תפילה כנגד פרוכת וציורים

עמרם

New member
ביבי"א מעיר על האורל"צ לגבי תפילה נגד פרוכת וציורים וכ"ו שהאורלצ מקל אם רגיל בדבר זה לא יבא לידי היסח הדעת ולכאורה תוס בעבודה זרה נ כותב גם כך שבדבר שרגיל בו לא יגיע ליפנות לדברים אחרים אשמח לדעת אם מישהו יכול לחלק בדבר
 
נערך לאחרונה:
דף נ ע"א
ה"ג
בנן של קדושים מהלך עליהם. לשון יחיד וכן בסמוך אפילו בצורתא דזוזא לא מסתכל דארבי מנחם גופיה קאי ולא על אביו ואמו כדאיתא פ"ב דמועד קטן (דף כה:) כד נח נפשיה דר' מנחם בר' סימאי אישתנו כל צילמנייא משום דלא איסתכל בצורתא דזוזא וא"ת מה חסידות איכא בזה הא אמרינן פרק שואל (שבת דף קמט.) דיוקנא עצמה אסורה להסתכל אפי' בחול כדכתיב אל תפנו אל האלילים ושמא בצורתא דזוזא שרגיל לראות בה תדיר לא שייכא בה הפנאה ואפ"ה לא מסתכל:
 
באמת קצת תמוה דבריו של מרן זצוק"ל שהתבטא על האור לציון שחילוקו היא "סברת הכרס" וכו'

- הרי בפתחי תשובה בשם הכנסת יחזקאל מבואר להדיא כחילוקו של האור לציון!
ומביא ראיה נפלאה לדבריו!

הצג קובץ מצורף 38914
ובלא"ה יל"ע, דהרי בשו"ת אור לציון (חלק ב פרק ז הערה יב) כתב לבאר זאת בסברא, וז"ל: ומ"מ נראה שמותר להתפלל כנגד פרוכת מצויירת אפילו בלא עצימת עינים, שכיון שרגיל לראותה הרבה אין חשש שתתבטל כוונתו, ואף בתמונות שבביתו הדבר כן, שבתמונות שרגיל בהם הרבה אין חשש שתתבטל כוונתו ורשאי להתפלל כנגדן. ומהיכ"ת שאין סברתו נכונה?
 
באמת קצת תמוה דבריו של מרן זצוק"ל שהתבטא על האור לציון שחילוקו היא "סברת הכרס" וכו'

- הרי בפתחי תשובה בשם הכנסת יחזקאל מבואר להדיא כחילוקו של האור לציון!
ומביא ראיה נפלאה לדבריו!

הצג קובץ מצורף 38914
איך שיהיה משמע שהאור לציון הסתמך על סברא זו מעצמו ולא הביא ראיה לדבריו.

מרן הגרע"י לא היה מסתמך על סברות דילן ללא אסמכתא. עיין בספר רבינו כמה וכמה פעמים בזה.

מ"מ מהרמב"ם שו"ע והבין איש חי משמע שלא לחלק בין רגיל ללא רגיל וכפי שכתבנו לעיל
בסתמות כל אדם יש לו איזה בית כנסת אחת או שתיים שרגיל בהם. ואם כן אזי הוא רגיל בפרוכת שלהם. והיה למרן לציין זאת דבר שהוא מצוי מאד. ודו"ק.
ועוד שיש את הבעיה של הזוהר אם הוא מתפלל בלא סידור ועם עיניים פתוחות. וכנזכר ביבי"א.
 
איך שיהיה משמע שהאור לציון הסתמך על סברא זו מעצמו ולא הביא ראיה לדבריו.

מרן הגרע"י לא היה מסתמך על סברות דילן ללא אסמכתא. עיין בספר רבינו כמה וכמה פעמים בזה.

מ"מ מהרמב"ם שו"ע והבין איש חי משמע שלא לחלק בין רגיל ללא רגיל וכפי שכתבנו לעיל
נכון.
אבל כנראה אשתטמיתיה ממרן זצוק"ל דברי הכנסת יחזקאל כי לא היה קורא לסברא זו "סברת הכרס".
 
חזור
חלק עליון