מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ויברכו את רבקה ויאמרו לה אחותנו את היי לאלפי רבבה ויירש זרעך את שער שונאיו (כד ס)
בתוס' כתובות ז: כתבו דמהכא ילפינן ברכת אירוסין, והוסיפו שיש ללמוד מכאן שגם באשה המתקדשת על ידי שליח, צריכין לברך ברכת אירוסין, שהרי אליעזר שליח היה, ושוב כתבו התוס' דהוי אסמכתא בעלמא, דפשטיה דקרא לא איירי בברכת אירוסין. ולפי"ז כתב בפסקי תוס', דשוב הוי ספק האם באשה המתקדשת ע"י שליח איכא ברכת אירוסין.
ולכאורה יש לעיין לפי מה שצידד בנוב"י תנינא אה"ע סי' א' דבברכת אירוסין החיוב לא רק על החתן אלא גם על הכלה, ונפק"מ כשהחתן הוא חרש, דמ"מ מברכין בשביל הכלה, וא"כ מאי מספקא להו להתוס' באירוסין ע"י שליח, נהי דהחתן אינו כאן אלא רק שלוחו, מ"מ יהיה חיוב ברכה מצד הכלה שהיא נמצאת כאן בעצמה, [והנידון ישאר רק כששליח החתן קידש ע"י שליח האשה, ועל זה אין הוכחה מאליעזר], ולכאו' משמע מדברי התוס' דהחיוב רק מצד החתן, וצ"ע.
ויברכו את רבקה ויאמרו לה אחותנו את היי לאלפי רבבה ויירש זרעך את שער שונאיו (כד ס)
בתוס' כתובות ז: כתבו דמהכא ילפינן ברכת אירוסין, והוסיפו שיש ללמוד מכאן שגם באשה המתקדשת על ידי שליח, צריכין לברך ברכת אירוסין, שהרי אליעזר שליח היה, ושוב כתבו התוס' דהוי אסמכתא בעלמא, דפשטיה דקרא לא איירי בברכת אירוסין. ולפי"ז כתב בפסקי תוס', דשוב הוי ספק האם באשה המתקדשת ע"י שליח איכא ברכת אירוסין.
ולכאורה יש לעיין לפי מה שצידד בנוב"י תנינא אה"ע סי' א' דבברכת אירוסין החיוב לא רק על החתן אלא גם על הכלה, ונפק"מ כשהחתן הוא חרש, דמ"מ מברכין בשביל הכלה, וא"כ מאי מספקא להו להתוס' באירוסין ע"י שליח, נהי דהחתן אינו כאן אלא רק שלוחו, מ"מ יהיה חיוב ברכה מצד הכלה שהיא נמצאת כאן בעצמה, [והנידון ישאר רק כששליח החתן קידש ע"י שליח האשה, ועל זה אין הוכחה מאליעזר], ולכאו' משמע מדברי התוס' דהחיוב רק מצד החתן, וצ"ע.
◆ ◆ ◆
והנה נחלקו הראשונים בגדר ברכת האירוסין, דמהרמב"ם אישות פ"ג הכ"ג נראה שהיא ברכת המצוות על מצות הקידושין, [ולשיטתו בפ"א ה"ב דהקידושין עצמם הוי מצות עשה], אמנם הרא"ש בכתובות פ"א סי' י"ב כתב דאי"ז ברכת המצות אלא ברכת השבח. ונראה דכל הספק של התוס' בברכת אירוסין ע"י שליח הוא רק להצד דהוי ברכת השבח, אבל אי הוי ברכת המצות הרי שליח מברך על המצוה שעושה עבור המשלח כמו שמבואר בכמה דוכתי, [עי' במג"א סי' תל"ב סק"ו לענין בדיקת חמץ, ובמאמר מרדכי שם הוכיח כן מהא דמותר לתרום ע"י שליח ולא הוי כתורם ערום שמפסיד הברכה].
