• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

גוד אסיק ולבוד

יש בחזו"ע עמ' סז' על לבוד ודופן עקומה, ובעמ' עג' על לבוד וחבוט רמי,
אבל בסוכה רגילה שיש לה דפנות י' טפחים שעשויות לבוד (כמו כל הסוכות ברזל שיש היום) ורק לא מגיעות לסכך(אם זו כוונתך) פשוט שכשר.
 
יש בחזו"ע עמ' סז' על לבוד ודופן עקומה, ובעמ' עג' על לבוד וחבוט רמי,
אבל בסוכה רגילה שיש לה דפנות י' טפחים שעשויות לבוד (כמו כל הסוכות ברזל שיש היום) ורק לא מגיעות לסכך(אם זו כוונתך) פשוט שכשר.
אבל אם לא מכוון ממש כנגד למעלה.
 
אבל אם לא מכוון ממש כנגד למעלה
אז זה מה שציינו לדברי החזו"ע בעמ' סז' לגבי גוד אסיק ודופן עקומה, והכרעת הרב שרק אם הסכך רחוק מהדופן פחות מג' טפחים אז אפשר להכשיר ואמרינן גם גוד אסיק וגם לבוד, והטעם משום ס"ס עיי"ש, אבל ביותר מג' טפחים לא.
 
אז זה מה שציינו לדברי החזו"ע בעמ' סז' לגבי גוד אסיק ודופן עקומה, והכרעת הרב שרק אם הסכך רחוק מהדופן פחות מג' טפחים אז אפשר להכשיר ואמרינן גם גוד אסיק וגם לבוד, והטעם משום ס"ס עיי"ש, אבל ביותר מג' טפחים לא.
דופן עקומה זה לא רק בסכך פסול אבל לא באוויר?
אם יש אוויר בכל מקרה מצריכים פחות מג׳ טפחים לא?
 
דופן עקומה זה לא רק בסכך פסול אבל לא באוויר?
אם יש אוויר בכל מקרה מצריכים פחות מג׳ טפחים
בוודאי שרק בסכ''פ ולא באויר כמבואר במשנה יז. וברש''י שם.
אז זה מה שציינו לדברי החזו"ע בעמ' סז' לגבי גוד אסיק ודופן עקומה, והכרעת הרב שרק אם הסכך רחוק מהדופן פחות מג' טפחים אז אפשר להכשיר ואמרינן גם גוד אסיק וגם לבוד, והטעם משום ס"ס עיי"ש, אבל ביותר מג' טפחים לא.
אולי אפשר להביא את הציטוט
 
דופן עקומה זה לא רק בסכך פסול אבל לא באוויר?
אם יש אוויר בכל מקרה מצריכים פחות מג׳ טפחים לא?
ודאי שהמדובר בסכך פסול ולא באויר זה שו"ע מפורש בתרלב' סעי' ב' שאויר פוסל ביותר מג' טפחים, החידוש של הרב זה בסכך פסול, ששם בסע' א' מבואר שמועיל לומר דופן עקומה בסכך פסול עד ד' אמות, ע"ז חידש הרב דהני מילי שהדופן מגיעה עד הסכך, אולם בדופן י' טפחים וגם הסכך מעל פסול (שצריך לומר ב' הלכות גוד אסיק ודופן עקומה)לא נתיר עד ד' אמות אלא עד ג' טפחים( כמו אויר) והטעם משום ס"ס כמו שציינו.
 
ודאי שהמדובר בסכך פסול ולא באויר זה שו"ע מפורש בתרלב' סעי' ב' שאויר פוסל ביותר מג' טפחים, החידוש של הרב זה בסכך פסול, ששם בסע' א' מבואר שמועיל לומר דופן עקומה בסכך פסול עד ד' אמות, ע"ז חידש הרב דהני מילי שהדופן מגיעה עד הסכך, אולם בדופן י' טפחים וגם הסכך מעל פסול (שצריך לומר ב' הלכות גוד אסיק ודופן עקומה)לא נתיר עד ד' אמות אלא עד ג' טפחים( כמו אויר) והטעם משום ס"ס כמו שציינו.
ולמה כמו אויר ולא כמו סכ''פ שבפחות מארבעה כשר
 
ולמה כמו אויר ולא כמו סכ''פ שבפחות מארבעה כשר
משום שהדופן מגיעה עד הסכך (הפסול) אז בזה אמרינן דופן עקומה(עד ד' אמות), אולם כשגם הדופן י' טפחים וצריך לומר גוד אסיק
ולאח"מ דופן עקומה(ב' הלכות) אז בזה יש מח' (עיין משנ"ב תרלב ס"ק ד'), אולם שהסכך הפסול הוא פחות מג' טפחים, הרב כתב להכשיר משום ס"ס עיי"ש.
 
משום שהדופן מגיעה עד הסכך (הפסול) אז בזה אמרינן דופן עקומה(עד ד' אמות), אולם כשגם הדופן י' טפחים וצריך לומר גוד אסיק
ולאח"מ דופן עקומה(ב' הלכות) אז בזה יש מח' (עיין משנ"ב תרלב ס"ק ד'), אולם שהסכך הפסול הוא פחות מג' טפחים, הרב כתב להכשיר משום ס"ס עיי"ש
אני לא בענינים
אבל כמדומה שרע''א לומד בר''ן שלא לומדים שתי הלכתות
וכידוע שאין המכוון לשתי הלכתות בסוכה שהלא תרי לבוד אמרינן [ויש לדחות שזה אותה הלכה]
אלא הלכתא על הלכתא

אבל לא הבנתי סכ''פ פחות משלושה זה לבוד וזה לא נחשב הלכתא?
 
אבל לא הבנתי סכ''פ פחות משלושה זה לבוד וזה לא נחשב הלכתא?
שאלה מצוינת...
ולכן גם במקרה זה מחמיר רע"א והביאו החזו"א דסוף סוף גם זה ב' הלכתא ולא אמרינן, והמשנ"ב שהיקל במקרה זה (לבוד וגוד אסיק), הסבר האחרונים בזה (קהילות יעקב)שדעת המשנ"ב בהבנת הר"ן(דין זה הובא בר"ן שחלק על הטור, הרב זיע"א ציינו שם בתחילת הדיבור) אחרת ודלא כרע"א.
כמדומני שזו הסיבה שמרן זיע"א כתב להתיר מחשבון אחר (ס"ס)כפי שצוין, ולא נכנס למח' הנ"ל.
 
אלו שמחמירים בלבוד וגוד אסיק. אין להם בעיה אם זה שהדופן עשויה לבוד עד 80-100 ואז גוד אסיק נכון?
הבעיה מתחילה שגוד אסיק והדפנות לא מכוונות כנגד הסכך ממש אלא תוך 3 טפחים?
 
חזור
חלק עליון