוסק על בנו שיעשה איזה דבר, כגון לילך אחריה למקום אחר, אינו נקנה באמירה, דאין זה תלוי באב רק בבן (מרדכי פרק הנושא ובפרק מי שמת); עמדו וקדשו, קנו אותן הדברים ואף על פי שלא היה ביניהם קנין, ואלו הן הדברים הנקנים באמירה; והוא שיהיו הדברים שפסקו מצויים ברשותם, שאין אדם מקנה דבר שלא בא לעולם ודברים אלו לא ניתנו ליכתב, לפיכך אפילו נכתבו, אינם כשטר שיטרוף בהם ממשועבדים. בד"א, כשפסק האב לבתו, בין קטנה בין גדולה, או לבנו ובנישואין הראשונים, ( וי"א דבעינן דעמדו וקדשו מיד ולא הפסיקו בדברים אחרים, אבל הפסיקו בדברים אחרים, לא (טור), וכן אם קדשו ואח"כ פסקו, לא מהני (תוספות פ' נערה), וי"א דבעינן גם כן דהתנו כן ביחד, אבל אם עשו בלא תנאי אלא כל אחד אומר מעצמו, אינו נקנה באמירה) (ריב"ש סימן שמ"ה);

לכו"ע אם היה הפסק גדול בין ההתחייבות לקידושין, לא קנה. ולרמ"א והטור בעינן שאפילו לא יפסיקו בדברים אחרים.
 
*אמרינן קים לי נגד מרן כפי שכתב הכנסת הגדולה ועוד. (אולם יש בזה צידודים) ובשו"ת שואל ונשאל ח"ו סי' לט כותב שאין אומרים קים לי. וכ"כ התבואות שמש בשם ר' דוד משאש וכאולם כשלא הביא חולקים לא אמרינן קים לי נגד מרן.
 
לענ"ד שאי אפשר שאין אפשרות בדין לחייב אותו ואין לו מי שפרע.

והטעמים משום שלא היה שטר ולא היה עדים. וגם הוי דבר שלא בא לעולם. ולא קידשו מתוך האמירה כפי שהזכרתם לעיל.

ולכל היותר אתה יכול להגיד דהוי כמציע עצה רעה לחבירו להינזק בגרמא שהייתם יכולים לקבל דירה מאחר עיין סי' שפו ס"ג ברמ"א

רק אם הוצאתם על פי הם כסף יש כאן מה לדון

התייעצתי עם אחד בקיא בענין גם והסכים איתי.

אמנם אולי תבדקו את זה עם עוד רבנים


1753968506031.png
1753969259774.png1753969176099.png
1753969233278.png


1753960236232.png

1753960293493.png
 
כל שיש התחייבות הדדית, ושני הצדדים מודים לזה, על אף שאין קניין, אפשר לחייב אותם לקיים. ראו בש"ך סימן רז ס"ק כד. רק שלגבי קנס, יש אומרים שכן צריך קניין בשביל שיהיה לזה תוקף.
עיין בבית יוסף שם שמבואר שחולק על זה. וכן הקצות (סק"ז) השיג על הש"ך. ויותר מזה בש"ך מבואר שבא לחלוק על השלחן ערוך. וכ"כ במשיב משפט (המצ"ב). וע"ש שגם העלה שהקנין בדברים לא מועיל אף בשידוכין. (מ"מ המקרה שם יותר קל מהמקרה שלנו ששם לא התחתנו. ע"ש).
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_-_ משיב משפט - ב - טולידאנו, עובדיה יוסף בן מרדכי__ 442_445.pdf
    2.1 MB · צפיות: 0
  • אוצר החכמה_-_ משיב משפט - ב - טולידאנו, עובדיה יוסף בן מרדכי__ 446_448.pdf
    1.5 MB · צפיות: 0
חזור
חלק עליון