• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

ברכת לחמניות באן

מצורך מה שכתבתי בזה:
נשאלתי בענין לחם באן שהוא לחם הנעשה ע"י אידוי מים, מה ברכתו:

תשובה.

א'. שחשיב כבישול, וכמש"כ הגינת ורדים (כלל א סי' כד) גבי הכוסכוס שהליך הכנתו הוא "שנותנים בכלי מנוקב נקבים רבים ונותנין כלי זה ע"ג קדירה של מים או של תבשיל שעומדת על האש והזיעה וההבל של הקדירה עולה לכלי שעל גבה ובאותה זיעה והבל הוא מתבשל ונעשה ראוי לאכילה", וכתב במסקנתו "מסתברא דהוי כאלו נתבשל בתוך הקדירה עצמה שלמטה ממנו לפי שכל זיעה והבל דיינינן ביה כגופו של דבר הגורם להם, (וכבר הארכנו בזה לענין זיעת מי פירות וזיעת מי צימוקין בענין לישה במי פירות בפסח)". ולפי"ז אפי' בקביעו"ס ברכתו מזונות. (אלא שלגינת ורדים חשיב שיש לו תואר פת, כיון שניכר שנעשה מעיסה, ולכן כ' שאם קבע סעודתו עליו מברך המוציא וברהמ"ז. אולם האח' דחו את דבריו. וכמשנ"ת ביבי"א ח"ח סי' כא). שו"ר שכ"כ ידידי ר' יוסף אביטבול בקונ' שערי יוסף דיני פהב"כ (סיון תשפ"ד, עמ' 15) וכ' דעת הגריש"א והו"ד בספר הל' יום ביום ח"ב עמ' תעט שדינו כבישול, והביא שם שיש חולקים, [ועי' שו"ת שבט הלוי ח"ח סי' סג]. עכ"ד. ע"ש (ובעמ' 86 והלא' הרחיב בזה).

ב'. מחמת שע"פ רוב אין לו קרימת פנים, ולד' הפרח שושן ודעימיה לא חשיב תואר פת. אלא שמלבד שאין ד' הגינת הפרח שושן מוסכמים, עוד בה שיש לדון האם כיון שאין מרקם הפנים שלו שוה למרקם החיצון שלו (אלא הוא מעט קשה יותר, ומבריק, ואינו אורירי), אף שאינו כהה יותר י"ל דחשיב קרימת פנים, וכמו פיתה. (אולם לפי טעם זה שברכתו מזונות כיון שאין לו תואר פת, בקביעו"ס לד' הרמב"ם ברכתו המוציא).

ולכן למעשה יש לברך על לחמניות באן מזונות אף בקביעות סעודה, עכ"פ מסב"ל.
 
מצורך מה שכתבתי בזה:
נשאלתי בענין לחם באן שהוא לחם הנעשה ע"י אידוי מים, מה ברכתו:

תשובה.

א'. שחשיב כבישול, וכמש"כ הגינת ורדים (כלל א סי' כד) גבי הכוסכוס שהליך הכנתו הוא "שנותנים בכלי מנוקב נקבים רבים ונותנין כלי זה ע"ג קדירה של מים או של תבשיל שעומדת על האש והזיעה וההבל של הקדירה עולה לכלי שעל גבה ובאותה זיעה והבל הוא מתבשל ונעשה ראוי לאכילה", וכתב במסקנתו "מסתברא דהוי כאלו נתבשל בתוך הקדירה עצמה שלמטה ממנו לפי שכל זיעה והבל דיינינן ביה כגופו של דבר הגורם להם, (וכבר הארכנו בזה לענין זיעת מי פירות וזיעת מי צימוקין בענין לישה במי פירות בפסח)". ולפי"ז אפי' בקביעו"ס ברכתו מזונות. (אלא שלגינת ורדים חשיב שיש לו תואר פת, כיון שניכר שנעשה מעיסה, ולכן כ' שאם קבע סעודתו עליו מברך המוציא וברהמ"ז. אולם האח' דחו את דבריו. וכמשנ"ת ביבי"א ח"ח סי' כא). שו"ר שכ"כ ידידי ר' יוסף אביטבול בקונ' שערי יוסף דיני פהב"כ (סיון תשפ"ד, עמ' 15) וכ' דעת הגריש"א והו"ד בספר הל' יום ביום ח"ב עמ' תעט שדינו כבישול, והביא שם שיש חולקים, [ועי' שו"ת שבט הלוי ח"ח סי' סג]. עכ"ד. ע"ש (ובעמ' 86 והלא' הרחיב בזה).

ב'. מחמת שע"פ רוב אין לו קרימת פנים, ולד' הפרח שושן ודעימיה לא חשיב תואר פת. אלא שמלבד שאין ד' הגינת הפרח שושן מוסכמים, עוד בה שיש לדון האם כיון שאין מרקם הפנים שלו שוה למרקם החיצון שלו (אלא הוא מעט קשה יותר, ומבריק, ואינו אורירי), אף שאינו כהה יותר י"ל דחשיב קרימת פנים, וכמו פיתה. (אולם לפי טעם זה שברכתו מזונות כיון שאין לו תואר פת, בקביעו"ס לד' הרמב"ם ברכתו המוציא).

ולכן למעשה יש לברך על לחמניות באן מזונות אף בקביעות סעודה, עכ"פ מסב"ל.
הקושי שלי שזה ברעיון דומה לטורטיה, אין לה תואר פת יותר מאשר לחמניות האלו ואעפכ ברכתה המוציא
 
1754592812513.png



וע"ע בשלחן ערוך המקוצר להגר"י רצאבי שליט"א שכובנה ברכתו מזונו ואפילו קבע עליו סעודה. ושם בהערה שכן המנהג בתימן אפילו שעושה אותה בלי שמן. ושם תלה הטעם משום נחשב מבושל כי הוא מתבשל מכח האדים שלו. וכ"כ עוד אחרונים.

הקושי שלי שזה ברעיון דומה לטורטיה, אין לה תואר פת יותר מאשר לחמניות האלו ואעפכ ברכתה המוציא
כאן זה לא קשור לתואר פת, שתואר פת איירי במשהו שיש לו את כל התנאים של לחם ואעפ"כ אינו המוציא משום שאין לו תואר פת, אבל זה אין לו תנאי בסיסי שפת צריך להיות אפוי, וכיו"ב פיצה המוציא פיצה שנרגש בה טעם חלב מזונות וכן לחמניות ולחמניות מתוקות וכו'. ודו"ק.
 
וע"ע בשלחן ערוך המקוצר להגר"י רצאבי שליט"א שכובנה ברכתו מזונו ואפילו קבע עליו סעודה. ושם בהערה שכן המנהג בתימן אפילו שעושה אותה בלי שמן. ושם תלה הטעם משום נחשב מבושל כי הוא מתבשל מכח האדים שלו. וכ"כ עוד אחרונים.
דברים שם דחוקים מאוד, ואפי' הוא מסכים שזה לא מוכח, אלא רק בגלל שאין ראיה מוכרחת נגד (לדעתו, אחר שנדחק ליישב מנהגם), משאיר את המנהג.
 
יש לציין וראוי להדגיש שאין זה ממרן זיע"א כלל, אלא זה שאלה שנשאל הרב נקי וענה עליה בעצמו.
[ובאמת איני מבין למה מחלק יג והלאה המשיך לקרוא לזה מעין אומר, ולא הוציא סדרה של ספרים שלו. זה ממש מטעה את הציבור].
 
יש לציין וראוי להדגיש שאין זה ממרן זיע"א כלל, אלא זה שאלה שנשאל הרב נקי וענה עליה בעצמו.
[ובאמת איני מבין למה מחלק יג והלאה המשיך לקרוא לזה מעין אומר, ולא הוציא סדרה של ספרים שלו. זה ממש מטעה את הציבור].
חזק וברוך באמת שלא שמתי לב לזה עד עתה שהארת את עיני.
 
עדיין קשה כי בתוצאה לחמניה הזאת יותר דומה ללחם מאשר טורטיה
אינו ענין לתואר לחם, אלא אתה רוצה לומר שלפי התוצאה אני ידון חימום על ידי אדים נחשב אפיה, על דרך לא לחינם הלך הזרזיר אצל העור. אלא שיש כאלה שמכניסים את זה בתוך הענין של תואר לחם, שחלק מהתואר לחם זה חלם שנאפה מכח האויר חם ולא מכח מים או טיגון.

מ"מ כמדומני שלגבי כוסכוס מאודה דעת הגר"ש משאש דלא חשיב אפיה. והגר"י רצאבי מעיד שכתבו עוד כמה פוסקים קדומים

והגע עצמך סופגניה אפילו קבע עליה סעודה לא מברך עליה המוציא, ואין הטעם משום השמן שהרי שהיא מתוקה, שהרי אעפ"כ בכה"ג מברכים המוציא, וכמבואר כדלהלן:
1754637895157.png

זה לא רק הגר"י רצאבי כדלהלן
1754639631288.png


חלק מתוך תשובת ר' אברהם חיים אלנאדף התרכ"ו-הת"ש צנעא-ירושלים.

1754639096950.png

אמנם ע"ש בתחילת התשובה שכתב,
1754639862041.png
1754639911628.png


לענין אם אוכל יותר מכשיעור אפשר שעדיף שלא להיכנס לשיעור הזה אלא שיאכל בתוך הסעודה בשביל לשבוע ולא לקנוח גרידא.
 
אינו ענין לתואר לחם, אלא אתה רוצה לומר שלפי התוצאה אני ידון חימום על ידי אדים נחשב אפיה, על דרך לא לחינם הלך הזרזיר אצל העור. אלא שיש כאלה שמכניסים את זה בתוך הענין של תואר לחם, שחלק מהתואר לחם זה חלם שנאפה מכח האויר חם ולא מכח מים או טיגון.

מ"מ כמדומני שלגבי כוסכוס מאודה דעת הגר"ש משאש דלא חשיב אפיה. והגר"י רצאבי מעיד שכתבו עוד כמה פוסקים קדומים

והגע עצמך סופגניה אפילו קבע עליה סעודה לא מברך עליה המוציא, ואין הטעם משום השמן שהרי שהיא מתוקה, שהרי אעפ"כ בכה"ג מברכים המוציא, וכמבואר כדלהלן:
הצג קובץ מצורף 35898

זה לא רק הגר"י רצאבי כדלהלן
הצג קובץ מצורף 35900


חלק מתוך תשובת ר' אברהם חיים אלנאדף התרכ"ו-הת"ש צנעא-ירושלים.

הצג קובץ מצורף 35899

אמנם ע"ש בתחילת התשובה שכתב,
הצג קובץ מצורף 35901
הצג קובץ מצורף 35902


לענין אם אוכל יותר מכשיעור אפשר שעדיף שלא להיכנס לשיעור הזה אלא שיאכל בתוך הסעודה בשביל לשבוע ולא לקנוח גרידא.
יש לי בזה אריכות ע"ד מהר"א אלנדף והרב רצאבי. ואולי אעלה בהמשך.
 
מרן שליט"א דיבר על כובאנה וה"ה באן, כל שכיסו יש לה דין של עשה קדירה וברכתו מזונות
הצג קובץ מצורף 35911
בתור אחד שהכין גם קובאנה וגם באנים, קיים הבדל ביניהם:

הבאן מתבשל ממש באדים הנראים לעין, במעין תנור/מכשיר מרווח, ולכן הוא ג"כ יוצא לבן מאוד, וממש דומה לבישול.
כובאנה וכדו' מתבשלים בסיר אטום, אין שם ממש אדים הנראים לעין, בפרט בכובאנה שממלאת את כל הסיר ואין שם מקום לאדים כלל, ולכן הגר"א בוטבול, הגר"א עזריה בסיס הרב קורח ועוד הרבה מחכמי תימן (לעיון של @ינון חורי), והגר"א דוד יוסף טוענים שהם מתבשלים בחום ולא באדים (הגר"א דוד מצדד מזונות בגלל בישול בשמן של עצמה, ולא באדים), וחולקים על מרן שליט"א והרב רצאבי בזה.
אני אישית עושה כמו מרן שליט"א, אבל יש כמה צדדים.

יוצא שבבאן לכו"ע לא תהיה מחלוקת, והברכה מזונות אפילו בקביעות סעודה. שחשיב מעין בישול.
 
חזור
חלק עליון