האם היה לאברהם קפיצת הדרך

גרינפלד

Well-known member
ויצאו ללכת ארצה כנען ויבאו ארצה כנען

בש"ך עה"ת וכעי"ז באגרא דכלה (הובאו בעלים לתרופה תשפ"ג) כתבו שהיה לאברהם קפיצת הדרך, ודקדקו כן מלשון הפסוק, שמיד כשיצאו ללכת - "ויבואו ארצה כנען". והעיר במגדים חדשים (הובא שם בהע') שהרי בסנהדרין (צה, א) לא מנו את אברהם בין אלו שקפצה להם הארץ. ותירצו בעלים לתרופה שלדברי הש"ך שאברהם ק"ו מעבדו אליעזר, א"כ זה בכלל אליעזר שכן נמנה. ולכאורה קשה לומר כן.

ובספר פרי העץ (לר' יהודה מודרן, הובא שם) כתב שכיון שהקב"ה לא גילה לו את המקום, בהכרח לא שייך קפיצת הדרך, הגם שבעיקרון אברהם יכל לעשות זאת בק"ו מעבדו אליעזר, וזו כוונת רש"י "לתת לו שכר על כל פסיעה ופסיעה", עכ"ד.

ובאמת לשון רש"י מורה שלא הייתה קפיצת הדרך. ויתכן שגם אם שייך קפיצת הדרך בלי שיֵדע המקום, מ"מ כדי שיהיה לו שכר על כל פסיעה ופסיעה, לפיכך לא עשה קפיצת הדרך.​
 
והעיר במגדים חדשים (הובא שם בהע') שהרי בסנהדרין (צה, א) לא מנו את אברהם בין אלו שקפצה להם הארץ.​
והנה כאן הביא בלקט השבלים ממדרש רבה פרשה נט (סי' יא) "'הרעשתה ארץ', בימי אברהם", ופירשו אברהם שהיה לאברהם קפיצת הדרך במלחמת המלכים. ולפי"ז משמע שהמדרש חולק על הגמ' ומוסיף שגם לאברהם הייתה קפיצת הדרך. אכן במתנות כהונה על המדרש הביא ממדרש רבה פרשה מג (סי' ג) "פסיעותיו של אברהם אבינו היו שלוש מילין", ולפי"ז יתכן שהגמ' לא חולקת, והסיבה שלא מנו זאת, כיון שזה סוג קפיצה אחרת, שהרי עדיין היה צריך ללכת.

וכן הביא הלקט השבלים עוד מתנחומא (ויצא אות ג) "'וילך חרנה', זו אחד מארבע קפיצות שקפצה הארץ, אחת בימי אברהם 'ויחלק עליהם לילה'", ומזה אולי משמע קצת שחולק על הגמ', כיון שנכלל עם שאר הקפיצות. אבל מאידך משמע שבימי אברהם היה רק שנלחם עם המלכים ולא כשעלה לארץ.​
 
חזור
חלק עליון