• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

לא להסתפר ערב שבת קושיא גדולה

א.א

Well-known member
כתב מרן הגר"ע בחזו"ע תעניות עמוד רכד
שלא להסתפר ערב שבת חזון ומקורו מהב"י שהיבא הא"ח
וזה צ"ע דהא הב"י הביא את הכל בו [שזה הא"ח וכתבו אותו דבר] אך כוונת הכל בו אך עשבוע שלפני שבוע שחל בו ולא ערב שבת חזון וצ"ע
ומצרף

בית יוסף אורח חיים סימן תקנא אות ד (א) ד"ה כתב הכל
ד (א) כתב הכל בו (סי' סב כה ע"ג) אין איסור לספר אלא אותה שבת בלבד עד התענית ולפני אותה שבת מותר מכל מקום מנהג הזקנים שלא להסתפר כלל לפני אותה שבת כדי שיכנסו ליום התענית כשהם מנוולים וגוערין מאד למי שיספר עד כאןה:

ספר כלבו סימן סב
שבת שחל תשעה באב להיות בתוכה אסור לספר ולכבס אפילו לכבס ולהניח עד אחר תשעה באב ולא בגדי המלבושין בלבד אסורין לכבס אלא אפילו הסדינין והמפות הגדולות והקטנות ואפילו כלי פשתן, מיהו לכבס ולהניח מותר ואפילו לגהץ לדעת הר"ם ז"ל ויש סוברים להתיר אפילו לכבס וללבוש ככבוס שלנו, והכבוס יש מפרשים אותו במים קרים בלא אפר, והגהוץ הוא שריית הבגדים בחמין עם האפר שהוא ממרקן יפה ואנו אין לנו לגהץ על הדרך הזה בשבת שחל תשעה באב להיות בתוכה אחר שרוב הנאת כבוס שלנו בבגדי מלבושינו ובגדי מטותינו על הדרך הזה ואין אסור לספר ולכבס אלא אותה שבת בלבד ולא כל אותה שבת אלא עד התענית, ולפני אותה שבת מותר, מכל מקום מנהג הזקנים שלא להסתפר כלל לפני אותה שבת כדי שיכנסו ליום התענית כשהם מנוולין
וגוערין מאד במי שיספר, וכתב ה"ר יצחק ז"ל שבת שחל תשעה באב להיות בתוכה אסור לספר ולכבס, ומסיק רביעי שלאחריה מותר ומסיק חל להיות בערב שבת שמותר לספר ולכבס בחמישי מפני כבוד השבת
.

ובאמת המקור הוא מועד לכל חי אך הוא לא כתב שזה הכל בו אלא כתב ועיין בכל בו וצ"ע

אשמח מאוד ליישוב
1753950055584.png
1753949845675.png
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
בדברי הכל בו אפשר גם לפרש דקאי רק על ערב שבת חזון (היינו שבת שלפני שבוע שחל בו), ולא על כל השבוע שלפני.
אין הכרח לומר שכל השבוע שלפניו נאסר.
169981_14.png



וכן בהערת המהדירים של הכל בו כתבו שאין הכרח.
 
נערך לאחרונה:
בדברי הכל בו אפשר גם לפרש דקאי רק על ערב שבת חזון (היינו שבת שלפני שבוע שחל בו), ולא על כל השבוע שלפני.
אין הכרח לומר שכל השבוע שלפניו נאסר
זה הפשט הפשוט
וכן נראה מכה"ח
1753959981308.png
 
הביא את הכל בו [שזה הא"ח וכתבו אותו דבר]
מחלוקת גדולה, ולא בטוח כלל שזה אותו אחד.

דרך אגב, לא כל קושיא היא ״קושיא גדולה״ ובטח שלא על הרב .. הרבה פעמים רואים איך מתברר לאחר זמן ולאחר עיון עמוק שאין קושיא כלל. מנסיון.
 
חזור
חלק עליון